Miami – Cartagena – Colon – Panamakanalen – Puntarena – Puerto Quetzal – Puerto Vallarta – Cabo San Lucas – Los Angeles
Den här resan tar dig med till en av mänsklighetens största bedrifter; den 80 kilometer långa Panamakanalen. Äventyret börjar med en övernattning i Florida och en stadsrundtur till Miamis art deco-arkitektur och den berömda Ocean Drive innan vi stävar ut mot Karibien, Centralamerika och Panamakanalen.
Under resans gång arrangeras 4 specialutflykter (tillköp) till 2 UNESCO-fredade kolonialstäder – Cartagena och Antigua – samt ett besök på en kaffeplantage i Costa Rica och Panamas Miraflores-slussar.
Miami – Cartagena – Colon – Panamakanalen – Puntarena – Puerto Quetzal – Puerto Vallarta – Cabo San Lucas – Los Angeles
Norwegian Bliss är ett av rederiet Norwegian Cruise Lines helt nya stora fartyg med plats till över 4 000 passagerare
Vi flyger till Miami och kör sedan till vårt hotell som ligger vid Miami.
Dag 1
Flyg Stockholm–Miami, Florida, USA
Vi flyger till Miami och kör sedan till vårt hotell som ligger vid Miami.
Avgång kl. 16.00
Idag ger vi oss ut på stadsrundtur i Miami där vi bland annat ser vackra art-deco-byggnader och strandpromenaden Ocean Drive. Här rör sig både turister och lokala förmågor längs den långa strandpromenaden och dess många caféer och restauranger. Vi njuter av stämningen i Floridas största stad och sätter sedan kurs mot hamnen där vårt fartyg ligger vid kaj. Under seneftermiddagen kan vi njuta av utseglingen från Miami.
Dag 2
Miami. Stadsrundtur och ombordstigning
Avgång kl. 16.00
Idag ger vi oss ut på stadsrundtur i Miami där vi bland annat ser vackra art-deco-byggnader och strandpromenaden Ocean Drive. Här rör sig både turister och lokala förmågor längs den långa strandpromenaden och dess många caféer och restauranger. Vi njuter av stämningen i Floridas största stad och sätter sedan kurs mot hamnen där vårt fartyg ligger vid kaj. Under seneftermiddagen kan vi njuta av utseglingen från Miami.
Det bästa sättet att påbörja en kryssning är att tillbringa de första dagarna ute på öppna havet. Medan vi rör oss mot Karibiska havet kan du slappna av på däck i en solstol och njuta av utsikten, läsa en god bok eller ta del av de många aktiviteterna ombord. Här finns flera olika matställen att välja mellan och flera olika barer, bland annat en vinbar där du kan avnjuta ett gott glas vin eller en svalkande cocktail. Ombord finns även ett trevligt bibliotek med olika brädspel, en teater, ett kasino, gym och ett spa där du kan skämma bort dig själv med olika behandlingar (bokas och betalas direkt ombord på fartyget). Reseledaren informerar löpande om alla möjligheter ombord på fartyget och står för ett antal gemensamma arrangemang och informationsmöten för Albatrosgruppen.
Dag 3 - 4
Gott om tid för avkoppling och nöjen till havs
Det bästa sättet att påbörja en kryssning är att tillbringa de första dagarna ute på öppna havet. Medan vi rör oss mot Karibiska havet kan du slappna av på däck i en solstol och njuta av utsikten, läsa en god bok eller ta del av de många aktiviteterna ombord. Här finns flera olika matställen att välja mellan och flera olika barer, bland annat en vinbar där du kan avnjuta ett gott glas vin eller en svalkande cocktail. Ombord finns även ett trevligt bibliotek med olika brädspel, en teater, ett kasino, gym och ett spa där du kan skämma bort dig själv med olika behandlingar (bokas och betalas direkt ombord på fartyget). Reseledaren informerar löpande om alla möjligheter ombord på fartyget och står för ett antal gemensamma arrangemang och informationsmöten för Albatrosgruppen.
Ankomst klockan 07.00, avgång kl. 16.00
Idag lägger vi till i Cartagena på Colombias nordkust. Cartagena grundades 1533 och är en av de äldsta kolonialstäderna från spanjorernas tid vid makten. Cartagena är en av de vackraste och mest välbevarade av alla städer som de spanska kolonialherrarna anlade i Syd- och Mellanamerika.
På dagens Albatrosutflykt gör vi en stadsrundtur i den gamla stadsdelen som finns med på UNESCO:s världsarvslista. Här besöker vi bland annat den imponerande rödaktiga militärfästningen San Felipe de Barajas, vars byggnation påbörjades 1536. Fästningen byggdes ut och förstärktes flera gånger under ett par hundra år. Cartagena var en frestande plats för rövare eftersom det var härifrån de spanska kolonialherrarna skickade guld, silver och ädelstenar hem till Spanien. Fästningen hade ett bra strategiskt läge och skyddade staden mot angrepp från land och piratangrepp från havet. Vi promenerar också runt i Cartagenas gamla stadsdel. Längs de smala gatorna trängs välbevarade kolonialbyggnader i form av privata hem med träbalkonger bredvid stora officiella byggnader, som rymde den omfattande spanska administrationen.
