Från den sjudande metropolen Delhi går resan norrut till Himalayas lugna bergsstäder. Här ska vi besöka Darjeeling, där teplantager breder ut sig uppför sluttningarna, och Kalimpong, där det tibetanska inflytandet börjar märkas. Tempel och kloster blir allt fler när vi korsar gränsen till Bhutan – landet där lycka är viktigare än något annat. Bhutan har en Kommission för Bruttonationallycka, och som resenär i landet kan man känna sig utvald, för här anses det viktigare att bevara landets oförstörda natur än att tjäna pengar på massturism.
I huvudstaden Thimphu dirigeras trafiken av poliser med vita handskar, eftersom trafikljus är alldeles för opersonliga. Vi upplever bland annat historiska vävtekniker, buddhistisk thangkakonst och det Nationella Institutet för Traditionell Medicin. Och överallt – bland bergstoppar, risfält och äppelodlingar – hittar du vitkalkade munkkloster som välkomnar besökare. Tronande på bergstoppar eller inklämda upp mot Himalayas branta sluttningar berättar de historien om buddhismens viktiga betydelse i landet, och om hur anden alltid besegrar materiella hinder.
Från den sjudande metropolen Delhi går resan norrut till Himalayas lugna bergsstäder. Här ska vi besöka Darjeeling, där teplantager breder ut sig uppför sluttningarna, och Kalimpong, där det tibetanska inflytandet börjar märkas. Tempel och kloster blir allt fler när vi korsar gränsen till Bhutan – landet där lycka är viktigare än något annat. Bhutan har en Kommission för Bruttonationallycka, och som resenär i landet kan man känna sig utvald, för här anses det viktigare att bevara landets oförstörda natur än att tjäna pengar på massturism.
Vi börjar vår resa från Sverige till den indiska huvudstaden Delhi, dit vi anländer följande dag.
Dag 1
Avresa från Sverige
Vi börjar vår resa från Sverige till den indiska huvudstaden Delhi, dit vi anländer följande dag.
Med sin mer än 3000-åriga historia har Delhi haft ett unikt inflytande på den indiska kulturhistorien. Medan Indiens stora kuststäder fortfarande endast var rena sumpmarkerna var Delhi redan en sjudande huvudstad för ett urgammalt rike. Få städer har byggts, försvarats, erövrats, plundrats, bränts, övergivits och återuppbyggts så många gånger som Delhi. Härskare har kommit och gått och inte mindre än två drottningar och 70 kungar har regerat här sedan 1193. Alla har lämnat spår efter sig på gott och ont och just därför är Delhi fortfarande en riktig storstad som spänner från dåtid till nutid. Mer bestämt är Delhi idag som två städer i en – ”Old Delhi” med fortet, moskéer och de många basarerna och ”New Delhi” byggt och invigt av britterna 1931; en elegant metropol av breda boulevarder, mäktiga byggnader och trädgårdar anlagda av skickliga landskapsarkitekter.
Ett gemensamt drag mellan moderna indiska städer är hur stor skillnad det är mellan det gamla och det nya, det fattiga och det rika - men ingenstans är det så påtagligt som i Delhi. Den gamla fattiga stadsdelen lever som alltid sitt eget liv, medan den rika och politiska eliten sitter tillbakalutad bakom stängda dörrar i sofistikerade diplomatiska enklaver och debatterar den uppenbara fattigdomen. Delhi är en spegel av landet som helhet.
Vi börjar med att besöka det vackra Lakhsmi Narayan-templet, som är ett av huvudstadens största och mest imponerande hinduiska tempel. Härifrån fortsätter vi mot India Gate och gamla stan, där vi fortsätter med cykelrickshaw genom det spännande basarkvarteret. Mellan basarens stånd som erbjuder alla sorters exotiska frukter och väldoftande kryddor finns små ödmjuka butiker där skräddare, barberare och hantverkare alltid är upptagna.
