Mäktiga Mekong – en magisk vattenvärld som skiftar i en myriad varianter av grönskande grönt. Där båtar, hus och marknader flyter fram på kanaler, floder och strömmar som ringlar sig fram genom landskapet.
Den här resan tar sin början i Ho Chi Minh City, där ger vi oss ut på stadsrundtur och ser Vietnamkrigets Cu Chi-tunnlar. Därefter går vi ombord på vår bekväma flodbåt i klassisk kolonialstil som i sakta mak tar oss från det frodiga Mekongdeltat till Kambodjas huvudstad Phnom Penh. Sist men inte minst, hägrar det som för många är resans höjdpunkt: Angkor Wat – det mäktiga Khmerrikets huvudstad och Kambodjas själ och hjärta.
Mäktiga Mekong – en magisk vattenvärld som skiftar i en myriad varianter av grönskande grönt. Där båtar, hus och marknader flyter fram på kanaler, floder och strömmar som ringlar sig fram genom landskapet.
Det komfortabla och moderna flodkryssningsfartyget Victoria Mekong är ett helt nytt flodkryssningsfartyg på Mekongfloden som stod färdigt och sjösattes år 2019.
Vi flyger från Stockholm och styr kosan mot Ho Chi Minh City i Vietnam.
Dag 1
Flyg Stockholm – Ho Chi Minh City
Vi flyger från Stockholm och styr kosan mot Ho Chi Minh City i Vietnam.
Vid ankomsten till Ho Chi Minh City checkar vi in på vårt hotell. Staden är Vietnams största och kanske mest känd som Saigon, som den fortfarande kallas för i folkmun. I flera hundra år har stadens belägenhet varit gynnsam både för handel och militärstrategi, och historien har satt sin prägel i form av vackra pagoder och byggnader från tiden som huvudstad i den franska kolonin Indokina. Gatubilden domineras idag av moderna höghus, färgsprakande reklamskyltar och nya bilar.
När vi har checkat in strosar vi runt och besöker en av stadens centrala torg. Här hittar vi Notre Dame-katedralen från 1877-1883 och dess två 40 meter höga torn med järnspiror. Vi passerar även stadens rådhus, operahuset och stadens gamla posthus, som samtliga ligger i närheten. Vi träffas igen på kvällen för att inta en gemensam välkomstmiddag på en bra lokal restaurang.
Dag 2
Ankomst till Ho Chi Minh City. Stadsvandring och välkomstmiddag
Vid ankomsten till Ho Chi Minh City checkar vi in på vårt hotell. Staden är Vietnams största och kanske mest känd som Saigon, som den fortfarande kallas för i folkmun. I flera hundra år har stadens belägenhet varit gynnsam både för handel och militärstrategi, och historien har satt sin prägel i form av vackra pagoder och byggnader från tiden som huvudstad i den franska kolonin Indokina. Gatubilden domineras idag av moderna höghus, färgsprakande reklamskyltar och nya bilar.
När vi har checkat in strosar vi runt och besöker en av stadens centrala torg. Här hittar vi Notre Dame-katedralen från 1877-1883 och dess två 40 meter höga torn med järnspiror. Vi passerar även stadens rådhus, operahuset och stadens gamla posthus, som samtliga ligger i närheten. Vi träffas igen på kvällen för att inta en gemensam välkomstmiddag på en bra lokal restaurang.
Tidigt på morgonen kör vi till de berömda Cu Chi-tunnlarna som byggdes av Viet Cong mellan 1940 och 1960. Inledningsvis för att hjälpa den lilla landarmén mot helikoptrar och annan modern krigföring, men när Vietnamkriget var på sin topp sträckte tunnlarna sig hela vägen från Ho Chi Minh City till den kambodjanska gränsen, och bara i Cu Chi-distriktet finns det över 250 kilometer underjordiska tunnlar.
