Den här mysiga kryssningen börjar och slutar i Split där vi besöker ruinerna av Diocletianus palats, som finns med på UNESCO:s lista över världens kulturarv. Därefter väntar vackra skärgårdsöar som lavendeldoftande Hvar, härliga Korcula och Brac. Vi ger oss även ut på upptäcktsfärd i stämningsfulla medeltida städer och strosar genom Dubrovniks UNESCO-bevarade gamla stadsdel. Och givetvis njuter vi av det varma klimatet och av att ta ett dopp eller två i Adriatiska havets kristallklara vatten.
För den resan har Albatros specialchartrat lilla trevliga MS Eden med endast 18 hytter, samtliga utvändiga. I priset för resan ingår halvpension på båten.
Den här mysiga kryssningen börjar och slutar i Split där vi besöker ruinerna av Diocletianus palats, som finns med på UNESCO:s lista över världens kulturarv. Därefter väntar vackra skärgårdsöar som lavendeldoftande Hvar, härliga Korcula och Brac. Vi ger oss även ut på upptäcktsfärd i stämningsfulla medeltida städer och strosar genom Dubrovniks UNESCO-bevarade gamla stadsdel. Och givetvis njuter vi av det varma klimatet och av att ta ett dopp eller två i Adriatiska havets kristallklara vatten.
För den resan har Albatros specialchartrat lilla trevliga MS Eden med endast 18 hytter, samtliga utvändiga. I priset för resan ingår halvpension på båten.
När vi har landat på Splits flygplats kör vi till stadens centrum där vårt fartyg ligger för ankar vid kajen. När vi har stigit ombord lämnar vi hamnen och sätter kurs mot ön Hvar. Vi äter vår första middag ombord och njuter av att vi har inlett vår stora skärgårdsodyssé.
Hvar är känd som Adriatiska havets egen motsvarighet till Madeira och breder ut sig över prunkande olivlundar, vingårdar och vackra blålila lavendelfält. Ön är rik på sol och värme och det finns tydligen fler solskenstimmar på Hvar än på någon annan plats i Kroatien – hela 2 724 timmar per år. Det är cirka 850 timmar fler än vår egen solskensö Öland kan erbjuda.
När vi har kommit fram till staden Starigrad på ön Hvar på kvällen kan den som vill gå på upptäcktsfärd tillsammans med reseledaren.
(Middag ombord ingår i priset)
Dag 1
Flyg Stockholm – Split. Avgång till ön Hvar
När vi har landat på Splits flygplats kör vi till stadens centrum där vårt fartyg ligger för ankar vid kajen. När vi har stigit ombord lämnar vi hamnen och sätter kurs mot ön Hvar. Vi äter vår första middag ombord och njuter av att vi har inlett vår stora skärgårdsodyssé.
Hvar är känd som Adriatiska havets egen motsvarighet till Madeira och breder ut sig över prunkande olivlundar, vingårdar och vackra blålila lavendelfält. Ön är rik på sol och värme och det finns tydligen fler solskenstimmar på Hvar än på någon annan plats i Kroatien – hela 2 724 timmar per år. Det är cirka 850 timmar fler än vår egen solskensö Öland kan erbjuda.
När vi har kommit fram till staden Starigrad på ön Hvar på kvällen kan den som vill gå på upptäcktsfärd tillsammans med reseledaren.
(Middag ombord ingår i priset)
På morgonen ser kaptenen till att hitta ett trevligt badstopp för oss före lunch ombord före eftermiddagens båttur till Trstenik.
Efter vårt badstopp fortsätter vi till Trstenik dit vi anländer vid middagstid. Du kan på egen hand kasta dig ut i det lokala köket eller, som alltid, välja att följa med reseledaren.
Trstenik är en liten by som ligger på södra kusten av Peljesachalvön. Den är ansluten till det kroatiska fastlandet med en kustväg, men här är så lugnt att det verkar snarare som om du har kommit långt bort på en liten ö, där livet går i sin egen takt som gör att minnet av storstad snabbt försvinner.