Dag 2
Ankomst till Delhi. India Gate och på upptäcktsfärd i Old Delhi
Med sin mer än 3000-åriga historia har Delhi haft ett unikt inflytande på den indiska kulturhistorien. Medan Indiens stora kuststäder fortfarande endast var rena sumpmarkerna var Delhi redan en sjudande huvudstad för ett urgammalt rike. Få städer har byggts, försvarats, erövrats, plundrats, bränts, övergivits och återuppbyggts så många gånger som Delhi. Härskare har kommit och gått och inte mindre än två drottningar och 70 kungar har regerat här sedan 1193. Alla har lämnat spår efter sig på gott och ont och just därför är Delhi fortfarande en riktig storstad som spänner från dåtid till nutid. Mer bestämt är Delhi idag som två städer i en – ”Old Delhi” med fortet, moskéer och de många basarerna och ”New Delhi” byggt och invigt av britterna 1931; en elegant metropol av breda boulevarder, mäktiga byggnader och trädgårdar anlagda av skickliga landskapsarkitekter.
Ett gemensamt drag mellan moderna indiska städer är hur stor skillnad det är mellan det gamla och det nya, det fattiga och det rika - men ingenstans är det så påtagligt som i Delhi. Den gamla fattiga stadsdelen lever som alltid sitt eget liv, medan den rika och politiska eliten sitter tillbakalutad bakom stängda dörrar i sofistikerade diplomatiska enklaver och debatterar den uppenbara fattigdomen. Delhi är en spegel av landet som helhet.
Vi börjar med att besöka det vackra Lakhsmi Narayan-templet, som är ett av huvudstadens största och mest imponerande hinduiska tempel. Härifrån fortsätter vi mot India Gate och gamla stan, där vi fortsätter med cykelrickshaw genom det spännande basarkvarteret. Mellan basarens stånd som erbjuder alla sorters exotiska frukter och väldoftande kryddor finns små ödmjuka butiker där skräddare, barberare och hantverkare alltid är upptagna.
Transportsträcka – ca.100 km / 4 timmar
Efter frukost kör vi till flygplatsen för att flyga till Bagdogra, turen tar cirka två timmar.
Från Bagdogra fortsätter vi i jeepar, och resan fortsätter längs slingrande vägar med teplantager och gröna ängar.Darjeeling är mest känt för sina teer, men den behagliga och friska bergsluften tillsammans med Himalayas majestätiska bergstoppar är värda minst lika mycket berömmelse. Området var ursprungligen en del av konungariket Sikkim, men Darjeeling blev så populärt bland britterna att kungen kände sig nödsakad att överlämna området till den brittiska kolonialmakten. Darjeeling är fortfarande en populär plats att åka till, och många indier åker dit på semester
Vi anländer först på kvällen och inkvarterar oss på ett bra hotell i staden, innan vi samlas till middag.
Dag 3
Flyg från Delhi till Bagdogra. Med jeep till Darjeeling
Transportsträcka – ca.100 km / 4 timmar
Efter frukost kör vi till flygplatsen för att flyga till Bagdogra, turen tar cirka två timmar.
Från Bagdogra fortsätter vi i jeepar, och resan fortsätter längs slingrande vägar med teplantager och gröna ängar.Darjeeling är mest känt för sina teer, men den behagliga och friska bergsluften tillsammans med Himalayas majestätiska bergstoppar är värda minst lika mycket berömmelse. Området var ursprungligen en del av konungariket Sikkim, men Darjeeling blev så populärt bland britterna att kungen kände sig nödsakad att överlämna området till den brittiska kolonialmakten. Darjeeling är fortfarande en populär plats att åka till, och många indier åker dit på semester
Vi anländer först på kvällen och inkvarterar oss på ett bra hotell i staden, innan vi samlas till middag.
Vi börjar dagen tidigt och vi kommer att oss upp till Tiger Hill. Det är den bästa utsiktsplatsen för att se soluppgången över Kanchenjunga, som är världens tredje
högsta berg. Efter att vi har sett den uppgående solens strålar färga den snötäckta toppen i lysande orange och rosa, fortsätter vi vidare till klostret Sampten Choling i Ghum. Det ligger så högt beläget som på 2 400 meters höjd. I klostret från 1875 finns cirka 60 munkar och en 4,5 meter hög Buddhastaty. Här finns också flera ovärderliga buddhistiska handskrifter. Som de flesta andra buddhistiska kloster är också detta en fröjd för ögat med sina typiska tak, slingrande drakreliefer och andra utsmyckningar och dekorationer i traditionella färger.