Längs vägen tittar vi på några av de mest intressanta monumenten, som Popa-klostret, som ligger på stadens högsta punkt i form av en 15 meter hög kulle. Utsikten är fantastisk! Vi tittar också på statyn av infödda India Catalina som stoiskt blickar ut över världen, endast iförd ett höftskynke och fjädrar. India Catalina fördes bort av spanjorerna och fick lära sig att tala spanska eftersom de ville att hon skulle bli deras språkrör i de fortsatta erövringarna av Colombia.
(Stadsrundturen i Cartagena ingår inte i resans pris. Utflyktspaketet kan bokas separat – läs mer efter dagsprogrammet).
Dag 5
Cartagena, Colombia. Möjlighet till stadsvandring i den gamla UNESCO-bevarade stadsdelen inkl. San Felipe-fästningen
Ankomst klockan 07.00, avgång kl. 16.00
Idag lägger vi till i Cartagena på Colombias nordkust. Cartagena grundades 1533 och är en av de äldsta kolonialstäderna från spanjorernas tid vid makten. Cartagena är en av de vackraste och mest välbevarade av alla städer som de spanska kolonialherrarna anlade i Syd- och Mellanamerika.
På dagens Albatrosutflykt gör vi en stadsrundtur i den gamla stadsdelen som finns med på UNESCO:s världsarvslista. Här besöker vi bland annat den imponerande rödaktiga militärfästningen San Felipe de Barajas, vars byggnation påbörjades 1536. Fästningen byggdes ut och förstärktes flera gånger under ett par hundra år. Cartagena var en frestande plats för rövare eftersom det var härifrån de spanska kolonialherrarna skickade guld, silver och ädelstenar hem till Spanien. Fästningen hade ett bra strategiskt läge och skyddade staden mot angrepp från land och piratangrepp från havet. Vi promenerar också runt i Cartagenas gamla stadsdel. Längs de smala gatorna trängs välbevarade kolonialbyggnader i form av privata hem med träbalkonger bredvid stora officiella byggnader, som rymde den omfattande spanska administrationen.
Längs vägen tittar vi på några av de mest intressanta monumenten, som Popa-klostret, som ligger på stadens högsta punkt i form av en 15 meter hög kulle. Utsikten är fantastisk! Vi tittar också på statyn av infödda India Catalina som stoiskt blickar ut över världen, endast iförd ett höftskynke och fjädrar. India Catalina fördes bort av spanjorerna och fick lära sig att tala spanska eftersom de ville att hon skulle bli deras språkrör i de fortsatta erövringarna av Colombia.
(Stadsrundturen i Cartagena ingår inte i resans pris. Utflyktspaketet kan bokas separat – läs mer efter dagsprogrammet).
Ankomst klockan 08.30, avfärd kl. 19.00
Idag lägger vi till i Panama vid kuststaden Colón. Colón är en av Karibiska havets viktigaste hamnstäder eftersom den har tre moderna hamnar och ligger i en internationell frihandelszon. Staden grundades av amerikanerna i mitten av 1800-talet i samband med anläggandet av Panama Railroad. Järnvägen korsade den mellanamerikanska landtungan och knöt ihop Colón på Atlantensidan med Panama City på Stillahavssidan. Och det är just i Panama City vi ska besöka idag på dagens Albatros utflykt. Vi börjar med att köra in i hjärtat av huvudstaden till gamla stan. Här ser vi de största sevärdheterna innan vi fortsätter till den mäktiga kanalen. Vi besöker Panamakanalmuseet och lär oss mer om hur det gick till att bygga Panamakanalen. Sist, men inte minst ser vi Miraflores-slussarna innan vi återvänder till vårt fartyg. (Dagens utflykt ingår inte i priset för resan. Utflyktspaketet kan bokas separat - läs mer efter dagsprogrammet)
Dag 6
Colón, Panama. Möjlighet för utflykt till Panama City och slussarna vid Miraflores
Ankomst klockan 08.30, avfärd kl. 19.00
Idag lägger vi till i Panama vid kuststaden Colón. Colón är en av Karibiska havets viktigaste hamnstäder eftersom den har tre moderna hamnar och ligger i en internationell frihandelszon. Staden grundades av amerikanerna i mitten av 1800-talet i samband med anläggandet av Panama Railroad. Järnvägen korsade den mellanamerikanska landtungan och knöt ihop Colón på Atlantensidan med Panama City på Stillahavssidan. Och det är just i Panama City vi ska besöka idag på dagens Albatros utflykt. Vi börjar med att köra in i hjärtat av huvudstaden till gamla stan. Här ser vi de största sevärdheterna innan vi fortsätter till den mäktiga kanalen. Vi besöker Panamakanalmuseet och lär oss mer om hur det gick till att bygga Panamakanalen. Sist, men inte minst ser vi Miraflores-slussarna innan vi återvänder till vårt fartyg. (Dagens utflykt ingår inte i priset för resan. Utflyktspaketet kan bokas separat - läs mer efter dagsprogrammet)
Idag får vi uppleva en av resans absoluta höjdpunkter när vi åker genom Panamakanalen, som invigdes 1914. Det ambitiösa projektet med att förbinda de två världshaven ställde ingenjörerna inför en ytterst krävande uppgift – för att inte tala om den ekonomiska och politiska utmaningen med hela projektet. Idén om att anlägga en kanal går hela vägen tillbaka till när den spanske erövraren Balboa 1513 upptäckte Panamas Stillahavskust. I och med detta började handelsmän och regeringar att fantisera om en passage som skulle låta fartyg ta sig från Atlanten till Stilla havet utan att behöva färdas den 20 000 kilometer långa och farofyllda sträckan runt Sydamerikas spets. Det var många som förespråkade projektet, bland dessa Benjamin Franklin och filosofen Goethe.
