Albatros stora Vietnamresa

Gästernas bedömning
4.8 * 422 Recensioner
Halongbukten
Se mer här

Datum
2025-11-10
Varaktighet
20 Dagar
Pris
38,998
Avgång
Stockholm, Arlanda
Språk
sv

Albatros mest kompletta Vietnamresa där du får med allt: storstäder, båt- och cykelturer, möten med lokalbefolkningen och inte minst en härlig matlagningskurs.

20 Dagar
38 998:-
Stockholm
Flyg
Svensk

Albatros mest kompletta Vietnamresa där du får med allt: storstäder, båt- och cykelturer, möten med lokalbefolkningen och inte minst en härlig matlagningskurs.

Fiskebåtar på stranden vid Danang

En perfekt kombination av landets kända sevärdheter kryddat med spännande avstickare till de delar av landet som fortfarande är orörda. På en resa från norr till söder fördjupar vi oss i Vietnams alla aspekter – från landets krigshistoria till franska kolonialstäder, små bergsbyar med etniska minoriteter och helt enastående naturfenomen som den UNESCO-skyddade Halongbukten och gigantiska droppstensgrottor.

Det fantastiska vietnamesiska köket går som en röd tråd genom hela resan. De flesta måltiderna är inkluderade, och vi ska dessutom själva ge oss i kast med den vietnamesiska matlagningskonsten.

En perfekt kombination av landets kända sevärdheter kryddat med spännande avstickare till de delar av landet som fortfarande är orörda. På en resa från norr till söder fördjupar vi oss i Vietnams alla aspekter – från landets krigshistoria till franska kolonialstäder, små bergsbyar med etniska minoriteter och helt enastående naturfenomen som den UNESCO-skyddade Halongbukten och gigantiska droppstensgrottor.

Läs mer
image
Klicka på kartan för att se den i större format
Höjdpunkter
Nöjd med resan - 02/03/2023
"Upplevelser utöver det vanliga"
Läs mer
gusta - 18/05/2023
"Min bästa och intressantaste resa"
Läs mer
PerOla o Ewa - 02/03/2024
"En upplevelserik resa i ett spännande land"
Läs mer
Carl Henrik och Helene - 05/03/2025
"En härlig resa med fina upplevelser"
Läs mer
Gunnar o Barbro - 06/03/2025
"En härlig resa med många intressanta utflyktsmål!"
Läs mer

Dagsprogram

Avresa från Stockholm

Dag 1

Avresa från Stockholm

Avresa från Stockholm

Vi anländer till Hanois flygplats på eftermiddagen och åker till vårt hotell och checkar in. Det finns lite tid till att landa innan vi ska uppleva den gamla stadsdelen från baksätet på en cykeltaxi. Vi går av cykeltaxin vid en mysig restaurang där vi äter en trevlig välkomstmiddag tillsammans.

Övernattning i Hanoi.

*Beroende på flygets ankomsttid kan cykelturen genomföras på dag 3.

Dag 2

Ankomst till Hanoi. Cykeltaxitur i den gamla stadsdelen och välkomstmiddag

Vi anländer till Hanois flygplats på eftermiddagen och åker till vårt hotell och checkar in. Det finns lite tid till att landa innan vi ska uppleva den gamla stadsdelen från baksätet på en cykeltaxi. Vi går av cykeltaxin vid en mysig restaurang där vi äter en trevlig välkomstmiddag tillsammans.

Övernattning i Hanoi.

*Beroende på flygets ankomsttid kan cykelturen genomföras på dag 3.

Vi tillbringar dagen med att bekanta oss med några av huvudstadens många vackra sevärdheter. Vi börjar vid Ho Chi Minhs imponerande mausoleum, där den store landsfaderns jordiska kvarlevor finns bevarade i en glassarkofag sedan hans död 1969. Vi blir kvar i Ho Chi Minhs värld och förflyttar oss till hans hus, som ligger bakom mausoleet. Det lilla huset är byggt på pelare i samma stil som traditionella vietnamesiska hus på landsbygden. Huset, som står kvar precis som Ho Chi Minh lämnade det, är idylliskt beläget i en välskött trädgård vid en stor fiskrik sjö. Vi fortsätter vidare till några av Hanois religiösa sevärdheter. En av stadens mest berömda pagoder är Enpelarpagoden, som byggdes av kejsare Ly Thai Tong 1049 för att hedra den barmhärtiga gudinnan. Hon hade visat sig för honom i en dröm och lovat honom en son och därmed en arvinge. Pagoden är byggd av trä på en enda stenpelare och symboliserar en lotusblomma som stiger upp ur sorgens hav. Vi tar en promenad genom trånga gator och får en god inblick i lokalbefolkningens levnadssätt. Vi passerar bland annat en damm, där resterna av ett nedskjutet amerikanskt flygplan fortfarande finns kvar som ett monument för ödeläggelsen under kriget.

Vi äter lunch på en lokal restaurang och efter en god måltid besöker vi Litteraturens tempel – landets kanske bäst bevarade exempel på traditionell arkitektur. Templet byggdes år 1070 av kejsare Ly Thanh Tong för att hedra den kinesiska filosofen Konfucius. 1076 blev det utnämnt till Vietnams första universitet, så att mandarinernas söner skulle kunna utbilda sig. Kejsare Le Thanh Tong beordrade 1484 att det skulle göras en platta av sten för varje ung man som fick en doktorsgrad i slutet av sin utbildning. Men det var mycket svårt att uppnå en doktorsexamen, det finns endast 82 minnestavlor från 1442 till 1778. Vi fortsätter till Hoan Kiem-sjön som ligger i en rofylld oas mitt i Hanoi. På en liten ö i norra delen av sjön ligger det turkosfärgade Ngoc Son-templet (Jadebergstemplet) som byggdes under 1700-talet. Man kommer över till ön via den rödmålade träbron Huc. Vi avslutar vår stadsrundtur med att se en föreställning med den berömda vattenmarionetteatern, som är helt unik för Vietnam och som upplesv bäst i Hanoi. På kvällen är det middag på en lokal restaurang.

Övernattning i Hanoi.

Dag 3

Hanoi. Ho Chi Minhs mausoleum, Enpelarpagoden och vattenmarionetteater

Vi tillbringar dagen med att bekanta oss med några av huvudstadens många vackra sevärdheter. Vi börjar vid Ho Chi Minhs imponerande mausoleum, där den store landsfaderns jordiska kvarlevor finns bevarade i en glassarkofag sedan hans död 1969. Vi blir kvar i Ho Chi Minhs värld och förflyttar oss till hans hus, som ligger bakom mausoleet. Det lilla huset är byggt på pelare i samma stil som traditionella vietnamesiska hus på landsbygden. Huset, som står kvar precis som Ho Chi Minh lämnade det, är idylliskt beläget i en välskött trädgård vid en stor fiskrik sjö. Vi fortsätter vidare till några av Hanois religiösa sevärdheter. En av stadens mest berömda pagoder är Enpelarpagoden, som byggdes av kejsare Ly Thai Tong 1049 för att hedra den barmhärtiga gudinnan. Hon hade visat sig för honom i en dröm och lovat honom en son och därmed en arvinge. Pagoden är byggd av trä på en enda stenpelare och symboliserar en lotusblomma som stiger upp ur sorgens hav. Vi tar en promenad genom trånga gator och får en god inblick i lokalbefolkningens levnadssätt. Vi passerar bland annat en damm, där resterna av ett nedskjutet amerikanskt flygplan fortfarande finns kvar som ett monument för ödeläggelsen under kriget.

Vi äter lunch på en lokal restaurang och efter en god måltid besöker vi Litteraturens tempel – landets kanske bäst bevarade exempel på traditionell arkitektur. Templet byggdes år 1070 av kejsare Ly Thanh Tong för att hedra den kinesiska filosofen Konfucius. 1076 blev det utnämnt till Vietnams första universitet, så att mandarinernas söner skulle kunna utbilda sig. Kejsare Le Thanh Tong beordrade 1484 att det skulle göras en platta av sten för varje ung man som fick en doktorsgrad i slutet av sin utbildning. Men det var mycket svårt att uppnå en doktorsexamen, det finns endast 82 minnestavlor från 1442 till 1778. Vi fortsätter till Hoan Kiem-sjön som ligger i en rofylld oas mitt i Hanoi. På en liten ö i norra delen av sjön ligger det turkosfärgade Ngoc Son-templet (Jadebergstemplet) som byggdes under 1700-talet. Man kommer över till ön via den rödmålade träbron Huc. Vi avslutar vår stadsrundtur med att se en föreställning med den berömda vattenmarionetteatern, som är helt unik för Vietnam och som upplesv bäst i Hanoi. På kvällen är det middag på en lokal restaurang.

Övernattning i Hanoi.

I dag byter vi ut stadslivet mot vacker natur, när vi åker från Hanoi till den UNESCO-skyddade Halongbukten. På vägen mot den berömda bukten, som är ett av naturens obestridda underverk, passerar vi risfält, floder och lantbruksområden. 3 000 kalkstensklippor i alla möjliga former är utspridda i det lugna blågröna vattnet i Halongbukten, och det är en fantastisk upplevelse att åka runt bland de särpräglade grönklädda klipporna. Och det är precis vad vi ska göra! Vi går ombord på en traditionell vietnamesisk djonk, som ska vara vårt hem det kommande dygnet på vår kryssning i bukten. Vi checkar in i våra hytter och nu kan vi luta oss tillbaka och njuta av den fantastiska utsikten i lugn och ro, medan vi tas om hand av besättningen ombord. Hytterna har privat badrum/toalett.

Övernattning på båten

Dag 4

Hanoi – Halongbukten. Minikryssning

I dag byter vi ut stadslivet mot vacker natur, när vi åker från Hanoi till den UNESCO-skyddade Halongbukten. På vägen mot den berömda bukten, som är ett av naturens obestridda underverk, passerar vi risfält, floder och lantbruksområden. 3 000 kalkstensklippor i alla möjliga former är utspridda i det lugna blågröna vattnet i Halongbukten, och det är en fantastisk upplevelse att åka runt bland de särpräglade grönklädda klipporna. Och det är precis vad vi ska göra! Vi går ombord på en traditionell vietnamesisk djonk, som ska vara vårt hem det kommande dygnet på vår kryssning i bukten. Vi checkar in i våra hytter och nu kan vi luta oss tillbaka och njuta av den fantastiska utsikten i lugn och ro, medan vi tas om hand av besättningen ombord. Hytterna har privat badrum/toalett.