Här vid klostret kliver vi ombord på det så kallade miniatyrtåget Toy Train, som finns med på UNESCO:s Världsarvslista. Det lilla ångdrivna tåget åker den drygt 80 km långa sträckan mellan Darjeeling och Siliguri. Den åker på en smalspårig bana som byggdes 1879-1881. Den sträcker sig från 100 meter över havet i Siliguri till 2 200 meter över havet i Darjeeling.Vi kommer inte att åka med tåget hela vägen, utan tar den sista sträckan Batasia Loop. Det är den mest sevärda rutten, med en fantastisk panoramautsikt över Darjeeling och världens tredje högsta berg,
Kanchenjunga. Berget syns i bakgrunden, och är hela 8 586 m högt. Sträckan tar ungefär två timmar.
Den här fantastiska dagen är inte över ännu. Vi ska också besöka en teplantage där det berömda Darjeelingteet odlas, och besöka Himalayan Mountaineering Institute. Institutet grundades av Tenzing Norgay från Nepal, som tillsammans med Sir Edmund Hillary var de första människor som lyckades med den fantastiska bedriften att bestiga Mount Everest. Vi kommer att få se en del av den utrustning som användes av dem under deras expedition till Mount Everests topp. Efter en lång och innehållsrik dag och en god middag vi gå till sängs på vårt hotell.
Dag 4
Darjeeling. Utsiktspunkten Tiger Hill, klosterbesök, tur med ”leksakståg” och besök på teplantage
Vi börjar dagen tidigt och vi kommer att oss upp till Tiger Hill. Det är den bästa utsiktsplatsen för att se soluppgången över Kanchenjunga, som är världens tredje
högsta berg. Efter att vi har sett den uppgående solens strålar färga den snötäckta toppen i lysande orange och rosa, fortsätter vi vidare till klostret Sampten Choling i Ghum. Det ligger så högt beläget som på 2 400 meters höjd. I klostret från 1875 finns cirka 60 munkar och en 4,5 meter hög Buddhastaty. Här finns också flera ovärderliga buddhistiska handskrifter. Som de flesta andra buddhistiska kloster är också detta en fröjd för ögat med sina typiska tak, slingrande drakreliefer och andra utsmyckningar och dekorationer i traditionella färger.
Här vid klostret kliver vi ombord på det så kallade miniatyrtåget Toy Train, som finns med på UNESCO:s Världsarvslista. Det lilla ångdrivna tåget åker den drygt 80 km långa sträckan mellan Darjeeling och Siliguri. Den åker på en smalspårig bana som byggdes 1879-1881. Den sträcker sig från 100 meter över havet i Siliguri till 2 200 meter över havet i Darjeeling.Vi kommer inte att åka med tåget hela vägen, utan tar den sista sträckan Batasia Loop. Det är den mest sevärda rutten, med en fantastisk panoramautsikt över Darjeeling och världens tredje högsta berg,
Kanchenjunga. Berget syns i bakgrunden, och är hela 8 586 m högt. Sträckan tar ungefär två timmar.
Den här fantastiska dagen är inte över ännu. Vi ska också besöka en teplantage där det berömda Darjeelingteet odlas, och besöka Himalayan Mountaineering Institute. Institutet grundades av Tenzing Norgay från Nepal, som tillsammans med Sir Edmund Hillary var de första människor som lyckades med den fantastiska bedriften att bestiga Mount Everest. Vi kommer att få se en del av den utrustning som användes av dem under deras expedition till Mount Everests topp. Efter en lång och innehållsrik dag och en god middag vi gå till sängs på vårt hotell.
Körsträcka – ca. 100 km / 4 timmar
På morgonen åker vi vidare till Sikkims huvudstad Gangtok som har cirka 90 000 invånare. Sikkim i Himalaya är Indiens högst belägna delstat, och här finns berg som är upp till 6 300 meter höga. Delstaten ligger på gränsen till Tibet och är inklämt mellan Nepal och Bhutan. Ursprungsbefolkningen i Sikkim är lepcha-folket. De har ursprungligen mongolisk härstamning och kom hit från Tibet under 700-talet. I dag är cirka 75 procent av befolkningen i Sikkim nepaleser, som under de senaste 200-300 åren har tagit sig hit från grannlandet.
