Att gå ombord på Rovos Rail är som att stiga in i en tidsmaskin till 1800-talet. I stationshusets väntsal välkomnas vi med ett glas champagne, en livréklädd betjänt öppnar dörren, i bakgrunden hörs tonerna från en stråkkvartett. Tåget lämnar stationen i sakta mak och tar oss till en uppsjö av exotiska upplevelser: safari i Krugerparken, stadsrundtur i livliga Durban och vinprovning i Sydafrikas berömda vindistrikt. Dessutom besöker vi en kåkstad i Kapstaden.
Du kan förlänga din Afrikaresa några dagar vid Victoriafallens vattenmassor, Indiska oceanens varma vatten eller Kapstaden.
Att gå ombord på Rovos Rail är som att stiga in i en tidsmaskin till 1800-talet. I stationshusets väntsal välkomnas vi med ett glas champagne, en livréklädd betjänt öppnar dörren, i bakgrunden hörs tonerna från en stråkkvartett. Tåget lämnar stationen i sakta mak och tar oss till en uppsjö av exotiska upplevelser: safari i Krugerparken, stadsrundtur i livliga Durban och vinprovning i Sydafrikas berömda vindistrikt. Dessutom besöker vi en kåkstad i Kapstaden.
Vi sätter oss på flyget som tar oss till Johannesburg.
Dag 1
Flyg Stockholm - Johannesburg
Vi sätter oss på flyget som tar oss till Johannesburg.
Vi landar i Johannesburg på morgonen. Härifrån åker vi mot Sydafrikas huvudstad Pretoria där vi åker på stadsrundtur och bland annat besöker presidentens officiella hem, The Union Building. Pretoria är känd för sina jakarandaträd (50–70 000) som ses nästan överallt. Därefter åker vi en timme norrut till Zebra Nature Reserve, där vi checkar in. Lodgen är belägen på det 400 hektar stora privata reservatet, där du kan vandra fritt bland afrikanska djur, exempelvis antiloper, strutsar, zebror och giraffer (inga rovdjur). På kvällen ses vi igen för att äta välkomstmiddag. (På vissa avgångar anländer vi först på eftermiddagen och åker direkt till Zebra Nature Reserve)
Dag 2
Ankomst till Johannesburg. Stadsrundtur i Pretoria och vidare till Zebra Nature Reserve
Vi landar i Johannesburg på morgonen. Härifrån åker vi mot Sydafrikas huvudstad Pretoria där vi åker på stadsrundtur och bland annat besöker presidentens officiella hem, The Union Building. Pretoria är känd för sina jakarandaträd (50–70 000) som ses nästan överallt. Därefter åker vi en timme norrut till Zebra Nature Reserve, där vi checkar in. Lodgen är belägen på det 400 hektar stora privata reservatet, där du kan vandra fritt bland afrikanska djur, exempelvis antiloper, strutsar, zebror och giraffer (inga rovdjur). På kvällen ses vi igen för att äta välkomstmiddag. (På vissa avgångar anländer vi först på eftermiddagen och åker direkt till Zebra Nature Reserve)
Efter frukost ska vi på en liten naturvandring i närområdet. Här lära vi oss mer om insekter, växter och träd. Därefter tar vi en kort promenad till Zebras eget reptilcenter. Här får vi möjlighet att studera både sydafrikanska ormar och andra fascinerande reptiler. Centret fungerar även som tränings- och räddningscentrum för närområdet. (VI blir uppdelade i grupper och aktiviteternas följd kan ändras.) Du kan självklart också välja att koppla av vid poolen.
Efter detta checkar vi ut ut från lodgen men stannar kvar för att äta lunch. Vi får en visning av Zebras eget Ndebele Village där vi äter lunch. Ndebele-folket i Sydafrika är känt för sina färgglatt målade hus. Dessa konstverk, skapade främst av kvinnorna i byn, visar djärva geometriska mönster i starka färger, vilket reflekterar Ndebele-folkets rika kultur och traditioner. De är också kända för sina pärlbroderier och träskulpturer.
Efter lunchen ska vi stifta bekantskap med det lyxiga tåget Pride of Africa som kommer att vara vårt hem under de följande tretton dagarna. I Pretoria hittar vi Capitol Park, Rovos Rails privata station som går i vacker kolonialstil från tiden när stationen var knutpunkt för järnvägstrafiken i den gamla provinsen Transvaal. Vi checkar in på tågstationen i lugn och ro medan vi avnjuter ett glas champagne. Vi går sedan på röda mattan till tåget med stort T. Vi gör oss hemmastadda i de läckra sviterna och snart får vi se det böljande landskapet runt Pretoria glida förbi. Vi klär upp oss och avnjuter vår första middag ombord.
Tåget färdas öster ut mot kolbrytningsområdet eMalahleni och Middelburg, som är känt som Afrikas huvudstad för rostfritt stål. Det holländska järnvägsföretaget NZASM byggde den östra linjen mellan Pretoria och Maputo (tidigare Lourenço Marques) från 1893 till 1895.
Att resa i Afrika med tåg är att ta ett steg tillbaka i tiden och en chans att uppleva kontinenten från ett unikt perspektiv.
Var medveten om att järnvägsinfrastrukturen i Afrika inte alltid är i bästa skick. Därför kan mindre förseningar och förändringar i Rovos Rail-programmet ibland inträffa.
I sådana fall kommer vi att arbeta för att säkerställa minimal olägenhet och många gånger förbättras upplevelsen.