Övernattning på båten

När du vaknar den här morgonen och tittar ut genom fönstret tror du kanske att du fortfarande drömmer, eftersom landskapet utanför är ett av de vackraste naturområdena i världen. Medan vi äter frukost seglar båten sakta tillbaka till fastlandet. Vi fortsätter sedan tillbaka till Hanoi. Återigen går resan genom det bördiga området som kallas Röda flodens delta. Vi stannar till i en by och besöker en lokal familj. Här får vi lära oss om livet på landet och om det hårda arbetet på risfälten i Vietnam, där lantbruket fortfarande sköts manuellt.

Dag 5

Halongbukten – Hanoi. Besök i by och hos lokal familj

När du vaknar den här morgonen och tittar ut genom fönstret tror du kanske att du fortfarande drömmer, eftersom landskapet utanför är ett av de vackraste naturområdena i världen. Medan vi äter frukost seglar båten sakta tillbaka till fastlandet. Vi fortsätter sedan tillbaka till Hanoi. Återigen går resan genom det bördiga området som kallas Röda flodens delta. Vi stannar till i en by och besöker en lokal familj. Här får vi lära oss om livet på landet och om det hårda arbetet på risfälten i Vietnam, där lantbruket fortfarande sköts manuellt.

Vi säger farväl till Hanoi och ger oss iväg på en äventyrlig resa till bergen sydväst om Hanoi. Först åker vi på moderna motorvägar genom Hanois nya stadsdelar med höghus, shoppingcenter och moderna kontorsbyggnader – en knivskarp kontrast till den gamla stadsdelen. Inom kort är vi på landsvägen som tar oss genom lantbruksområden och mindre byar. Vårt mål är bergsbyn Mai Chau, och bussresan tar ca fyra timmar. Den sista biten går genom ett dramatiskt vackert landskap med kalkstensberg och klippor som reser sig över fälten – en imponerande syn.

I Vietnam bor totalt 54 olika folkslag. Den största gruppen är kinh-vietnameser, som utgör cirka 90 procent av befolkningen. De övriga 53 folkslagen brukar ofta kallas etniska minoriteter, som exempelvis är nomader. På våra utflykter i Mai Chau och omgivande byar får vi lära oss om de etniska minoriteternas levnadssätt och hårda arbete med att bruka jorden i bergsområdena. Naturen visar upp helt fantastiska landskap med risterrasser och dalar som är omgärdade av bergstoppar. Bussen kör oss ut i området och sedan tar vi oss fram till fots. Vandringarna är förhållandevis lätta i platt terräng på småvägar och stigar. Vi börjar vårt äventyr i bergen med att besöka en by som bebos av tai don-minoriteten, vars hus oftast är byggda som pålhus, där grödor förvaras – och husdjur bor – under själva huset. Vi äter lunch i byn, och sedan får vi tid till att gå på upptäcktsfärd med vår reseledare och den lokala guiden. Området är mycket vackert och Xia-floden flyter genom dalen.

Efter den spännande och mycket autentiska upplevelsen åker vi till Mai Chau-dalen, där vår härliga resort ligger. I Mai Chau skördas ris två gånger om året. Den första skörden (vårskörden) planteras i februari och skördas i juni. Den andra skörden (som kallas vinterskörden) planteras i juli och skördas i november. Under vår vistelse i Mai Chau är det hela tiden hög aktivitet på fälten och förutom ris odlas många andra grödor, så det finns mycket att titta på. Vi bor på Mai Chau Eco Lodge, som är en upplevelse i sig själv. Lodgen är byggd på en liten kulle, där de smakfullt inredda bungalowerna är placerade i rader så att alla har en vacker utsikt över dalen. Majoriteten av personalen tillhör en etnisk minoritet och de gör sitt bästa för att vistelsen ska bli så bra som möjligt för gästerna. Men var beredda på att allt inte fungerar i samma tempo som vi kanske är vana vid. Vid ankomsten till Mai Chau Eco Lodge får vi våra rum och det finns tid till att gå på upptäcktsfärd på resorten eller bara sitta på terrassen och njuta av utsikten. På kvällen samlas vi till middag i restaurangen, och senare blir det underhållning med lokal folkloreuppvisning av invånarna från de omkringliggande byarna.

Övernattning i Mai Chau.

Dag 6

Hanoi – Mai Chau. Vandring till byar som är befolkade av etniska minoriteter

Vi säger farväl till Hanoi och ger oss iväg på en äventyrlig resa till bergen sydväst om Hanoi. Först åker vi på moderna motorvägar genom Hanois nya stadsdelar med höghus, shoppingcenter och moderna kontorsbyggnader – en knivskarp kontrast till den gamla stadsdelen. Inom kort är vi på landsvägen som tar oss genom lantbruksområden och mindre byar. Vårt mål är bergsbyn Mai Chau, och bussresan tar ca fyra timmar. Den sista biten går genom ett dramatiskt vackert landskap med kalkstensberg och klippor som reser sig över fälten – en imponerande syn.

I Vietnam bor totalt 54 olika folkslag. Den största gruppen är kinh-vietnameser, som utgör cirka 90 procent av befolkningen. De övriga 53 folkslagen brukar ofta kallas etniska minoriteter, som exempelvis är nomader. På våra utflykter i Mai Chau och omgivande byar får vi lära oss om de etniska minoriteternas levnadssätt och hårda arbete med att bruka jorden i bergsområdena. Naturen visar upp helt fantastiska landskap med risterrasser och dalar som är omgärdade av bergstoppar. Bussen kör oss ut i området och sedan tar vi oss fram till fots. Vandringarna är förhållandevis lätta i platt terräng på småvägar och stigar. Vi börjar vårt äventyr i bergen med att besöka en by som bebos av tai don-minoriteten, vars hus oftast är byggda som pålhus, där grödor förvaras – och husdjur bor – under själva huset. Vi äter lunch i byn, och sedan får vi tid till att gå på upptäcktsfärd med vår reseledare och den lokala guiden. Området är mycket vackert och Xia-floden flyter genom dalen.

Efter den spännande och mycket autentiska upplevelsen åker vi till Mai Chau-dalen, där vår härliga resort ligger. I Mai Chau skördas ris två gånger om året. Den första skörden (vårskörden) planteras i februari och skördas i juni. Den andra skörden (som kallas vinterskörden) planteras i juli och skördas i november. Under vår vistelse i Mai Chau är det hela tiden hög aktivitet på fälten och förutom ris odlas många andra grödor, så det finns mycket att titta på. Vi bor på Mai Chau Eco Lodge, som är en upplevelse i sig själv. Lodgen är byggd på en liten kulle, där de smakfullt inredda bungalowerna är placerade i rader så att alla har en vacker utsikt över dalen. Majoriteten av personalen tillhör en etnisk minoritet och de gör sitt bästa för att vistelsen ska bli så bra som möjligt för gästerna. Men var beredda på att allt inte fungerar i samma tempo som vi kanske är vana vid. Vid ankomsten till Mai Chau Eco Lodge får vi våra rum och det finns tid till att gå på upptäcktsfärd på resorten eller bara sitta på terrassen och njuta av utsikten. På kvällen samlas vi till middag i restaurangen, och senare blir det underhållning med lokal folkloreuppvisning av invånarna från de omkringliggande byarna.

Övernattning i Mai Chau.

Vi börjar dagen med en bussresa ut i landskapet. Cirka 25 kilometer från Mai Chau ligger Hoa Binh-sjön. Sjön har bildats i samband med att ett vattenkraftverk byggdes på 1970-talet. Sjön har länge varit svårtillgänglig och det är först nu det finns vägar som leder till sjön. Det ger oss möjlighet att besöka detta äventyrligt vackra område, som fortfarande är förhållandevis orört av turismen. Vi åker i små båtar ut på sjön, besöker en fiskeby och fiskodlingar. Sjön är omgärdad av kalkstensklippor och djungel och här råder en magisk stämning. Sedan fortsätter vi till en by som är befolkad av muong-bergsfolket, där vi till lunch får smaka på den lokala matlagningskonsten. Mätta och belåtna promenerar vi på bra stigar och småvägar från den lilla byn genom fälten till grannbyn. Efter dagens upplevelser åker vi tillbaka till vår resort och resten av eftermiddagen disponeras fritt. Det finns möjlighet att göra en cykeltur på eftermiddagen för de som har lust.

Övernattning i Mai Chau.

Dag 7

Mai Chau. Båtresa på uppdämd sjö och besök på fiskodlingar. Lätt vandring bland risfält och andra grödor

Vi börjar dagen med en bussresa ut i landskapet. Cirka 25 kilometer från Mai Chau ligger Hoa Binh-sjön. Sjön har bildats i samband med att ett vattenkraftverk byggdes på 1970-talet. Sjön har länge varit svårtillgänglig och det är först nu det finns vägar som leder till sjön. Det ger oss möjlighet att besöka detta äventyrligt vackra område, som fortfarande är förhållandevis orört av turismen. Vi åker i små båtar ut på sjön, besöker en fiskeby och fiskodlingar. Sjön är omgärdad av kalkstensklippor och djungel och här råder en magisk stämning. Sedan fortsätter vi till en by som är befolkad av muong-bergsfolket, där vi till lunch får smaka på den lokala matlagningskonsten. Mätta och belåtna promenerar vi på bra stigar och småvägar från den lilla byn genom fälten till grannbyn. Efter dagens upplevelser åker vi tillbaka till vår resort och resten av eftermiddagen disponeras fritt. Det finns möjlighet att göra en cykeltur på eftermiddagen för de som har lust.

Övernattning i Mai Chau.

Vi säger farväl till Mai Chau och ger oss nu iväg på en spännande bussresa som de kommande dagarna kommer att ta oss genom Vietnams orörda marker – långt från allmänna vägar och bortom gängse turistvägar. Nu ska vi uppleva det äkta Vietnam, det gamla Vietnam. Vi följer den gamla landsvägen som var en del av den transportväg som under det ”amerikanska” Vietnamkriget användes för att leverera proviant från Nordvietnam till de rebelliska Viet Cong-soldaterna i dåvarande Sydvietnam. Vägen döptes till ”Ho Chi Minh-leden” och gick här i Nordvietnam i dalarna genom djungel och lantbruksområden omgärdade av berg. Innan ”leden” nådde gränsen till Sydvietnam ändrade vägen riktning och gick in genom Laos och vidare till Kambodja varifrån provianten kom in i Sydvietnam. Trots kraftiga bombningar från luften i synnerhet i Laos och Kambodja lyckades amerikanerna aldrig att få stopp på proviantströmmen söderut. I dag har leden som bär landsfaderns namn moderniserats till utmärkt skick och har fått namnet ”Ho Chi Minh-vägen”. Till skillnad från den stora huvudvägen 1 som går längs kusten är det inte mycket trafik här. Resvägen är omväxlande med pittoreska landskap, genom dalar, djungel, längs floder och hela tiden omgärdad av bergsmassiv och kalkstensklippor. Vi gör flera stopp i byar på vägen och besöker lokala skolor och verkstäder och tittar närmare på lokalbefolkningens levnadssätt här, långt från turiststråken. Vi kommer fram till staden Tan Ky och stannar för lunch. Det var i denna stad som den egentliga ”Ho Chi Minh-leden” började och vi besöker segermonumentet innan vi fortsätter söderut. Under eftermiddagen tar vi av mot kusten och övernattar i hamnstaden Vinh. På kvällen blir det middag på en av stadens omtyckta restauranger.