Vid ankomst till Gangtok äter vi lunch på vårt hotell innan vi ger oss i kast med dagens program. Vi börjar med ett besök i en av stadens vackraste byggnader, nämligen White Hall, som är ett stycke typisk brittisk kolonialarkitektur. Byggnaden heter inte så för att den är vitmålad, utan för att den byggdes till minne av Claude White, som var den förste ambassadören i Sikkim. White var egentligen civilingenjör, men förälskade sig i platsen och behöll tjänsten fram till sin pensionering 1908. I White Hall finns – i bästa brittiska kolonialstil – en officersklubb och en badmintonbana.
Naturligtvis måste vi också titta närmare på en av områdets största importvaror, nämligen exotiska blommor som orkidéer och gladioler. Dessa tillverkas i stor skala i området. Faktum är att cirka 80 procent av alla gladioler som säljs i Indien produceras här.
Efter några spännande upplevelser återvänder vi till vårt hotell.
Dag 5
Darjeeling – Gangtok. Färd till Gangtok, White hall och blomsterodling
Körsträcka – ca. 100 km / 4 timmar
På morgonen åker vi vidare till Sikkims huvudstad Gangtok som har cirka 90 000 invånare. Sikkim i Himalaya är Indiens högst belägna delstat, och här finns berg som är upp till 6 300 meter höga. Delstaten ligger på gränsen till Tibet och är inklämt mellan Nepal och Bhutan. Ursprungsbefolkningen i Sikkim är lepcha-folket. De har ursprungligen mongolisk härstamning och kom hit från Tibet under 700-talet. I dag är cirka 75 procent av befolkningen i Sikkim nepaleser, som under de senaste 200-300 åren har tagit sig hit från grannlandet.
Vid ankomst till Gangtok äter vi lunch på vårt hotell innan vi ger oss i kast med dagens program. Vi börjar med ett besök i en av stadens vackraste byggnader, nämligen White Hall, som är ett stycke typisk brittisk kolonialarkitektur. Byggnaden heter inte så för att den är vitmålad, utan för att den byggdes till minne av Claude White, som var den förste ambassadören i Sikkim. White var egentligen civilingenjör, men förälskade sig i platsen och behöll tjänsten fram till sin pensionering 1908. I White Hall finns – i bästa brittiska kolonialstil – en officersklubb och en badmintonbana.
Naturligtvis måste vi också titta närmare på en av områdets största importvaror, nämligen exotiska blommor som orkidéer och gladioler. Dessa tillverkas i stor skala i området. Faktum är att cirka 80 procent av alla gladioler som säljs i Indien produceras här.
Efter några spännande upplevelser återvänder vi till vårt hotell.
Idag ska vi bekanta oss närmare med Gangtok och dess omgivningar. Vi börjar i Rumtek-klostret, som ligger cirka 24 kilometer utanför staden. Här bor den tibetanska Kagyupa-ordens överhuvud, Gyalwa Karmapa. Klostret byggdes på 1960-talet och är således inte gammalt. Det byggdes som en stiltrogen kopia av ordens huvudkloster i Tibet som förstördes vid kinesernas maktövertagande.
Efter att ha besökt klostret åker vi tillbaka till Gangtok där vi ska se och uppleva stadens sevärdheter. Namgyalinstitutet för Tibetologi i utkanten av staden, bildades 1958 som ett forskningsinstitut för tibetansk kultur, religion, historia, språk och konst. Här finns ett omfattande bibliotek med över 30 000 skrifter om buddhism, medicin och filosofi. I ett litet museum som finns här ser vi traditionell konst, religiösa föremål och historiska buddhistiska skrifter. Institutet är omgivet av ett orkidé-reservat där det finns flera av de cirka 450 orkidéarterna som växer i Sikkim med omgivningar.
Det är inte långt till nästa sevärdhet, ett buddhistiskt kloster med Do-drul Chorten. Det är en stupa (religiöshelgedom och byggnad) med guldbelagd överklädnad och mer än 100 bönekvarnar. Vi tar oss vidare in till centrum igen och kikar förbi den lokala marknaden på MG Road. Gågatan är en livlig och populär plats full av färgglada butiker och restauranger. Här hittar du en blandning av traditionella tibetanska varor, kläder, souvenirer och lokalt hantverk.