Dag 3
Naturvandring och reptilcenter. Ombordstigning på Rovos Rail
Efter frukost ska vi på en liten naturvandring i närområdet. Här lära vi oss mer om insekter, växter och träd. Därefter tar vi en kort promenad till Zebras eget reptilcenter. Här får vi möjlighet att studera både sydafrikanska ormar och andra fascinerande reptiler. Centret fungerar även som tränings- och räddningscentrum för närområdet. (VI blir uppdelade i grupper och aktiviteternas följd kan ändras.) Du kan självklart också välja att koppla av vid poolen.
Efter detta checkar vi ut ut från lodgen men stannar kvar för att äta lunch. Vi får en visning av Zebras eget Ndebele Village där vi äter lunch. Ndebele-folket i Sydafrika är känt för sina färgglatt målade hus. Dessa konstverk, skapade främst av kvinnorna i byn, visar djärva geometriska mönster i starka färger, vilket reflekterar Ndebele-folkets rika kultur och traditioner. De är också kända för sina pärlbroderier och träskulpturer.
Efter lunchen ska vi stifta bekantskap med det lyxiga tåget Pride of Africa som kommer att vara vårt hem under de följande tretton dagarna. I Pretoria hittar vi Capitol Park, Rovos Rails privata station som går i vacker kolonialstil från tiden när stationen var knutpunkt för järnvägstrafiken i den gamla provinsen Transvaal. Vi checkar in på tågstationen i lugn och ro medan vi avnjuter ett glas champagne. Vi går sedan på röda mattan till tåget med stort T. Vi gör oss hemmastadda i de läckra sviterna och snart får vi se det böljande landskapet runt Pretoria glida förbi. Vi klär upp oss och avnjuter vår första middag ombord.
Tåget färdas öster ut mot kolbrytningsområdet eMalahleni och Middelburg, som är känt som Afrikas huvudstad för rostfritt stål. Det holländska järnvägsföretaget NZASM byggde den östra linjen mellan Pretoria och Maputo (tidigare Lourenço Marques) från 1893 till 1895.
Att resa i Afrika med tåg är att ta ett steg tillbaka i tiden och en chans att uppleva kontinenten från ett unikt perspektiv.
Var medveten om att järnvägsinfrastrukturen i Afrika inte alltid är i bästa skick. Därför kan mindre förseningar och förändringar i Rovos Rail-programmet ibland inträffa.
I sådana fall kommer vi att arbeta för att säkerställa minimal olägenhet och många gånger förbättras upplevelsen.
Vi tillbringar dagen ombord på Rovos Rail och njuter av tågets bekvämligheter och det vackra landskapet utanför. Koppla av i loungen eller observationsvagnen medan vårt lyxiga tåg tar oss allt närmare kusten.
De böljande kullarna i eMakhazeni, eNtokozweni och Dullstroom är en välkommen syn. Tåget färdas nedför det spektakulära Drakensbergslandskapet, först namngivet av de holländska nybyggarna (voortrekkers) som tyckte att den obrutna kedjan av starkt väderbitna toppar påminde om ryggraden på en drake, därav namnet ’Drakberget’ eller Drakensberg på afrikaans. Middag serveras i restaurangvagnen på väg till Malelane.
Dag 4
Ombord på Rovos Rail
Vi tillbringar dagen ombord på Rovos Rail och njuter av tågets bekvämligheter och det vackra landskapet utanför. Koppla av i loungen eller observationsvagnen medan vårt lyxiga tåg tar oss allt närmare kusten.
De böljande kullarna i eMakhazeni, eNtokozweni och Dullstroom är en välkommen syn. Tåget färdas nedför det spektakulära Drakensbergslandskapet, först namngivet av de holländska nybyggarna (voortrekkers) som tyckte att den obrutna kedjan av starkt väderbitna toppar påminde om ryggraden på en drake, därav namnet ’Drakberget’ eller Drakensberg på afrikaans. Middag serveras i restaurangvagnen på väg till Malelane.
I dag stiger vi upp tidigt för att uppleva en av resans höjdpunkter, nämligen en safari i världsberömda Kruger nationalpark. Kruger är Sydafrikas största nationalpark med en samlad yta på cirka 20 000 km². Parken omfattar ett stort antal olika vegetationstyper med så stor variation att man utan problem kan tillbringa många dagar här utan att bli uttråkad. Här finns asfalterade vägar och safarispår där det går att komma nära vattenhål och observationsplatser med god utsikt över vidderna. Och vilt finns det gott om: Här finns 147 olika däggdjursarter, 507 fågelarter, 114 arter kräldjur och hela 1 982 växtarter, varav 336 olika sorters träd och buskar. (Antalet kan variera över tid.)
Besökare har endast tillträde till en begränsad del av Krugerparken, medan större delen av området är reserverat åt djuren. Under årens lopp har de vilda djuren vant sig vid bilar och besökare och därför kan man ofta se elefanter, giraffer eller olika antiloper gå och beta alldeles i närheten av de parkerade bilarna. Det är heller inte ovanligt att en lejonflock eller geparder ställer sig mitt i vägen. Det enorma området ger viltet speciella levnadsvillkor, men turismen sätter också sin prägel på vardagen. Lejonen har till exempel specialiserat sig på att jaga ut giraffer på de asfalterade vägarna där de hårda hovarna glider och djuren blir ett lätt byte för de stora rovdjuren. Cirka hälften av lejonens föda utgörs av giraffkött. I okontrollerad natur är giraffen en ovanlig föda för dem. Med lite tur får vi se The Big Five (elefant, noshörning, buffel, lejon och leopard). De finns här allihop, men antalet varierar. Vanligtvis växer gräset högt i maj till juni, varpå torkan gradvis förvandlar merparten av Krugerområdet till ett torrt och gult landskap. Något som i gengäld gör det lättare att få syn på djuren.
Vi återvänder till tåget och fortsätter resan mot eSwatini.
