På denna upplevelserika Indienresa kommer vi nära den indiska folksjälen, när vi besöker landets främsta sevärdheter i det nordvästra hörnet av landet, där Delhi, Jaipur och Agra skapar en historisk och kulturell treenighet.
Här stiger vi in i en äventyrlig värld av gamla fästningar, sjudande basarer, vackra palats och små traditionella städer ute på landet där människor fortfarande lever på gränsen till en annan tidsålder.
I delstaten Rajasthan besöker vi de heliga hinduiska templen i Mandawa på kanten av den stora Thar-öknen och vid pilgrimsstaden Pushkar upplever vi det färgglada Indien när det är som mest autentiskt. Vi fortsätter därefter mot den rosafärgade staden Jaipur, med sina imponerande palats och marknadsplatser.
Den stora finalen har vi i Agra, där Taj Mahal – ett av världens sju moderna underverk – fascinerar med miljoner av skimrande halvädelstenar, kritvit marmor och en symmetri genomförd ner till minsta detalj. Tillsammans med den vackra kärlekshistorian bakom mausoleet – stormogulen Shah Jahan uppförde Taj Mahal till minne av sin avlidna älsklingshustru – bidrar allt till Taj Mahals mycket speciella och magiska stämning, och ett besök här skapar minnen för livet.
På denna upplevelserika Indienresa kommer vi nära den indiska folksjälen, när vi besöker landets främsta sevärdheter i det nordvästra hörnet av landet, där Delhi, Jaipur och Agra skapar en historisk och kulturell treenighet.
På eftermiddagen börjar vår resa från Sverige till den indiska huvudstaden Delhi.
Dag 1
Avresa från Stockholm
På eftermiddagen börjar vår resa från Sverige till den indiska huvudstaden Delhi.
Vi landar i Delhi på flygplatsen Indira Gandhi tidigt på morgonen och ger oss strax i kast med dagens program.
Med en mer än 3.000 år gammal historia har Delhi haft ett stort inflytande över Indiens kulturhistoria. Medan Indiens stora kuststäder fortfarande var veritabla lerbankar, var Delhi en sjudande huvudstad för ett uråldrigt rike. Få andra städer har byggts, försvarats, erövrats, plundrats, bränts och återuppbyggts så många gånger som Delhi. Härskarna har kommit och gått, och hela 70 drottningar och kungar har regerat här sedan 1193. Alla har lämnat sina spår, på gott och ont.
Delhi är en huvudstad som spänner över då- och nutid. Eller den är rättare sagt två städer i en, ”Old Delhi” med fästningen, moskéerna och alla basarer, och ”New Delhi”, byggd och invigd av britterna 1931. En elegant metropol med breda boulevarder, magnifika byggnader och trädgårdar skapade av kunniga landskapsarkitekter.
Bristen på samband mellan det nya och det gamla är ett gemensamt drag hos moderna indiska städer. Men ingenstans är det mer iögonenfallande än i Delhi. Den gamla, fattiga stadsdelen lever som alltid sitt eget liv, medan den rika och politiska eliten sitter bakom stängda dörrar i sofistikerat diplomatiska enklaver och debatterar den uppenbara fattigdomen. Staden är en återspegling av landet som helhet.
Vi startar dagens program i den nyare stadsdelen, där vi bland annat kikar förbi India Gate och stadens gröna andningshål, Sir Edward Luytens Park. Senare på dagen beger vi oss till den gamla stadsdelen, där vi byter ut bussen mot cykelrickshor, som tar oss genom de spännande basarkvarteren. Mellan basarens bodar med allsköns exotiska frukter och doftande kryddor ligger små enkla butiker, där skräddare, barberare och hantverkare är fullt upptagna.
Vi avslutar dagen med en välförtjänt middag på vårt hotell.
Dag 2
Ankomst till Delhi och stadsrundtur
Vi landar i Delhi på flygplatsen Indira Gandhi tidigt på morgonen och ger oss strax i kast med dagens program.
Med en mer än 3.000 år gammal historia har Delhi haft ett stort inflytande över Indiens kulturhistoria. Medan Indiens stora kuststäder fortfarande var veritabla lerbankar, var Delhi en sjudande huvudstad för ett uråldrigt rike. Få andra städer har byggts, försvarats, erövrats, plundrats, bränts och återuppbyggts så många gånger som Delhi. Härskarna har kommit och gått, och hela 70 drottningar och kungar har regerat här sedan 1193. Alla har lämnat sina spår, på gott och ont.