Dag 6
Rumtek-klostret, Namgyalinstitutet för Tibetologi och lokal marknad
Idag ska vi bekanta oss närmare med Gangtok och dess omgivningar. Vi börjar i Rumtek-klostret, som ligger cirka 24 kilometer utanför staden. Här bor den tibetanska Kagyupa-ordens överhuvud, Gyalwa Karmapa. Klostret byggdes på 1960-talet och är således inte gammalt. Det byggdes som en stiltrogen kopia av ordens huvudkloster i Tibet som förstördes vid kinesernas maktövertagande.
Efter att ha besökt klostret åker vi tillbaka till Gangtok där vi ska se och uppleva stadens sevärdheter. Namgyalinstitutet för Tibetologi i utkanten av staden, bildades 1958 som ett forskningsinstitut för tibetansk kultur, religion, historia, språk och konst. Här finns ett omfattande bibliotek med över 30 000 skrifter om buddhism, medicin och filosofi. I ett litet museum som finns här ser vi traditionell konst, religiösa föremål och historiska buddhistiska skrifter. Institutet är omgivet av ett orkidé-reservat där det finns flera av de cirka 450 orkidéarterna som växer i Sikkim med omgivningar.
Det är inte långt till nästa sevärdhet, ett buddhistiskt kloster med Do-drul Chorten. Det är en stupa (religiöshelgedom och byggnad) med guldbelagd överklädnad och mer än 100 bönekvarnar. Vi tar oss vidare in till centrum igen och kikar förbi den lokala marknaden på MG Road. Gågatan är en livlig och populär plats full av färgglada butiker och restauranger. Här hittar du en blandning av traditionella tibetanska varor, kläder, souvenirer och lokalt hantverk.
Körsträcka - 180 km / 6 timmar
På morgonen beger vi oss västerut mot gränsstaden Jaigon. Det är en bilresa på cirka 180 kilometer och tar cirka sex timmar, men vi stannar naturligtvis längs vägen för att äta lunch och sträcka på benen. Färden är ett bra sätt att uppleva det vackra landskapet och vi passerar genom gröna dalar, teodlingar och slingrande floder, hela tiden med Himalaya vid horisonten. Den sista delen av sträckan går uppför, ju närmare vi kommer Phuntsoling. När vi kommer fram kör vi direkt till hotellet där vi ska övernatta, och resten av dagen är på egen hand i Phuntsoling.
Dag 7
Gangtok – Phuntsoling, Bhutan. Färd till Phuntsoling (293 meter över havet)
Körsträcka - 180 km / 6 timmar
På morgonen beger vi oss västerut mot gränsstaden Jaigon. Det är en bilresa på cirka 180 kilometer och tar cirka sex timmar, men vi stannar naturligtvis längs vägen för att äta lunch och sträcka på benen. Färden är ett bra sätt att uppleva det vackra landskapet och vi passerar genom gröna dalar, teodlingar och slingrande floder, hela tiden med Himalaya vid horisonten. Den sista delen av sträckan går uppför, ju närmare vi kommer Phuntsoling. När vi kommer fram kör vi direkt till hotellet där vi ska övernatta, och resten av dagen är på egen hand i Phuntsoling.
Körsträcka - ca.170 km / 5 timmar
Efter en tidig frukost lämnar vi Phuntsholing för att köra djupare in i Bhutan, till huvudstaden Thimphu. Vi kör på den första vägen som byggdes i Bhutan. Innan vägen stod klar 1962 tog resan upp till tio dagsturer, men nu kan man tillryggalägga de cirka 170 kilometerna på cirka fem timmar, eller mindre om trafiken är med oss. Ungefär halvvägs, vid Wang Chhu-dalen, kör vi förbi ett vattenfall, och i närheten finns en utsiktsplats efter Chuka-anläggningen, ett vattenkraftverk vid Raidakfloden. Genom sju tunnlar matas vattnet från floden in i turbinerna inne i berget. Mycket av Bhutans energiförbrukning kommer från vattenkraft, och det stora Chuka-projektet täcker det mesta av västra Bhutans energiförbrukning. Överskottsenergin säljs vidare till Indien. Längs vägen åker vi upp och ner för sluttningar, genom skogar och byar, och förbi risfält och äppelodlingar. En del av äppelskörden exporteras till Bangladesh, men på hösten kan man även se stånd med äpplen och svamp längs vägen.
Vi äter lunch i en av småstäderna längs vägen och när vi kommer fram till Thimphu checkar vi in på vårt hotell och kopplar av innan middagen.