Dag 5
Morgonsafari i Kruger nationalpark
I dag stiger vi upp tidigt för att uppleva en av resans höjdpunkter, nämligen en safari i världsberömda Kruger nationalpark. Kruger är Sydafrikas största nationalpark med en samlad yta på cirka 20 000 km². Parken omfattar ett stort antal olika vegetationstyper med så stor variation att man utan problem kan tillbringa många dagar här utan att bli uttråkad. Här finns asfalterade vägar och safarispår där det går att komma nära vattenhål och observationsplatser med god utsikt över vidderna. Och vilt finns det gott om: Här finns 147 olika däggdjursarter, 507 fågelarter, 114 arter kräldjur och hela 1 982 växtarter, varav 336 olika sorters träd och buskar. (Antalet kan variera över tid.)
Besökare har endast tillträde till en begränsad del av Krugerparken, medan större delen av området är reserverat åt djuren. Under årens lopp har de vilda djuren vant sig vid bilar och besökare och därför kan man ofta se elefanter, giraffer eller olika antiloper gå och beta alldeles i närheten av de parkerade bilarna. Det är heller inte ovanligt att en lejonflock eller geparder ställer sig mitt i vägen. Det enorma området ger viltet speciella levnadsvillkor, men turismen sätter också sin prägel på vardagen. Lejonen har till exempel specialiserat sig på att jaga ut giraffer på de asfalterade vägarna där de hårda hovarna glider och djuren blir ett lätt byte för de stora rovdjuren. Cirka hälften av lejonens föda utgörs av giraffkött. I okontrollerad natur är giraffen en ovanlig föda för dem. Med lite tur får vi se The Big Five (elefant, noshörning, buffel, lejon och leopard). De finns här allihop, men antalet varierar. Vanligtvis växer gräset högt i maj till juni, varpå torkan gradvis förvandlar merparten av Krugerområdet till ett torrt och gult landskap. Något som i gengäld gör det lättare att få syn på djuren.
Vi återvänder till tåget och fortsätter resan mot eSwatini.
På morgonen kör vi genom eSwatinis vackra landskap. Efter frukost ska vi besöka Swazi Candles och Mantenga Cultural village.
Swazi Candles, är känt för sina unika handgjorda ljus som produceras i millefiori-tekniken. Företaget grundades på 1980-talet och har blivit en betydande turistattraktion och en viktig del av den lokala ekonomin. Företagets ljus, kända för sina livfulla färger och intrikata mönster, är tillverkade av högkvalitativt paraffinvax och är populära internationellt. Swazi Candles betonar också hållbara metoder, inklusive användning av återvunnet material. Besökare på deras hantverkscenter i Malkerns Valley kan se ljustillverkningen på nära håll.
Mantenga Cultural Village ger en fördjupad inblick i den traditionella swaziska kulturen. Byn återskapar en swazisk bosättning från 1800-talet med autentiska kupolformade hyddor och visar upp traditioner, danser och levnadssätt. Belägen inom Mantenga naturreservat kombinerar byn kulturella och naturliga attraktioner, vilket gör den till en populär destination för de som är intresserade av eSwatinis historia och arv.
Det lilla kungariket eSwatini (tidigare Swaziland) täcker endast 17 000 km², varav det mesta är bergigt. För att vara ett så litet land är det förvånande att det har två huvudstäder: Mbabane är den administrativa huvudstaden och Lobamba är den kungliga och lagstiftande huvudstaden. I april 2018 ändrade Swaziland sitt namn till Kungariket eSwatini (som betyder "platsen för swazierna") och är en absolut monarki. Det är inlandsbeläget och gränsar till Sydafrika och Moçambique.
Efter utflykten återvänder vi till tåget och fortsätter till Hluhluwe (Sydafrika)
Dag 6
Genom eSwatinis landskap och besök hos Swazi Candles och Mantenga landsby
På morgonen kör vi genom eSwatinis vackra landskap. Efter frukost ska vi besöka Swazi Candles och Mantenga Cultural village.
Swazi Candles, är känt för sina unika handgjorda ljus som produceras i millefiori-tekniken. Företaget grundades på 1980-talet och har blivit en betydande turistattraktion och en viktig del av den lokala ekonomin. Företagets ljus, kända för sina livfulla färger och intrikata mönster, är tillverkade av högkvalitativt paraffinvax och är populära internationellt. Swazi Candles betonar också hållbara metoder, inklusive användning av återvunnet material. Besökare på deras hantverkscenter i Malkerns Valley kan se ljustillverkningen på nära håll.
Mantenga Cultural Village ger en fördjupad inblick i den traditionella swaziska kulturen. Byn återskapar en swazisk bosättning från 1800-talet med autentiska kupolformade hyddor och visar upp traditioner, danser och levnadssätt. Belägen inom Mantenga naturreservat kombinerar byn kulturella och naturliga attraktioner, vilket gör den till en populär destination för de som är intresserade av eSwatinis historia och arv.
Det lilla kungariket eSwatini (tidigare Swaziland) täcker endast 17 000 km², varav det mesta är bergigt. För att vara ett så litet land är det förvånande att det har två huvudstäder: Mbabane är den administrativa huvudstaden och Lobamba är den kungliga och lagstiftande huvudstaden. I april 2018 ändrade Swaziland sitt namn till Kungariket eSwatini (som betyder "platsen för swazierna") och är en absolut monarki. Det är inlandsbeläget och gränsar till Sydafrika och Moçambique.