Det franska företaget La Societé Internationale du Canal Interocéanique påbörjade byggnationen 1880, och de kommande två årtiondena präglades av konstanta ingenjörmässiga utmaningar, ett otal jordbävningar och utbrott av malaria och gula febern, som tog livet av nästan 22 000 arbetare(!) Fransmännen beslutade sig för att sälja rättigheterna till projektet till den amerikanska regeringen under president Theodore Rosevelt. Priset var 40 miljoner dollar. När amerikanerna övertog byggprojektet 1904 stod de inför den största fördämningen och de största slussarna och järnportarna som någonsin skådats vid den här tidpunkten.
Miljöutmaningarna var också enorma. En aldrig sinande ström av personer från många olika länder arbetade med det stora byggprojektet, och många omkom längs vägen. Den 15 augusti 1914 invigdes Panamakanalen och fartyget SS Ancon seglade som första fartyg genom det människoskapade underverket. Kanalen har fortfarande stor betydelse för skeppsfarten och världshandeln, och tillhör helt och hållet Panama. Till följd av moderna handels- och containerfartyg som hela tiden blir allt större, arbetar man idag för att utvidga Panamakanalen och slussarna så att större fartyg än normalstorleken på 32,3 meters bredd ska kunna ta sig genom kanalen.
Dag 7
Kryssning genom Panamakanalen
Idag får vi uppleva en av resans absoluta höjdpunkter när vi åker genom Panamakanalen, som invigdes 1914. Det ambitiösa projektet med att förbinda de två världshaven ställde ingenjörerna inför en ytterst krävande uppgift – för att inte tala om den ekonomiska och politiska utmaningen med hela projektet. Idén om att anlägga en kanal går hela vägen tillbaka till när den spanske erövraren Balboa 1513 upptäckte Panamas Stillahavskust. I och med detta började handelsmän och regeringar att fantisera om en passage som skulle låta fartyg ta sig från Atlanten till Stilla havet utan att behöva färdas den 20 000 kilometer långa och farofyllda sträckan runt Sydamerikas spets. Det var många som förespråkade projektet, bland dessa Benjamin Franklin och filosofen Goethe.
Det franska företaget La Societé Internationale du Canal Interocéanique påbörjade byggnationen 1880, och de kommande två årtiondena präglades av konstanta ingenjörmässiga utmaningar, ett otal jordbävningar och utbrott av malaria och gula febern, som tog livet av nästan 22 000 arbetare(!) Fransmännen beslutade sig för att sälja rättigheterna till projektet till den amerikanska regeringen under president Theodore Rosevelt. Priset var 40 miljoner dollar. När amerikanerna övertog byggprojektet 1904 stod de inför den största fördämningen och de största slussarna och järnportarna som någonsin skådats vid den här tidpunkten.
Miljöutmaningarna var också enorma. En aldrig sinande ström av personer från många olika länder arbetade med det stora byggprojektet, och många omkom längs vägen. Den 15 augusti 1914 invigdes Panamakanalen och fartyget SS Ancon seglade som första fartyg genom det människoskapade underverket. Kanalen har fortfarande stor betydelse för skeppsfarten och världshandeln, och tillhör helt och hållet Panama. Till följd av moderna handels- och containerfartyg som hela tiden blir allt större, arbetar man idag för att utvidga Panamakanalen och slussarna så att större fartyg än normalstorleken på 32,3 meters bredd ska kunna ta sig genom kanalen.
Vi har nu förflyttat oss ut i Stilla havet och njuter av ännu en dag på havet medan vi kryssar mot Costa Rica, som på spanska betyder den rika kusten.
Dag 8
På havet mot Costa Rica
Vi har nu förflyttat oss ut i Stilla havet och njuter av ännu en dag på havet medan vi kryssar mot Costa Rica, som på spanska betyder den rika kusten.
Ankomst kl. 7.00, avgång kl. 18.00
Idag kommer vi fram till Costa Rica och går i land i staden Puntaneras i provinsen med samma namn. Staden breder ut sig längs en cirka tio kilometer lång landtunga som går rakt ut i Stilla havet. På 1800-talet var staden Costa Ricas viktigaste hamn. Härifrån skeppades kaffe, frukt och andra jordbruksprodukter ut från provinsen till olika destinationer längs den amerikanska kontinentens västkust. Puntarenas har en härligt avslappnad stämning och en trevlig hamnpromenad. Området runt staden präglas av en storslagen natur med vattenfall, floder, regnskogar och vita paradisstränder.