Under 1800- och början av 1900-talet var denna lilla hamn en viktig utgångspunkt för att frakta det lokala vinet från Peljesacs isolerade södra vingårdar till Italien och vidare ut i Europa. Idag andas allt frid och att besöka Trstenik är som att komma till en liten dold pärla.
(Frukost och lunch ombord ingår i resans pris)
Dag 2
Hvar - Trstenik. Badpaus
På morgonen ser kaptenen till att hitta ett trevligt badstopp för oss före lunch ombord före eftermiddagens båttur till Trstenik.
Efter vårt badstopp fortsätter vi till Trstenik dit vi anländer vid middagstid. Du kan på egen hand kasta dig ut i det lokala köket eller, som alltid, välja att följa med reseledaren.
Trstenik är en liten by som ligger på södra kusten av Peljesachalvön. Den är ansluten till det kroatiska fastlandet med en kustväg, men här är så lugnt att det verkar snarare som om du har kommit långt bort på en liten ö, där livet går i sin egen takt som gör att minnet av storstad snabbt försvinner.
Under 1800- och början av 1900-talet var denna lilla hamn en viktig utgångspunkt för att frakta det lokala vinet från Peljesacs isolerade södra vingårdar till Italien och vidare ut i Europa. Idag andas allt frid och att besöka Trstenik är som att komma till en liten dold pärla.
(Frukost och lunch ombord ingår i resans pris)
Idag sätter vi kurs mot Dubrovnik. Om tiden tillåter stannar vi för att bada längs vägen. På eftermiddagen utforskar vi en av resans absoluta höjdpunkter Dubrovnik, som kallas för Adriatiska havets pärla.
Dubrovnik är framför allt känt för sin stämningsfulla gamla stadsdel, Stari Grad, som finns med på UNESCOs lista över världens kulturarv. Stadsdelen är omgärdad av en imponerande mur från medeltiden (en av Europas mest välbevarade) och om vi tar oss upp till toppen av det sex meter tjocka byggnadsverket hittar vi en vidunderlig utsikt över havet och öarna. Stari Grad är helt bilfritt och vi kan i lugn och ro njuta av vackra byggnader från gotiken, renässansen och barocken. Överallt i staden stöter vi på vackra kyrkor, kloster och museer som vittnar om en händelserik historik och en levande konstnärlig tradition.
Under vår stadsrundtur tar vi oss innanför stadsmurarna och tittar närmare på den gamla stadsdelen.
Efter stadsrundturen i Dubrovnik kan den som vill gå på upptäcktsfärd på egen hand och kanske hitta en trevlig liten restaurang att inta kvällens middag på.
(Frukost och lunch ombord ingår i resans pris)
Notera: Det är cirka 3 kilometer från Dubrovnik hamn (Gruz) till gamla stan. I samband med utflykten har vi arrangerat transport med buss från hamnen till gamla stan. Reseledaren kommer att informera om vilka lokalbussar man kan ta hem ifall man skulle vilja stanna kvar lite längre. Vill man kan man också promenera den relativt korta vägen hem.
Dag 3
Mljet – Dubrovnik. Stadsvandring i den gamla UNESCO-bevarade stadsdelen
Idag sätter vi kurs mot Dubrovnik. Om tiden tillåter stannar vi för att bada längs vägen. På eftermiddagen utforskar vi en av resans absoluta höjdpunkter Dubrovnik, som kallas för Adriatiska havets pärla.
Dubrovnik är framför allt känt för sin stämningsfulla gamla stadsdel, Stari Grad, som finns med på UNESCOs lista över världens kulturarv. Stadsdelen är omgärdad av en imponerande mur från medeltiden (en av Europas mest välbevarade) och om vi tar oss upp till toppen av det sex meter tjocka byggnadsverket hittar vi en vidunderlig utsikt över havet och öarna. Stari Grad är helt bilfritt och vi kan i lugn och ro njuta av vackra byggnader från gotiken, renässansen och barocken. Överallt i staden stöter vi på vackra kyrkor, kloster och museer som vittnar om en händelserik historik och en levande konstnärlig tradition.