När vi är tillbaka i Ho Chi Minh City äter vi lunch och besöker några av stadens sevärdheter. Vi besöker först Presidentpalatset, eller Självständighetspalatset som det kallas idag. Palatset är en klassisk konstruktion som byggdes på 1960-talet när den sydvietnamesiska presidenten Ngo Dinh Diem bestämde sig för att byta ut den gamla franska guvernörsbostaden mot detta storslagna palats. Man får verkligen en känsla av svunna tiders storhet och rikedom när man vandrar genom de stora salarna, som står kvar precis som de lämnades år 1975.
Vi besöker ett av stadens mest intressanta museer, Krigsmuseet. Museet beskriver Vietnams långa kamp för självständighet med fokus på amerikanska kriget, som är bättre känt under namnet Vietnamkriget, och som pågick mellan 1965 och 1973. Muséet är uppdelat i olika teman och berättar bland annat om alla efterdyningar som den biologiska krigföringen fick under det så kallade Agent Orange-programmet. Utställningen handlar även om motståndet mot kriget i stora delar av världen. Ute på gården står gamla flygplan, bandvagnar med mera. Det här är ett väldigt bryskt museum men inte desto mindre viktigt för förståelsen för det Vietnam vi upplever idag.
Dag 3
Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnlarna och stadsrundtur
Tidigt på morgonen kör vi till de berömda Cu Chi-tunnlarna som byggdes av Viet Cong mellan 1940 och 1960. Inledningsvis för att hjälpa den lilla landarmén mot helikoptrar och annan modern krigföring, men när Vietnamkriget var på sin topp sträckte tunnlarna sig hela vägen från Ho Chi Minh City till den kambodjanska gränsen, och bara i Cu Chi-distriktet finns det över 250 kilometer underjordiska tunnlar.
När vi är tillbaka i Ho Chi Minh City äter vi lunch och besöker några av stadens sevärdheter. Vi besöker först Presidentpalatset, eller Självständighetspalatset som det kallas idag. Palatset är en klassisk konstruktion som byggdes på 1960-talet när den sydvietnamesiska presidenten Ngo Dinh Diem bestämde sig för att byta ut den gamla franska guvernörsbostaden mot detta storslagna palats. Man får verkligen en känsla av svunna tiders storhet och rikedom när man vandrar genom de stora salarna, som står kvar precis som de lämnades år 1975.
Vi besöker ett av stadens mest intressanta museer, Krigsmuseet. Museet beskriver Vietnams långa kamp för självständighet med fokus på amerikanska kriget, som är bättre känt under namnet Vietnamkriget, och som pågick mellan 1965 och 1973. Muséet är uppdelat i olika teman och berättar bland annat om alla efterdyningar som den biologiska krigföringen fick under det så kallade Agent Orange-programmet. Utställningen handlar även om motståndet mot kriget i stora delar av världen. Ute på gården står gamla flygplan, bandvagnar med mera. Det här är ett väldigt bryskt museum men inte desto mindre viktigt för förståelsen för det Vietnam vi upplever idag.
Det är dags att lämna Ho Chi Minh City och inleda vår spännande kryssning på Mekongfloden. Vi kör söderut mot det enorma Mekongdeltat. Vi gör ett stopp i den livliga handelsstaden Cai Be där vi äter lunch på en trevlig restaurang vid floden, omgivna av fruktträd. Vi fortsätter till staden Can Tho där vi går ombord på vårt pampiga flodkryssningsfartyg, Victoria Mekong.
Vi kopplar av resten av dagen och gör oss hemmastadda på vår flodbåt. På kvällen äter vi en gemensam middag i flodbåtsrestaurangen. De kommande dagarna varierar rätterna mellan allsidiga bufféer och fasta menyer med regionala rätter och lokala råvaror. Det är även möjligt att få rätter från det europeiska köket samt vegetarisk mat.
