Det spelar nästan ingen roll var du har varit tidigare. Antarktis kan inte jämföras med någon annan plats på jorden. En oändlig vit vildmark som pingviner, sälar och valar kallar sitt hem. Ända sedan de första upptäcktsresande tävlade om att komma först till Sydpolen har Antarktis varit ett resmål för de mest äventyrliga.
På den här specialresan med Albatros eget fartyg Ocean Albatros, kombinerar vi den bekväma kryssningsresan med expeditionsresans fantastiska landstigningar på Sydshetlandsöarna och själva Antarktishalvön, där havsytan bryts av valarnas karakteristiska utblåst och knölvalarnas ojämna fenor.
Kryssningen leds av Albatros internationella expeditionsteam. När vi inte beger oss ut på utflykter vankas spännande föredrag, och den erfarna besättningen ser till att den här resan på alla sätt blir en oförglömlig upplevelse.
Det spelar nästan ingen roll var du har varit tidigare. Antarktis kan inte jämföras med någon annan plats på jorden. En oändlig vit vildmark som pingviner, sälar och valar kallar sitt hem. Ända sedan de första upptäcktsresande tävlade om att komma först till Sydpolen har Antarktis varit ett resmål för de mest äventyrliga.
Det revolutionerande och eleganta fartyget Ocean Albatros har alla fördelar med ett litet expeditionsfartyg i kombination med den stabilitet och komfort som finns på större kryssningsfartyg. Det finns plats för upp till 189 passagerare ombord och den genomarbetade designen skapar en intim atmosfär tillsammans med fantastisk personlig service från fartygets personal. Det är lätt att ta sig runt ombord och du slipper stora människosamlingar och köer. På Ocean Albatros kombineras komforten från större fartyg med modern lyx och bekvämlighet.
Vi sätter oss på planet i Stockholm och efter ett flygbyte i Europa, påbörjar vi vår resa till Buenos Aires.
(Obs. Beroende på flygbolag och rutt, ankommer vi vid vissa tillfällen till Buenos Aires sent på kvällen dag 1. I så fall åker vi direkt till hotellet och checkar in och går och lägger os. Dagen efter följer vi programmet som planerat för dag 2)
Dag 1
Avresa Stockholm
Vi sätter oss på planet i Stockholm och efter ett flygbyte i Europa, påbörjar vi vår resa till Buenos Aires.
(Obs. Beroende på flygbolag och rutt, ankommer vi vid vissa tillfällen till Buenos Aires sent på kvällen dag 1. I så fall åker vi direkt till hotellet och checkar in och går och lägger os. Dagen efter följer vi programmet som planerat för dag 2)
Ankomst på morgonen och transport till ett bra, centralt beläget hotell. På eftermiddagen ger vi oss ut på stadsrundtur i det eleganta och historiska Buenos Aires, som av många anses vara Sydamerikas svar på Paris.
Utflykten varar cirka 3 timmar och inkluderar några av Buenos Aires mest kända sevärdheter. Vi börjar vid Plaza de Mayo, där vi verkligen kan förnimma historiens vingslag. I slutet av torget tronar presidentpalatset som inte helt oväntat kallas för Casa Rosada, det rosa huset, eftersom murverket har en framträdande rosa färg. Det var från balkongen här i presidentpalatset som Eva Perón, i folkmun kallad för Evita, höll sina tal till sina trofasta anhängare bland den utbredda fattiga befolkningen. Det var även här på Plaza De Mayo som en grupp mödrar (kända som ”Las Madres de Plaza de Mayo”) till barn och ungdomar som försvunnit under den argentinska militärjuntan kända som mellan åren 1977-2006 träffades en gång i veckan för att demonstrera i syfte att få veta sanningen om sina försvunna barn.
Vi besöker även stadens mest färgsprakande och charmiga stadsdel, La Boca, som är ett av stadens äldsta kvarter. På 1800-talet blev La Boca hemvist åt tusentals italienska och spanska immigranter som sökte lyckan i den argentinska huvudstaden. Gatan El Caminito är känd för sina färgglada hus och det är även här i arbetarkvarteret La Boca som sportklubben Boca Juniors håller till. Även om ett stort antal framstående argentinska fotbollsspelare har spelat för klubben genom årens lopp är det Diego Maradona som, mer än någon annan, har gjort klubben känd över hela världen.
Vår tur går vidare till stadsdelen Palermo, stadens gröna oas, där vi njuter av den vackra, storslagna parkanläggningen och minnesmärken som ger oss en inblick i landets brokiga historia. Vi fortsätter till stadsdelen Recoleta som är ett av stadens mest fashionabla bostadsområden med eleganta, franskinspirerade hus. Det är även i Recoleta som vi hittar den pampiga kyrkogården som rymmer gravplatserna över stadens förnäma familjer inklusive Evita Person, som ligger begravd på en familjegravplats under namnet Duarte.
På kvällen äter vi en gemensam välkomstmiddag och smakar på de lokala vinerna.