Efter utflykten återvänder vi till tåget och fortsätter till Hluhluwe (Sydafrika)
I dag stiger vi upp tidigt för att ge oss ut på ännu en safari. Denna gång i Hluhluwe reservatet, vilket är Afrikas äldsta reservat. Hluhluwe omfattar 960 km² av kuperad terräng i centrala Zululand och är känt för sitt rika djurliv och sina bevarandeinsatser. Det är den enda statligt drivna parken i KwaZulu-Natal som har alla Big Five och den är också en populär destination för fågelskådning. Därefter återvänder vi till tåget där vi ska njuta en underbar lunch.
Vi fortsätter söder ut längst den Indiska oceanens kust.
Dag 7
Safari i Hluhluwe Imfolozi park. Därefter söder ut längs kusten
I dag stiger vi upp tidigt för att ge oss ut på ännu en safari. Denna gång i Hluhluwe reservatet, vilket är Afrikas äldsta reservat. Hluhluwe omfattar 960 km² av kuperad terräng i centrala Zululand och är känt för sitt rika djurliv och sina bevarandeinsatser. Det är den enda statligt drivna parken i KwaZulu-Natal som har alla Big Five och den är också en populär destination för fågelskådning. Därefter återvänder vi till tåget där vi ska njuta en underbar lunch.
Vi fortsätter söder ut längst den Indiska oceanens kust.
Efter frukost ska vi på en stadruntur i Durban där vi bland annat ska besöka den Botaniska trädgården. Durban Botanical Gardens grundades 1849 och är den äldsta bevarade botaniska trädgården i Afrika. Trädgården innehåller en betydande samling av afrikanska, asiatiska och amerikanska träd, samt ett framstående orkidéhus. Vi äter sedan lunch vid Umhlangas strandpromenad.
Durban är den tredje största staden i Sydafrika och en viktig ekonomisk knutpunkt känd för sin industri och viktiga hamn. Belägen på östkusten i KwaZulu-Natal, har staden ett subtropiskt klimat som främjar en aktiv utomhuslivsstil och grönskande omgivning. Stadens kulturella mångfald, påverkad av den stora indiska gemenskapen och afrikanska arv, återspeglas i livliga festivaler och matkultur. Viktiga sevärdheter inkluderar vatten- och akvarieparken uShaka Marine World samt det mäktiga Moses Mabhida Stadium, där fotbolls-VM 2010 spelades.
Dag 8
Stadsrundtur i Durban, botaniska trädgården och fortsatt färd norrut
Efter frukost ska vi på en stadruntur i Durban där vi bland annat ska besöka den Botaniska trädgården. Durban Botanical Gardens grundades 1849 och är den äldsta bevarade botaniska trädgården i Afrika. Trädgården innehåller en betydande samling av afrikanska, asiatiska och amerikanska träd, samt ett framstående orkidéhus. Vi äter sedan lunch vid Umhlangas strandpromenad.
Durban är den tredje största staden i Sydafrika och en viktig ekonomisk knutpunkt känd för sin industri och viktiga hamn. Belägen på östkusten i KwaZulu-Natal, har staden ett subtropiskt klimat som främjar en aktiv utomhuslivsstil och grönskande omgivning. Stadens kulturella mångfald, påverkad av den stora indiska gemenskapen och afrikanska arv, återspeglas i livliga festivaler och matkultur. Viktiga sevärdheter inkluderar vatten- och akvarieparken uShaka Marine World samt det mäktiga Moses Mabhida Stadium, där fotbolls-VM 2010 spelades.
Tåget stannar till i Estcourt och härifrån kör vi i buss till Spionkop Lodge. Här får vi höra den historiska berättelsen om slaget vid Spionkop och promenera i Churchills och Gandhis fotspår. På Spionkops slagfält utspelade sig ett av de blodigaste slagen i det andra boerkriget, 1899–1902. I slaget vid Spionkop den 24 januari 1900 befann sig tre män som var för sig skulle visa sig ha stort inflytande på världshistoriens gång: Louis Botha, Winston Churchill och Mahatma Gandhi.
Vi äter sedan lunch på lodgen och på eftermiddagen kan du välja om du vill åka på en safari i Spionkop viltreservat eller koppla av på lodgen. Om du väljer en safari i Spionkop viltreservat har du chansen att se noshörningar, giraffer, bufflar och antiloper. Njut av en svalkande ’sundowner’ vid den rofyllda Spionkop-sjön och upplev det rika fågellivet – i området finns över 250 fågelarter.
Dag 9
Spionkop - safari och guidad rundvisning på slagfältet Spionkop
Tåget stannar till i Estcourt och härifrån kör vi i buss till Spionkop Lodge. Här får vi höra den historiska berättelsen om slaget vid Spionkop och promenera i Churchills och Gandhis fotspår. På Spionkops slagfält utspelade sig ett av de blodigaste slagen i det andra boerkriget, 1899–1902. I slaget vid Spionkop den 24 januari 1900 befann sig tre män som var för sig skulle visa sig ha stort inflytande på världshistoriens gång: Louis Botha, Winston Churchill och Mahatma Gandhi.
Vi äter sedan lunch på lodgen och på eftermiddagen kan du välja om du vill åka på en safari i Spionkop viltreservat eller koppla av på lodgen. Om du väljer en safari i Spionkop viltreservat har du chansen att se noshörningar, giraffer, bufflar och antiloper. Njut av en svalkande ’sundowner’ vid den rofyllda Spionkop-sjön och upplev det rika fågellivet – i området finns över 250 fågelarter.
Efter frukost lämnar vi tåget och tar bussen genom Golden Gate Highlands nationalpark. Parkens mest anmärkningsvärda drag är dess gyllene ockra och orange-tonade djupt eroderade sandstensklippor och klippformationer, särskilt Brandwag Rock.
Därefter ska vi besöka den lilla och pittoreska staden Clarens, där vi också äter lunch (inte inkluderat). Staden är belägen i provinsen Free State, vid foten av de majestätiska Maluti-bergen och nära gränsen till Lesotho. Clarens är ofta känd som "Juvelen i Eastern Free State" på grund av sin idylliska miljö och den vackra vyn över de omgivande bergen.