Under vår stadsrundtur tar vi oss innanför stadsmurarna och tittar närmare på den gamla stadsdelen.
Efter stadsrundturen i Dubrovnik kan den som vill gå på upptäcktsfärd på egen hand och kanske hitta en trevlig liten restaurang att inta kvällens middag på.
(Frukost och lunch ombord ingår i resans pris)
Notera: Det är cirka 3 kilometer från Dubrovnik hamn (Gruz) till gamla stan. I samband med utflykten har vi arrangerat transport med buss från hamnen till gamla stan. Reseledaren kommer att informera om vilka lokalbussar man kan ta hem ifall man skulle vilja stanna kvar lite längre. Vill man kan man också promenera den relativt korta vägen hem.
Vi lättar ankar och beger oss mot ön Mljet, den sydligast belägna av de dalmatiska öarna.
Längs vägen stannar vi där vår kapten finner det bäst vid ögruppen Elafiti, där vi kan bada. Skärgården ligger en bit nordväst om Dubrovnik och består av sex öar – och vi räknar inte med de många små holmarna. De tre huvudöarna har en total befolkning på mindre än 1000; bara för att ge dig en uppfattning om hur små och lugna öarna är
Mljet kallas även för den gröna ön eftersom merparten av öns knappa 98 km2 är täckt av skog och växter, bland annat den för Medelhavsområdet karakteristiska aleppotallen. Enligt legenden är den frodiga ön platsen där nymfen Kalypso höll Odysseus fången i sju år på den berömda resa som beskrivs i Homers epos Odyssén.
Vi stiger i land i den lilla orten Pomena och besöker Mljet nationalpark som ligger på öns nordvästra del. Här hittar vi de två vackra, sammanlänkade saltsjöarna Veliko Jezero och Malo Jezero (vilket betyder stor sjö och liten sjö). Mitt i Veliko Jezero ligger ön Sankta Marija som rymmer ett benediktinerkloster från 1200-talet. Runt sjöarna finns bra vandringsleder och sjöarna används flitigt för kajak- och simturer.
Efter besöket i nationalparken återvänder vi till hotellet.
(Frukost och lunch ombord ingår i resans pris)
Dag 4
Hvar - Badstopp vid Elafiti öarna och Mljet nationalpark
Vi lättar ankar och beger oss mot ön Mljet, den sydligast belägna av de dalmatiska öarna.
Längs vägen stannar vi där vår kapten finner det bäst vid ögruppen Elafiti, där vi kan bada. Skärgården ligger en bit nordväst om Dubrovnik och består av sex öar – och vi räknar inte med de många små holmarna. De tre huvudöarna har en total befolkning på mindre än 1000; bara för att ge dig en uppfattning om hur små och lugna öarna är
Mljet kallas även för den gröna ön eftersom merparten av öns knappa 98 km2 är täckt av skog och växter, bland annat den för Medelhavsområdet karakteristiska aleppotallen. Enligt legenden är den frodiga ön platsen där nymfen Kalypso höll Odysseus fången i sju år på den berömda resa som beskrivs i Homers epos Odyssén.
Vi stiger i land i den lilla orten Pomena och besöker Mljet nationalpark som ligger på öns nordvästra del. Här hittar vi de två vackra, sammanlänkade saltsjöarna Veliko Jezero och Malo Jezero (vilket betyder stor sjö och liten sjö). Mitt i Veliko Jezero ligger ön Sankta Marija som rymmer ett benediktinerkloster från 1200-talet. Runt sjöarna finns bra vandringsleder och sjöarna används flitigt för kajak- och simturer.
Efter besöket i nationalparken återvänder vi till hotellet.