Delhi är en huvudstad som spänner över då- och nutid. Eller den är rättare sagt två städer i en, ”Old Delhi” med fästningen, moskéerna och alla basarer, och ”New Delhi”, byggd och invigd av britterna 1931. En elegant metropol med breda boulevarder, magnifika byggnader och trädgårdar skapade av kunniga landskapsarkitekter.
Bristen på samband mellan det nya och det gamla är ett gemensamt drag hos moderna indiska städer. Men ingenstans är det mer iögonenfallande än i Delhi. Den gamla, fattiga stadsdelen lever som alltid sitt eget liv, medan den rika och politiska eliten sitter bakom stängda dörrar i sofistikerat diplomatiska enklaver och debatterar den uppenbara fattigdomen. Staden är en återspegling av landet som helhet.
Vi startar dagens program i den nyare stadsdelen, där vi bland annat kikar förbi India Gate och stadens gröna andningshål, Sir Edward Luytens Park. Senare på dagen beger vi oss till den gamla stadsdelen, där vi byter ut bussen mot cykelrickshor, som tar oss genom de spännande basarkvarteren. Mellan basarens bodar med allsköns exotiska frukter och doftande kryddor ligger små enkla butiker, där skräddare, barberare och hantverkare är fullt upptagna.
Vi avslutar dagen med en välförtjänt middag på vårt hotell.
Det har blivit dags att säga farväl till den indiska huvudstaden och vår färd går vidare med tåg på den ca 4,5 timmar långa sträckan mellan Delhi och Mandawa.
I Indien är en tågresa en mycket speciell upplevelse och man kommer riktigt tätt inpå landet och människorna. En tågresa i Indien var tidigare en resa i tätt packade, fallfärdiga tågvagnar, där även trappsteg och tak var fyllda till brädden med halvnakna människokroppar. Den indiska järnvägen är fortfarande inte bland de snabbaste eller mest punktliga, men expresstågen är snabba och effektiva och vi reser i en komfortabel klass med eget säte och gott om plats omkring oss.
När vi ger oss av från stationen i Delhi är det knökfullt med försäljare som erbjuder färsk frukt, grönsaker, ”bidis”, (billig tobak rullad i blad), tidningar och magasin. Ackompanjerade av the-försäljarnas monotona utrop ”chai-ya” rullar vi snart iväg mot Mandawa.
Vi kliver av tågstationen när vi är nästan framme och färdas de sista 45 km i buss till Mandawa.
Delstaten Rajasthan var tidigare känd som ”Rajputana” – rajputernas land. Här regerade en rad rajputfurstar – maharajor – i sina självständiga kungariken. Under det brittiska kolonialstyret behöll dessa kungariken en viss form av självstyre, och maharajorna var inte direkt underodnade britterna men däremot lojala mot dem. 1947 blev rajputstaterna en del av det självständiga Indien och 1956 skapades delstaten Rajasthan.
Maharajornas förkärlek för lyx, överdådiga boenden, festligheter och färg var legendarisk, och denna livsstil syns än idag och Rajasthan är känt som Indiens mest färgstarka stat. Det kommer inte minst till uttryck i kvinnornas vackra sarier i knallrött, rosa, orange och gult, som lyser upp överallt i gatubilden och i de torra, dammiga ökenlandskapen. Här klär sig kvinnorna inte i gamla, slitna arbetskläder när de ska ut och arbeta på fälten – utan i färgglada kläder vilket gör en resa i Rajasthans landskap till en upplevelse för alla sinnen. Många män tycker också om att smycka sig med fingerringar, örhängen och starka färger – och klär sig i bästa maharaja-stil.
Staden Mandawa var en viktig handelsstad utefter Silkesvägen, vilken förband Kina med Medelhavsområdet. Numera är staden en kvarleva från en svunnen tid med många imponerande palats uppförda av rika handelsmän. Byggnaderna, så kallade Havelis, med sina dekorativa fasader präglar gatulivet och vi tar också en sväng förbi stadens trevliga basar.
På kvällen äter vi middag på vårt centralt placerade hotell.
