MS Belvedere
Njut och koppla av ombord på det rymliga fartyget – i den trevliga loungebaren, över en god middag i restaurangen, på det stora soldäcket eller mer privat i din egen hytt.
Det rymliga fartyget (126 meter långt och 11,4 meter brett) kombinerar modern komfort med en trevlig atmosfär. Du kan njuta av utsikten i loungebaren eller koppla av på soldäckets liggstolar. Alla måltider (helpension) serveras i fartygets restaurang, som varierar mellan buffé och bordsservering av vänlig personal.
Läs mer om fartyget https://www.nicko-cruises.de/flotte/schiff/ms-belvedere/
Hur är hytterna?
Från de ljusa och rymliga hytterna på minst 13 m² har du god utsikt över floden och omgivningarna. Hytterna är utrustade med två enkelsängar, badrum med toalett och dusch, telefon, hårtork, säkerhetsbox, värme/luftkonditionering och tv med internationella kanaler.
Main däck
Utvändig hytt med fönsterglugg på Main-däck (nedersta passagerardäck). 2 enkelsängar. 14,5 m².
Middle däck
Utvändig hytt med fransk balkong på Middle-däck (mellersta passagerardäck). 2 enkelsängar. 14,5 m².
Upper däck
Utvändig hytt med fransk balkong på Upper-däck (översta passagerardäck). 2 enkelsängar. 14,5 m².
Måltider ombord
Alla måltider serveras i fartygets trevliga restaurang. Frukosten serveras som en inbjudande buffé med allt från varma rätter som bacon, ägg och pannkakor, till bröd, färsk frukt och olika frukostprodukter.
Lunchen kan vara både lätt buffé i loungen eller servering vid borden. Det finns alltid vegetariska alternativ. Efter lunchen serveras kaffe och te vid borden. Lunchen kan vid vissa tillfällen vara ett lunchpaket som vi tar med oss ut på en heldagsutflykt. Om lunchen inte ingår, framgår det tydligt av dagsprogrammet.
Middagen serveras vid borden och varierar mellan tre och flera rätter. Du kan alltid välja mellan flera rätter – t.ex. vegetarisk, fisk eller kött till huvudrätt – och vanligtvis också mellan flera olika förrätter och desserter. Kaffe och te serveras vid till desserten, och det går också att (mot betalning) få en avec.
Gästerna får tilldelade fasta sittplatser inom gruppen i restaurangen.
Förutom huvudmåltiderna serveras också morgonkaffe/te, eftermiddagskaffe/te med kaka och några dagar också midnattssnack.
Tidpunkterna för måltiderna varierar från dag till dag och framgår av informationen från reseledaren på resan. Men som utgångspunkt är det följande som gäller:
- Frukost kl. 07:00-09:00
- Lunch kl. 12:30-14:00
- Middag kl. 19:00-21:00
- Eftermiddagskaffe/te och kaka i loungebaren kl. 16:00-16:30
- Midnattssnack kl. 22:00-23:00
Kaffe och te
Det serveras kaffe och te i samband med måltiderna. Det finns också eftermiddagskaffe/te och kaka vissa dagar.
Går det att få specialkost?
Fartygets restaurang kan laga mat till diabetiker, vegetarianer, glutenallergiker och laktosintoleranta. Du behöver inte be om specialkost innan avresan, säg bara till när du kommer ombord på fartyget.
På restaurangens meny finns det angivet om vissa rätter innehåller ingredienser som kan vara problematiska för allergiker. I loungen finns också ett anslag med en översikt över vanliga födomämnesalleriger och här kan man jämföra översikten med menyn.
Drycker ombord
Kaffe och te till frukost ingår i resans pris, övriga drycker ska du betala för.
På resan erbjuder rederiet ett dryckespaket som omfattar bland annat läsk, husets vin, fatöl och alkoholfri öl på flaska. Läs mer här. Bor man två personer i samma hytt ska dryckespaketet beställas av båda två.
I restaurangen kostar en flaska vin cirka 20-35 euro, öl (flaska eller på fat) cirka 3-5 euro, och cocktails cirka 6-8 euro. Läsk och mineralvatten kostar cirka 2,5-4,5 euro per flaska.
Dryckespaketet är ett personligt tillköp och om det missbrukas för att köpa till andra kommer det att upphävas utan återbetalning av pengarna.
Dricksvatten
Vattnet i kranarna kommer från fartygets färskvattentank och är renat och kan drickas (och borsta tänderna med).