Dag 4
Ho Chi Minh City – Ombordstigning på flodkryssningsfartyg i Can Tho – Long Xuyen
Det är dags att lämna Ho Chi Minh City och inleda vår spännande kryssning på Mekongfloden. Vi kör söderut mot det enorma Mekongdeltat. Vi gör ett stopp i den livliga handelsstaden Cai Be där vi äter lunch på en trevlig restaurang vid floden, omgivna av fruktträd. Vi fortsätter till staden Can Tho där vi går ombord på vårt pampiga flodkryssningsfartyg, Victoria Mekong.
Vi kopplar av resten av dagen och gör oss hemmastadda på vår flodbåt. På kvällen äter vi en gemensam middag i flodbåtsrestaurangen. De kommande dagarna varierar rätterna mellan allsidiga bufféer och fasta menyer med regionala rätter och lokala råvaror. Det är även möjligt att få rätter från det europeiska köket samt vegetarisk mat.
Direkt efter frukost besöker vi den färgsprakande och myllrande flytande marknaden vid Long Xuyen. Hit skeppas all världens frukter, grödor och andra varor vattenvägen. Så vad passar då bättre än att göra sin båt till försäljningsplats nu när varorna ändå befinner sig ombord? Besöket på marknaden är en väldigt speciell upplevelse, framför allt tidigt på morgonen när aktiviteten är som störst. Vi tittar närmare på ett litet museum med keramik, smycken och andra föremål från bland annat Khmer- och Cham-folket innan vi återvänder till vårt fartyg.
Vi fortsätter upp längs Mekongfloden medan vi avnjuter en lunch ombord. Vi lägger till vid en av alla de små öarna i deltat. Just den här ön har fått namnet Tiger Island. Vi utforskar ön med en Xi Loi som är en lokal pickup-taxi som dras av en motorcykel. Längs vägen stannar vi till vid lokala verkstäder och tittar på korgtillverkning och träsnideri. Vi svänger även förbi en mindre pagod som lokalinvånarna kallar för Mr Tiger’s Temple. Här får vi höra berättelsen om hur ön Tiger Island fick sitt namn.
I slutet av dagen är vi tillbaka på vårt fartyg igen och beger oss vidare till Tan Chau.
Dag 5
Long Xuyen – Tiger Island – Tan Chau. Flytande marknad och pagodbesök
Direkt efter frukost besöker vi den färgsprakande och myllrande flytande marknaden vid Long Xuyen. Hit skeppas all världens frukter, grödor och andra varor vattenvägen. Så vad passar då bättre än att göra sin båt till försäljningsplats nu när varorna ändå befinner sig ombord? Besöket på marknaden är en väldigt speciell upplevelse, framför allt tidigt på morgonen när aktiviteten är som störst. Vi tittar närmare på ett litet museum med keramik, smycken och andra föremål från bland annat Khmer- och Cham-folket innan vi återvänder till vårt fartyg.
Vi fortsätter upp längs Mekongfloden medan vi avnjuter en lunch ombord. Vi lägger till vid en av alla de små öarna i deltat. Just den här ön har fått namnet Tiger Island. Vi utforskar ön med en Xi Loi som är en lokal pickup-taxi som dras av en motorcykel. Längs vägen stannar vi till vid lokala verkstäder och tittar på korgtillverkning och träsnideri. Vi svänger även förbi en mindre pagod som lokalinvånarna kallar för Mr Tiger’s Temple. Här får vi höra berättelsen om hur ön Tiger Island fick sitt namn.
I slutet av dagen är vi tillbaka på vårt fartyg igen och beger oss vidare till Tan Chau.
På morgonen går vi ombord på en sampan som är en traditionell vietnamesisk båt som ska ta oss in till flodens strand. Vi tillbringar dagen på land där vi besöker lokala verkstäder och får veta mer om tillvaron i deltat, och vi ser hur de lokala produkterna förarbetas. Vi rör oss längs fält och små byar och får se hur invånarna arbetar och lever. Vi läs oss om fiskproduktionen på fiskfarmarna, och så ska vi besöka ett taoistiskt tempel.