(Frukost och lunch ombord ingår i resans pris)
På morgonen lämnar vi Mljet och beger oss mot Korcula dit vi anländer på eftermiddagen.
Korcula är den kroatiska skärgårdens sjätte största ö. Korcula är skild från halvön Pelješac av en smal kanal som tidigare hade en viktig strategisk betydelse. Resultatet var att invånarna på Korcula fick inrätta sig under ett flertal herradömen och här har både hellener, romare, venetianer, britter, ryssar och italienare regerat.
Historien förtäljer att ön grundades på 1100-talet f.v.t. av den trojanske hjälten Anteno. Enligt en annan lokal berättelse föddes den venetianske köpmannen och upptäcktsresanden Marco Polo på Korcula, och inte i Venedig. Det finns dock inga skrivna källor som kan bekräfta det hela.
Längs kusten ligger en uppsjö av små vikar och isolerade stränder, och mitt på ön produceras ett av Kroatiens mest berömda vita viner på posip- och grk-druvorna. Ön är även känd för sin olivolja. Vi landstiger i Korcula stad som ligger på en liten rund halvö på öns norra spets, och som från luften har samma form som en fisk. Vi tar en promenad genom staden som är omgärdad av en gammal stadsmur med torn. Innanför muren kantas de smala gränderna av stadens hus och deras karakteristiska röda tak. Arkitekturen är ämnad att skydda stadens invånare mot de kalla vindarna som ibland blåser hårda runt halvön.
Korcula var under venetianskt herradöme mellan 1300- och 1700-talet och på många av de gamla offentliga byggnaderna ser vi Venedigs vapensköld. Stadens arkitektur är inspirerad av den venetianska renässansen och mitt i staden ligger den fantastiska Sankt Markus-domkyrkan som är byggd i gotisk renässansstil.
(Frukost och lunch ombord ingår i resans pris)
Dag 5
Mljet – Korcula. Stadsvandring i Korcula stad
På morgonen lämnar vi Mljet och beger oss mot Korcula dit vi anländer på eftermiddagen.
Korcula är den kroatiska skärgårdens sjätte största ö. Korcula är skild från halvön Pelješac av en smal kanal som tidigare hade en viktig strategisk betydelse. Resultatet var att invånarna på Korcula fick inrätta sig under ett flertal herradömen och här har både hellener, romare, venetianer, britter, ryssar och italienare regerat.
Historien förtäljer att ön grundades på 1100-talet f.v.t. av den trojanske hjälten Anteno. Enligt en annan lokal berättelse föddes den venetianske köpmannen och upptäcktsresanden Marco Polo på Korcula, och inte i Venedig. Det finns dock inga skrivna källor som kan bekräfta det hela.
Längs kusten ligger en uppsjö av små vikar och isolerade stränder, och mitt på ön produceras ett av Kroatiens mest berömda vita viner på posip- och grk-druvorna. Ön är även känd för sin olivolja. Vi landstiger i Korcula stad som ligger på en liten rund halvö på öns norra spets, och som från luften har samma form som en fisk. Vi tar en promenad genom staden som är omgärdad av en gammal stadsmur med torn. Innanför muren kantas de smala gränderna av stadens hus och deras karakteristiska röda tak. Arkitekturen är ämnad att skydda stadens invånare mot de kalla vindarna som ibland blåser hårda runt halvön.
Korcula var under venetianskt herradöme mellan 1300- och 1700-talet och på många av de gamla offentliga byggnaderna ser vi Venedigs vapensköld. Stadens arkitektur är inspirerad av den venetianska renässansen och mitt i staden ligger den fantastiska Sankt Markus-domkyrkan som är byggd i gotisk renässansstil.