Vi fortsätter sedan vidare med buss till Sandstone Heritage Trust, vilket är en unik kulturarvsplats. Detta omfattande lantbruks- och järnvägsmuseum har specialiserat sig på att bevara Sydafrikas järnvägshistoria och lantbrukstraditioner. Museet innehåller en imponerande samling av kulturarvståg, traktorer, bussar, bilar och militärfordon.
Vi kliver på tåget vid Bethlehem och reser vidare mot Bloemfontein.
Dag 10
Golden Gate National Park och besök vid Sandstone Heritage Trust
Efter frukost lämnar vi tåget och tar bussen genom Golden Gate Highlands nationalpark. Parkens mest anmärkningsvärda drag är dess gyllene ockra och orange-tonade djupt eroderade sandstensklippor och klippformationer, särskilt Brandwag Rock.
Därefter ska vi besöka den lilla och pittoreska staden Clarens, där vi också äter lunch (inte inkluderat). Staden är belägen i provinsen Free State, vid foten av de majestätiska Maluti-bergen och nära gränsen till Lesotho. Clarens är ofta känd som "Juvelen i Eastern Free State" på grund av sin idylliska miljö och den vackra vyn över de omgivande bergen.
Vi fortsätter sedan vidare med buss till Sandstone Heritage Trust, vilket är en unik kulturarvsplats. Detta omfattande lantbruks- och järnvägsmuseum har specialiserat sig på att bevara Sydafrikas järnvägshistoria och lantbrukstraditioner. Museet innehåller en imponerande samling av kulturarvståg, traktorer, bussar, bilar och militärfordon.
Vi kliver på tåget vid Bethlehem och reser vidare mot Bloemfontein.
Idag ska vi på en rundtur i Bloemfontein och se det nationella kvinnomonumentet samt Anglo- Boerkrigets museum. Kvinnornas minnesmärke vid Anglo-Boerkrigets museum påminner om livet i koncentrationslägren och hedrar minnet av de 27 000 kvinnor och barn som dog i dessa läger. Själva museet ger en grafisk skildring av de prövningar som alla uthärdade under kriget och berättar om Sydafrikas historia från 1652.
Bloemfontein fungerar som centrum för Sydafrikas rättssystem och var i slutet av 1800-talet huvudstad i den gamla boerrepubliken Fristaten Oranje. Idag är Bloemfontein huvudstad i provinsen Free State och är även känd som Rosornas stad. Loch Logan Waterfront ligger intill stadens nyligen renoverade stadion, som var en av arenorna under fotbolls-VM 2010.
Resan på Rovos Rail fortsätter genom Karoo, en vidsträckt och vacker halvöken som sträcker sig över den stora sydafrikanska platån inåt land från Kapkusten med spridda städer och byar. Vi korsar den torra sydöstra regionen med dess mångfald av gräs, härdiga buskar och suckulenter.
Dag 11
Stadsrundtur i Bloemfontein
Idag ska vi på en rundtur i Bloemfontein och se det nationella kvinnomonumentet samt Anglo- Boerkrigets museum. Kvinnornas minnesmärke vid Anglo-Boerkrigets museum påminner om livet i koncentrationslägren och hedrar minnet av de 27 000 kvinnor och barn som dog i dessa läger. Själva museet ger en grafisk skildring av de prövningar som alla uthärdade under kriget och berättar om Sydafrikas historia från 1652.
Bloemfontein fungerar som centrum för Sydafrikas rättssystem och var i slutet av 1800-talet huvudstad i den gamla boerrepubliken Fristaten Oranje. Idag är Bloemfontein huvudstad i provinsen Free State och är även känd som Rosornas stad. Loch Logan Waterfront ligger intill stadens nyligen renoverade stadion, som var en av arenorna under fotbolls-VM 2010.
Resan på Rovos Rail fortsätter genom Karoo, en vidsträckt och vacker halvöken som sträcker sig över den stora sydafrikanska platån inåt land från Kapkusten med spridda städer och byar. Vi korsar den torra sydöstra regionen med dess mångfald av gräs, härdiga buskar och suckulenter.
Efter lunch anländer vi till Coerney där vi stiger av tåget för att ge oss ut på en tvättäkta afrikansk safari i Addo Elephant National Park, Sydafrikas tredje största nationalpark som sträcker sig från det halvtorra Karoo, över Zuurbergen och ner genom Sundays River-dalen till kusten. Parken är hem för en av världens tätaste populationerna av afrikanska elefanter – ungefär 600 djur. Beroende på säsong är det även möjligt att få syn på några av de andra djurarterna som lever här. Bland annat lejon, svart noshörning, buffel, hyena, antilop, zebra och den unika Addo-tordyveln. Addo-tordyveln (Cicellium bacchus) lever bara här och skiljer sig från de andra tordyvelarterna genom att den inte kan flyga. Förr i tiden matade man elefanterna i Addo med apelsiner och grapefrukter under torrperioden. Detta gjorde dem så intresserade av fordonen som körde ut citrusfrukterna att de ibland överföll dem. Därför är det idag strängt förbjudet att ta med sig citrusfrukter in i parken. Efter en fascinerande safari går vi återigen ombord på tåget. Vi fortsätter sedan mot Port Elizabeth.