Dag 3
Tåg Delhi – Mandawa. Upplevelser ombord på taget, samt stadsrundtur i Mandawa
Det har blivit dags att säga farväl till den indiska huvudstaden och vår färd går vidare med tåg på den ca 4,5 timmar långa sträckan mellan Delhi och Mandawa.
I Indien är en tågresa en mycket speciell upplevelse och man kommer riktigt tätt inpå landet och människorna. En tågresa i Indien var tidigare en resa i tätt packade, fallfärdiga tågvagnar, där även trappsteg och tak var fyllda till brädden med halvnakna människokroppar. Den indiska järnvägen är fortfarande inte bland de snabbaste eller mest punktliga, men expresstågen är snabba och effektiva och vi reser i en komfortabel klass med eget säte och gott om plats omkring oss.
När vi ger oss av från stationen i Delhi är det knökfullt med försäljare som erbjuder färsk frukt, grönsaker, ”bidis”, (billig tobak rullad i blad), tidningar och magasin. Ackompanjerade av the-försäljarnas monotona utrop ”chai-ya” rullar vi snart iväg mot Mandawa.
Vi kliver av tågstationen när vi är nästan framme och färdas de sista 45 km i buss till Mandawa.
Delstaten Rajasthan var tidigare känd som ”Rajputana” – rajputernas land. Här regerade en rad rajputfurstar – maharajor – i sina självständiga kungariken. Under det brittiska kolonialstyret behöll dessa kungariken en viss form av självstyre, och maharajorna var inte direkt underodnade britterna men däremot lojala mot dem. 1947 blev rajputstaterna en del av det självständiga Indien och 1956 skapades delstaten Rajasthan.
Maharajornas förkärlek för lyx, överdådiga boenden, festligheter och färg var legendarisk, och denna livsstil syns än idag och Rajasthan är känt som Indiens mest färgstarka stat. Det kommer inte minst till uttryck i kvinnornas vackra sarier i knallrött, rosa, orange och gult, som lyser upp överallt i gatubilden och i de torra, dammiga ökenlandskapen. Här klär sig kvinnorna inte i gamla, slitna arbetskläder när de ska ut och arbeta på fälten – utan i färgglada kläder vilket gör en resa i Rajasthans landskap till en upplevelse för alla sinnen. Många män tycker också om att smycka sig med fingerringar, örhängen och starka färger – och klär sig i bästa maharaja-stil.
Staden Mandawa var en viktig handelsstad utefter Silkesvägen, vilken förband Kina med Medelhavsområdet. Numera är staden en kvarleva från en svunnen tid med många imponerande palats uppförda av rika handelsmän. Byggnaderna, så kallade Havelis, med sina dekorativa fasader präglar gatulivet och vi tar också en sväng förbi stadens trevliga basar.
På kvällen äter vi middag på vårt centralt placerade hotell.
Efter frukost beger vi oss vidare in i landet, närmare bestämt till den heliga staden Pushkar. Vi far genom centrala Rajastan och vi stannar på vägen för att njuta en lokal lunch.
Pushkar är en av hinduernas viktigaste pilgrimsstäder, och varje år kommer tusentals troende på besök. Staden är byggd kring Pushkar-sjön, som är helig för hinduerna. Minst en gång i livet bör man som hindu göra en pilgrimsresa till Pushkar och bada i den heliga sjön, samt gå ner i sjön från en av 52 ghats (trappor/passager ner till vattnet). Det råder en intensiv och färgrik, religiös stämning i staden, som är full med tempel och hängivna hinduiska asketer. Enligt en gammal indisk legend, skapades staden då guden Brahma lät en lotusblomma falla på den plats där Pushkar ligger. Därför rymmer staden också ett av världens få Brahma-tempel.
Vid ankomsten till Pushkar kör vi direkt till hotellet, och därefter ska vi gå på upptäcktsfärd i den heliga staden. Staden är på många sätt Indien i ett nötskal: en liten labyrint av smala, slingrande gator och gränder och vackert utsmyckade tempel. Detta – blandat med högljudda pilgrimer, smutsiga barn och heliga kor – gör staden till en intensiv upplevelse av ljud, lukter och färger. Mycket av den atmosfär som också pilgrimsstaden Varanasi är känd för, upplever vi på nära håll i Pushkar.
Efter flera minnesrika upplevelser går vi tillbaka till vårt hotell, där vi avslutar dagen med en god middag.