(Frukost och lunch ombord ingår i resans pris)
Vi fortsätter i dag till ön Brac, som med sina 396 kvadratkilometer är den största dalmatiska ön och känt för sina viner – bland annat det populära bolski plavac – sina oliver och söta, saftiga citrusfrukter. Vi lägger till i staden Pucisca som är byggd i sten från den djupa viken på den norra sidan av Brac. Här ligger stenhusen på rad som ett pärlband i solen med tak av bränt tegel. Pucisca har alltid varit känt för sin stenhuggarkonst, en tradition som lever vidare i stadens stenhuggarskola, dit du kan ta en omväg och få inblick i hantverket. (entré ej inkluderat, beräkna cirka 4 Euro per person)
(Frukost och lunch ombord ingår i resans pris)
Dag 6
Korcula – Brac. Pucisca – en av Europas vackraste städer
Vi fortsätter i dag till ön Brac, som med sina 396 kvadratkilometer är den största dalmatiska ön och känt för sina viner – bland annat det populära bolski plavac – sina oliver och söta, saftiga citrusfrukter. Vi lägger till i staden Pucisca som är byggd i sten från den djupa viken på den norra sidan av Brac. Här ligger stenhusen på rad som ett pärlband i solen med tak av bränt tegel. Pucisca har alltid varit känt för sin stenhuggarkonst, en tradition som lever vidare i stadens stenhuggarskola, dit du kan ta en omväg och få inblick i hantverket. (entré ej inkluderat, beräkna cirka 4 Euro per person)
(Frukost och lunch ombord ingår i resans pris)
Efter lunch lämnar vi Pucisca och ser ön Brac försvinna bakom oss. På eftermiddagen kommer vi fram till Split och ger oss ut på stadsvandring. Split är Kroatiens näststörsta stad efter Zagreb och merparten av Splits cirka 175 000 invånare är kroater, men det finns även en serbisk minoritet.
Enligt legenden var Splits första invånare den romerske kejsaren Diocletianus som byggde sitt enorma palats vid Adriatiska havets kust cirka 300 e.Kr. På hamnpromenaden Riva fungerade de mörka och dystra källarna tidigare som kejsarens kyliga lägenheter. Idag står försäljarna uppradade längs den palm- och cafébeströdda promenaden och säljer konsthantverk, böcker och vykort med mera.
Ruinerna efter Diocletianus palats, som finns på UNESCOs världsarvslista, ligger utspridda över den gamla stadsdelen som nästan är inbyggd i ruinerna. Palatset var omgivet av 2 meter tjocka och 20 meter höga murar som fortfarande är vackert bevarade på flera platser. Mursystemet har ingångar från samtliga fyra världshörn: järnporten i väster, den gyllene porten i norr, silverporten i öster och bronsporten i söder. Bronsporten låg en gång parallellt med Adriatiska havet men det var långt innan stadens nuvarande hamnpromenad anlades.
Vi ger oss ut på upptäcktsfärd och tillbringar sedan vår sista natt ombord på fartyget innan det är dags att resa hemåt imorgon.
(Frukost och lunch ombord ingår i resans pris)
Dag 7
Brac - Split. Stadsvandring och Diocletianus palats
Efter lunch lämnar vi Pucisca och ser ön Brac försvinna bakom oss. På eftermiddagen kommer vi fram till Split och ger oss ut på stadsvandring. Split är Kroatiens näststörsta stad efter Zagreb och merparten av Splits cirka 175 000 invånare är kroater, men det finns även en serbisk minoritet.
Enligt legenden var Splits första invånare den romerske kejsaren Diocletianus som byggde sitt enorma palats vid Adriatiska havets kust cirka 300 e.Kr. På hamnpromenaden Riva fungerade de mörka och dystra källarna tidigare som kejsarens kyliga lägenheter. Idag står försäljarna uppradade längs den palm- och cafébeströdda promenaden och säljer konsthantverk, böcker och vykort med mera.
Ruinerna efter Diocletianus palats, som finns på UNESCOs världsarvslista, ligger utspridda över den gamla stadsdelen som nästan är inbyggd i ruinerna. Palatset var omgivet av 2 meter tjocka och 20 meter höga murar som fortfarande är vackert bevarade på flera platser. Mursystemet har ingångar från samtliga fyra världshörn: järnporten i väster, den gyllene porten i norr, silverporten i öster och bronsporten i söder. Bronsporten låg en gång parallellt med Adriatiska havet men det var långt innan stadens nuvarande hamnpromenad anlades.