Dag 12
Coerney. Safari i Addo Elephant National Park
Efter lunch anländer vi till Coerney där vi stiger av tåget för att ge oss ut på en tvättäkta afrikansk safari i Addo Elephant National Park, Sydafrikas tredje största nationalpark som sträcker sig från det halvtorra Karoo, över Zuurbergen och ner genom Sundays River-dalen till kusten. Parken är hem för en av världens tätaste populationerna av afrikanska elefanter – ungefär 600 djur. Beroende på säsong är det även möjligt att få syn på några av de andra djurarterna som lever här. Bland annat lejon, svart noshörning, buffel, hyena, antilop, zebra och den unika Addo-tordyveln. Addo-tordyveln (Cicellium bacchus) lever bara här och skiljer sig från de andra tordyvelarterna genom att den inte kan flyga. Förr i tiden matade man elefanterna i Addo med apelsiner och grapefrukter under torrperioden. Detta gjorde dem så intresserade av fordonen som körde ut citrusfrukterna att de ibland överföll dem. Därför är det idag strängt förbjudet att ta med sig citrusfrukter in i parken. Efter en fascinerande safari går vi återigen ombord på tåget. Vi fortsätter sedan mot Port Elizabeth.
Innan vi lämnar tåget idag skall du packa en övernattningsväska då vi ska övernatta i Fancourt, George. Väskor placeras i din svit för din bekvämlighet.
Från Port Elizabeth kör vi med buss för att få uppleva den vackra och idylliska Garden Route. Garden Route är en smal kustremsa som ligger mellan de djupt belägna kustklipporna som reser sig rakt upp från havet och bergen en kort bit in i landet – en topologi som underlättar kraftiga regnfall, därav namnet eftersom det alltid är frodigt och grönt.
Knysna och grannstaden George ligger mellan de majestätiska Outeniqua-bergen i norr och Indiska oceanen i söder. Staden Knysna är en liten idyllisk stad vid den frodiga Knysna-lagunen. Staden är berömd för sina ostron och är ett gammalt skogsområde med hårda träsorter som järn- och stinkträd, och det finns enskilda träd som är över 800 år gamla. Här kan den som vill följa med ut på en båttur på lagunen. Eller kanske du hellre vill lägga tiden på att shoppa i stadens butiker?
Efter båtturen tar vi oss till Fancourt där vi övernattar.
Dag 13
Längs med Garden Route till Knysna. Båttur på Knysnafloden eller tid på egen hand
Innan vi lämnar tåget idag skall du packa en övernattningsväska då vi ska övernatta i Fancourt, George. Väskor placeras i din svit för din bekvämlighet.
Från Port Elizabeth kör vi med buss för att få uppleva den vackra och idylliska Garden Route. Garden Route är en smal kustremsa som ligger mellan de djupt belägna kustklipporna som reser sig rakt upp från havet och bergen en kort bit in i landet – en topologi som underlättar kraftiga regnfall, därav namnet eftersom det alltid är frodigt och grönt.
Knysna och grannstaden George ligger mellan de majestätiska Outeniqua-bergen i norr och Indiska oceanen i söder. Staden Knysna är en liten idyllisk stad vid den frodiga Knysna-lagunen. Staden är berömd för sina ostron och är ett gammalt skogsområde med hårda träsorter som järn- och stinkträd, och det finns enskilda träd som är över 800 år gamla. Här kan den som vill följa med ut på en båttur på lagunen. Eller kanske du hellre vill lägga tiden på att shoppa i stadens butiker?
Efter båtturen tar vi oss till Fancourt där vi övernattar.
Idag ska vi besöka en strutsfarm vid staden Oudtshoorn som är känd som Sydafrikas strutshuvudstad. Hela 90 procent av världens strutsar lever på olika gårdar i det här området. Många strutsfarmer har anor från 1800-talet då en strutsfjäder i hatten var toppmodernt bland damerna i det övre samhällsskiktet. Fjädrarna plockades, packades och skickades till Port Elizabeth där de såldes på auktioner i Feathermarket Hall för att sedan exporteras till Europa och Nordamerika. Nuförtiden har man huvudsakligen de stora fåglarna för köttets och det dyrbara skinnets skull - intresset för strutsfjädrar dog snabbt ut.
Efter lunchen besöker vi de världsberömda droppstensgrottorna Cango Caves. Cango Caves är en av Sydafrikas mest spektakulära naturliga underverk. Grottorna utgör ett omfattande nätverk av tunnlar och kamrar som sträcker sig flera kilometer in i kalkstensberget. De är en av de äldsta turistattraktionerna i Sydafrika, upptäckta av lokalbefolkningen på 1700-talet men har sannolikt varit kända av inhemska folk långt innan dess.
Vi återvänder till Pride of Africa och äter middag ombord på tåget.
Dag 14
Oudtshoorn. Besök på strutsfarm och Cango-grottorna
Idag ska vi besöka en strutsfarm vid staden Oudtshoorn som är känd som Sydafrikas strutshuvudstad. Hela 90 procent av världens strutsar lever på olika gårdar i det här området. Många strutsfarmer har anor från 1800-talet då en strutsfjäder i hatten var toppmodernt bland damerna i det övre samhällsskiktet. Fjädrarna plockades, packades och skickades till Port Elizabeth där de såldes på auktioner i Feathermarket Hall för att sedan exporteras till Europa och Nordamerika. Nuförtiden har man huvudsakligen de stora fåglarna för köttets och det dyrbara skinnets skull - intresset för strutsfjädrar dog snabbt ut.
Efter lunchen besöker vi de världsberömda droppstensgrottorna Cango Caves. Cango Caves är en av Sydafrikas mest spektakulära naturliga underverk. Grottorna utgör ett omfattande nätverk av tunnlar och kamrar som sträcker sig flera kilometer in i kalkstensberget. De är en av de äldsta turistattraktionerna i Sydafrika, upptäckta av lokalbefolkningen på 1700-talet men har sannolikt varit kända av inhemska folk långt innan dess.