Dag 8
Phuntsoling – Thimphu (2.335 m.ö.h). Naturupplevelser och den stora Chuka-anläggningen.
Körsträcka - ca.170 km / 5 timmar
Efter en tidig frukost lämnar vi Phuntsholing för att köra djupare in i Bhutan, till huvudstaden Thimphu. Vi kör på den första vägen som byggdes i Bhutan. Innan vägen stod klar 1962 tog resan upp till tio dagsturer, men nu kan man tillryggalägga de cirka 170 kilometerna på cirka fem timmar, eller mindre om trafiken är med oss. Ungefär halvvägs, vid Wang Chhu-dalen, kör vi förbi ett vattenfall, och i närheten finns en utsiktsplats efter Chuka-anläggningen, ett vattenkraftverk vid Raidakfloden. Genom sju tunnlar matas vattnet från floden in i turbinerna inne i berget. Mycket av Bhutans energiförbrukning kommer från vattenkraft, och det stora Chuka-projektet täcker det mesta av västra Bhutans energiförbrukning. Överskottsenergin säljs vidare till Indien. Längs vägen åker vi upp och ner för sluttningar, genom skogar och byar, och förbi risfält och äppelodlingar. En del av äppelskörden exporteras till Bangladesh, men på hösten kan man även se stånd med äpplen och svamp längs vägen.
Vi äter lunch i en av småstäderna längs vägen och när vi kommer fram till Thimphu checkar vi in på vårt hotell och kopplar av innan middagen.
Körsträcka – 55 km / 2 timmar
I dag ska vi på stadsrundtur i Thimphu. Staden med cirka 100 000 invånare blev huvudstad först 1961, och här blandas nytt med gammalt på ett avslappnat sätt. Till exempel så dirigeras trafiken fortfarande av poliser med vita handskar, eftersom Thimphu är den enda huvudstaden i världen utan trafikljus.
Vi besöker en chörten byggd 1974 till minne av den tredje kungen, Jigme Dorji Wangchuck. En chörten är detsamma som en stupa, en rund, buddhistisk helgedom, som kan innehålla reliker eller aska från munkar. Denna minnes-chörten används av många människor i deras dagliga religiösa utövning, och under dagen kommer folk förbi och tar en runda kring chörten. Om det är marknadsdag, tar vi också vägen förbi böndernas bodar med frukt och grönt.
Sedan fortsätter vi till Changgangkha-templet, som byggdes redan på 1100-talet av en tibetansk lama. Sedan går vandringen vidare till Drubthob nunnekloster och det Nationella Textilmuseet. Här kan vi se traditionella vävtekniker och förutom en utställning av textilier från trakten kan man oftast också se vävare arbeta på plats.
På eftermiddagen fortsätter vi den sista sträckan till regionens huvudstad Paro. Bilresan tar cirka två timmar och tar oss genom några av städerna i västra Bhutan. Parodalen som omger staden Paro är en av de vackraste i landet - med pilträd, äppelodlingar och vitkalkade gårdar, med sluttningar som reser sig på vardera sidan med terrasser och skogklädda toppar.
Dag 9
Thimphu - Paro. Stadsrundtur med besök vid Changgangkha-templet, nunnekloster och Det Nationella Textilmuseet. Färd til Paro (2.195 m.ö.h.).
Körsträcka – 55 km / 2 timmar
I dag ska vi på stadsrundtur i Thimphu. Staden med cirka 100 000 invånare blev huvudstad först 1961, och här blandas nytt med gammalt på ett avslappnat sätt. Till exempel så dirigeras trafiken fortfarande av poliser med vita handskar, eftersom Thimphu är den enda huvudstaden i världen utan trafikljus.
Vi besöker en chörten byggd 1974 till minne av den tredje kungen, Jigme Dorji Wangchuck. En chörten är detsamma som en stupa, en rund, buddhistisk helgedom, som kan innehålla reliker eller aska från munkar. Denna minnes-chörten används av många människor i deras dagliga religiösa utövning, och under dagen kommer folk förbi och tar en runda kring chörten. Om det är marknadsdag, tar vi också vägen förbi böndernas bodar med frukt och grönt.