Dag 4
Mandawa – Pushkar. Ankomst till Pushkar och stadsvandring
Efter frukost beger vi oss vidare in i landet, närmare bestämt till den heliga staden Pushkar. Vi far genom centrala Rajastan och vi stannar på vägen för att njuta en lokal lunch.
Pushkar är en av hinduernas viktigaste pilgrimsstäder, och varje år kommer tusentals troende på besök. Staden är byggd kring Pushkar-sjön, som är helig för hinduerna. Minst en gång i livet bör man som hindu göra en pilgrimsresa till Pushkar och bada i den heliga sjön, samt gå ner i sjön från en av 52 ghats (trappor/passager ner till vattnet). Det råder en intensiv och färgrik, religiös stämning i staden, som är full med tempel och hängivna hinduiska asketer. Enligt en gammal indisk legend, skapades staden då guden Brahma lät en lotusblomma falla på den plats där Pushkar ligger. Därför rymmer staden också ett av världens få Brahma-tempel.
Vid ankomsten till Pushkar kör vi direkt till hotellet, och därefter ska vi gå på upptäcktsfärd i den heliga staden. Staden är på många sätt Indien i ett nötskal: en liten labyrint av smala, slingrande gator och gränder och vackert utsmyckade tempel. Detta – blandat med högljudda pilgrimer, smutsiga barn och heliga kor – gör staden till en intensiv upplevelse av ljud, lukter och färger. Mycket av den atmosfär som också pilgrimsstaden Varanasi är känd för, upplever vi på nära håll i Pushkar.
Efter flera minnesrika upplevelser går vi tillbaka till vårt hotell, där vi avslutar dagen med en god middag.
Idag ska vi på upptäcktsfärd i området omkring Pushkar, som ligger alldeles intill den imponerande Thar-öknen, vilken täcker cirka tre fjärdedelar av Rajasthan-provinsen. Favoritdragdjuret i denna del av Indien är fortfarande kamelen, som man kan se överallt på landsbygden. Vi besöker en liten lokal by och ser närmare på hur livet levs här.
Vi ska också besöka den närliggande muslimska pilgrimsstaden Ajmer. Muin-ud-din Chishti, ett helgon inom den muslimska sufiska riktningen, ligger begravd här, och muslimska pilgrimer från hela landet kommer hit. Den persiska sufimystikern Chishti kom till Ajmer år 1192 och bodde här fram till sin död 1233. Hans mausoleum färdigställdes av stormogulen Humayun på 1500-talet och började snart därefter att ta emot pilgrimer. Bland annat så gjorde den mycket religiöse stormogulen Akbar en pilgrimstur hit från Agra varje år.
Centrum för Ajmers religiösa betydelse är Chishtis mausoleum Dargah Sharif, och en strid ström av hängivna pilgrimer ger platsen en mycket livlig stämning jämfört med den övriga staden. Dargah Sharid är ett stort komplex av moskéer, paviljonger och trädgårdar, och själva graven ligger i den innnersta gården. Det sägs att ett besök vid helgonets grav uppfyller den troendes önskan. Därför kommer vi att se många små lappar och band med skrivna önskningar fästa på räcket kring Chishtis grav. Förutom graven ska vi också se några av de vackra moskéerna och paviljongerna inom det stora området.
Vi återvänder till Pushkar sent på eftermiddagen och avslutar dagen med middag på vårt hotell.
Dag 5
Pushkar – Ajmer - Pushkar. Besök i en lokal by, samt upplevelser i pilgrimsstaden Ajmer
Idag ska vi på upptäcktsfärd i området omkring Pushkar, som ligger alldeles intill den imponerande Thar-öknen, vilken täcker cirka tre fjärdedelar av Rajasthan-provinsen. Favoritdragdjuret i denna del av Indien är fortfarande kamelen, som man kan se överallt på landsbygden. Vi besöker en liten lokal by och ser närmare på hur livet levs här.
Vi ska också besöka den närliggande muslimska pilgrimsstaden Ajmer. Muin-ud-din Chishti, ett helgon inom den muslimska sufiska riktningen, ligger begravd här, och muslimska pilgrimer från hela landet kommer hit. Den persiska sufimystikern Chishti kom till Ajmer år 1192 och bodde här fram till sin död 1233. Hans mausoleum färdigställdes av stormogulen Humayun på 1500-talet och började snart därefter att ta emot pilgrimer. Bland annat så gjorde den mycket religiöse stormogulen Akbar en pilgrimstur hit från Agra varje år.