Övernattning i Vinh.

Dag 8

Mai Chau – kuststaden Vinh och bussresa på Ho Chi Minh-leden

Vi säger farväl till Mai Chau och ger oss nu iväg på en spännande bussresa som de kommande dagarna kommer att ta oss genom Vietnams orörda marker – långt från allmänna vägar och bortom gängse turistvägar. Nu ska vi uppleva det äkta Vietnam, det gamla Vietnam. Vi följer den gamla landsvägen som var en del av den transportväg som under det ”amerikanska” Vietnamkriget användes för att leverera proviant från Nordvietnam till de rebelliska Viet Cong-soldaterna i dåvarande Sydvietnam. Vägen döptes till ”Ho Chi Minh-leden” och gick här i Nordvietnam i dalarna genom djungel och lantbruksområden omgärdade av berg. Innan ”leden” nådde gränsen till Sydvietnam ändrade vägen riktning och gick in genom Laos och vidare till Kambodja varifrån provianten kom in i Sydvietnam. Trots kraftiga bombningar från luften i synnerhet i Laos och Kambodja lyckades amerikanerna aldrig att få stopp på proviantströmmen söderut. I dag har leden som bär landsfaderns namn moderniserats till utmärkt skick och har fått namnet ”Ho Chi Minh-vägen”. Till skillnad från den stora huvudvägen 1 som går längs kusten är det inte mycket trafik här. Resvägen är omväxlande med pittoreska landskap, genom dalar, djungel, längs floder och hela tiden omgärdad av bergsmassiv och kalkstensklippor. Vi gör flera stopp i byar på vägen och besöker lokala skolor och verkstäder och tittar närmare på lokalbefolkningens levnadssätt här, långt från turiststråken. Vi kommer fram till staden Tan Ky och stannar för lunch. Det var i denna stad som den egentliga ”Ho Chi Minh-leden” började och vi besöker segermonumentet innan vi fortsätter söderut. Under eftermiddagen tar vi av mot kusten och övernattar i hamnstaden Vinh. På kvällen blir det middag på en av stadens omtyckta restauranger.

Övernattning i Vinh.

I dag fortsätter vi äventyret på den gamla Ho Chi Minh-vägen. Första stoppet i dag gör vi i byn Sen nära staden Kim Lien som är Ho Chi Minhs födelsestad, och där han levde de första fem åren av sitt liv innan familjen flyttade till kejsarstaden Hué. Man har gjort en kopia av den gamla bambuhydda som var familjens hem, och det finns ett litet museum som vi besöker. Sedan åker vi in i landet igen och inom kort är vi tillbaka på Ho Chi Minh-vägen och fortsätter söderut. I det här området finns det många kalkstensberg och -klippor och det skapar en fantastisk kuliss till de gröna risfälten. Områdets många kalkstensformationer döljer otaliga grottor och hålor och platsen är ett sant eldorado för geologer. Man har hittat över 400 hundra grottor och hål och experter menar att det finns många fler som man inte har hittat ännu. En del av området har blivit nationalpark på grund av den fantastiskt vackra naturen med djungel, floder och klippor.

År 2005 hittade ett par parkarbetare av en tillfällighet en öppning i en avlägsen bergsluttning. Det skulle visa sig vara ingången till ett av världens största grottsystem och man har till dags dato kommit drygt 40 km in i berget. År 2009 öppnades grottan för turister och via en gångbro i trä ges vi möjlighet att komma in i berget. Det är ett helt makalöst scenario som väntar oss här. Den ena stora grottan i ”flygplatsterminalstorlek” avlöser den andra. Fantastiska formationer som skapats under miljontals år skapar en overklig stämning och känslan av en resa till jordens inre. Vi kommer inte att gå igenom hela grottan utan nöjer oss med de cirka 1000 meter där gångbron är gjord. Efter den här enastående upplevelsen äter vi lunch på lokal restaurang innan vi fortsätter mot kuststaden Dong Hoi och vårt härliga strandhotell Sun Spa Resort.

Övernattning i Dong Hoi.

Dag 9

Vinh – Dong Hoi. Besök i Ho Chi Minhs födelsestad och barndomshem, resa på Ho Chi Minh-leden och besök i Paradise Cave

I dag fortsätter vi äventyret på den gamla Ho Chi Minh-vägen. Första stoppet i dag gör vi i byn Sen nära staden Kim Lien som är Ho Chi Minhs födelsestad, och där han levde de första fem åren av sitt liv innan familjen flyttade till kejsarstaden Hué. Man har gjort en kopia av den gamla bambuhydda som var familjens hem, och det finns ett litet museum som vi besöker. Sedan åker vi in i landet igen och inom kort är vi tillbaka på Ho Chi Minh-vägen och fortsätter söderut. I det här området finns det många kalkstensberg och -klippor och det skapar en fantastisk kuliss till de gröna risfälten. Områdets många kalkstensformationer döljer otaliga grottor och hålor och platsen är ett sant eldorado för geologer. Man har hittat över 400 hundra grottor och hål och experter menar att det finns många fler som man inte har hittat ännu. En del av området har blivit nationalpark på grund av den fantastiskt vackra naturen med djungel, floder och klippor.

År 2005 hittade ett par parkarbetare av en tillfällighet en öppning i en avlägsen bergsluttning. Det skulle visa sig vara ingången till ett av världens största grottsystem och man har till dags dato kommit drygt 40 km in i berget. År 2009 öppnades grottan för turister och via en gångbro i trä ges vi möjlighet att komma in i berget. Det är ett helt makalöst scenario som väntar oss här. Den ena stora grottan i ”flygplatsterminalstorlek” avlöser den andra. Fantastiska formationer som skapats under miljontals år skapar en overklig stämning och känslan av en resa till jordens inre. Vi kommer inte att gå igenom hela grottan utan nöjer oss med de cirka 1000 meter där gångbron är gjord. Efter den här enastående upplevelsen äter vi lunch på lokal restaurang innan vi fortsätter mot kuststaden Dong Hoi och vårt härliga strandhotell Sun Spa Resort.

Övernattning i Dong Hoi.

Vi gör en förmiddagsutflykt till Phoung Nha National Park. Än en gång reser vi genom vackra landskap med risfält, djungel och bergsformationer. Vårt resmål är Phoung Nha-grottorna som i motsats till Paradise Cave har varit kända i många århundraden och man har hittat kvarlevor ända tillbaka till det tidiga Champariket. Vi byter ut bussen mot båt och seglar genom det bildsköna landskapet. Efter en timmes resa kommer vi fram till ingången till grottan och båtturen fortsätter nu in genom grottan. Det är nästan så att den här grottan är ännu mer spektakulär än gårdagens upplevelse. Vi äter lunch på restaurang vid flodstranden innan vi åker tillbaka till vår resort och tar ledigt resten av dagen. Vi bor på Sun Spa resort som är en förstklassig strandresort med alla tänkbara faciliteter och ett bra ställe där man kan koppla av och smälta några av de många intrycken som resan redan har försett oss med. Man kan koppla av med en god bok vid hotellpoolen, ta en promenad på stranden eller kanske bli bortskämd i resortens wellnesscenter.

Övernattning i Don Hoi.

Dag 10

Dong Hoi. Båtresa på underjordisk flod i Phoung Nha National Park. Avkoppling på vår resort

Vi gör en förmiddagsutflykt till Phoung Nha National Park. Än en gång reser vi genom vackra landskap med risfält, djungel och bergsformationer. Vårt resmål är Phoung Nha-grottorna som i motsats till Paradise Cave har varit kända i många århundraden och man har hittat kvarlevor ända tillbaka till det tidiga Champariket. Vi byter ut bussen mot båt och seglar genom det bildsköna landskapet. Efter en timmes resa kommer vi fram till ingången till grottan och båtturen fortsätter nu in genom grottan. Det är nästan så att den här grottan är ännu mer spektakulär än gårdagens upplevelse. Vi äter lunch på restaurang vid flodstranden innan vi åker tillbaka till vår resort och tar ledigt resten av dagen. Vi bor på Sun Spa resort som är en förstklassig strandresort med alla tänkbara faciliteter och ett bra ställe där man kan koppla av och smälta några av de många intrycken som resan redan har försett oss med. Man kan koppla av med en god bok vid hotellpoolen, ta en promenad på stranden eller kanske bli bortskämd i resortens wellnesscenter.

Övernattning i Don Hoi.

Efter våra spännande upplevelser i Quang Binh-provinsen fortsätter vi nu söderut. Dagens etapp avverkas på huvudväg 1 som löper längs kusten och även idag väntar vackra landskap och intressanta stopp. Vi åker in i Quang Tri-provinsen som var den provins där den gamla gränsen mellan Nord- och Sydvietnam fastlades. Efter fransmännens militära nederlag i bergen i norra Vietnam 1954 etablerades med FN:s hjälp en lösning där man delade Vietnam i två delar. Den norra delen av landet skulle styras av kommunisterna med Ho Chi Minh i spetsen och den södra delen av landet skulle styras av en hastigt bildad regering med stöd från USA. Man fastslog en tillfällig gräns längs den 17:e breddgraden, och det är precis i detta område vi befinner oss i dag. Gränsen var avsedd som en tillfällig lösning tills en folkomröstning kunde fastställa vilket styrelseskick befolkningen ville ha. Folkomröstningen genomfördes aldrig och gränsen blev kvar ända fram till 1975 när nordvietnamesiska styrkor invaderade Sydvietnam.