Tips inför packningen
Det finns inga krav på formell klädsel ombord. De flesta klär sig informellt och fint om kvällen. För herrarnas vidkommande kan det vara långbyxor och skjorta / polo eller pikétröja. För damernas vidkommande kan det vara sommarklänning, kjol, byxor och skjorta /blus. Mer festlig klädsel kan tas med till den så kallade festkvällen /galaaftonen ombord.
Reser du under sommarmånaderna är tunna bomullskläder bra, men en tröja eller tunn jacka kan också vara bra att ha med. Bekväma skor rekommenderas för turerna på land.
Måste man ta med sig egen handduk?
Man behöver inte ta med egen handduk.
Städning av hytten
Hytterna städas varje dag.
Elektricitet
Det finns 220 V-uttag (för 2 rundstift) i hytterna. Det är inte tillåtet att ha med eget strykjärn eller andra elektriska apparater. Det finns hårtork i hytterna.
Internet
Det finns wi-fi (lokalt trådlöst internet) på fartyget. Nätverket är vanligtvis starkast vid fartygets reception och delvis tillgängligt i andra gemensamma områden, dvs. mindre effektivt eller inte tillgängligt i hytterna. Var medveten om att kan bli fråga om kortare eller längre avbrott under resans gång. Tillgång till nätverket beställs och betalas ombord. Läs mer i fartygets ABC-manual ombord.
TV
Fartyg som har TV och satellituppkoppling, där fungerar TV:n på merparten av rutterna, men det kan bli avbrott vid slussar och på delar av färden.
Mobiltelefon och mejl
Var medveten om att det kan vara dyrt att ringa från din egen mobiltelefon, och det kan tillkomma kostnader vid samtal och dataanvändning från utlandet. Kontakta eventuellt ditt telefonbolag före avresa angående information om avgifter med mera.
Förvaring av värdesaker
Det finns en säkerhetsbox i hytten. Var dock medveten om att varken rederiet eller Albatros Travel tar ansvar för värdesaker som förvaras i dessa boxar, i hytten eller på andra platser ombord.
Betalning om bord
Alla priser ombord är i euro. Vid måltiderna uppger du ditt hyttnummer och signerar för de drycker du får. Betalning sker den näst sista dagen på resan, och du kan betala med kontanter (euro) eller med kreditkort (Visa, MasterCard). I samband med detta vill vi nämna att några rederier har banker i Cypern eller utanför EU, så ditt kreditkort måste tillåta betalningar dit. Reseledaren kommer att ge mer information om hur betalningen kommer att ske. Vänligen notera att det läggs en serviceavgift på 1% när betalning sker ombord för extra utflykter.
Vad måste jag betala extra för ombord?
Drycker och övrig personlig konsumtion som exempelvis internetkostnader, m.m.
Dricks
I de länder vi besöker under kryssningen, samt på fartyget, är drickssystemet mer organiserat än vad vi skandinaver är vana vid, och det finns en förväntning på att lokalguider och chaufförer under resan samt personalen ombord på fartyget får en viss summa dricks. På denna resa är vår rekommendation att ge 5-7 euro per person och natt. Beloppet fördelas och läggs i två olika kuvert: ett till kryssningsmanagern ombord och en till övrig personal ombord.
Resans pris inkluderar inte personlig dricks, eftersom det är en individuell fråga. Albatros Travel betalar lön till lokalguider, chaufförer och personalen på fartygen, men deras lön i servicebranschen är beräknad efter att de får dricks. Vi vill understryka att frågan om dricks naturligtvis är individuell och frivillig.
Rökning ombord
Fartyget är i stort sett rökfritt, och det är endast tillåtet att röka akterut på soldäcket vid de bord där det finns askfat. Överallt annars, inomhus och utomhus, är rökning strängt förbjudet.
Åldersgräns
Personer under 18 år måste resa tillsammans med föräldrar eller vuxna över 18 år. Man måste vara minst 18 år för att köpa alkohol.
Barn ombord
Barn är välkomna ombord på fartyget. Barn under 18 år får inte sova utan en vuxen, dvs. två barn får inte dela en hytt, utan måste dela hytt med en vuxen. Det är inte möjligt att ha med barn under 2 år.
Kryssningsreseledare
På en kryssning är reseledarens roll och funktion annorlunda än på vanliga rundresor, då gruppen tillbringar merparten av tiden tillsammans. Kryssningsformen ger nämligen utrymmer för att både njuta samvaron i gruppen och tillbringa tid på fartyget och i land på egen hand.