Centrum för Ajmers religiösa betydelse är Chishtis mausoleum Dargah Sharif, och en strid ström av hängivna pilgrimer ger platsen en mycket livlig stämning jämfört med den övriga staden. Dargah Sharid är ett stort komplex av moskéer, paviljonger och trädgårdar, och själva graven ligger i den innnersta gården. Det sägs att ett besök vid helgonets grav uppfyller den troendes önskan. Därför kommer vi att se många små lappar och band med skrivna önskningar fästa på räcket kring Chishtis grav. Förutom graven ska vi också se några av de vackra moskéerna och paviljongerna inom det stora området.
Vi återvänder till Pushkar sent på eftermiddagen och avslutar dagen med middag på vårt hotell.
Efter några spännande upplevelser i Pushkar fortsätter vi mot Jaipur, Rajasthans sjudande huvudstad, som också är känd som ”den rosafärgade staden”. Staden grundades år 1727 av maharajan Jai Singh II efter de arkitektoniska principer som beskrivs i den gamla, hinduiska avhandlingen Shilpa-Shastra. Den rosa färgen är dock av ett senare datum. Stadens hus målades till Edward VII:s ära, då den dåvarande prinsen av Wales besökte Jaipur 1876.
Ännu idag är invånarna i den gamla stadsdelen tvungna att behålla den rosa färgen på sina hus. Med sitt läge, omgärdad av berg och ett överdåd av förnäma palats, färgsprakande basarer och det närliggande Amber Fort, framstår staden nästan äventyrsaktig.
Vid ankomst till Jaipur, där vi ska förbi det stora palatsomplexet City Palace i centrala Jaipur, som nästan är en stad i staden. Vi ska också förbi Hawa Mahal, Vindarnas Palats, varifrån maharajornas harem på sin tid kunde iaktta det färgsprakande gatulivet utan att själva bli sedda.
Vi avslutar dagen med en välförtjänt middag på vårt hotell i Jaipur.
Dag 6
Pushkar - Jaipur. Stadsrundtur i Jaipur inkl. Citypalats och Vindarnas Palats
Efter några spännande upplevelser i Pushkar fortsätter vi mot Jaipur, Rajasthans sjudande huvudstad, som också är känd som ”den rosafärgade staden”. Staden grundades år 1727 av maharajan Jai Singh II efter de arkitektoniska principer som beskrivs i den gamla, hinduiska avhandlingen Shilpa-Shastra. Den rosa färgen är dock av ett senare datum. Stadens hus målades till Edward VII:s ära, då den dåvarande prinsen av Wales besökte Jaipur 1876.
Ännu idag är invånarna i den gamla stadsdelen tvungna att behålla den rosa färgen på sina hus. Med sitt läge, omgärdad av berg och ett överdåd av förnäma palats, färgsprakande basarer och det närliggande Amber Fort, framstår staden nästan äventyrsaktig.
Vid ankomst till Jaipur, där vi ska förbi det stora palatsomplexet City Palace i centrala Jaipur, som nästan är en stad i staden. Vi ska också förbi Hawa Mahal, Vindarnas Palats, varifrån maharajornas harem på sin tid kunde iaktta det färgsprakande gatulivet utan att själva bli sedda.
Vi avslutar dagen med en välförtjänt middag på vårt hotell i Jaipur.
Jaipur har inte alltid varit huvudstad i Rajasthan. Fram till 1727 var den närliggande staden Amber huvudstad. Men på grund av bristande utrymme flyttades huvudstaden söderut till det nuvarande Jaipur. I Amber står fortfarande maharajornas gamla palats, Amber Fort, och här börjar vi dagens sightseeing.
Med ett högt och dramatiskt läge på en ås och omgivet av vakttorn är den vita fästningen och utsikten över det omkringliggande landskapet en absolut pärla. Fortets stora hallar och terrasser speglar sig vackert i Moata-sjön nedanför och utsikten över landskapet är minst lika imponerande som själva byggnaden.
När vi träder in i fortet, förstår vi kanske de känslor som den bereste biskopen Heber gav uttryck för i sina beskrivningar av platsen i början på 1800-talet: ”På grund av alla måleriska detaljer, de många sniderierna, platsens vilda skönhet och på grund av antalet rum och deras romantiska karaktär, kan jag inte jämföra Amber med någonting annat.”