Innan vi korsar den gamla gränsen ska vi besöka Vinh Moc-tunnlarna från krigstiden. Det handlar om en hel by som 1966 som tog sin tillflykt under jord för att skydda sig mot amerikanska flygangrepp. Om dagen uppehöll sig invånarna i tunnelsystemet och efter mörkrets inbrott kunde de komma ut och arbeta på fälten. Tunnlarna användes från 1966 fram till 1972 och står i dag orörda och besöket är mycket autentiskt. Vi tar en tur ner i tunnlarna som ligger på ett djup mellan 10 och 30 meter. Höjden i gångarna är cirka 160-180 cm så de flesta kan gå någorlunda upprätt. Vi ser hur invånarna bodde och hur tunnelsystemet utvidgades med skola, biograf etc. Totalt 17 barn föddes här under jorden under den här perioden. Efter detta intressanta och mycket autentiska stopp åker vi vidare mot den gamla gränsen som anlades vid Ben Hai-floden. Vi stannar på den norra sidan och besöker ett litet museum innan vi promenerar över den gamla Hien Luong-bron som har byggts upp igen. Hälften av bron är målad röd och den andra hälften blå – detta för att symbolisera landets delning. Området omkring den gamla gränsen kallades DMZ, den demilitariserade zonen, och ironiskt nog skulle det med tiden visa sig att zonen blev det kanske mest militariserade området i världen. När vi har korsat gränsen till fots fortsätter vi den sista biten till den gamle kejsarstaden Hué, som historiskt är Vietnams mest intressanta stad. Staden grundades år 300 f.Kr., och var kejsarhuvudstad under åren 1802-1945. När vietnameserna i slutet av 1700-talet så småningom hade fått bukt med det gamla ”Champariket” och gjort stora landvinningar i Khmerernas rike i söder beslutade man att huvudstaden skulle flyttas till en central del av landet. Hittills hade huvudstaden alltid legat i Hanoi i norr. Med hjälp av både religiösa och militära experter beslutade man sig för att placera den nya huvudstaden i de vackra omgivningarna vid ”Parfymfloden”. År 1802 stod den nya kejsarstaden färdig – med palats och ämbetsbostäder – omgiven av en 11 km lång stadsmur. De kommande dagarna ska vi utforska den här delen av Vietnams historia.

Efter ankomst till Hué och incheckning på hotellet åker vi en avkopplande tur i cykeltaxi på Hués gator och avslutar dagen med middag på lokal restaurang.

Övernattning i Hué.

Dag 11

Dong Hoi – Hué. Vinh Moc-tunnlarna, DMZ-zonen – den gamla gränsen mellan Nord- och Sydvietnam

Efter våra spännande upplevelser i Quang Binh-provinsen fortsätter vi nu söderut. Dagens etapp avverkas på huvudväg 1 som löper längs kusten och även idag väntar vackra landskap och intressanta stopp. Vi åker in i Quang Tri-provinsen som var den provins där den gamla gränsen mellan Nord- och Sydvietnam fastlades. Efter fransmännens militära nederlag i bergen i norra Vietnam 1954 etablerades med FN:s hjälp en lösning där man delade Vietnam i två delar. Den norra delen av landet skulle styras av kommunisterna med Ho Chi Minh i spetsen och den södra delen av landet skulle styras av en hastigt bildad regering med stöd från USA. Man fastslog en tillfällig gräns längs den 17:e breddgraden, och det är precis i detta område vi befinner oss i dag. Gränsen var avsedd som en tillfällig lösning tills en folkomröstning kunde fastställa vilket styrelseskick befolkningen ville ha. Folkomröstningen genomfördes aldrig och gränsen blev kvar ända fram till 1975 när nordvietnamesiska styrkor invaderade Sydvietnam.

Innan vi korsar den gamla gränsen ska vi besöka Vinh Moc-tunnlarna från krigstiden. Det handlar om en hel by som 1966 som tog sin tillflykt under jord för att skydda sig mot amerikanska flygangrepp. Om dagen uppehöll sig invånarna i tunnelsystemet och efter mörkrets inbrott kunde de komma ut och arbeta på fälten. Tunnlarna användes från 1966 fram till 1972 och står i dag orörda och besöket är mycket autentiskt. Vi tar en tur ner i tunnlarna som ligger på ett djup mellan 10 och 30 meter. Höjden i gångarna är cirka 160-180 cm så de flesta kan gå någorlunda upprätt. Vi ser hur invånarna bodde och hur tunnelsystemet utvidgades med skola, biograf etc. Totalt 17 barn föddes här under jorden under den här perioden. Efter detta intressanta och mycket autentiska stopp åker vi vidare mot den gamla gränsen som anlades vid Ben Hai-floden. Vi stannar på den norra sidan och besöker ett litet museum innan vi promenerar över den gamla Hien Luong-bron som har byggts upp igen. Hälften av bron är målad röd och den andra hälften blå – detta för att symbolisera landets delning. Området omkring den gamla gränsen kallades DMZ, den demilitariserade zonen, och ironiskt nog skulle det med tiden visa sig att zonen blev det kanske mest militariserade området i världen. När vi har korsat gränsen till fots fortsätter vi den sista biten till den gamle kejsarstaden Hué, som historiskt är Vietnams mest intressanta stad. Staden grundades år 300 f.Kr., och var kejsarhuvudstad under åren 1802-1945. När vietnameserna i slutet av 1700-talet så småningom hade fått bukt med det gamla ”Champariket” och gjort stora landvinningar i Khmerernas rike i söder beslutade man att huvudstaden skulle flyttas till en central del av landet. Hittills hade huvudstaden alltid legat i Hanoi i norr. Med hjälp av både religiösa och militära experter beslutade man sig för att placera den nya huvudstaden i de vackra omgivningarna vid ”Parfymfloden”. År 1802 stod den nya kejsarstaden färdig – med palats och ämbetsbostäder – omgiven av en 11 km lång stadsmur. De kommande dagarna ska vi utforska den här delen av Vietnams historia.

Efter ankomst till Hué och incheckning på hotellet åker vi en avkopplande tur i cykeltaxi på Hués gator och avslutar dagen med middag på lokal restaurang.

Övernattning i Hué.

Vi börjar dagen med en vacker båtresa på den berömda Parfymfloden, där vi bland annat får se Thien Mu-pagoden, som är en av de mest kända byggnaderna i Vietnam. Den är vackert belägen på en kulle med utsikt över floden. Den nuvarande, 21 meter höga, pagoden byggdes 1844 av kejsare Thieu Tri, men det är bara den senaste i raden av många andra pagoder. Den första byggdes redan 1601. Var och en av de sju våningarna är tillägnad en Buddha som återuppstår i mänsklig form. I byggnaden bredvid pagoderna kan man bland mycket annat se den enorma över två ton tunga klockan Dai Hong Chung, som göts 1710. Det sägs att man kan höra den på 10 kilometers avstånd. I Hué besöker vi naturligvis också citadellet, stadens gamla fästning. Det var kejsare Gia Long, som i slutet av 1700-talet påbörjade byggandet av citadellet med vattengrav och stadsmur på 11 km. Ursprungligen var muren byggd av jord, men i början av 1900-talet arbetade tiotusentals män under 10-20 år med att täcka alla murarna med ett två meter tjockt lager mursten.

På eftermiddagen åker vi buss till Tu Ducs och Khai Dinhs mausoléer. Kejsare Tu Duc styrde landet från 1848 till 1883 och han levde i sann kejserlig lyx. Hans mausoleum vittnar tydligt om hans storhet, och det byggdes så att han kunde använda det både före och efter sin död. Man kan se Hoa Khim-templet, som han använde som palats, när han var på ett av sina längre besök i mausoleet, och båtplatsen, där han lade till när han hade varit på jakt på Tinh Kiem-ön. "Andeallén", som leder till gravpaviljongen, är flankerad av en hedersvakt med elefanter, hästar, tjänare och militärmandariner, som alla är lägre än 153 cm, för det var kejsarens längd! I den murade paviljongen finns kejsarens gigantiska gravsten, som är den största i Vietnam. Den väger 20 ton, och det tog fyra år att transportera gravstenen 500 km från området kring Than Hoa till mausoleet. Konstigt nog är inte kejsare Tu Duc begravd i detta mausoleum, och ingen vet var han och alla hans rikedomar ligger begravda. För att undvika gravplundrare halshögg man alla de 200 människor som hade varit inblandade i begravningen. Khai Dinhs mausoleum är i sin tur ett vittnesmål om det vietnamesiska kejsardömets undergång, när landet kolonialiserades av fransmännen. Kejsare Khai Dinh regerade från 1916 till 1925, och hans gigantiska betongmausoleum byggdes 1920-1931. Mausoleet har vackra utsmyckningar, men med en blandning av europeisk och vietnamesisk konst och kultur – till och med hedersvakternas ansikten är av blandad härkomst. Mausoleet är verkligen stort och sträcker sig mot himlen med flera byggnader och gårdar i olika våningar. Om vi får tid över besöker vi den färgglada marknaden, Dong Ba, där lokalbefolkningen köper och säljer grönsaker, frukt, fisk, etc. Det ger oss en bra möjlighet att komma nära inpå de vänliga och leende vietnameserna.

Dag 12

Hué. Stadsrundtur inkl. båtresa på Parfymfloden, citadellet och kejsarmausoléer

Vi börjar dagen med en vacker båtresa på den berömda Parfymfloden, där vi bland annat får se Thien Mu-pagoden, som är en av de mest kända byggnaderna i Vietnam. Den är vackert belägen på en kulle med utsikt över floden. Den nuvarande, 21 meter höga, pagoden byggdes 1844 av kejsare Thieu Tri, men det är bara den senaste i raden av många andra pagoder. Den första byggdes redan 1601. Var och en av de sju våningarna är tillägnad en Buddha som återuppstår i mänsklig form. I byggnaden bredvid pagoderna kan man bland mycket annat se den enorma över två ton tunga klockan Dai Hong Chung, som göts 1710. Det sägs att man kan höra den på 10 kilometers avstånd. I Hué besöker vi naturligvis också citadellet, stadens gamla fästning. Det var kejsare Gia Long, som i slutet av 1700-talet påbörjade byggandet av citadellet med vattengrav och stadsmur på 11 km. Ursprungligen var muren byggd av jord, men i början av 1900-talet arbetade tiotusentals män under 10-20 år med att täcka alla murarna med ett två meter tjockt lager mursten.