Vi ger oss ut på upptäcktsfärd och tillbringar sedan vår sista natt ombord på fartyget innan det är dags att resa hemåt imorgon.
(Frukost och lunch ombord ingår i resans pris)
Vi äter frukost ombord på fartyget, och tar farväl av besättningen för att sedan bege oss ut till flygplatsen, där vårt flygplan hem väntar.
(Frukost ombord ingår)
Dag 8
Split och hemresa
Vi äter frukost ombord på fartyget, och tar farväl av besättningen för att sedan bege oss ut till flygplatsen, där vårt flygplan hem väntar.
(Frukost ombord ingår)
Kryssningsfartyget MS Eden är ett litet och trevligt fartyg som passar perfekt som en lugn och avslappnad bas för din kryssning. Fartyget är privatägt och det finns 18 utvändiga hytter ombord. Fartyget har en liten restaurang som serverar klassisk kroatisk mat. Det finns även en lounge-avdelning med soffor. Ombord finns också ett soldäck med solstolar där man kan koppla av och sippa på en god drink efter maten medan man njuter av omgivningarna.
Måltiderna (halvpension) äter vi i skeppets restaurang och från skeppets soldäck kan man lapa sol och slappna av.
Vi vill göra er uppmärksamma på att man eventuellt kan höra fartygets motor när den är igång.
Svensk
Nej
Nej
Euro
Svensk
Nej
Nej
Euro
Det finns 19 hytter ombord. Alla hytter är utvändiga, enkelt inredda med garderobsutrymme samt badrum/toalett. Det finns antingen två separata sängar eller också en dubbelsäng. Hytterna är mellan 9 och 12 m2.
Det finns 220 volt-uttag i alla hytter och luftkonditionering. Det kan förekomma att luftkonditioneringen stängs av efter midnatt eller när fartyget är i hamn (och motorn är avstängd).
Hytter på Lower-däck, hyttnummer 12–19
Hytterna har en liten hyttglugg. Man kommer ner till hytterna via en brant trappa mitt på fartyget.
Hytter på Main-däck, hyttnummer 8–11
Hytterna har ett mindre fönster i dörren, som kan öppnas.
Hytter på Upper-däck, hyttnummer 1–7
Hytterna har ett mindre fönster i dörren, som kan öppnas.
Varje gäst får två handdukar som används under hela kryssningen. Om du vet med dig att du kommer att behöva fler handdukar, rekommenderar vi att du tar med handdukar hemifrån.
Det kan vara bra att ta med en mindre ryggsäck eller väska för utflykter samt en strandhandduk om du har tänkt bada. Stränderna är steniga och på vissa ställen kan det finnas sjöborrar, så badskor rekommenderas. Om du inte tar med badskor hemifrån, finns det prisvärda badskor att köpa under resan.
Vi rekommenderar att man tar med sig en jacka och långbyxor för svalare väder och under kvällarna. Ta också gärna med bra vandringsskor och ett paraply och/eller en regnjacka om det skulle bli sämre väder.
Det rekommenderas att man har med sig max en hård resväska att ha i hytten.
Det finns wi-fi ombord, men det fungerar bäst då fartyget ligger i hamn, eftersom signalen ”hoppar” under gång. Det ska också nämnas att det inte är en så speciellt snabb uppkoppling.
Resan är tyvärr inte lämplig för personer som har svårt att gå, eftersom man behöver kunna gå från en båt till en annan för att komma i land och ta sig ombord på båten igen. Detta beror på att fartygen förtöjs långsides i samband med tilläggning. Myndigheterna kräver att passagerare ska kunna gå ombord/i land utan att använda några hjälpmedel.