I slutet av dagen är vi tillbaka på vårt fartyg där vi ska få se traditionell vietnamesisk Lion Dance innan vi intar en god middag på fartyget.
Dag 6
Tan Chau
På morgonen går vi ombord på en sampan som är en traditionell vietnamesisk båt som ska ta oss in till flodens strand. Vi tillbringar dagen på land där vi besöker lokala verkstäder och får veta mer om tillvaron i deltat, och vi ser hur de lokala produkterna förarbetas. Vi rör oss längs fält och små byar och får se hur invånarna arbetar och lever. Vi läs oss om fiskproduktionen på fiskfarmarna, och så ska vi besöka ett taoistiskt tempel.
I slutet av dagen är vi tillbaka på vårt fartyg där vi ska få se traditionell vietnamesisk Lion Dance innan vi intar en god middag på fartyget.
I dag tillbringar vi merparten av dagen på fartyget, som har massor av härliga aktiviteter att erbjuda. Ni kan inleda dagen med yogaträning på däck eller kanske bara ta en lugn start med en kopp kaffe på balkongen. Morgonen avrundas med en härlig frukost i fartygets restaurang.
Njut av landskapet från soldäck när vi rör oss mot gränsen till Kambodja eller ta ett dopp i fartygets lilla swimmingpool.
Vi förväntas korsa den kambodjanska gränsen vid lunchtid. Här får vi fylla i visuminformation med mera. När alla gränsformaliteter är avklarade rör vi oss vidare till Kambodjas huvudstad Phnom Penh, som vi kommer fram till i slutet av dagen. Det finns massor av tid att bara koppla av på soldäck eller läsa en bok med en svalkande drink i handen.
Restaurangpersonalen kommer under dagen att visa hur man skär ut vackra konstverk av de exotiska frukter som så ofta pryder asiatiska bufféer.
Vi äter middag på fartyget.
Dag 7
Tan Chau – Phnom Penh, Kambodja
I dag tillbringar vi merparten av dagen på fartyget, som har massor av härliga aktiviteter att erbjuda. Ni kan inleda dagen med yogaträning på däck eller kanske bara ta en lugn start med en kopp kaffe på balkongen. Morgonen avrundas med en härlig frukost i fartygets restaurang.
Njut av landskapet från soldäck när vi rör oss mot gränsen till Kambodja eller ta ett dopp i fartygets lilla swimmingpool.
Vi förväntas korsa den kambodjanska gränsen vid lunchtid. Här får vi fylla i visuminformation med mera. När alla gränsformaliteter är avklarade rör vi oss vidare till Kambodjas huvudstad Phnom Penh, som vi kommer fram till i slutet av dagen. Det finns massor av tid att bara koppla av på soldäck eller läsa en bok med en svalkande drink i handen.
Restaurangpersonalen kommer under dagen att visa hur man skär ut vackra konstverk av de exotiska frukter som så ofta pryder asiatiska bufféer.
Vi äter middag på fartyget.
I dag tittar vi närmare på Kambodjas huvudstad Phnom Penh som med sin rustika charm och elegans sjuder av fransk kolonialtid än i dag. De tidiga franska kolonialherrarna har satt sin tydliga prägel på Phnom Penhs arkitektur, och stadens breda boulevarder gjorde att den en gång i tiden ansågs vara Indokinas vackraste stad. Emellertid har historiska händelser och landets bristande resurser inneburit att endast få gamla franska kolonialbyggnader fortfarande finns bevarade i dag, och Phnom Penh är i dag en modern storstad
Vi besöker det imponerande kungapalatset från 1866 – Kambodjas svar på Grand Palace i Bangkok. Eftersom kungen fortfarande bor här är naturligtvis endast delar av palatset öppna för allmänheten. Vid palatset ligger Silverpagoden som har fått sitt namn efter de 5 000 tunga silverflisor som täcker pagodens golv. Här hittar vi även en spännande samling Buddhafigurer i guld, silver, brons och kristall.