Vi återvänder till Jaipur på eftermiddagen, och det finns goda möjligheter att gå på upptäcktsfärd bland stadens många butiker.
Dag 7
Jaipur. Utflykt till Amber Fort och tid på egen hand
Jaipur har inte alltid varit huvudstad i Rajasthan. Fram till 1727 var den närliggande staden Amber huvudstad. Men på grund av bristande utrymme flyttades huvudstaden söderut till det nuvarande Jaipur. I Amber står fortfarande maharajornas gamla palats, Amber Fort, och här börjar vi dagens sightseeing.
Med ett högt och dramatiskt läge på en ås och omgivet av vakttorn är den vita fästningen och utsikten över det omkringliggande landskapet en absolut pärla. Fortets stora hallar och terrasser speglar sig vackert i Moata-sjön nedanför och utsikten över landskapet är minst lika imponerande som själva byggnaden.
När vi träder in i fortet, förstår vi kanske de känslor som den bereste biskopen Heber gav uttryck för i sina beskrivningar av platsen i början på 1800-talet: ”På grund av alla måleriska detaljer, de många sniderierna, platsens vilda skönhet och på grund av antalet rum och deras romantiska karaktär, kan jag inte jämföra Amber med någonting annat.”
Vi återvänder till Jaipur på eftermiddagen, och det finns goda möjligheter att gå på upptäcktsfärd bland stadens många butiker.
Efter frukost kör vi mot Agra. Under resan tar vi vägen förbi den historiska staden Fatehpur Sikri, vilken anlades av stormogulen Akbar i början på 1570-talet och som fungerade som huvudstad för Mogulriket från 1571 till 1585. Även om det tog hela 15 år att bygga palatsområdet, så lämnade stormogulen och hans följe området efter bara 14 år, eftersom vattenförsörjningen var otillräcklig. Palatset och den tillhörande moskén finns idag på UNESCO’s lista över världens kulturarv.
På eftermiddagen är vi framme i Agra. Man vet inte så mycket om staden tidiga historia och det var först i början på 1500-talet då den blev huvudstad i stormogulernas rike som Agra på allvar blev ett maktcenter på den indiska subkontinenten. Stormogulerna var mer än bara en muslimsk folkgrupp som från det afghanska-persiska området invaderade stora delar av norra Indien. Med en regeringstid som sträckte sig från 1500 till 1700, var stormogulerna förmodligen de mest betydelsfulla av alla härskare som kom utifrån. Det var stormogulen Shah Jahan som uppförde Det Röda Fortet i både Delhi och Agra och det var också han som uppförde Taj Mahal.
Vid ankomsten till Agra kör vi direkt till Agra Fort, byggd i röd sandsten av härskaren Akbar under åren 1565-73. Fortet är ett imponerande och välbevarat byggnadsverk, som dock tydligt är präglat av tidernas olika härskare: från Akbars röda sandsten till Shah Jahans silkesvita, ädelstensprydda marmorplattor. Utsikten över Yamuna-floden till Taj Mahal är fantastisk. Då stormogulens Shah Jahans makthungriga son Aurangzeb övertog makten efter sin far, dräpte han sin yngre bror och fängslade därefter sin far på just Agra Fort. Härifrån kunde Shah Jahan, fram till sin död 1666, njuta av utsikten från en vackert snidad marmorbalkong ut mot Taj Mahal, som vi ska besöka följande morgon.
Vi kör nu till vårt hotell, där vi äter middag tillsammans.
Dag 8
Jaipur – Agra. Spökstaden Fatehpur Sikri och Agra Fort
Efter frukost kör vi mot Agra. Under resan tar vi vägen förbi den historiska staden Fatehpur Sikri, vilken anlades av stormogulen Akbar i början på 1570-talet och som fungerade som huvudstad för Mogulriket från 1571 till 1585. Även om det tog hela 15 år att bygga palatsområdet, så lämnade stormogulen och hans följe området efter bara 14 år, eftersom vattenförsörjningen var otillräcklig. Palatset och den tillhörande moskén finns idag på UNESCO’s lista över världens kulturarv.