Sedan fortsätter vi till Changgangkha-templet, som byggdes redan på 1100-talet av en tibetansk lama. Sedan går vandringen vidare till Drubthob nunnekloster och det Nationella Textilmuseet. Här kan vi se traditionella vävtekniker och förutom en utställning av textilier från trakten kan man oftast också se vävare arbeta på plats.
På eftermiddagen fortsätter vi den sista sträckan till regionens huvudstad Paro. Bilresan tar cirka två timmar och tar oss genom några av städerna i västra Bhutan. Parodalen som omger staden Paro är en av de vackraste i landet - med pilträd, äppelodlingar och vitkalkade gårdar, med sluttningar som reser sig på vardera sidan med terrasser och skogklädda toppar.
Vi äter frukost på hotellet, innan vi tar itu med dagens spännande program. Första stopp är stadens stora sevärdhet: Bhutans Nationalmuseum, som är inrymt i ett före detta vakttorn från 1600-talet. Här finns 6 000 års historia representerat med arkeologiska fynd, historiska vapen, textiler, smycken och religiös konst, för att nämna ett litet urval.
Efter lunch är det dags att ta på vandringsskorna igen – för dagens höjdpunkt är en vandring upp till Taktsang-klostret. Turen som försiggår i kuperad terräng, är uppdelad i två: Efter cirka två timmars vandring kommer vi fram till ett tehus, där det serveras förfriskningar. Härifrån har vi en vacker utsikt mot klostret. Om man är nöjd med vandringen så långt kan man stanna här, medan resten av gruppen fortsätter den sista timmens vandring upp till klostret.
Taktsang från 1692 är byggd omkring en grotta som en hyllning till gurun Padmasambhava, som sägs ha mediterat i grottan under 700-talet. Taktsang betyder ”Tigerns håla/grotta” och det finns 13 taktsanger i Bhutan och Tibet, där gurun påstås ha mediterat. Det vitkalkade klostret med det färgglada taket är en imponerande syn, som klamrar sig fast i klippväggen på 3 120 meters höjd, 700 meter över Paro-dalen. Nedstigningen sker till fots.
På kvällen äter vi en god middag tillsammans i Paro.
Dag 10
Paro. Besök på Nationalmuseet och vandring till Paro Taktsang-klostret
Vi äter frukost på hotellet, innan vi tar itu med dagens spännande program. Första stopp är stadens stora sevärdhet: Bhutans Nationalmuseum, som är inrymt i ett före detta vakttorn från 1600-talet. Här finns 6 000 års historia representerat med arkeologiska fynd, historiska vapen, textiler, smycken och religiös konst, för att nämna ett litet urval.
Efter lunch är det dags att ta på vandringsskorna igen – för dagens höjdpunkt är en vandring upp till Taktsang-klostret. Turen som försiggår i kuperad terräng, är uppdelad i två: Efter cirka två timmars vandring kommer vi fram till ett tehus, där det serveras förfriskningar. Härifrån har vi en vacker utsikt mot klostret. Om man är nöjd med vandringen så långt kan man stanna här, medan resten av gruppen fortsätter den sista timmens vandring upp till klostret.
Taktsang från 1692 är byggd omkring en grotta som en hyllning till gurun Padmasambhava, som sägs ha mediterat i grottan under 700-talet. Taktsang betyder ”Tigerns håla/grotta” och det finns 13 taktsanger i Bhutan och Tibet, där gurun påstås ha mediterat. Det vitkalkade klostret med det färgglada taket är en imponerande syn, som klamrar sig fast i klippväggen på 3 120 meters höjd, 700 meter över Paro-dalen. Nedstigningen sker till fots.
På kvällen äter vi en god middag tillsammans i Paro.
Vi äter frukost på hotellet och kör därefter till flygplatsen varifrån vi flyger till Delhi. Ibland flyger vi direkt men andra gånger är det nödvändigt med en mellanlandning. Vi avslutar vår resa till det lyckliga Bhutan med en god avskedsmiddag i Delhi.
Dag 11
Paro – Delhi. Flyg till Delhi och avskedsmiddag
Vi äter frukost på hotellet och kör därefter till flygplatsen varifrån vi flyger till Delhi. Ibland flyger vi direkt men andra gånger är det nödvändigt med en mellanlandning. Vi avslutar vår resa till det lyckliga Bhutan med en god avskedsmiddag i Delhi.
Efter en upplevelserik resa är det dags att säga farväl och styra kosan hemåt.