Idag ska vi uppleva en av Costa Ricas mest kända produkter; kaffe! Kaffet är en viktig del av Costa Ricas historia, och vi lär oss mer om detta på dagens Albatrosutflykt då vi besöker kaffeplantagen Espiritu Santo. Här får vi veta mer om plantagens historia, läge och produktion samt mer om den viktiga bönan. Utflykten inkluderar bland annat ett besök i ett traditionellt hus, där vi får höra om hur kaffet användes och varför lokalbefolkningen fortfarande använder ”chorreador", trots att kaffemaskinen uppfanns för länge sedan.
Självklart ska vi även vara med på en kaffeprovsmakning, där vi tydligt känner de olika aromerna och smakerna.
(Dagens utflykt är inte inkluderad i priset för resan. Utflyktspaketet kan bokas separat - läs mer efter dagsprogrammet.)
Dag 9
Puntarenas (Puerto Caldera), Costa Rica. Möjlighet för utflykt till kaffeplantage
Ankomst kl. 7.00, avgång kl. 18.00
Idag kommer vi fram till Costa Rica och går i land i staden Puntaneras i provinsen med samma namn. Staden breder ut sig längs en cirka tio kilometer lång landtunga som går rakt ut i Stilla havet. På 1800-talet var staden Costa Ricas viktigaste hamn. Härifrån skeppades kaffe, frukt och andra jordbruksprodukter ut från provinsen till olika destinationer längs den amerikanska kontinentens västkust. Puntarenas har en härligt avslappnad stämning och en trevlig hamnpromenad. Området runt staden präglas av en storslagen natur med vattenfall, floder, regnskogar och vita paradisstränder.
Idag ska vi uppleva en av Costa Ricas mest kända produkter; kaffe! Kaffet är en viktig del av Costa Ricas historia, och vi lär oss mer om detta på dagens Albatrosutflykt då vi besöker kaffeplantagen Espiritu Santo. Här får vi veta mer om plantagens historia, läge och produktion samt mer om den viktiga bönan. Utflykten inkluderar bland annat ett besök i ett traditionellt hus, där vi får höra om hur kaffet användes och varför lokalbefolkningen fortfarande använder ”chorreador", trots att kaffemaskinen uppfanns för länge sedan.
Självklart ska vi även vara med på en kaffeprovsmakning, där vi tydligt känner de olika aromerna och smakerna.
(Dagens utflykt är inte inkluderad i priset för resan. Utflyktspaketet kan bokas separat - läs mer efter dagsprogrammet.)
Kom ihåg att du är på semester och då är det skönt att ha lite lugn och ro. Kanske vill du dra dig ha en lugn dag i din trevliga hytt, eller hitta en trevlig plats på soldäck där du kan läsa en bok i lugn och ro. Om du vill aktivera kroppen kan du besöka fartygets välutrustade gym som är inrett med både motionscyklar, trappmaskiner och löpband. Du kan också få en professionell tränare (kostar extra) under en timmes tid. Då kan du testa yoga, pilates, spinning eller något annat. Det innebär även att du med gott samvete kan äta en god trerättersmiddag på kvällen.
Dag 10
Till havs mot Guatemala
Kom ihåg att du är på semester och då är det skönt att ha lite lugn och ro. Kanske vill du dra dig ha en lugn dag i din trevliga hytt, eller hitta en trevlig plats på soldäck där du kan läsa en bok i lugn och ro. Om du vill aktivera kroppen kan du besöka fartygets välutrustade gym som är inrett med både motionscyklar, trappmaskiner och löpband. Du kan också få en professionell tränare (kostar extra) under en timmes tid. Då kan du testa yoga, pilates, spinning eller något annat. Det innebär även att du med gott samvete kan äta en god trerättersmiddag på kvällen.
Ankomst kl. 07.00, avgång kl. 18.00
Vi lägger till i Puerto Quetzal på Guatemalas Stillahavskust. På dagens Albatrosutflykt kör vi in i landet genom vackra, frodiga landskap. Vi besöker världsarvet Antigua, som är ännu ett exempel på spansk kolonialstilsarkitektur. Staden har sin helt egen magiska charm – och man känner tydligt historiens vingslag. Antigua grundades 1527 och var provinsens huvudstad till 1773. Staden ligger på höglandet på cirka 1 500 meters höjd och är ligger vackert omgiven av tre aktiva vulkaner. På vulkansluttningarna odlas en av världens bästa kaffesorter, som man kan njuta av på stadens caféer. Förutom sitt goda kaffe är staden känd som ett utmärkt ställe att lära sig spanska – här finns 60 språkskolor som drar till sig resenärer från hela världen.
Vi tar en promenad genom kullerstensgränderna och ser bland annat stadens centrala torg, den lokala marknaden och en jadefabrik där vi ser hur man skapar dekorativa figurer av den gröna mineralen. Vi njuter av en härlig lunch med lokala rätter.
(Dagens utflykt ingår inte i priset för resan. Utflyktspaketet kan bokas separat - läs mer efter dagsprogrammet.)
Dag 11
Puerto Quetzal, Guatemala. Möjlighet för stadsrundtur i världsarvet Antigua
Ankomst kl. 07.00, avgång kl. 18.00
Vi lägger till i Puerto Quetzal på Guatemalas Stillahavskust. På dagens Albatrosutflykt kör vi in i landet genom vackra, frodiga landskap. Vi besöker världsarvet Antigua, som är ännu ett exempel på spansk kolonialstilsarkitektur. Staden har sin helt egen magiska charm – och man känner tydligt historiens vingslag. Antigua grundades 1527 och var provinsens huvudstad till 1773. Staden ligger på höglandet på cirka 1 500 meters höjd och är ligger vackert omgiven av tre aktiva vulkaner. På vulkansluttningarna odlas en av världens bästa kaffesorter, som man kan njuta av på stadens caféer. Förutom sitt goda kaffe är staden känd som ett utmärkt ställe att lära sig spanska – här finns 60 språkskolor som drar till sig resenärer från hela världen.