Efter en restauranglunch dyker vi ner i Kambodjas mörka förflutna under Pol Pots styre. Vi besöker The Killing Fields vid Choeung Ek, cirka 15 kilometer från Phnom Pens centrum. I dag är platsen väldigt fridfull, men just här misshandlades och avrättades tusentals personer på ett bestialiskt sätt under Röda Khmererna. Offrens lidande och berättelser lever än i dag i form av ett högt torn med kranier från några av de personer som avslutade sitt livs dagar i en massgrav.
Efter det kör vi till Tuol Sleng-museet Tuol Svay Prey High School som år 1975 gjordes om till fängelse av Röda Khmererna, och fick namnet S-21 (Security Prison 21). Mellan 1975 och 1978 användes fängelset som tortyrkammare, och för över 17 000 personer blev fängelset sista anhalt innan de transporterades vidare till utrotningslägren i Choeung Ek (Killing Fields). I dag ä S-21 ombildat till museet Tuol Sleng till minne av de fasansfulla begivenheterna under Röda Khmererna. Samtliga fångar som bodde här blev fotograferade, och på väggarna sitter i dag deras porträtt – och i varje ansikte ser vi desperationen. Platsen är otroligt deprimerande att besöka och påminner oss om människans mörkaste sidor.
När vi är tillbaka på fartyget möts vi av en proffsfotograf som föddes på Site B, ett kambodjanskt flyktingläger i Thailand. Vi får höra om hans fascinerande uppväxt och liv, och hur han i dag livnär sig på sina bilder, som vi givetvis ska få kika på.
Dag 8
Phnom Penh. Stadsrundtur, Killing Fields och fängelset S-21
I dag tittar vi närmare på Kambodjas huvudstad Phnom Penh som med sin rustika charm och elegans sjuder av fransk kolonialtid än i dag. De tidiga franska kolonialherrarna har satt sin tydliga prägel på Phnom Penhs arkitektur, och stadens breda boulevarder gjorde att den en gång i tiden ansågs vara Indokinas vackraste stad. Emellertid har historiska händelser och landets bristande resurser inneburit att endast få gamla franska kolonialbyggnader fortfarande finns bevarade i dag, och Phnom Penh är i dag en modern storstad
Vi besöker det imponerande kungapalatset från 1866 – Kambodjas svar på Grand Palace i Bangkok. Eftersom kungen fortfarande bor här är naturligtvis endast delar av palatset öppna för allmänheten. Vid palatset ligger Silverpagoden som har fått sitt namn efter de 5 000 tunga silverflisor som täcker pagodens golv. Här hittar vi även en spännande samling Buddhafigurer i guld, silver, brons och kristall.
Efter en restauranglunch dyker vi ner i Kambodjas mörka förflutna under Pol Pots styre. Vi besöker The Killing Fields vid Choeung Ek, cirka 15 kilometer från Phnom Pens centrum. I dag är platsen väldigt fridfull, men just här misshandlades och avrättades tusentals personer på ett bestialiskt sätt under Röda Khmererna. Offrens lidande och berättelser lever än i dag i form av ett högt torn med kranier från några av de personer som avslutade sitt livs dagar i en massgrav.
Efter det kör vi till Tuol Sleng-museet Tuol Svay Prey High School som år 1975 gjordes om till fängelse av Röda Khmererna, och fick namnet S-21 (Security Prison 21). Mellan 1975 och 1978 användes fängelset som tortyrkammare, och för över 17 000 personer blev fängelset sista anhalt innan de transporterades vidare till utrotningslägren i Choeung Ek (Killing Fields). I dag ä S-21 ombildat till museet Tuol Sleng till minne av de fasansfulla begivenheterna under Röda Khmererna. Samtliga fångar som bodde här blev fotograferade, och på väggarna sitter i dag deras porträtt – och i varje ansikte ser vi desperationen. Platsen är otroligt deprimerande att besöka och påminner oss om människans mörkaste sidor.