Dag 12
Hemresa
Efter en upplevelserik resa är det dags att säga farväl och styra kosan hemåt.
Svensk
Ja
Ja
Indiske rupier, Bhutansk ngultrum
Svensk
Ja
Ja
Indiske rupier, Bhutansk ngultrum
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 12 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4–6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangör inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Att resa i Himalaya innebär alltid vistelse på höga höjder. Detta kan medföra en risk för höjdsjuka, också kallad AMS (Acute Mountain Sickness). Resan är planerad med inlagd nödvändig tid för acklimatisering, men man kan ändå känna av lindriga symptom som huvudvärk, aptitlöshet och svårighet att sova. Det går som regel snabbt över. Se dock alltid till att prata med reseledaren innan symptomen blir värre. Huvudvärk är relativt vanligt och de lite allvarligare symptomen inkluderar trötthet, svår huvudvärk, yrsel och kräkningar. Den tunna och torra bergsluften kan orsaka uttorkning, så drick därför mycket vatten.
På denna resa ingår vandringar av lätt till medelhög svårighetsgrad, framför allt turen till Taktsang-klostret.
Ta med vandringsskor eller -kängor samt kläder som lämpar sig för aktiva dagar med varierande temperaturer, samt solglasögon, solhatt och solskydd. Det är också en bra idé att ha med en mindre ryggsäck till vandringarna och de resdagar då du oftast inte ser ditt bagage igen förrän på kvällen. Det är inte nödvändigt att ta med handduk.
Var uppmärksam på att hotellen i Bhutan och Sikkim generellt är av lägre kvalitet i förhållande till andra platser i världen.
Vi flyger med välrenommerade flygbolag, som har flera avgångar per dag till både Bagdora och Paro. Vissa flygbolag tillåter max 20 kg incheckat bagage på sina flyg.
Vid ankomsten till Sikkim är det transport med fyrhjulsdrivna fordon som gäller, då vägnätet inte är lämpat för stora bussar. Man bör därför räkna med att vissa körsträckor under dag 3 – 7 för merparten av deltagarna försiggår utan svensktalande reseledare. Vid alla stopp och rundvisningar under turen finns den svenska reseledaren givetvis tillgänglig för alla, och den indiska lokalguiden och vissa chaufförer talas också mycket god engelska.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 12 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4–6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangör inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Att resa i Himalaya innebär alltid vistelse på höga höjder. Detta kan medföra en risk för höjdsjuka, också kallad AMS (Acute Mountain Sickness). Resan är planerad med inlagd nödvändig tid för acklimatisering, men man kan ändå känna av lindriga symptom som huvudvärk, aptitlöshet och svårighet att sova. Det går som regel snabbt över. Se dock alltid till att prata med reseledaren innan symptomen blir värre. Huvudvärk är relativt vanligt och de lite allvarligare symptomen inkluderar trötthet, svår huvudvärk, yrsel och kräkningar. Den tunna och torra bergsluften kan orsaka uttorkning, så drick därför mycket vatten.
På denna resa ingår vandringar av lätt till medelhög svårighetsgrad, framför allt turen till Taktsang-klostret.
Ta med vandringsskor eller -kängor samt kläder som lämpar sig för aktiva dagar med varierande temperaturer, samt solglasögon, solhatt och solskydd. Det är också en bra idé att ha med en mindre ryggsäck till vandringarna och de resdagar då du oftast inte ser ditt bagage igen förrän på kvällen. Det är inte nödvändigt att ta med handduk.
Var uppmärksam på att hotellen i Bhutan och Sikkim generellt är av lägre kvalitet i förhållande till andra platser i världen.
Vi flyger med välrenommerade flygbolag, som har flera avgångar per dag till både Bagdora och Paro. Vissa flygbolag tillåter max 20 kg incheckat bagage på sina flyg.
Vid ankomsten till Sikkim är det transport med fyrhjulsdrivna fordon som gäller, då vägnätet inte är lämpat för stora bussar. Man bör därför räkna med att vissa körsträckor under dag 3 – 7 för merparten av deltagarna försiggår utan svensktalande reseledare. Vid alla stopp och rundvisningar under turen finns den svenska reseledaren givetvis tillgänglig för alla, och den indiska lokalguiden och vissa chaufförer talas också mycket god engelska.