Reseledarens roll är att hjälpa till med praktiska saker som inresa, transfer till och från flygplatsen, ombordstigning, samt information om möjligheter ombord och i land. Reseledaren är också med på de utflykter som beskrivs i dagsprogrammet. Reseledaren deltar i alla gemensamma turer och aktiviteter och man kan givetvis vända sig till reseledaren med olika sorters frågor eller för ett trevligt samtal.
Flygbolag
På vissa av våra kryssningar har vi så stor efterfrågan att vi sänder ut så kallade ”parallellgrupper”. Detta sker när vi vill ge så många som möjligt en god semesterupplevelse. Det betyder att flera grupper kan vara på samma kryssning samtidigt. Varje grupp har dock sin egen svenska reseledare (om det är en svensk grupp).
Vid ”parallellgrupper” kommer Albatros att vara tvunget att flyga grupperna ut och hem med olika flygbolag. Då fördelas flygstolar efter principen ”först till kvarn”. De gäster som beställer först, kommer därför att få den snabbaste/mest direkta flygförbindelsen.
Vilket språk talas ombord?
Gästerna ombord på fartyget kommer primärt från Skandinavien och Tyskland. Huvudspråket är oftast tyska och på vissa avgångar engelska. Det finns alltid en svensk reseledare med som ansvarar för Albatros grupper och upplägg. Personalen på båten talar för det mesta både engelska och tyska.
Ombordstigning på fartyget
Det är gemensam transport från flygplatsen/hotellet till fartyget, och tidpunkterna för ombordstigning kommer att framgå av reseledarens information. Men man måste räkna med lite väntetid när alla gäster ska checka in och gå ombord på fartyget.
Soldäck
Fartyget har ett stort och fint soldäck, där det går att vistas, när vi ligger vid kaj eller stilla glider förbi det vackra landskapet.
Vi måste dock göra er uppmärksamma på att soldäcket på vissa dagar och rutter kan vara stängt i kortare eller längre perioder, pga. att vi passerar slussar eller låga broar. Det gäller framförallt på turerna mellan Rhen och Donau, där det inte är tillträde till soldäcket från det att vi anländer till Main-floden tills dess att vi ankommer till Donau vid Kelheim eller vice versa.
Bullernivå under resan
Generellt är det inte så mycket oväsen ombord på moderna fartyg, men det är klart att man i hytterna akterut hör motorn mer än mitt på fartyget. Detsamma gäller hytter som ligger längst fram, när fartyget manövreras med propellrarna fram, men det är vanligtvis endast vid framfart i samband med slussar. Luftkonditionering och ventileringssystem avger ett svagt ljud när de används.
Kajplats
När flodkryssningsfartygen ligger vid kaj, förtöjs fartygen många gånger längs med kajen intill och utanför varandra. Det betyder att man ibland har utsikt mot ett annat fartyg och inte mot landskapet eller en stad, när fartyget ligger vid kajen. Ibland måste man också gå igenom andra fartyg för att komma i land – eller att andra passagerare går igenom ”vårt” fartyg.
Rederiet försöker så långt möjligt att få en kajplats i centrum av de städer vi besöker. Det är dessvärre inte alltid möjligt, och även om en kajplats är bokad och bekräftad förbehåller sig hamnen att alltid rätten att flytta vårt fartyg upp till ett par timmar före ankomst. Det betyder att vi, då kajplatsen ligger långt från centrum och inte på gångavstånd, beställer en buss eller använder kollektivtrafik till centrum, när vi ska på utflykt enligt programmet. Om man inte deltar i det planlagda programmet eller önskar att lägga in egna programpunkter, är transport från fartyget för egen räkning.
Vattenstånd
Färder på de europeiska floderna är avhängiga det aktuella vattenståndet. Varje år är det perioder med såväl lågvatten som högvatten, och vissa passager är svåra eller omöjliga att ta sig igenom. Ändringar i upp till två dygn (48 timmar) leder inte omedelbart till kompensation.
Slussar
Att färdas genom slussar är en upplevelse, som de flesta ser fram emot. Det kan man lugnt göra, det är en spännande del av resan på floderna i Europa. Men slussarna kan också vara till besvär eftersom det ibland kan bli köer eller verksamheten är begränsad, vilket kan betyda ändringar i vårt program. Albatros och rederiet förbehåller sig rätten att göra ändringar i reseplanen till följd av förändringar i flodernas vattenstånd och ändringar av slussarnas funktion.