Dag 2
Ankomst till Buenos Aires. Check in på hotell, stadsrundtur & välkomstmiddag
Ankomst på morgonen och transport till ett bra, centralt beläget hotell. På eftermiddagen ger vi oss ut på stadsrundtur i det eleganta och historiska Buenos Aires, som av många anses vara Sydamerikas svar på Paris.
Utflykten varar cirka 3 timmar och inkluderar några av Buenos Aires mest kända sevärdheter. Vi börjar vid Plaza de Mayo, där vi verkligen kan förnimma historiens vingslag. I slutet av torget tronar presidentpalatset som inte helt oväntat kallas för Casa Rosada, det rosa huset, eftersom murverket har en framträdande rosa färg. Det var från balkongen här i presidentpalatset som Eva Perón, i folkmun kallad för Evita, höll sina tal till sina trofasta anhängare bland den utbredda fattiga befolkningen. Det var även här på Plaza De Mayo som en grupp mödrar (kända som ”Las Madres de Plaza de Mayo”) till barn och ungdomar som försvunnit under den argentinska militärjuntan kända som mellan åren 1977-2006 träffades en gång i veckan för att demonstrera i syfte att få veta sanningen om sina försvunna barn.
Vi besöker även stadens mest färgsprakande och charmiga stadsdel, La Boca, som är ett av stadens äldsta kvarter. På 1800-talet blev La Boca hemvist åt tusentals italienska och spanska immigranter som sökte lyckan i den argentinska huvudstaden. Gatan El Caminito är känd för sina färgglada hus och det är även här i arbetarkvarteret La Boca som sportklubben Boca Juniors håller till. Även om ett stort antal framstående argentinska fotbollsspelare har spelat för klubben genom årens lopp är det Diego Maradona som, mer än någon annan, har gjort klubben känd över hela världen.
Vår tur går vidare till stadsdelen Palermo, stadens gröna oas, där vi njuter av den vackra, storslagna parkanläggningen och minnesmärken som ger oss en inblick i landets brokiga historia. Vi fortsätter till stadsdelen Recoleta som är ett av stadens mest fashionabla bostadsområden med eleganta, franskinspirerade hus. Det är även i Recoleta som vi hittar den pampiga kyrkogården som rymmer gravplatserna över stadens förnäma familjer inklusive Evita Person, som ligger begravd på en familjegravplats under namnet Duarte.
På kvällen äter vi en gemensam välkomstmiddag och smakar på de lokala vinerna.
På morgonen flyger vi söderut över Pampas och Patagonien till Ushuaia, som Argentina marknadsför som världens sydligast belägna stad. Det stämde säkert fram till några år sedan, då Puerto Williams på den sydliga, chilenska sidan av Beaglekanalen växte från att vara några få hus till en riktig stad med mer än 1 000 invånare. Även Ushuaia har expanderat en hel del under de senare åren, och idag har staden cirka 57 000 invånare. Naturen påminner om den i Nordnorge, med snötäckta bergstoppar och branta bergssidor som försvinner ner i den iskalla oceanen.
Vi anländer till Ushuaia på eftermiddagen och går på en stadsrundtur där vi bland annat kan njuta av en vacker panoramautsikt över Ushuaiabukten och Beaglekanalen. Längs med stadens huvudgata, Avenida San Martin, finns butiker och historiska byggnader som det gamla pionjärshuset och det gamla fängelset som nu är ett museum. Efter stadsrundvandringen åker vi till vårt hotell där vi ska bor för natten.
Dag 3
Buenos Aires – Ushuaia. Inrikes flygning till Ushuaia & stadsrundtur med historiska stadsmuseet
På morgonen flyger vi söderut över Pampas och Patagonien till Ushuaia, som Argentina marknadsför som världens sydligast belägna stad. Det stämde säkert fram till några år sedan, då Puerto Williams på den sydliga, chilenska sidan av Beaglekanalen växte från att vara några få hus till en riktig stad med mer än 1 000 invånare. Även Ushuaia har expanderat en hel del under de senare åren, och idag har staden cirka 57 000 invånare. Naturen påminner om den i Nordnorge, med snötäckta bergstoppar och branta bergssidor som försvinner ner i den iskalla oceanen.
Vi anländer till Ushuaia på eftermiddagen och går på en stadsrundtur där vi bland annat kan njuta av en vacker panoramautsikt över Ushuaiabukten och Beaglekanalen. Längs med stadens huvudgata, Avenida San Martin, finns butiker och historiska byggnader som det gamla pionjärshuset och det gamla fängelset som nu är ett museum. Efter stadsrundvandringen åker vi till vårt hotell där vi ska bor för natten.
Efter frukosten åker vi på utflykt till Tierra del Fuego Nationalpark, som ligger i det argentinska Eldslandet och bjuder på en fantastisk och dramatisk natur, med berg och stora skogsområden. I parken finns det 20 olika däggdjursarter och 90 stycken fågelarter. De fågelintresserade kan glädjas över möjligheten att få se magellanspettar, magellangäss eller de mäktiga kondorerna, som kan ses sväva över bergstopparna.
Senare sätter vi kurs mot Ushuaias hamn, där vårt fartyg väntar. Efter vi har gått ombord och fått en säkerhetsgenomgång sätter fartyget kurs mot den vita, sjunde kontinenten.