När vi är tillbaka på fartyget möts vi av en proffsfotograf som föddes på Site B, ett kambodjanskt flyktingläger i Thailand. Vi får höra om hans fascinerande uppväxt och liv, och hur han i dag livnär sig på sina bilder, som vi givetvis ska få kika på.
Vi lägger huvudstaden bakom oss och rör oss norrut till Silk Island, en ö i Mekongfloden som är känd för sin sidenproduktion. Vi tillbringar lite tid på ön och går runt mellan de små byarna och pagoderna. Här ser vi hur kvinnorna arbetar på sina vävnader under husen. Invånarna på ön håller fast vid och livnär sig på sina gamla traditioner.
När vi är tillbaka avnjuter vi en sista lunch ombord medan vi rör oss mot staden Kampong Cham.
Innan vi äter vår avskedsmiddag ombord på fartyget ska titta på en traditionell Khmer-dansuppvisning
Dag 9
Phnom Penh – Silk Island – Kampong Cham
Vi lägger huvudstaden bakom oss och rör oss norrut till Silk Island, en ö i Mekongfloden som är känd för sin sidenproduktion. Vi tillbringar lite tid på ön och går runt mellan de små byarna och pagoderna. Här ser vi hur kvinnorna arbetar på sina vävnader under husen. Invånarna på ön håller fast vid och livnär sig på sina gamla traditioner.
När vi är tillbaka avnjuter vi en sista lunch ombord medan vi rör oss mot staden Kampong Cham.
Innan vi äter vår avskedsmiddag ombord på fartyget ska titta på en traditionell Khmer-dansuppvisning
Efter frukost är det dags att lämna flodkryssningsfartyget. Från Kampong Cham tar en buss oss till Siem Reap. Vi gör några stopp och äter frukost längs vägen. Vi stannar bland annat vid den nästan 1 000 år gamla bron Kampong Kdei, en av de få broar från Khmer-tiden som fortfarande står kvar i dag. På eftermiddagen kommer vi fram till Siem Reap där vi checkar in på vårt hotell och tillbringar resten av dagen med att bara koppla av eller titta närmare på staden.
Dag 10
Kampong Cham - Siem Reap
Efter frukost är det dags att lämna flodkryssningsfartyget. Från Kampong Cham tar en buss oss till Siem Reap. Vi gör några stopp och äter frukost längs vägen. Vi stannar bland annat vid den nästan 1 000 år gamla bron Kampong Kdei, en av de få broar från Khmer-tiden som fortfarande står kvar i dag. På eftermiddagen kommer vi fram till Siem Reap där vi checkar in på vårt hotell och tillbringar resten av dagen med att bara koppla av eller titta närmare på staden.
Idag ska vi besöka Angkor Thom, den sista huvudstaden i Khmerriket som uppfördes på 1100-talet under kung Jayavarman VII. Ruinstaden är 9 kvadratkilometer stor och är omgiven av en kvadratisk, 9 meter hög mur. När vi har passerat ingångsporten som är flankerad av imponerande elefanter rör vi oss in till Bayontemplet som ligger i mitten av staden. Templet har 54 torn med utskurna och gåtfulla ansikten som symboliserar det stora Khmerrikets 54 provinser. Vi ska även titta på vackra reliefer på Elefanternas terras och Den spetälske konungens terrass.
Vid middagstid återvänder vi till vårt hotell och håller en lång lunchpaus, och den som vill hinner koppla av vid poolen med en god bok.
På eftermiddagen byter vi ut bussen mot tuk-tuk och kör till den fantastiska tempelstaden Angkor Wat. Hela tempelkomplexet täcker 20 x 50 kilometer och var mellan 800 och 1300 huvudstad för det mäktiga khmerriket, vars makt och kulturella inflytande räckte långt in i de omgärdande länderna. Själva Angkor Wat är det största av många tempel, och har gett sitt namn åt området. Angkor Wat upphör aldrig att förtrolla sina besökare, och platsen lämnar inga tvivel om att Khmerriket har haft sin berättigade storhetstid.