Fartyget är inte byggt för funktionshindrade som inte kan förflytta sig på egen hand. Detta handlar först och främst om säkerheten eftersom rederiet kräver att alla ska kunna gå från en båt till en annan utan hjälp från personal eller passagerare.
Av säkerhetstekniska skäl får rullstolar eller rullatorer inte tas med ombord på fartyget. Det ska vara fri passage på samtliga gångarealer och dyl.
I vissa hamnar kan det tidvis förekomma underhållning och musik på de intilliggande båtarna fram till midnatt.
Det är kontant betalning ombord på båten – antingen i Euro. När du är i land behöver du ha Euro för att kunna betala kontant. Det går att ta ut pengar i lokala bankomater, bland annat i Split, men vi rekommenderar att du tar med kontanter hemifrån.
Enligt rederiets regler har är du skyldig att informera Albatros om ev. sjukdom eller åkomma, handikapp, graviditet eller andra förhållanden som kan ha betydelse för ditt välbefinnande ombord på kryssningen.
För att delta på den här flodkryssningen är det ett krav att du kan gå själv utan hjälp av andra när vi är på stadsvandring och dylikt i städer och på mindre stigar genom parker. Personer under 18 år ska resa och bo tillsammans med personer över 18 år.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
När dom mindre skeppen i Kroatien ligger vid kaj förtöjs fartygen långsides bredvid varandra. Det betyder att man kan uppleva att man tittar in i sidan på ett annat fartyg när man ligger vid kaj, istället för att ha utsikt över landskapet eller en stad. Det betyder dessutom att ska gå över andra båtar för att komma i land – eller att andra passagerare går igenom vårt fartyg.
Det finns 19 hytter ombord. Alla hytter är utvändiga, enkelt inredda med garderobsutrymme samt badrum/toalett. Det finns antingen två separata sängar eller också en dubbelsäng. Hytterna är mellan 9 och 12 m2.
Det finns 220 volt-uttag i alla hytter och luftkonditionering. Det kan förekomma att luftkonditioneringen stängs av efter midnatt eller när fartyget är i hamn (och motorn är avstängd).
Hytter på Lower-däck, hyttnummer 12–19
Hytterna har en liten hyttglugg. Man kommer ner till hytterna via en brant trappa mitt på fartyget.
Hytter på Main-däck, hyttnummer 8–11
Hytterna har ett mindre fönster i dörren, som kan öppnas.
Hytter på Upper-däck, hyttnummer 1–7
Hytterna har ett mindre fönster i dörren, som kan öppnas.
Varje gäst får två handdukar som används under hela kryssningen. Om du vet med dig att du kommer att behöva fler handdukar, rekommenderar vi att du tar med handdukar hemifrån.
Det kan vara bra att ta med en mindre ryggsäck eller väska för utflykter samt en strandhandduk om du har tänkt bada. Stränderna är steniga och på vissa ställen kan det finnas sjöborrar, så badskor rekommenderas. Om du inte tar med badskor hemifrån, finns det prisvärda badskor att köpa under resan.
Vi rekommenderar att man tar med sig en jacka och långbyxor för svalare väder och under kvällarna. Ta också gärna med bra vandringsskor och ett paraply och/eller en regnjacka om det skulle bli sämre väder.
Det rekommenderas att man har med sig max en hård resväska att ha i hytten.
Det finns wi-fi ombord, men det fungerar bäst då fartyget ligger i hamn, eftersom signalen ”hoppar” under gång. Det ska också nämnas att det inte är en så speciellt snabb uppkoppling.
Resan är tyvärr inte lämplig för personer som har svårt att gå, eftersom man behöver kunna gå från en båt till en annan för att komma i land och ta sig ombord på båten igen. Detta beror på att fartygen förtöjs långsides i samband med tilläggning. Myndigheterna kräver att passagerare ska kunna gå ombord/i land utan att använda några hjälpmedel.