Vi återvänder till Pride of Africa och äter middag ombord på tåget.
Rovos Rail fortsätter mot Kapstaden genom de spektakulära bergskedjorna och de naturgröna vinområdena i västra kapprovinsen mot kusten. Vi äter både frukost och lunch ombord på tåget och ankommer först på kvällen. Vi tar farväl av personalen och exklusiva Pride of Africa och kör den korta sträckan till hotellet.
Dag 15
Ankomst till Kapstaden. Incheckning på hotell
Rovos Rail fortsätter mot Kapstaden genom de spektakulära bergskedjorna och de naturgröna vinområdena i västra kapprovinsen mot kusten. Vi äter både frukost och lunch ombord på tåget och ankommer först på kvällen. Vi tar farväl av personalen och exklusiva Pride of Africa och kör den korta sträckan till hotellet.
Idag ska vi besöka Sydafrikas berömda vindistrikt endast en timmes färd från Kapstaden. Därefter beger vi oss mot Sydafrikas näst äldsta stad, Stellenbosch, som många känner igen från vinetiketter. Stellenbosch är en vacker gammal stad med romantiska vingårdar byggda i traditionell Cape Dutch-stil, omgivna av gröna fält och dramatiska berg. Staden grundades 1679 och vintraditionerna är nästan lika gamla. Vi besöker en vingård och smakar på några av de många olika vinerna samt tittar på lite av själva staden där vi äter lunch. På kvällen avnjuter vi en god avskedsmiddag tillsammans.
Dag 16
Kapstaden. Besök i Sydafrikas vindistrikt med vinprovning. Avskedsmiddag
Idag ska vi besöka Sydafrikas berömda vindistrikt endast en timmes färd från Kapstaden. Därefter beger vi oss mot Sydafrikas näst äldsta stad, Stellenbosch, som många känner igen från vinetiketter. Stellenbosch är en vacker gammal stad med romantiska vingårdar byggda i traditionell Cape Dutch-stil, omgivna av gröna fält och dramatiska berg. Staden grundades 1679 och vintraditionerna är nästan lika gamla. Vi besöker en vingård och smakar på några av de många olika vinerna samt tittar på lite av själva staden där vi äter lunch. På kvällen avnjuter vi en god avskedsmiddag tillsammans.
Vi checkar ut från hotellet och ställer vårt bagage i hotellets bagageutrymme. Vi tillbringar förmiddagen på egen hand och på eftermiddagen åker vi till flygplatsen och säger farväl till Afrika. (På vissa avgångar beger vi oss mot flygplatsen redan efter frukost).
Dag 17
Kapstaden och hemresa på eftermiddagen
Vi checkar ut från hotellet och ställer vårt bagage i hotellets bagageutrymme. Vi tillbringar förmiddagen på egen hand och på eftermiddagen åker vi till flygplatsen och säger farväl till Afrika. (På vissa avgångar beger vi oss mot flygplatsen redan efter frukost).
Dag 18
Hemkomst
Tillägg för Deluxe-svit för 2 personer: 29 998:- per person
Tillägg för Royal svit för 2 personer: 44 998:- per person
Pullman-suite: 104 998:-
Deluxe-suite: 134 998:-
Royal-suite: På förfrågan.
Att gå ombord på Rovos Rail är som att stiga in i en tidsmaskin till 1800-talet. I stationshusets väntsal välkomnas vi med ett glas champagne, en livréklädd betjänt öppnar dörren, i bakgrunden hörs tonerna från en stråkkvartett. Att resa med Pride of Africa är att färdas med god stil i sakta mak – tåget kör aldrig fortare än 60 kilometer i timmen.
Samtliga vagnar är gamla tågvagnar som har restaurerats på så vis att det ursprungliga utseendet bevarats medan komfort och säkerhet lever upp till dagens höga standard. Ordet kupé räcker inte längre till – på tåget finns nämligen bara dubbelsviter i gammal engelsk-edwardiansk stil med blankpolerade träpaneler, dubbelsängar och – förstås privat badrum.
Ombord på tåget finns också en specialbyggd utsiktsvagn med panoramalounge där man har fri utsikt över det afrikanska landskapet. Dessutom finns två trevliga salongsvagnar – en för rökare och en för icke-rökare. Servicen ombord är förstklassig och du kommer känna dig väl omhändertagen oavsett var ombord du befinner dig!
Under dagarna gäller prydlig men avslappnad klädsel. Under kvällarna gäller mer formell klädsel på Pride of Africa: kavaj och slips för männen och en fin kjol eller klänning för kvinnorna. Denna klädkod bör respekteras.
Helpension är inkluderad under hela tågresan och gäller även för drycker i tågets gourmetrestaurang. De båda restaurangvagnarna är över 70 år gamla och har blivit varsamt restaurerade för att behålla den fina klassiska stilen intakt. Här serveras à la carte-frukost samt 3-rätters luncher och middagar med tillhörande, förstklassiga sydafrikanska viner.
Läs mer om Rovos Rail här www.rovos.com
Royal-suiterna är på totalt 16 m2 och fyller en halv vagn. De har egen lounge och badrum med viktorianskt badkar och separat dusch. De rymliga och eleganta sviterna ger dig möjligheten att vara helt privat och du får en bekväm resa med största möjliga lyx och standard. Sviterna är utrustade med ett skrivbord och personligt säkerhets-/kassaskåp. Det finns också en välfylld minibar med drycker efter egna önskemål. Därutöver är det room-service dygnet runt.
Deluxe-suiterna (11 m2) är också beräknade för två resenärer, antingen med dubbel- eller tvåbäddsrum. Där finns en lounge och badrum med dusch. De rymliga sviterna ger er möjligheten att vara helt privat och ni får en bekväm resa med mycket hög standard. Sviterna är utrustade med ett skrivbord och personligt säkerhets-/kassaskåp. Det finns också en välfylld minibar med drycker efter egna önskemål. Därutöver är det room-service dygnet runt.