Om vädret tillåter njuter vi av solnedgången över risfälten från det vackra tempelområdet innan vi återvänder till hotellet.
Dag 11
Siem Reap. Angkor Thom och Angkor Wat
Idag ska vi besöka Angkor Thom, den sista huvudstaden i Khmerriket som uppfördes på 1100-talet under kung Jayavarman VII. Ruinstaden är 9 kvadratkilometer stor och är omgiven av en kvadratisk, 9 meter hög mur. När vi har passerat ingångsporten som är flankerad av imponerande elefanter rör vi oss in till Bayontemplet som ligger i mitten av staden. Templet har 54 torn med utskurna och gåtfulla ansikten som symboliserar det stora Khmerrikets 54 provinser. Vi ska även titta på vackra reliefer på Elefanternas terras och Den spetälske konungens terrass.
Vid middagstid återvänder vi till vårt hotell och håller en lång lunchpaus, och den som vill hinner koppla av vid poolen med en god bok.
På eftermiddagen byter vi ut bussen mot tuk-tuk och kör till den fantastiska tempelstaden Angkor Wat. Hela tempelkomplexet täcker 20 x 50 kilometer och var mellan 800 och 1300 huvudstad för det mäktiga khmerriket, vars makt och kulturella inflytande räckte långt in i de omgärdande länderna. Själva Angkor Wat är det största av många tempel, och har gett sitt namn åt området. Angkor Wat upphör aldrig att förtrolla sina besökare, och platsen lämnar inga tvivel om att Khmerriket har haft sin berättigade storhetstid.
Om vädret tillåter njuter vi av solnedgången över risfälten från det vackra tempelområdet innan vi återvänder till hotellet.
Efter flera årtionden av konflikter, inbördeskrig, Röda Khmererna, amerikanska bombningar och vietnamesisk belägring är Kambodja idag ett av de länder i världen med flest landminor. Än idag dödas och såras många civila av landminor och andra lämningar från tidigare strider. Landminorna finns på risfälten där människor arbetar och på småvägar som skolbarn använder när de ska ta sig till och från skolan. Trots att miljontals landminor redan har tagits bort tror man att det kommer att ta ytterligare 10 till 20 år innan landet är helt fritt från dem. Vi besöker CMAM-museet (Cambodian Mine Action Center) strax utanför staden. Här får vi en rundvisning och lär oss mer om de utmaningar som landminorna utgör och vad man gör för att få bort dem.
Efter detta något dystra besök kör vi ut på landet för att stifta bekantskap med några av khmer-landsorterna för att bekanta oss med deras tillvaro. Vi får följa odlingen av olika grönsaker och lär oss att uppfödning av både höna och anka är en viktig del av vardagen. Vi får även lära oss hur man tillagar sticky rice i bamburör. Här intar vi vår lunch och svänger sedan förbi några av byns gamla pagoder. Om vi har tur välsignas vi av en munk.
Efter landsbyggdbesöket återvänder vi till Siem Reap och har eftermiddagen på egen hand till att promenera runt i staden - eller kanske frestar hotellets pool?
På kvällen njuter vi en avskedsmiddag på en lokal restaurang i stan.
Dag 12
Siem Reap. Landminemuseum, besök i by på landsbygden och avskedsmiddag
Efter flera årtionden av konflikter, inbördeskrig, Röda Khmererna, amerikanska bombningar och vietnamesisk belägring är Kambodja idag ett av de länder i världen med flest landminor. Än idag dödas och såras många civila av landminor och andra lämningar från tidigare strider. Landminorna finns på risfälten där människor arbetar och på småvägar som skolbarn använder när de ska ta sig till och från skolan. Trots att miljontals landminor redan har tagits bort tror man att det kommer att ta ytterligare 10 till 20 år innan landet är helt fritt från dem. Vi besöker CMAM-museet (Cambodian Mine Action Center) strax utanför staden. Här får vi en rundvisning och lär oss mer om de utmaningar som landminorna utgör och vad man gör för att få bort dem.