Vi tar en promenad genom kullerstensgränderna och ser bland annat stadens centrala torg, den lokala marknaden och en jadefabrik där vi ser hur man skapar dekorativa figurer av den gröna mineralen. Vi njuter av en härlig lunch med lokala rätter.
(Dagens utflykt ingår inte i priset för resan. Utflyktspaketet kan bokas separat - läs mer efter dagsprogrammet.)
Rutten går nu upp mot Puerto Vallarta, och vi har ännu ett par dagar på havet till att koppla av och njuta av fartygets många erbjudanden.
Dag 12 - 13
På havet utmed den mexikanske rivieran
Rutten går nu upp mot Puerto Vallarta, och vi har ännu ett par dagar på havet till att koppla av och njuta av fartygets många erbjudanden.
Ankomst 7.00, avgång kl. 15.00
Puerto Vallarta ligger i Banderasbukten, Mexikos största naturliga bukt som är 55 kilometer lång och 35 kilometer bred. Staden har sedan 50-talet varit en populär semesterort, både för mexikaner och amerikaner. Det är en mysig stad med kullerstensgränder och många små caféer och restauranger, men samtidigt har staden en modern touch. Längs Cuale-floden ligger två stora marknader där man kan köpa hantverk och souvenirer, och staden har dessutom ett arkeologiskt museum med en betydande samling av prekolombiansk konst.
Flanera på strandpromenaden Malecón, där du samtidigt kan njuta av skulpturer av samtida konstnärer som Sergio Bustamante, Alejandro Colunga och Ramiz Barquet. Eller slå dig ner på ett av promenadens caféer och titta på folklivet.
Puerto Vallarta har ett antal stränder och den mest populära är Playa de los Muertos – de dödas strand. Det sägs att det makabra namnet stammar från den gången piratskeppen lade till vid stranden när de skulle vila och lägga nya planer. För att sätta stopp för detta fångade den lokala guvernören besättningen från ett fartyg och hängde samtliga besättningsmedlemmar på stranden för att skrämma andra pirater. Namnet till trots är stranden i dag väldigt livlig och här finns allt man kan önska sig när det handlar om restauranger, parasoller, solstolar, vattensport och underhållning.
Dag 14
Puerto Vallarta, Mexiko
Ankomst 7.00, avgång kl. 15.00
Puerto Vallarta ligger i Banderasbukten, Mexikos största naturliga bukt som är 55 kilometer lång och 35 kilometer bred. Staden har sedan 50-talet varit en populär semesterort, både för mexikaner och amerikaner. Det är en mysig stad med kullerstensgränder och många små caféer och restauranger, men samtidigt har staden en modern touch. Längs Cuale-floden ligger två stora marknader där man kan köpa hantverk och souvenirer, och staden har dessutom ett arkeologiskt museum med en betydande samling av prekolombiansk konst.
Flanera på strandpromenaden Malecón, där du samtidigt kan njuta av skulpturer av samtida konstnärer som Sergio Bustamante, Alejandro Colunga och Ramiz Barquet. Eller slå dig ner på ett av promenadens caféer och titta på folklivet.
Puerto Vallarta har ett antal stränder och den mest populära är Playa de los Muertos – de dödas strand. Det sägs att det makabra namnet stammar från den gången piratskeppen lade till vid stranden när de skulle vila och lägga nya planer. För att sätta stopp för detta fångade den lokala guvernören besättningen från ett fartyg och hängde samtliga besättningsmedlemmar på stranden för att skrämma andra pirater. Namnet till trots är stranden i dag väldigt livlig och här finns allt man kan önska sig när det handlar om restauranger, parasoller, solstolar, vattensport och underhållning.
Ankomst kl. 7.00, avgång kl. 14.00
På den avlånga halvön Baja Californias sydspets ligger Cabo San Lucas. I det lugna farvattnet i Californiaviken sökte många handelsfartyg skydd från det stora havet. De lokala piraterna utnyttjade tillfället att plundra fartygslasten. Nuförtiden välkomnas besökaren av sportfiskarnas eget paradis, med enastående naturscener, gyllene klippor och kristallklart vatten.
Idag kan du ge dig ut på upptäcktsfärd på egen hand eller följa med på fartygets utflykter som du bokar och betalar ombord. Fartyget har ett blandat utbud av utflykter som är uppdelade efter olika teman; kulturella och historiska upplevelser eller naturupplevelser.
Som du säkert redan har märkt, så sjuder staden av stämning och du har den största delen av dagen till att gå på upptäcktsfärd på egen hand. Den som vill kan ta en promenad i det historiska och trevliga downtownområdet. Här kan du besöka den lilla kyrkan Iglesia de San Lucas, som byggdes av spanska missionärer 1730. Du kan även svänga förbi den stora lokala marknaden som frestar med allt från keramik till hängmattor och vackra vävda och broderade textilier. Du kan även avlägga en visit på stadens legendariska bar Cabo Wabo Cantina, som ägs av Van Halens före detta frontsångare, Sammy Hagar.