På eftermiddagen åker vi buss till Tu Ducs och Khai Dinhs mausoléer. Kejsare Tu Duc styrde landet från 1848 till 1883 och han levde i sann kejserlig lyx. Hans mausoleum vittnar tydligt om hans storhet, och det byggdes så att han kunde använda det både före och efter sin död. Man kan se Hoa Khim-templet, som han använde som palats, när han var på ett av sina längre besök i mausoleet, och båtplatsen, där han lade till när han hade varit på jakt på Tinh Kiem-ön. "Andeallén", som leder till gravpaviljongen, är flankerad av en hedersvakt med elefanter, hästar, tjänare och militärmandariner, som alla är lägre än 153 cm, för det var kejsarens längd! I den murade paviljongen finns kejsarens gigantiska gravsten, som är den största i Vietnam. Den väger 20 ton, och det tog fyra år att transportera gravstenen 500 km från området kring Than Hoa till mausoleet. Konstigt nog är inte kejsare Tu Duc begravd i detta mausoleum, och ingen vet var han och alla hans rikedomar ligger begravda. För att undvika gravplundrare halshögg man alla de 200 människor som hade varit inblandade i begravningen. Khai Dinhs mausoleum är i sin tur ett vittnesmål om det vietnamesiska kejsardömets undergång, när landet kolonialiserades av fransmännen. Kejsare Khai Dinh regerade från 1916 till 1925, och hans gigantiska betongmausoleum byggdes 1920-1931. Mausoleet har vackra utsmyckningar, men med en blandning av europeisk och vietnamesisk konst och kultur – till och med hedersvakternas ansikten är av blandad härkomst. Mausoleet är verkligen stort och sträcker sig mot himlen med flera byggnader och gårdar i olika våningar. Om vi får tid över besöker vi den färgglada marknaden, Dong Ba, där lokalbefolkningen köper och säljer grönsaker, frukt, fisk, etc. Det ger oss en bra möjlighet att komma nära inpå de vänliga och leende vietnameserna.

Vi lämnar Hué och åker vidare söderut. Förmiddagens bussresa är en av de vackraste i Vietnam och vi åker längs havet större delen av vägen. På vägen passerar vi två mindre bergspass och det stora 21 km långa Hai Van-passet. Från toppen av Hai Van-passet har man en fantastisk utsikt över Sydkinesiska havet.Vi passerar hamnstaden Danang och äter lunch på en lokal restaurang innan vi fortsätter till den idylliska hamnstaden Hoi An. Staden Hoi An var tidigare känd som en livlig hamnstad och är Vietnams mest charmiga och bäst bevarade stad med en helt otrolig historia, som sträcker sig många tusen år tillbaka. På 1700-talet kom handelsfartyg från Holland, Portugal, Kina och Japan och handlade med siden, papper, porslin, te, socker, peppar, kinesisk medicin, elfenben och olika lackvaror. Hamnstadens strategiska läge vid en mindre flod skulle emellertid visa sig vara slutet för den företagsamma staden. Efter hand som handelsfartygen blev större, blev vattendjupet i floden för lågt, och i mitten av 1800-talet flyttade handeln norrut, där en stor naturlig bukt var som gjord för en ny hamnstad. Det är staden som i dag går under namnet Danang, som med knappt en miljon invånare är Vietnams femte största stad.

Hoi An glömdes bort och fortsatte som ett litet fiskeläge tills turismen kom till Vietnam i början av 1990-talet, och de första turisterna fick upp ögonen för denna bortglömda pärla. Många byggnader i den gamla stadsdelen – kinesiska, franska och vietnamesiska – är i dag skyddade och framstår som små arkitektoniska pärlor, som på ett näst intill mystiskt sätt har överlevt de många krigen och oroligheterna. Hoi An kom med på UNESCO:s lista över världens kulturarv 1999. Trots många besökare har staden lyckats bevara sin helt unika och idylliska stämning. Det är inte bara den gamla stadsdelen, som är värd ett besök, utan även hela området kring floddeltat. Man behöver inte åka långt utanför staden förrän man är i lantliga omgivningar med risfält och små bysamhällen. Vi tillbringar tre nätter i denna fantastiska stad. När vi har blivit inkvarterade på vårt hotell, tar vi en promenad genom den gamla stadsdelen och besöker några av de vackra historiska husen. Vi går också över Japanska Bron, som japanerna byggde 1593 för att förbinda den japanska stadsdelen på ena sidan av floden med den kinesiska på andra sidan. Japanerna såg till att bron var stabil, eftersom de fruktade jordbävningar som de var vana vid hemifrån. Bron täcktes över för att skydda den från sol och vind och dekorerades med vackra japanska ornament. Senare på kvällen äter vi middag på en av stadens många utsökta restauranger.

Övernattning i Hoi An.

Dag 13

Hué – Danang – Hoi An. Vacker busstur genom Hai Van-passet och stadsvandring i Hoi An

Vi lämnar Hué och åker vidare söderut. Förmiddagens bussresa är en av de vackraste i Vietnam och vi åker längs havet större delen av vägen. På vägen passerar vi två mindre bergspass och det stora 21 km långa Hai Van-passet. Från toppen av Hai Van-passet har man en fantastisk utsikt över Sydkinesiska havet.Vi passerar hamnstaden Danang och äter lunch på en lokal restaurang innan vi fortsätter till den idylliska hamnstaden Hoi An. Staden Hoi An var tidigare känd som en livlig hamnstad och är Vietnams mest charmiga och bäst bevarade stad med en helt otrolig historia, som sträcker sig många tusen år tillbaka. På 1700-talet kom handelsfartyg från Holland, Portugal, Kina och Japan och handlade med siden, papper, porslin, te, socker, peppar, kinesisk medicin, elfenben och olika lackvaror. Hamnstadens strategiska läge vid en mindre flod skulle emellertid visa sig vara slutet för den företagsamma staden. Efter hand som handelsfartygen blev större, blev vattendjupet i floden för lågt, och i mitten av 1800-talet flyttade handeln norrut, där en stor naturlig bukt var som gjord för en ny hamnstad. Det är staden som i dag går under namnet Danang, som med knappt en miljon invånare är Vietnams femte största stad.

Hoi An glömdes bort och fortsatte som ett litet fiskeläge tills turismen kom till Vietnam i början av 1990-talet, och de första turisterna fick upp ögonen för denna bortglömda pärla. Många byggnader i den gamla stadsdelen – kinesiska, franska och vietnamesiska – är i dag skyddade och framstår som små arkitektoniska pärlor, som på ett näst intill mystiskt sätt har överlevt de många krigen och oroligheterna. Hoi An kom med på UNESCO:s lista över världens kulturarv 1999. Trots många besökare har staden lyckats bevara sin helt unika och idylliska stämning. Det är inte bara den gamla stadsdelen, som är värd ett besök, utan även hela området kring floddeltat. Man behöver inte åka långt utanför staden förrän man är i lantliga omgivningar med risfält och små bysamhällen. Vi tillbringar tre nätter i denna fantastiska stad. När vi har blivit inkvarterade på vårt hotell, tar vi en promenad genom den gamla stadsdelen och besöker några av de vackra historiska husen. Vi går också över Japanska Bron, som japanerna byggde 1593 för att förbinda den japanska stadsdelen på ena sidan av floden med den kinesiska på andra sidan. Japanerna såg till att bron var stabil, eftersom de fruktade jordbävningar som de var vana vid hemifrån. Bron täcktes över för att skydda den från sol och vind och dekorerades med vackra japanska ornament. Senare på kvällen äter vi middag på en av stadens många utsökta restauranger.

Övernattning i Hoi An.

Vi får våra cyklar levererade till hotellet och åker till vattnet i Hoi An. Härifrån seglar vi ut i floddeltat till den lilla ön Kim Bong. Här råder bygdatmosfär och praktiskt taget ingen biltrafik. Det är därför självklart att ta en cykeltur i den lantliga omgivningen. Vi ser den flitiga lokalbefolkningen som arbetar i risfälten och med andra grödor som majs, sockerrör, kassava, jordnötter etc.

Vi besöker också lokala verkstäder och ser tillverkning av risnudlar, vassmattor och bambubåtar.

På ön finns ett gammalt varv, där träbåtar tillverkas enligt gamla bestämmelser. Efter några spännande timmar seglar vi tillbaka till Hoi An, där vi äter lunch på en restaurang vid floden.

Hoi An är en underbar stad att tillbringa mycket tid i. Den historiska stadsdelen är fri från bil- och motorcykeltrafik, och det råder en gemytlig stämning. Det finns ett stort utbud av trevliga affärer. På kvällen finns möjlighet att själv gå på upptäcktsfärd bland stadens många utsökta restauranger, eller så kan man följa med reseledaren, som arrangerar gemensam middag för dem som så önskar.

Övernattning i Hoi An.

Dag 14

Hoi An. Halvdags cykeltur till Kim Bong Island inkl. lunch. Eftermiddag på egen hand

Vi får våra cyklar levererade till hotellet och åker till vattnet i Hoi An. Härifrån seglar vi ut i floddeltat till den lilla ön Kim Bong. Här råder bygdatmosfär och praktiskt taget ingen biltrafik. Det är därför självklart att ta en cykeltur i den lantliga omgivningen. Vi ser den flitiga lokalbefolkningen som arbetar i risfälten och med andra grödor som majs, sockerrör, kassava, jordnötter etc.

Vi besöker också lokala verkstäder och ser tillverkning av risnudlar, vassmattor och bambubåtar.

På ön finns ett gammalt varv, där träbåtar tillverkas enligt gamla bestämmelser. Efter några spännande timmar seglar vi tillbaka till Hoi An, där vi äter lunch på en restaurang vid floden.

Hoi An är en underbar stad att tillbringa mycket tid i. Den historiska stadsdelen är fri från bil- och motorcykeltrafik, och det råder en gemytlig stämning. Det finns ett stort utbud av trevliga affärer. På kvällen finns möjlighet att själv gå på upptäcktsfärd bland stadens många utsökta restauranger, eller så kan man följa med reseledaren, som arrangerar gemensam middag för dem som så önskar.

Övernattning i Hoi An.

På vår rundresa har vi redan stiftat bekantskap med det välsmakande vietnamesiska köket, och i dag ska vi själva försöka oss på kokkonsten. Vi börjar med att besöka den lokala marknaden, där vi köper färska grönsaker, fisk, kött och inte minst kryddväxter, som är hemligheten bakom det vietnamesiska köket. Med välfyllda påsar beger vi oss till vår matlagningsskola, där vi – alla iförda förkläden – lär oss att tillaga några klassiska vietnamesiska rätter. Vi avslutar förmiddagen med att njuta av våra vällagade rätter – smaklig måltid!

Eftermiddagen disponeras fritt till att njuta av livet i den härliga staden. Reseledaren kommer att ge förslag på gemensamma aktiviteter för dem som har lust.

Övernattning i Hoi An.