På eftermiddagen är vi framme i Agra. Man vet inte så mycket om staden tidiga historia och det var först i början på 1500-talet då den blev huvudstad i stormogulernas rike som Agra på allvar blev ett maktcenter på den indiska subkontinenten. Stormogulerna var mer än bara en muslimsk folkgrupp som från det afghanska-persiska området invaderade stora delar av norra Indien. Med en regeringstid som sträckte sig från 1500 till 1700, var stormogulerna förmodligen de mest betydelsfulla av alla härskare som kom utifrån. Det var stormogulen Shah Jahan som uppförde Det Röda Fortet i både Delhi och Agra och det var också han som uppförde Taj Mahal.
Vid ankomsten till Agra kör vi direkt till Agra Fort, byggd i röd sandsten av härskaren Akbar under åren 1565-73. Fortet är ett imponerande och välbevarat byggnadsverk, som dock tydligt är präglat av tidernas olika härskare: från Akbars röda sandsten till Shah Jahans silkesvita, ädelstensprydda marmorplattor. Utsikten över Yamuna-floden till Taj Mahal är fantastisk. Då stormogulens Shah Jahans makthungriga son Aurangzeb övertog makten efter sin far, dräpte han sin yngre bror och fängslade därefter sin far på just Agra Fort. Härifrån kunde Shah Jahan, fram till sin död 1666, njuta av utsikten från en vackert snidad marmorbalkong ut mot Taj Mahal, som vi ska besöka följande morgon.
Vi kör nu till vårt hotell, där vi äter middag tillsammans.
Efter frukost ska vi besöka en av turens allra främsta höjdpunkter – Taj Mahal. Taj Mahal, som Shah Jahan uppförde som mausoleum över sin älsklingshustru, Mumtaz Mahal, som dog i barnsäng med sitt 14:e barn. Det tog 20.000 arbetare många år att bygga mausoleet (1632-47), vilket sedan 1983 har funnits på UNESCO’s lista över världens kulturarv.
Taj Mahal är byggt i persisk stil och anlagd på en fyra meter hög sockel, omgiven av fyra smala minareter. Mausoleet står i gnistrande vit marmor och är dekorerat med miljoner halvädelstenar, bland annat den röda karneolen, som var Mumtaz Mahals favoritsten. Hela byggnaden utstrålar lugn och harmoni och det är svårt att lämna denna pärla.
Agra bjuder på några av de finaste butikerna och senare på dagen blir det rikliga möjligheter att fylla väskan med allt från konsthantverk till rökelsepinnar.
På eftermiddagen lämnar vi Agra och kör till Delhi. Förr i tiden tog det lång tid att köra denna sträcka men nu går det snabbt via den relativt nya Yamuna Expressway.
När vi är framme i Delhi, inkvarteras vi på vårt hotell och njuter en trevlig avskedsmiddag på kvällen.
(Vänligen notera att, på avgångar som anländer till Agra på torsdagar, besöker vi Taj Mahal samma dag, eftersom Taj Makal är stängt på fredagar.)
Dag 9
Agra – Delhi. Taj Mahal, shopping och avskedsmiddag
Efter frukost ska vi besöka en av turens allra främsta höjdpunkter – Taj Mahal. Taj Mahal, som Shah Jahan uppförde som mausoleum över sin älsklingshustru, Mumtaz Mahal, som dog i barnsäng med sitt 14:e barn. Det tog 20.000 arbetare många år att bygga mausoleet (1632-47), vilket sedan 1983 har funnits på UNESCO’s lista över världens kulturarv.
Taj Mahal är byggt i persisk stil och anlagd på en fyra meter hög sockel, omgiven av fyra smala minareter. Mausoleet står i gnistrande vit marmor och är dekorerat med miljoner halvädelstenar, bland annat den röda karneolen, som var Mumtaz Mahals favoritsten. Hela byggnaden utstrålar lugn och harmoni och det är svårt att lämna denna pärla.
Agra bjuder på några av de finaste butikerna och senare på dagen blir det rikliga möjligheter att fylla väskan med allt från konsthantverk till rökelsepinnar.
På eftermiddagen lämnar vi Agra och kör till Delhi. Förr i tiden tog det lång tid att köra denna sträcka men nu går det snabbt via den relativt nya Yamuna Expressway.
När vi är framme i Delhi, inkvarteras vi på vårt hotell och njuter en trevlig avskedsmiddag på kvällen.
(Vänligen notera att, på avgångar som anländer till Agra på torsdagar, besöker vi Taj Mahal samma dag, eftersom Taj Makal är stängt på fredagar.)