Obs. för att komma i land använder vi oss av så kallade ”tender boats”, mindre båtar som tar oss in till hamnen.
Dag 15
Cabo San Lucas, Mexiko. Tid på egen hand
Ankomst kl. 7.00, avgång kl. 14.00
På den avlånga halvön Baja Californias sydspets ligger Cabo San Lucas. I det lugna farvattnet i Californiaviken sökte många handelsfartyg skydd från det stora havet. De lokala piraterna utnyttjade tillfället att plundra fartygslasten. Nuförtiden välkomnas besökaren av sportfiskarnas eget paradis, med enastående naturscener, gyllene klippor och kristallklart vatten.
Idag kan du ge dig ut på upptäcktsfärd på egen hand eller följa med på fartygets utflykter som du bokar och betalar ombord. Fartyget har ett blandat utbud av utflykter som är uppdelade efter olika teman; kulturella och historiska upplevelser eller naturupplevelser.
Som du säkert redan har märkt, så sjuder staden av stämning och du har den största delen av dagen till att gå på upptäcktsfärd på egen hand. Den som vill kan ta en promenad i det historiska och trevliga downtownområdet. Här kan du besöka den lilla kyrkan Iglesia de San Lucas, som byggdes av spanska missionärer 1730. Du kan även svänga förbi den stora lokala marknaden som frestar med allt från keramik till hängmattor och vackra vävda och broderade textilier. Du kan även avlägga en visit på stadens legendariska bar Cabo Wabo Cantina, som ägs av Van Halens före detta frontsångare, Sammy Hagar.
Obs. för att komma i land använder vi oss av så kallade ”tender boats”, mindre båtar som tar oss in till hamnen.
I dag kan du njuta av den sista hela dagen till havs, fullspäckad med god mat och avkoppling innan vi kommer fram till USA.
Dag 16
På havet
I dag kan du njuta av den sista hela dagen till havs, fullspäckad med god mat och avkoppling innan vi kommer fram till USA.
Ankomst kl. 7.00
Det har nu blivit dags att ta farväl av kryssningsfartyget. Själva utcheckningen brukar vara relativt enkelt och när vi har gått iland stiger vi ombord på bussen och ger oss ut på en stadsrundtur i Los Angeles som avslutas på den internationella flygplatsen. Nu ska vi bege oss hemåt efter en storslagen kryssning.
Dag 17
Los Angeles, Kalifornien, USA. Stadsrundtur och hemresa
Ankomst kl. 7.00
Det har nu blivit dags att ta farväl av kryssningsfartyget. Själva utcheckningen brukar vara relativt enkelt och när vi har gått iland stiger vi ombord på bussen och ger oss ut på en stadsrundtur i Los Angeles som avslutas på den internationella flygplatsen. Nu ska vi bege oss hemåt efter en storslagen kryssning.
Vi landar med bagaget fullt av fina minnen från vår kryssning.
Dag 18
Hemkomst
Vi landar med bagaget fullt av fina minnen från vår kryssning.
Endast för Albatros gäster har vi tagit fram ett utflyktspaket som leds av vår svenska reseledare. Utflyktspaketet ska bokas hemifrån senast 45 dagar före avresa.
Cartagena, Colombia. Halvdagsutflykt med stadsrundtur i kolonitidsstaden Cartagena och den UNESCO-fredade gamla stadsdelen.
Colon, Panama. Heldagsutflykt till Panama City och slussarna vid Miraflores (ej inklusive lunch).
Puntarenas. Utflykt till en Costa Ricas många kaffeplantager (inklusive lunch).
Puerto Quetzal. Heldagsutflykt med stadsrundtur i den UNESCO-fredade staden Antigua på höglandet (inklusive lunch).
Endast för Albatros gäster har vi tagit fram ett utflyktspaket som leds av vår svenska reseledare. Utflyktspaketet ska bokas hemifrån senast 45 dagar före avresa.
Cartagena, Colombia. Halvdagsutflykt med stadsrundtur i kolonitidsstaden Cartagena och den UNESCO-fredade gamla stadsdelen.
Colon, Panama. Heldagsutflykt till Panama City och slussarna vid Miraflores (ej inklusive lunch).
Puntarenas. Utflykt till en Costa Ricas många kaffeplantager (inklusive lunch).
Puerto Quetzal. Heldagsutflykt med stadsrundtur i den UNESCO-fredade staden Antigua på höglandet (inklusive lunch).
Endast för Albatros gäster har vi tagit fram ett utflyktspaket som leds av vår svenska reseledare. Utflyktspaketet ska bokas hemifrån senast 45 dagar före avresa.
Cartagena, Colombia. Halvdagsutflykt med stadsrundtur i kolonitidsstaden Cartagena och den UNESCO-fredade gamla stadsdelen.
Colon, Panama. Heldagsutflykt till Panama City och slussarna vid Miraflores (ej inklusive lunch).
Puntarenas. Utflykt till en Costa Ricas många kaffeplantager (inklusive lunch).