Fartyget är inte byggt för funktionshindrade som inte kan förflytta sig på egen hand. Detta handlar först och främst om säkerheten eftersom rederiet kräver att alla ska kunna gå från en båt till en annan utan hjälp från personal eller passagerare.
Av säkerhetstekniska skäl får rullstolar eller rullatorer inte tas med ombord på fartyget. Det ska vara fri passage på samtliga gångarealer och dyl.
I vissa hamnar kan det tidvis förekomma underhållning och musik på de intilliggande båtarna fram till midnatt.
Det är kontant betalning ombord på båten – antingen i Euro. När du är i land behöver du ha Euro för att kunna betala kontant. Det går att ta ut pengar i lokala bankomater, bland annat i Split, men vi rekommenderar att du tar med kontanter hemifrån.
Enligt rederiets regler har är du skyldig att informera Albatros om ev. sjukdom eller åkomma, handikapp, graviditet eller andra förhållanden som kan ha betydelse för ditt välbefinnande ombord på kryssningen.
För att delta på den här flodkryssningen är det ett krav att du kan gå själv utan hjälp av andra när vi är på stadsvandring och dylikt i städer och på mindre stigar genom parker. Personer under 18 år ska resa och bo tillsammans med personer över 18 år.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
När dom mindre skeppen i Kroatien ligger vid kaj förtöjs fartygen långsides bredvid varandra. Det betyder att man kan uppleva att man tittar in i sidan på ett annat fartyg när man ligger vid kaj, istället för att ha utsikt över landskapet eller en stad. Det betyder dessutom att ska gå över andra båtar för att komma i land – eller att andra passagerare går igenom vårt fartyg.
En kryssning på ett litet fartyg är en trevlig och intim upplevelse. Små fartyg har ofta en klassisk charm och inredning och du får verkligen en känsla av att vara på vattnet.
Om du tidigare har varit på kryssning med de stora fartygen som kryssar Atlanten och de andra stora världshaven kanske du kan uppleva att bekvämligheterna ombord, servicen och de gastronomiska möjligheterna är på en annan nivå.
Under alla omständigheter är det stor skillnad på stora och små kryssningsfartyg och antalet stjärnor följer därför även fartygets storlek och typ. Därför kan du heller inte förvänta samma service eller hyttstorlek på ett 3-stjärnigt fartyg med plats till 40 passagerare, som på et 3-stjärnigt fartyg med plats till 2 000 passagerare.
Fartyget förflyttar sig inte på natten, utan ligger då vid en kaj eller för ankar. Du kommer alltså inte att vaggas till sömns av fartygets guppande. Å andra sidan kan du stiga i land när du vill och få mesta möjliga ut av de öar och orter vi besöker, även efter mörkrets inbrott.
En kryssning på ett litet fartyg är en trevlig och intim upplevelse. Små fartyg har ofta en klassisk charm och inredning och du får verkligen en känsla av att vara på vattnet.
Om du tidigare har varit på kryssning med de stora fartygen som kryssar Atlanten och de andra stora världshaven kanske du kan uppleva att bekvämligheterna ombord, servicen och de gastronomiska möjligheterna är på en annan nivå.
Under alla omständigheter är det stor skillnad på stora och små kryssningsfartyg och antalet stjärnor följer därför även fartygets storlek och typ. Därför kan du heller inte förvänta samma service eller hyttstorlek på ett 3-stjärnigt fartyg med plats till 40 passagerare, som på et 3-stjärnigt fartyg med plats till 2 000 passagerare.
Fartyget förflyttar sig inte på natten, utan ligger då vid en kaj eller för ankar. Du kommer alltså inte att vaggas till sömns av fartygets guppande. Å andra sidan kan du stiga i land när du vill och få mesta möjliga ut av de öar och orter vi besöker, även efter mörkrets inbrott.
Tillägg för uppgradering av enkelhytt
Tillägg för uppgradering av hytt
Läs mer om hyttkategorierna under Information om resan.
Det är inte möjligt att vara 3 eller fler personer i en hytt.