Dag 15

Hoi An. Matlagningskurs och tid på egen hand

På vår rundresa har vi redan stiftat bekantskap med det välsmakande vietnamesiska köket, och i dag ska vi själva försöka oss på kokkonsten. Vi börjar med att besöka den lokala marknaden, där vi köper färska grönsaker, fisk, kött och inte minst kryddväxter, som är hemligheten bakom det vietnamesiska köket. Med välfyllda påsar beger vi oss till vår matlagningsskola, där vi – alla iförda förkläden – lär oss att tillaga några klassiska vietnamesiska rätter. Vi avslutar förmiddagen med att njuta av våra vällagade rätter – smaklig måltid!

Eftermiddagen disponeras fritt till att njuta av livet i den härliga staden. Reseledaren kommer att ge förslag på gemensamma aktiviteter för dem som har lust.

Övernattning i Hoi An.

Vi tar farväl av centrala Vietnam och flyger till Ho Chi Minh City i södra Vietnam. De kommande dagarna får vi uppleva Mekongdeltat, som är ett av världens bördigaste områden. Den mäktiga Mekongfloden, som har sin källa i södra Kina, sträcker sig nästan 5 000 kilometer genom fem länder, tills den mynnar ut och förgrenar sig i deltat här i Vietnam. Detta unika område kallas Vietnams skafferi och här skördas ris tre-fyra gånger per år.

Efter ankomsten till Ho Chi Minh City kör vi mot Cai Be, som ligger i den nordligaste gren av Mekongdeltat. Här går vi ombord på båten och seglar en tur på Mekongfloden genom de många kanalerna och avslutar vid hotellet där vi ska övernatta. Eftermiddagen bjuder på en cykeltur på någon av de små öarna, där vi bl.a. tar en närmare titt på de lokala hantverkarnas produktion.

Efter dagens upplevelser äter vi middag vid Mekongfloden.

Övernattning i Cai Be.

Dag 16

Hoi An – Danang – flyg till Ho Chi Minh City – Cai Be

Vi tar farväl av centrala Vietnam och flyger till Ho Chi Minh City i södra Vietnam. De kommande dagarna får vi uppleva Mekongdeltat, som är ett av världens bördigaste områden. Den mäktiga Mekongfloden, som har sin källa i södra Kina, sträcker sig nästan 5 000 kilometer genom fem länder, tills den mynnar ut och förgrenar sig i deltat här i Vietnam. Detta unika område kallas Vietnams skafferi och här skördas ris tre-fyra gånger per år.

Efter ankomsten till Ho Chi Minh City kör vi mot Cai Be, som ligger i den nordligaste gren av Mekongdeltat. Här går vi ombord på båten och seglar en tur på Mekongfloden genom de många kanalerna och avslutar vid hotellet där vi ska övernatta. Eftermiddagen bjuder på en cykeltur på någon av de små öarna, där vi bl.a. tar en närmare titt på de lokala hantverkarnas produktion.

Efter dagens upplevelser äter vi middag vid Mekongfloden.

Övernattning i Cai Be.

Vi går upp tidigt och efter frukost seglar vi till den stora marknaden i Cai Be. Det är en väldigt speciell upplevelse att vara med på marknaden när det är som mest aktivitet, nämligen på morgonen. Väl tillbaka på vårt hotell äter vi lunch innan vi beger oss mot Saigon eller Ho Chi Minh City, som staden heter idag. Denna livliga metropol i södra Vietnam skiljer sig markant från huvudstaden Hanoi. Gatubilden domineras av moderna hus, färgglada reklamskyltar och nya bilar. Lokalbefolkningen är något mer van vid utlänningar och många talar engelska.

Dag 17

Mekongdeltat, båtresa i Mekongdeltat och resa till Ho Chi Minh City

Vi går upp tidigt och efter frukost seglar vi till den stora marknaden i Cai Be. Det är en väldigt speciell upplevelse att vara med på marknaden när det är som mest aktivitet, nämligen på morgonen. Väl tillbaka på vårt hotell äter vi lunch innan vi beger oss mot Saigon eller Ho Chi Minh City, som staden heter idag. Denna livliga metropol i södra Vietnam skiljer sig markant från huvudstaden Hanoi. Gatubilden domineras av moderna hus, färgglada reklamskyltar och nya bilar. Lokalbefolkningen är något mer van vid utlänningar och många talar engelska.

Tidigt på morgonen åker vi till de berömda Cu Chi-tunnlarna, som byggdes av Vietcong under perioden 1940-1960. Till en början för att hjälpa den lilla landarmén mot helikoptrar och annan modern krigföring, men när Vietnamkriget härjade som värst sträckte sig tunnlarna faktiskt hela vägen från Ho Chi Minh City till den kambodjanska gränsen, och enbart i Cu Chi-distriktet finns det mer än 250 km underjordiska tunnlar. Efter lunch är vi tillbaka i Ho Chi Minh City och kommer att besöka några av stadens många historiska sevärdheter. Vi besöker Presidentpalatset, eller Oavhängighetspalatset, som det kallades tidigare. Palatset är en klassisk byggnad från 1960-talet. Det var den sydvietnamesiska presidenten Ngo Dinh Diem som bestämde sig för att byta från den gamla, franska guvernörsbostaden till detta storslagna palats. Man får verkligen en känsla av svunna tiders storhet och rikedom när man vandrar genom de stora salarna, som står kvar precis som de lämnades 1975. Resan går vidare till ett av stadens mest intressanta muséer, Krigsmuséet. Muséet beskriver Vietnams långa väg till självständighet med tyngdpunkt på det amerikanska kriget, som vi känner som Vietnamkriget från 1965-1973. Muséet är uppdelat i olika teman och berättar bland annat om de efterverkningar som i synnerhet den biologiska krigföringen hade under det så kallade Agent Orange-programmet. Där finns också en utställning om motståndet mot kriget i stora delar av världen. På gårdsplanen visas gamla flygplan, stridsvagnar etc. upp. Det är ett museum som berör starkt, men som är mycket relevant för att förstå det Vietnam vi upplever i dag. På kvällen samlas vi till avskedsmiddag på en lokal restaurang.

Övernattning i Ho Chi Minh City.

Dag 18

Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnlarna, stadsrundtur och avskedsmiddag

Tidigt på morgonen åker vi till de berömda Cu Chi-tunnlarna, som byggdes av Vietcong under perioden 1940-1960. Till en början för att hjälpa den lilla landarmén mot helikoptrar och annan modern krigföring, men när Vietnamkriget härjade som värst sträckte sig tunnlarna faktiskt hela vägen från Ho Chi Minh City till den kambodjanska gränsen, och enbart i Cu Chi-distriktet finns det mer än 250 km underjordiska tunnlar. Efter lunch är vi tillbaka i Ho Chi Minh City och kommer att besöka några av stadens många historiska sevärdheter. Vi besöker Presidentpalatset, eller Oavhängighetspalatset, som det kallades tidigare. Palatset är en klassisk byggnad från 1960-talet. Det var den sydvietnamesiska presidenten Ngo Dinh Diem som bestämde sig för att byta från den gamla, franska guvernörsbostaden till detta storslagna palats. Man får verkligen en känsla av svunna tiders storhet och rikedom när man vandrar genom de stora salarna, som står kvar precis som de lämnades 1975. Resan går vidare till ett av stadens mest intressanta muséer, Krigsmuséet. Muséet beskriver Vietnams långa väg till självständighet med tyngdpunkt på det amerikanska kriget, som vi känner som Vietnamkriget från 1965-1973. Muséet är uppdelat i olika teman och berättar bland annat om de efterverkningar som i synnerhet den biologiska krigföringen hade under det så kallade Agent Orange-programmet. Där finns också en utställning om motståndet mot kriget i stora delar av världen. På gårdsplanen visas gamla flygplan, stridsvagnar etc. upp. Det är ett museum som berör starkt, men som är mycket relevant för att förstå det Vietnam vi upplever i dag. På kvällen samlas vi till avskedsmiddag på en lokal restaurang.

Övernattning i Ho Chi Minh City.

I dag tar vi en promenad till en av stadens centrala platser. Här hittar vi Notre Dame-katedralen från 1877-1883, som har två 40 meter höga torn med järnspiror. Vi går också förbi stadens rådhus, operahuset och stadens gamla posthus, som alla ligger i närheten. Om du vill handla fler presenter eller souvenirer, passar det utmärkt att besöka den närliggande Ben Than-marknaden. Annars disponerar du dagen fritt fram tills det har blivit dags att bege sig till flygplatsen.

Dag 19

Ho Chi Minh City. Morgonpromenad och tid på egen hand. Hemresa

I dag tar vi en promenad till en av stadens centrala platser. Här hittar vi Notre Dame-katedralen från 1877-1883, som har två 40 meter höga torn med järnspiror. Vi går också förbi stadens rådhus, operahuset och stadens gamla posthus, som alla ligger i närheten. Om du vill handla fler presenter eller souvenirer, passar det utmärkt att besöka den närliggande Ben Than-marknaden. Annars disponerar du dagen fritt fram tills det har blivit dags att bege sig till flygplatsen.

Hemkomst

Dag 20

Hemkomst

Hemkomst

Avresedatum

Avresa
Pris
38 998:-
Varaktighet
20 dag
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Avresa
Pris
34 998:-
Varaktighet
20 dag
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Nov 2025
Avresa
Pris
38 998:-
Varaktighet
20 dag
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Avresa
Pris
34 998:-
Varaktighet
20 dag
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Avresa
Pris
38 998:-
Varaktighet
20 dag
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Feb 2026
Avresa
Pris
38 998:-
Varaktighet
20 dag
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Avresa
Pris
35 998:-
Varaktighet
20 dag
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Mar 2026
Avresa
Pris
35 998:-
Varaktighet
20 dag
Avresa från
Stockholm, Arlanda

Prisinformation

Drakfrukten infördes till Vietnam av fransmännen
Datum

2025-11-10T00:00:00+01:00

Pris

38 998:-

Tillägg för enkelrum

7 698:-

Resans pris
38 998:-
38 998:-

Tillägg för enkelrum
7 698:-
7 698:-

Priset inkluderar
  • Svensk reseledare
  • Flyg Stockholm – Hanoi med mellanlandning och flyg Ho Chi Minh City – Stockholm
  • 1 inrikesflyg
  • Utflykter enligt program
  • Boende i delat dubbelrum (tillägg för enkelrum)
  • Frukost varje dag
  • Totalt 14 luncher (dag 3-4 og 6-15 och 17-18)
  • Brunch dag 5
  • Totalt 9 middagar, dag 2-4, 6,8,11,13,16 och 18
  • Skatter och avgifter
  • Svensk reseledare
  • Flyg Stockholm – Hanoi med mellanlandning och flyg Ho Chi Minh City – Stockholm
  • 1 inrikesflyg
  • Utflykter enligt program
  • Boende i delat dubbelrum (tillägg för enkelrum)
  • Frukost varje dag
  • Totalt 14 luncher (dag 3-4 og 6-15 och 17-18)
  • Brunch dag 5
  • Totalt 9 middagar, dag 2-4, 6,8,11,13,16 och 18
  • Skatter och avgifter

Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd på grund av sjukdom, 7% av resans pris
  • Gouda Reseförsäkring eller komplement till hemförsäkringen
  • Eventuella extra arrangemang
  • Tillägg för enkelrum
  • Övriga måltider (räkna med ca 90 kr per dag)
  • Drycker
  • Dricks till lokalguider och chaufförer (räkna med totalt ca 80 USD)
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift, 150 kr per faktura (bortfaller vid online-bokning)
  • Allt som inte nämns under "Priset inkluderar"
  • Avbeställningsskydd på grund av sjukdom, 7% av resans pris
  • Gouda Reseförsäkring eller komplement till hemförsäkringen
  • Eventuella extra arrangemang
  • Tillägg för enkelrum
  • Övriga måltider (räkna med ca 90 kr per dag)
  • Drycker
  • Dricks till lokalguider och chaufförer (räkna med totalt ca 80 USD)
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift, 150 kr per faktura (bortfaller vid online-bokning)
  • Allt som inte nämns under "Priset inkluderar"

Förläng din resa

image
4 dagar
Sol & bad på Ho Tram
4 dagar
5 998:-

Förläng din rundresa med 4 dagar på stranden

Med ett fantastiskt läge vid stranden hittar du Ho Tram Beach Resort. Det är ett trevligt strandresort som ligger i ett lugnt område – den perfekta platsen för avkoppling efter en upplevelserik rundresa.

5 998:-
image
4 dagar
Sol & bad på Phu Quoc
4 dagar
6 998:-

Förläng din rundresa med 4 dagar på stranden

Njut av 4 sköna dagar på stranden på Phu Quoc – en av Vietnams bästa badorter. 

De fina, gyllene stränderna är helt klart Phu Quocs huvudattraktion, men om du bliver sugen på lite omväxling från vågskvalp och sand mellan tårna finns det möjlighet att paddla kajak eller ta en cykeltur i närområdet.  
Du bor nära huvudorten Duong Dong, där man hittar en lite nattmarknad och en rad trevliga restauranger, där det bland annat serveras fisk och skaldjur till mycket rimliga priser.

6 998:-

Praktiska upplysningar

Resan omfattas av Albatros Travels allmänna bestämmelser som deltagarna förväntas känna till.

Reseledare

Svensk

Visum

Nej

Vaccination

Ja

Valuta

Vietnamesisk dong

Reseledare

Svensk

Visum

Nej

Vaccination

Ja

Valuta

Vietnamesisk dong

Vietnamesiskt nyår

Under årets första månader firas det vietnamesiska nyåret, även kallat för 'Tet Nguyen Dan För vietnameserna är nyåret en nationell helgdag, och en av årets största händelser.

Firandet av nyåret präglas av en speciell och förväntansfull stämning: gatorna är mjukt smyckade med tusentals blommor, och överallt hänger det kinesiska lanternor. Ni kan se fram emot att få delta i en väldigt speciell folkfest, som sträcker sig över flera dagar. Samtidigt vill vi göra er uppmärksamma på att många butiker kommer att vara stängda de dagar festligheterna pågår. Det kommer även fortsättningsvis att vara möjligt att göra de mest nödvändiga inköpen, och bland annat besöka olika matställen.

Programmässigt och kommer det att förekomma enskilda förändringar till följd av nyåret. Vi vet redan nu att den flytande marknaden i Mekongdeltat kommer att vara stängd över nyår: men som utgångspunkt kommer resans program naturligtvis att följas.

Nyåret infaller följande datum:

  • 9. februari – 13. februari 2024
  • 28. januari – 1. februari 2025
  • 16. februari – 21. februari 2026


Bagage

Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för utflykter och resdagar, eftersom du är borta hela dagen och inte har tillgång till ditt bagage igen förrän på kvällen. I Nordvietnam kan det bli kyligt under vintermånaderna (särskilt januari-februari). Normal temperatur på dagen är 20-22 grader och ner till 12-15 grader på kvällen. Men lokala väderförhållanden kan innebära lägre temperaturer och därför är det en god idé att ta med en varm tröja och/eller fleece och en vindjacka. Till vistelsen i Mai Chau är det viktigt att ta med bekväma och praktiska skor. Riktiga vandrarskor eller gymnastikskor funkar utmärkt, och vi rekommenderar inte sandaler på den här delen av resan. I centrala och södra Vietnam är det behagligt varmt hela året runt och sommarkläder, sandaler etc. är det naturliga valet.



Visum till Vietnam

Läs mer här



Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.



Läs mer om Vietnam

Här kan du läsa mer om tidsskillnad, vaccinationer och annat:

www.albatros.se/resmal/asien/vietnam

Information om resan

Vietnamesiskt nyår

Under årets första månader firas det vietnamesiska nyåret, även kallat för 'Tet Nguyen Dan För vietnameserna är nyåret en nationell helgdag, och en av årets största händelser.

Firandet av nyåret präglas av en speciell och förväntansfull stämning: gatorna är mjukt smyckade med tusentals blommor, och överallt hänger det kinesiska lanternor. Ni kan se fram emot att få delta i en väldigt speciell folkfest, som sträcker sig över flera dagar. Samtidigt vill vi göra er uppmärksamma på att många butiker kommer att vara stängda de dagar festligheterna pågår. Det kommer även fortsättningsvis att vara möjligt att göra de mest nödvändiga inköpen, och bland annat besöka olika matställen.

Programmässigt och kommer det att förekomma enskilda förändringar till följd av nyåret. Vi vet redan nu att den flytande marknaden i Mekongdeltat kommer att vara stängd över nyår: men som utgångspunkt kommer resans program naturligtvis att följas.

Nyåret infaller följande datum:

  • 9. februari – 13. februari 2024
  • 28. januari – 1. februari 2025
  • 16. februari – 21. februari 2026


Bagage

Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för utflykter och resdagar, eftersom du är borta hela dagen och inte har tillgång till ditt bagage igen förrän på kvällen. I Nordvietnam kan det bli kyligt under vintermånaderna (särskilt januari-februari). Normal temperatur på dagen är 20-22 grader och ner till 12-15 grader på kvällen. Men lokala väderförhållanden kan innebära lägre temperaturer och därför är det en god idé att ta med en varm tröja och/eller fleece och en vindjacka. Till vistelsen i Mai Chau är det viktigt att ta med bekväma och praktiska skor. Riktiga vandrarskor eller gymnastikskor funkar utmärkt, och vi rekommenderar inte sandaler på den här delen av resan. I centrala och södra Vietnam är det behagligt varmt hela året runt och sommarkläder, sandaler etc. är det naturliga valet.



Visum till Vietnam

Läs mer här



Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.



Läs mer om Vietnam

Här kan du läsa mer om tidsskillnad, vaccinationer och annat:

www.albatros.se/resmal/asien/vietnam

Resans krav på fysisk rörlighet
Huvudregeln är att alla resedeltagare ska kunna ta sig fram på egen hand. Samtidigt vill vi betona att våra resor generellt sett inte är lämpliga för personer med gångsvårigheter. Även på buss- och tågresor samt kryssningar finns det behov av att ta sig till och från attraktioner. På många av våra kulturturer kan en dags besök på sevärdheter etc. lätt överstiga 5 kilometers promenad.


Reseförsäkring
Alla deltagare på Albatros Travels resor bör ha en reseförsäkring som minst täcker utgifter för sjukdomsbehandling och hemtransport. Eftersom den allmänna sjukförsäkringen inte längre kan användas som reseförsäkring är det en förutsättning för deltagande på våra resor att du har tecknat en reseförsäkring. Vi rekommenderar att försäkringen även omfattar bagageskydd vid skada eller förlust av bagage.


Gouda Reseförsäkring
Albatros Travel kan hjälpa dig att teckna en försäkring genom Gouda Reseförsäkring, som kan erbjuda en försäkring som passar just din resa.


Albatros Travels reseledare och guider
På Albatros Travels gruppresor leds resan av en svensk reseledare som antingen träffar gruppen på flygplatsen före avgång eller vid ankomst till resmålet. På bussresor träffar du reseledaren senast vid sista insamlingsstället. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om platsplacering på bussen och ser till att du kommer fram säkert. På Albatros Travels individuella resor möts du av en engelsktalande lokalguide på resmålet, och det är engelsktalande lokalguider som leder de utflykter som ingår i resan. På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, och det är det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord. Vissa av våra resor är utan lokal guide, i så fall kommer detta att framgå tydligt i programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros Travel.


Dricks
På våra resor kommer du i kontakt med vardagen och lokala seder. Det kan finnas förhållanden som du inte gillar eller inte är van vid, som seden att lämna dricks. I många länder är drickssystemet mer organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokala guider och chaufförer får en viss mängd dricks under resans gång, då lönen inom servicebranschen ofta anpassas efter det. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram så att du kan ta hänsyn till detta hemifrån. I priset för resan ingår inte dricks då det är en individuell fråga och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och därför bör respekteras. För ordnings skull vill vi betona att dricks såklart är frivilligt.


Tillägg för enkelrum och enkelhytt
De angivna priserna på våra resor är baserade på att 2 personer reser tillsammans och bor i delat dubbelrum eller dubbelhytt. För våra gäster som reser ensamma tillkommer tillägg för enkelrum och/eller hytt. Tillägget är en reflektion av den prisnivå som vi som researrangörer möts av när vi köper rum och hytter från våra underleverantörer. Ett enkelrum blir alltid relativt sett dyrare per person än ett dubbelrum. Detta är ett villkor som gällt inom resebranschen i många år och kan därmed anses vara sedvanligt. Tillägget kommer alltid att finnas i vårt material.


Pass
Observera att ditt pass måste vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomst från resmålet. Detta krav gäller för alla våra resor, även om enskilda länder kan kräva kortare giltighetstid. Att vi som researrangör ställer detta 6 månaders giltighetskrav är för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan komma att ändras från bokning av resa till avresa.