Puerto Quetzal. Heldagsutflykt med stadsrundtur i den UNESCO-fredade staden Antigua på höglandet (inklusive lunch).
Svensk
Ja
Nej
USD
Svensk
Ja
Nej
USD
Det finns olika hyttkategorier – från stora, trevliga invändiga hytter till sviter med egen balkong. Gemensamt för alla är att de naturligtvis har egna badrum med garderob, sittyta, enkel- eller dubbelsäng. Dessutom har alla hytter kylskåp och hårtork. Om du vill boka en större svit får du gärna höra av dig till Albatros Travel.
Balkonghytt
Hyttkategori BB, däck 10. Utvändig hytt med egen privat balkong. Hytterna har stort panoramafönster och två enkelsängar eller en dubbelsäng. 19 m2 (inkl. ca. 3 m2 balkong).
Invändig hytt
Hyttkategori IB, däck 8. Invändig hytt med två enkelsängar eller en dubbelsäng. Mellan 12 m2 och 13 m2.
Det är kutym att dela upp utflykter i heldags- och halvdagsutflykter. Det innebär inte nödvändigtvis att utflykterna vara exakt en hel eller halv dag. En halvdagsutflykt pågår för det mesta om förmiddagen eller eller om eftermiddagen och sträcker sig inte över en måltid. Normalt sett återvänder man från utflykten så att det passar med lunch eller middag. Utflykterna varar för det mesta 2-4 timmar. En heldagsutflykt brukar vara ca 5-9 timmar, och sträcker sig för det mesta över en huvudmåltid som dock inte behöver ingå i priset. Detta anges i utflyktsbeskrivningen.
Tids- och hamnangivelserna i resans program är med förbehåll för ändringar från rederiets sida. Det brukar inte förekomma många ändringar angående hamnarna vi ankommer till, men vissa mindre tidsändringar förekommer på nästan alla kryssningar, beroende på väder och vind. Vi väljer dock alltid att ha med tiderna i programmet, eftersom det ger en bra bild av hur mycket tid man förvänta sig att ha till förfogande i hamn/på land. Det är givetvis en del av upplevelsen när man kryssar!
Det kan vara bra att ta med en mindre ryggsäck eller väska för dagsturer/utflykter och resdagar, eftersom du oftast inte ser ditt bagage igen förrän på kvällen. Du behöver inte ta med handdukar. Om du vill låsa din resväska ska du använda ett TSA-lås. Bagaget kontrolleras av The Transportation Security Administration på flyget från och till USA. De har en huvudnyckel som kan öppna alla TSA-lås. Om du har låst väskan med ett annat lås förbehåller de sig rätten att bryta upp låset. Detta gäller även inbyggda lås i väskan. TSA-lås kan köpas i de flesta väskbutiker och finns både som hänglås och väskrem.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Det finns olika hyttkategorier – från stora, trevliga invändiga hytter till sviter med egen balkong. Gemensamt för alla är att de naturligtvis har egna badrum med garderob, sittyta, enkel- eller dubbelsäng. Dessutom har alla hytter kylskåp och hårtork. Om du vill boka en större svit får du gärna höra av dig till Albatros Travel.
Balkonghytt
Hyttkategori BB, däck 10. Utvändig hytt med egen privat balkong. Hytterna har stort panoramafönster och två enkelsängar eller en dubbelsäng. 19 m2 (inkl. ca. 3 m2 balkong).
Invändig hytt
Hyttkategori IB, däck 8. Invändig hytt med två enkelsängar eller en dubbelsäng. Mellan 12 m2 och 13 m2.
Det är kutym att dela upp utflykter i heldags- och halvdagsutflykter. Det innebär inte nödvändigtvis att utflykterna vara exakt en hel eller halv dag. En halvdagsutflykt pågår för det mesta om förmiddagen eller eller om eftermiddagen och sträcker sig inte över en måltid. Normalt sett återvänder man från utflykten så att det passar med lunch eller middag. Utflykterna varar för det mesta 2-4 timmar. En heldagsutflykt brukar vara ca 5-9 timmar, och sträcker sig för det mesta över en huvudmåltid som dock inte behöver ingå i priset. Detta anges i utflyktsbeskrivningen.
Tids- och hamnangivelserna i resans program är med förbehåll för ändringar från rederiets sida. Det brukar inte förekomma många ändringar angående hamnarna vi ankommer till, men vissa mindre tidsändringar förekommer på nästan alla kryssningar, beroende på väder och vind. Vi väljer dock alltid att ha med tiderna i programmet, eftersom det ger en bra bild av hur mycket tid man förvänta sig att ha till förfogande i hamn/på land. Det är givetvis en del av upplevelsen när man kryssar!
Det kan vara bra att ta med en mindre ryggsäck eller väska för dagsturer/utflykter och resdagar, eftersom du oftast inte ser ditt bagage igen förrän på kvällen. Du behöver inte ta med handdukar. Om du vill låsa din resväska ska du använda ett TSA-lås. Bagaget kontrolleras av The Transportation Security Administration på flyget från och till USA. De har en huvudnyckel som kan öppna alla TSA-lås. Om du har låst väskan med ett annat lås förbehåller de sig rätten att bryta upp låset. Detta gäller även inbyggda lås i väskan. TSA-lås kan köpas i de flesta väskbutiker och finns både som hänglås och väskrem.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Ditt pass ska vara giltigt minst sex månader från hemresedatum. Barn, oavsett ålder, ska ha eget pass. Det räcker inte att han eller hon står med i föräldrarnas pass. Skicka en kopia av passet till Albatros Travel senast 14 dagar efter bokningen. Notera att namnet på flygbiljetten ska vara identiskt med namnet som anges i passet.