Efter en upplevelserik resa är det dags att säga farväl till norra Indien. På flygplatsen upplever vi för sista gången Indiens fascinerande och kaotiska stämning, innan vi lämnar landet. Vi är hemma i Sverige på eftermiddagen.
Dag 10
Delhi – Stockholm
Efter en upplevelserik resa är det dags att säga farväl till norra Indien. På flygplatsen upplever vi för sista gången Indiens fascinerande och kaotiska stämning, innan vi lämnar landet. Vi är hemma i Sverige på eftermiddagen.
Svensk
Ja
Ja
Rupi
Svensk
Ja
Ja
Rupi
Det är en bra idé att ta med en mindre ryggsäck eller väska till dagsutflykter och resdagar då man inte ser sitt bagage förrän på kvällen igen. Du behöver inte ta med egen handduk på resan.
Under resans gång har vi lagt in besök hos lokala företag och kooperativ som tillverkar det hantverk Indien är berömt för: t.ex. tyger, marmor och juveler. Det kommer naturligtvis att finnas möjlighet att göra inköp i samband med dessa besök.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Här kan du läsa mer om vaccinationer, tidsskillnad och mycket annat: www.albatros.se/resmal/asien/indien
Indien har tre klimatperioder: pre-monsun, monsun och post-monsun. Monsunen, som egentligen betyder ”väder”, är regnperioden. Pre-monsunen, eller ”före regnperioden”, är perioden från januari till mitten av maj. Från januari till mitten av april är det torrt och temperaturerna är behagliga, med dagstemperaturer mellan 12-32 grader och nattemperaturer ner till ca 0 grader. Under de här månaderna kan det vara skönt att ha en vindjacka eller en fleece till de svalare kvällstimmarna. Från mitten av april och fram till slutet av september regnar det våldsamt i vissa perioder och det blir dessutom väldigt varmt, särskilt i maj och juni, och därför är det här säsongen inte särskilt lämplig för resor till speciellt Rajasthan. Från slutet av september till december (post-monsunen) är regntiden slut, och temperaturerna ligger på samma nivåer som under pre-monunen - 20-32 grader. Kort sagt är det vad gäller vädret bäst att resa i Rajasthan från oktober till mitten av april.
Albatros rekommenderar att du själv söker e-visum till Indien.
Du kan tidigast söka e-visum 120 dagar före avresa och senast 10 dagar före avresa.
Det kan gå upp till 72 timmar för att få godkänt e-visum.
Du kan läsa Albatros vägledning här
Det är en bra idé att ta med en mindre ryggsäck eller väska till dagsutflykter och resdagar då man inte ser sitt bagage förrän på kvällen igen. Du behöver inte ta med egen handduk på resan.
Under resans gång har vi lagt in besök hos lokala företag och kooperativ som tillverkar det hantverk Indien är berömt för: t.ex. tyger, marmor och juveler. Det kommer naturligtvis att finnas möjlighet att göra inköp i samband med dessa besök.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Här kan du läsa mer om vaccinationer, tidsskillnad och mycket annat: www.albatros.se/resmal/asien/indien
Indien har tre klimatperioder: pre-monsun, monsun och post-monsun. Monsunen, som egentligen betyder ”väder”, är regnperioden. Pre-monsunen, eller ”före regnperioden”, är perioden från januari till mitten av maj. Från januari till mitten av april är det torrt och temperaturerna är behagliga, med dagstemperaturer mellan 12-32 grader och nattemperaturer ner till ca 0 grader. Under de här månaderna kan det vara skönt att ha en vindjacka eller en fleece till de svalare kvällstimmarna. Från mitten av april och fram till slutet av september regnar det våldsamt i vissa perioder och det blir dessutom väldigt varmt, särskilt i maj och juni, och därför är det här säsongen inte särskilt lämplig för resor till speciellt Rajasthan. Från slutet av september till december (post-monsunen) är regntiden slut, och temperaturerna ligger på samma nivåer som under pre-monunen - 20-32 grader. Kort sagt är det vad gäller vädret bäst att resa i Rajasthan från oktober till mitten av april.
Albatros rekommenderar att du själv söker e-visum till Indien.
Du kan tidigast söka e-visum 120 dagar före avresa och senast 10 dagar före avresa.
Det kan gå upp till 72 timmar för att få godkänt e-visum.
Du kan läsa Albatros vägledning här