Efter detta något dystra besök kör vi ut på landet för att stifta bekantskap med några av khmer-landsorterna för att bekanta oss med deras tillvaro. Vi får följa odlingen av olika grönsaker och lär oss att uppfödning av både höna och anka är en viktig del av vardagen. Vi får även lära oss hur man tillagar sticky rice i bamburör. Här intar vi vår lunch och svänger sedan förbi några av byns gamla pagoder. Om vi har tur välsignas vi av en munk.
Efter landsbyggdbesöket återvänder vi till Siem Reap och har eftermiddagen på egen hand till att promenera runt i staden - eller kanske frestar hotellets pool?
På kvällen njuter vi en avskedsmiddag på en lokal restaurang i stan.
Om du vill göra några sista inköp eller hitta souvenirer är detta sista chansen. Vi har lite tid på egen hand innan det är dags att påbörjan hemresan till Stockholm.
Dag 13
Siem Reap. Tid på egen hånd. Hjemrejse
Om du vill göra några sista inköp eller hitta souvenirer är detta sista chansen. Vi har lite tid på egen hand innan det är dags att påbörjan hemresan till Stockholm.
Hemkomst
Dag 14
Hemkomst
Hemkomst
Skandinavisk
Ja
Ja
Kambodjansk riel och vietnamesisk dong
Skandinavisk
Ja
Ja
Kambodjansk riel och vietnamesisk dong
Under regnperioden kan vattenståndet i Tonle Sap-sjön stiga med upp till 100 meter och det kan vara svårt att förutse vattennivån. Programmet styrs därför av vattennivå, väder och vind vilket kan göra att rutten och enskilda utflykter kan ändras eller ställas in. Om programmet ändras strävar vi efter att hitta bästa möjliga alternativ.
Visum till Kambodja erhålls vid ankomsten till Kambodja. Kom ihåg att ta med 2 x passfoto samt 35 USD i kontanter. Det krävs inget visum till Vietnam på den här resan eftersom vistelsen i Vietnam inte överstiger 15 dagar. Du måste däremot skicka in en kopia på ditt pass till Albatros Travel. (Gäller vid svenskt pass, kontakta gärna Albatros Travel för ytterligare information).
Det är en bra idé att ta med en mindre ryggsäck eller väska till dagsutflykter och resedagar då man inte ser sitt bagage förrän på kvällen igen.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Här kan du läsa mer om tidsskillnad, visum, vaccinationer och mycket mer:
Vietnam:
www.albatros.se/resmal/asien/vietnam
Kambodja:
www.albatros.se/resmal/asien/kambodja
Under regnperioden kan vattenståndet i Tonle Sap-sjön stiga med upp till 100 meter och det kan vara svårt att förutse vattennivån. Programmet styrs därför av vattennivå, väder och vind vilket kan göra att rutten och enskilda utflykter kan ändras eller ställas in. Om programmet ändras strävar vi efter att hitta bästa möjliga alternativ.
Visum till Kambodja erhålls vid ankomsten till Kambodja. Kom ihåg att ta med 2 x passfoto samt 35 USD i kontanter. Det krävs inget visum till Vietnam på den här resan eftersom vistelsen i Vietnam inte överstiger 15 dagar. Du måste däremot skicka in en kopia på ditt pass till Albatros Travel. (Gäller vid svenskt pass, kontakta gärna Albatros Travel för ytterligare information).
Det är en bra idé att ta med en mindre ryggsäck eller väska till dagsutflykter och resedagar då man inte ser sitt bagage förrän på kvällen igen.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Här kan du läsa mer om tidsskillnad, visum, vaccinationer och mycket mer:
Vietnam:
www.albatros.se/resmal/asien/vietnam
Kambodja:
www.albatros.se/resmal/asien/kambodja
2.498:- per person (Deluxe stateroom på Panorama Deck)
6.998:- per person (Victoria Suites på Panorama Deck)