Pullman eller Pullman Gold-suiter är cirka 7 m2. De är utrustade antingen med en bekväm soffa som förvandlas till en dubbel-eller twingsäng på kvällen, eller en fast dubbel- eller twin-säng som kan användas som soffa under dagen med kuddar i ryggen. Vi kan inte garantera Pullman eller Pullman Gold, det beror på vilket tågsätt vi kör med. Sviterna har eget badrum med dusch. De rymliga sviterna ger dig möjligheten att vara privat och du får en bekväm resa med hög standard. Sviterna är utrustade med ett skrivbord och personligt säkerhets-/kassaskåp. Det finns inte minibar. Room-service är tillgängligt dygnet runt.
Svensk
Nej
Ja
Sydafrikanska rand
Svensk
Nej
Ja
Sydafrikanska rand
Vänligen observera att detta är en specialresa som Albatros Travel har tagit fram, och vi har också chartrat och betalt hela tåget från Rovos Rail på förhand. Detta gör att det finns särskilda regler kring bokningen och betalningen av resan. Det gäller således att man vid bokning av resan betalar en anmälningsavgift på 18 000 kr per person, 6 månader före avresa betalas ytterligare 18 000 kr per person och resterande summa betalas senast 120 dagar före avresa. Genom att betala anmälningsavgiften har ett avtal mellan kunden och Albatros Travel ingåtts, och det avtalet är bindande för såväl kunden som för Albatros Travel. Vid en eventuell avbeställning av resan förloras alla inbetalda belopp.
Våra safariledare kommer att göra allt för att vi ska se så många djur som möjligt på våra safariturer. Eftersom det är vilda djur finns det dock inga garantier för att vi kommer att se dem.
För resande till och från Johannesburg flygplats har det införts nya regler för bagage per den 25 mars 2019.
Det är endast tillåtet med bagage som har en plan sida som ett minimum. Väskor med rund eller oregelbunden form är inte tillåtna. Bagage får heller inte ha långa band eller utstickande handtag. Sådana är största orsaken till driftstörningar i bagagehanteringen och kan orsaka stopp, med försenad på- och avlastning som följd, och därmed förseningar för flygbolag och passagerare.
Om möjligt ta bort band och stroppar. Passagerare med bagage som inte uppfyller kraven med remmar eller handtag, kommer att kunna få inplastning av sitt bagage vid speciella platser på flygplatsen.
Barnvagnar, golfbags och andra stora bagage är undantagna från den nya regeln, och går som ”stort” bagage, med speciell hantering
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Oömma, lättvättade fritidskläder passar bra under dagsturerna. En jacka och varm tröja kan ibland behövas tidiga morgnar och kyliga kvällar.
Ombord på Rovos Rail rekommenderas fritidskläder dagtid, men ombyte på kvällen till finklädsel. Män bär kavaj och slips, kvinnor klänning eller kjol. Vänligen respektera detta.
Det kan hända att tåget blir något försenat under resans gång. I så fall fortsätter tåget förbi något av de stopp som ingår i reseprogrammet.
Vill du veta mer om klimat och väder, tidsskillnad, dricks och se om du behöver visum, så hittar du mer information nedanför.
Vänligen observera att detta är en specialresa som Albatros Travel har tagit fram, och vi har också chartrat och betalt hela tåget från Rovos Rail på förhand. Detta gör att det finns särskilda regler kring bokningen och betalningen av resan. Det gäller således att man vid bokning av resan betalar en anmälningsavgift på 18 000 kr per person, 6 månader före avresa betalas ytterligare 18 000 kr per person och resterande summa betalas senast 120 dagar före avresa. Genom att betala anmälningsavgiften har ett avtal mellan kunden och Albatros Travel ingåtts, och det avtalet är bindande för såväl kunden som för Albatros Travel. Vid en eventuell avbeställning av resan förloras alla inbetalda belopp.
Våra safariledare kommer att göra allt för att vi ska se så många djur som möjligt på våra safariturer. Eftersom det är vilda djur finns det dock inga garantier för att vi kommer att se dem.
För resande till och från Johannesburg flygplats har det införts nya regler för bagage per den 25 mars 2019.
Det är endast tillåtet med bagage som har en plan sida som ett minimum. Väskor med rund eller oregelbunden form är inte tillåtna. Bagage får heller inte ha långa band eller utstickande handtag. Sådana är största orsaken till driftstörningar i bagagehanteringen och kan orsaka stopp, med försenad på- och avlastning som följd, och därmed förseningar för flygbolag och passagerare.
Om möjligt ta bort band och stroppar. Passagerare med bagage som inte uppfyller kraven med remmar eller handtag, kommer att kunna få inplastning av sitt bagage vid speciella platser på flygplatsen.
Barnvagnar, golfbags och andra stora bagage är undantagna från den nya regeln, och går som ”stort” bagage, med speciell hantering
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Oömma, lättvättade fritidskläder passar bra under dagsturerna. En jacka och varm tröja kan ibland behövas tidiga morgnar och kyliga kvällar.
Ombord på Rovos Rail rekommenderas fritidskläder dagtid, men ombyte på kvällen till finklädsel. Män bär kavaj och slips, kvinnor klänning eller kjol. Vänligen respektera detta.
Det kan hända att tåget blir något försenat under resans gång. I så fall fortsätter tåget förbi något av de stopp som ingår i reseprogrammet.
Vill du veta mer om klimat och väder, tidsskillnad, dricks och se om du behöver visum, så hittar du mer information nedanför.