Konsekvenserna av det motsatta kan vara att du nekas inresa till USA och måste flyga hem på egen bekostnad. USA kräver inte visum för svenskar och andra EU-medborgare vid uppehåll i högst 90 dagar, men tullpapper måste fyllas i ombord. Vid inresa får du automatiskt 90 dagars uppehållsrätt med en giltig returbiljett.
Senast 72 timmar före avresa ska du ansöka om inresetillstånd till USA.
Det gör du genom att klicka här: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Här får du ett preliminärt inresetillstånd och ett nummer som du ska printa ut eller skriva upp och ha med dig under hela resan, eftersom flygplatsmyndigheterna i Sverige och USA kan kräva att få se det. Det kostar ett mindre belopp, som du betalar med kreditkort. Inresetillståndet gäller i två år eller till ditt pass utlöper om detta sker inom två år.
Du kan läsa mer här: https://www.albatros.se/resmal/nordamerika/usa/visu
Ditt pass ska vara giltigt minst sex månader från hemresedatum. Barn, oavsett ålder, ska ha eget pass. Det räcker inte att han eller hon står med i föräldrarnas pass. Skicka en kopia av passet till Albatros Travel senast 14 dagar efter bokningen. Notera att namnet på flygbiljetten ska vara identiskt med namnet som anges i passet.
Konsekvenserna av det motsatta kan vara att du nekas inresa till USA och måste flyga hem på egen bekostnad. USA kräver inte visum för svenskar och andra EU-medborgare vid uppehåll i högst 90 dagar, men tullpapper måste fyllas i ombord. Vid inresa får du automatiskt 90 dagars uppehållsrätt med en giltig returbiljett.
Senast 72 timmar före avresa ska du ansöka om inresetillstånd till USA.
Det gör du genom att klicka här: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Här får du ett preliminärt inresetillstånd och ett nummer som du ska printa ut eller skriva upp och ha med dig under hela resan, eftersom flygplatsmyndigheterna i Sverige och USA kan kräva att få se det. Det kostar ett mindre belopp, som du betalar med kreditkort. Inresetillståndet gäller i två år eller till ditt pass utlöper om detta sker inom två år.
Du kan läsa mer här: https://www.albatros.se/resmal/nordamerika/usa/visu
Vänligen uppmärksamma att amerikanska myndigheter har infört strängare säkerhetskrav vid flygresor till USA. Alla mobila enheter som man tar med i handbagaget på flyget (mobiltelefoner, surfplattor, Ipad, bärbar dator etc.) ska ha fullt uppladdat batteri, så att man vid en kontroll i säkerhetskontrollen kan sätta på sin telefon etc.
Om din mobila enhet inte är uppladdad eller kan sättas på är det inte tillåtet att ta med den på flyget, utan man måste lämna den i säkerhetskontrollen och man är heller inte garanterad en plats på flyget längre
Vänligen uppmärksamma att amerikanska myndigheter har infört strängare säkerhetskrav vid flygresor till USA. Alla mobila enheter som man tar med i handbagaget på flyget (mobiltelefoner, surfplattor, Ipad, bärbar dator etc.) ska ha fullt uppladdat batteri, så att man vid en kontroll i säkerhetskontrollen kan sätta på sin telefon etc.
Om din mobila enhet inte är uppladdad eller kan sättas på är det inte tillåtet att ta med den på flyget, utan man måste lämna den i säkerhetskontrollen och man är heller inte garanterad en plats på flyget längre
Vår kryssning genom Panamakanalen är en resa på nästan 4 900 sjömil. Det innebär att vi är till havs vissa dagar och förflyttar oss mot nästa hamn. Det kan kanske vid första ögonkast verka lite händelselöst, men det finns ingen anledning att förtvivla! Av alla de gäster Albatros har haft med på kryssning har vi fortfarande inte hört från våra gäster att det är tråkigt ombord. Det finns en mängd underhållning, musik i olika genrer, frågesport och naturligtvis olika restauranger som ska provas, för att bara nämna ett par av de saker man kan göra ombord. Och om du har en bra bok med dig kan du med lätthet hitta ett lugnt hörn på däck dit du kan dra dig tillbaka för en lugn stund.
Vår kryssning genom Panamakanalen är en resa på nästan 4 900 sjömil. Det innebär att vi är till havs vissa dagar och förflyttar oss mot nästa hamn. Det kan kanske vid första ögonkast verka lite händelselöst, men det finns ingen anledning att förtvivla! Av alla de gäster Albatros har haft med på kryssning har vi fortfarande inte hört från våra gäster att det är tråkigt ombord. Det finns en mängd underhållning, musik i olika genrer, frågesport och naturligtvis olika restauranger som ska provas, för att bara nämna ett par av de saker man kan göra ombord. Och om du har en bra bok med dig kan du med lätthet hitta ett lugnt hörn på däck dit du kan dra dig tillbaka för en lugn stund.