Resor med minderåriga
Om du reser med barn som inte är dina egna (t.ex. barnbarn), eller om du och dina barn inte har samma efternamn, kan vissa länder neka dig inresa. Det kan därför bli nödvändigt att ta med ett födelse- och namnintyg eller ett födelse- och dopattest på engelska och en undertecknad deklaration som tillåter den minderårige att resa i sällskap med en namngiven vuxen. Tänk på att även kontrollera reglerna för handlingarnas giltighet – d.v.s. när de ska utfärdas i förhållande till avresedatum, hur de ska stämplas m.m. USA är ett av länderna som har ovanstående krav, men det finns ingen definitiv lista över vilka andra länder det gäller. Vi rekommenderar därför att du kontaktar närmaste ambassad eller konsulat i det land du reser till för att ta reda på reglerna.


Placering på flyget
Vi vill uppmärksamma att det är flygbolaget som är suveränt ansvarigt för fördelningen av platser på planet.


Placering i bussen
Vid resor med flyg sker transporten på destinationen vanligtvis med buss. Här kan du inte boka en fast plats på bussen och det går inte heller att köpa en specifik plats innan resan startar. Det går givetvis att ordna byten under resans gång, så att alla turas om att sitta längst fram såväl som bak i bussen. På resor som sker med buss från Sverige kan du boka en specifik plats på bussen, varav vissa kräver en tilläggsbetalning. Platser som inte är reserverade tilldelas enligt först till kvarn-principen. Bussresorna är markerade med "BUSSRESA" på hemsidan.


Förtäring ombord på flyget
På de flesta av våra resor använder vi reguljärflyg. På europeiska rutter har man oftast möjlighet att köpa olika drycker och till exempel en smörgås. Ett fåtal företag serverar vatten, juice, kaffe eller te gratis. På långa utlandsrutter ingår maten, med några företag även dryck. Vill man ha vin, öl och sprit får man oftast betala för det själv. Tjänsten ombord varierar mycket från företag till företag och ändras regelbundet, så vi kan tyvärr inte ge mer exakt information innan resan.


Specialkost
På flyg ska specialkost som diabetikerkost eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avgång. Observera att vissa flygbolag kräver betalning för specialmåltider. Vi vidarebefordrar alltid önskemål om specialmåltider på flyget till flygbolaget, men kan inte garantera det. Tyvärr kan vi inte erbjuda specialkost på bussresor. Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialkost på våra resor då det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn bestäms och beställs i förväg. Man måste därför räkna med att behöva äta samma mat som de andra deltagarna på resan. Vi noterar och vidarebefordrar gärna önskemål om specialkost eller information om allergier, men vi kan tyvärr inte garantera att du kan serveras specialmåltider eller att särskilda hänsyn kan tas vid allergier.


Förbehåll/ändringar
Med reservation för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att genomföra resan strikt enligt programmet, men det kan bli nödvändigt att genomföra turen i en annan ordning än vad som anges på grund av attraktionernas öppettider eller praktiska omständigheter. Dessutom kan programpunkter ställas in på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden, väglag eller försenade flygavgångar. Slutligen måste vi uppmärksamma att alla resor kontinuerligt ses över och förbättras utifrån den feedback vi får efter varje resa. Revidering av resan kommer därför att innebära att ändringar kan ha skett i programmet från det att det köptes tills avresan sker. Innan avresan kommer alla deltagare att få det senast uppdaterade programmet, som avser att tjäna kundernas bästa och säkerställa det smidigaste utförandet av resan. Resan säljs som ett helt "paket", och det kommer inte att vara möjligt att återbetala de delar av paketet som ev inte används. Vi måste påpeka att köpta utflykter endast genomförs om det finns tillräckligt många anmälda deltagare. Beroende på tidpunkten för avbokning kommer priset för den inställda utflykten att återbetalas till de anmälda deltagarna antingen före eller efter hemkomsten från resan.

Allmän information

Resans krav på fysisk rörlighet
Huvudregeln är att alla resedeltagare ska kunna ta sig fram på egen hand. Samtidigt vill vi betona att våra resor generellt sett inte är lämpliga för personer med gångsvårigheter. Även på buss- och tågresor samt kryssningar finns det behov av att ta sig till och från attraktioner. På många av våra kulturturer kan en dags besök på sevärdheter etc. lätt överstiga 5 kilometers promenad.


Reseförsäkring
Alla deltagare på Albatros Travels resor bör ha en reseförsäkring som minst täcker utgifter för sjukdomsbehandling och hemtransport. Eftersom den allmänna sjukförsäkringen inte längre kan användas som reseförsäkring är det en förutsättning för deltagande på våra resor att du har tecknat en reseförsäkring. Vi rekommenderar att försäkringen även omfattar bagageskydd vid skada eller förlust av bagage.


Gouda Reseförsäkring
Albatros Travel kan hjälpa dig att teckna en försäkring genom Gouda Reseförsäkring, som kan erbjuda en försäkring som passar just din resa.


Albatros Travels reseledare och guider
På Albatros Travels gruppresor leds resan av en svensk reseledare som antingen träffar gruppen på flygplatsen före avgång eller vid ankomst till resmålet. På bussresor träffar du reseledaren senast vid sista insamlingsstället. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om platsplacering på bussen och ser till att du kommer fram säkert. På Albatros Travels individuella resor möts du av en engelsktalande lokalguide på resmålet, och det är engelsktalande lokalguider som leder de utflykter som ingår i resan. På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, och det är det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord. Vissa av våra resor är utan lokal guide, i så fall kommer detta att framgå tydligt i programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros Travel.


Dricks
På våra resor kommer du i kontakt med vardagen och lokala seder. Det kan finnas förhållanden som du inte gillar eller inte är van vid, som seden att lämna dricks. I många länder är drickssystemet mer organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokala guider och chaufförer får en viss mängd dricks under resans gång, då lönen inom servicebranschen ofta anpassas efter det. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram så att du kan ta hänsyn till detta hemifrån. I priset för resan ingår inte dricks då det är en individuell fråga och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och därför bör respekteras. För ordnings skull vill vi betona att dricks såklart är frivilligt.


Tillägg för enkelrum och enkelhytt
De angivna priserna på våra resor är baserade på att 2 personer reser tillsammans och bor i delat dubbelrum eller dubbelhytt. För våra gäster som reser ensamma tillkommer tillägg för enkelrum och/eller hytt. Tillägget är en reflektion av den prisnivå som vi som researrangörer möts av när vi köper rum och hytter från våra underleverantörer. Ett enkelrum blir alltid relativt sett dyrare per person än ett dubbelrum. Detta är ett villkor som gällt inom resebranschen i många år och kan därmed anses vara sedvanligt. Tillägget kommer alltid att finnas i vårt material.


Pass
Observera att ditt pass måste vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomst från resmålet. Detta krav gäller för alla våra resor, även om enskilda länder kan kräva kortare giltighetstid. Att vi som researrangör ställer detta 6 månaders giltighetskrav är för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan komma att ändras från bokning av resa till avresa.


Resor med minderåriga
Om du reser med barn som inte är dina egna (t.ex. barnbarn), eller om du och dina barn inte har samma efternamn, kan vissa länder neka dig inresa. Det kan därför bli nödvändigt att ta med ett födelse- och namnintyg eller ett födelse- och dopattest på engelska och en undertecknad deklaration som tillåter den minderårige att resa i sällskap med en namngiven vuxen. Tänk på att även kontrollera reglerna för handlingarnas giltighet – d.v.s. när de ska utfärdas i förhållande till avresedatum, hur de ska stämplas m.m. USA är ett av länderna som har ovanstående krav, men det finns ingen definitiv lista över vilka andra länder det gäller. Vi rekommenderar därför att du kontaktar närmaste ambassad eller konsulat i det land du reser till för att ta reda på reglerna.


Placering på flyget
Vi vill uppmärksamma att det är flygbolaget som är suveränt ansvarigt för fördelningen av platser på planet.


Placering i bussen
Vid resor med flyg sker transporten på destinationen vanligtvis med buss. Här kan du inte boka en fast plats på bussen och det går inte heller att köpa en specifik plats innan resan startar. Det går givetvis att ordna byten under resans gång, så att alla turas om att sitta längst fram såväl som bak i bussen. På resor som sker med buss från Sverige kan du boka en specifik plats på bussen, varav vissa kräver en tilläggsbetalning. Platser som inte är reserverade tilldelas enligt först till kvarn-principen. Bussresorna är markerade med "BUSSRESA" på hemsidan.


Förtäring ombord på flyget
På de flesta av våra resor använder vi reguljärflyg. På europeiska rutter har man oftast möjlighet att köpa olika drycker och till exempel en smörgås. Ett fåtal företag serverar vatten, juice, kaffe eller te gratis. På långa utlandsrutter ingår maten, med några företag även dryck. Vill man ha vin, öl och sprit får man oftast betala för det själv. Tjänsten ombord varierar mycket från företag till företag och ändras regelbundet, så vi kan tyvärr inte ge mer exakt information innan resan.


Specialkost
På flyg ska specialkost som diabetikerkost eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avgång. Observera att vissa flygbolag kräver betalning för specialmåltider. Vi vidarebefordrar alltid önskemål om specialmåltider på flyget till flygbolaget, men kan inte garantera det. Tyvärr kan vi inte erbjuda specialkost på bussresor. Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialkost på våra resor då det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn bestäms och beställs i förväg. Man måste därför räkna med att behöva äta samma mat som de andra deltagarna på resan. Vi noterar och vidarebefordrar gärna önskemål om specialkost eller information om allergier, men vi kan tyvärr inte garantera att du kan serveras specialmåltider eller att särskilda hänsyn kan tas vid allergier.


Förbehåll/ändringar
Med reservation för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att genomföra resan strikt enligt programmet, men det kan bli nödvändigt att genomföra turen i en annan ordning än vad som anges på grund av attraktionernas öppettider eller praktiska omständigheter. Dessutom kan programpunkter ställas in på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden, väglag eller försenade flygavgångar. Slutligen måste vi uppmärksamma att alla resor kontinuerligt ses över och förbättras utifrån den feedback vi får efter varje resa. Revidering av resan kommer därför att innebära att ändringar kan ha skett i programmet från det att det köptes tills avresan sker. Innan avresan kommer alla deltagare att få det senast uppdaterade programmet, som avser att tjäna kundernas bästa och säkerställa det smidigaste utförandet av resan. Resan säljs som ett helt "paket", och det kommer inte att vara möjligt att återbetala de delar av paketet som ev inte används. Vi måste påpeka att köpta utflykter endast genomförs om det finns tillräckligt många anmälda deltagare. Beroende på tidpunkten för avbokning kommer priset för den inställda utflykten att återbetalas till de anmälda deltagarna antingen före eller efter hemkomsten från resan.
Albatros stora Vietnamresa