Dag 4
Ushuaia. Utflykt till Tierra del Fuego Nationalpark & ombordstigning
Efter frukosten åker vi på utflykt till Tierra del Fuego Nationalpark, som ligger i det argentinska Eldslandet och bjuder på en fantastisk och dramatisk natur, med berg och stora skogsområden. I parken finns det 20 olika däggdjursarter och 90 stycken fågelarter. De fågelintresserade kan glädjas över möjligheten att få se magellanspettar, magellangäss eller de mäktiga kondorerna, som kan ses sväva över bergstopparna.
Senare sätter vi kurs mot Ushuaias hamn, där vårt fartyg väntar. Efter vi har gått ombord och fått en säkerhetsgenomgång sätter fartyget kurs mot den vita, sjunde kontinenten.
Under kvällen har fartyget rört sig genom Beaglekanalen och ut i Drakesundet. Vid den här årstiden är Beaglekanalen ovanligt vacker med solen som skimrar i de sju enorma isplatåerna som vältrar sig ut i havet tillsammans med kaskader av smältvatten. På norra sidan av sundet ser vi det argentinska Eldlandet, Tierra del Fuego, och på den södra sidan ser vi den chilenska ön Isla Navarino.
Tidigt den andra dagen på vår färd åker vi genom det berömda Drakesundet. Här möts det kalla vattnet från Antarktis med det varma havsvattnet från Atlanten. Havet är otroligt näringsrikt och i farvattnet går det att se olika valarter som bland annat sillval och knölval samt timglasdelfiner. Här finns det mängder av fåglar och inte minst olika albatrossarter, bland annat vandringsalbatross och svartbrynad albatross. Dessutom kan man få se sydlig jättestormfågel, sydstormsvalor och andra havsfåglar. Drakesundet var tidigare porten mellan det kända och det okända: den oöverstigliga barriären där man stöter på de första isbergen. Det här är ett av världens mest oroliga farvatten med vilda stormar och höga vågor. Under dagen kan vi från kommandobryggan njuta av den friska vinden, havsfåglarna och eventuellt grupper av valar. Den bästa platsen att iaktta de stora havsfåglarna är längst bak där fåglarna följer fartygets akter och utnyttjar vindskillnaderna mellan lä och lovart.
Det är även dags för oss att göra oss redo för att uppleva Antarktis, och vi får veta mer under föredragen ombord, där vi bland annat lär oss vad vi ska göra om vi hamnar mitt i en pingvinkoloni.
Dag 5 - 6
På väg till Antarktis. Kryssning genom Beaglekanalen & Drakesundet
Under kvällen har fartyget rört sig genom Beaglekanalen och ut i Drakesundet. Vid den här årstiden är Beaglekanalen ovanligt vacker med solen som skimrar i de sju enorma isplatåerna som vältrar sig ut i havet tillsammans med kaskader av smältvatten. På norra sidan av sundet ser vi det argentinska Eldlandet, Tierra del Fuego, och på den södra sidan ser vi den chilenska ön Isla Navarino.
Tidigt den andra dagen på vår färd åker vi genom det berömda Drakesundet. Här möts det kalla vattnet från Antarktis med det varma havsvattnet från Atlanten. Havet är otroligt näringsrikt och i farvattnet går det att se olika valarter som bland annat sillval och knölval samt timglasdelfiner. Här finns det mängder av fåglar och inte minst olika albatrossarter, bland annat vandringsalbatross och svartbrynad albatross. Dessutom kan man få se sydlig jättestormfågel, sydstormsvalor och andra havsfåglar. Drakesundet var tidigare porten mellan det kända och det okända: den oöverstigliga barriären där man stöter på de första isbergen. Det här är ett av världens mest oroliga farvatten med vilda stormar och höga vågor. Under dagen kan vi från kommandobryggan njuta av den friska vinden, havsfåglarna och eventuellt grupper av valar. Den bästa platsen att iaktta de stora havsfåglarna är längst bak där fåglarna följer fartygets akter och utnyttjar vindskillnaderna mellan lä och lovart.
Det är även dags för oss att göra oss redo för att uppleva Antarktis, och vi får veta mer under föredragen ombord, där vi bland annat lär oss vad vi ska göra om vi hamnar mitt i en pingvinkoloni.
Programmet för de kommande dagarna beror på många olika faktorer, och varje dag lägger expeditionsledaren tillsammans med fartygets kapten upp den slutgiltiga rutten, och bestämmer var vi ska stiga i land. Besättningen på kommandobryggan och expeditionsledarna hittar de bästa platserna att gå iland på genom att granska de aktuella is-och väderrapporterna. Landgångarna sker som sagt från de stora, säkra Zodiac-båtarna, och det är inte ovanligt att vi måste åka en liten omväg runt pingvinerna och sälarna som simmar runt i vattnet.
Vi passerar enastående landskap och kryssar mellan isflak och kalvande isberg. Vi kommer med all säkerhet att få se kolonier med de tre vanligaste pingvinerna: adélie-, åsne- och hakremspingvinen, som ofta är i sällskap med andra fågelarter.
Vår första landstigning i Antarktis är typiskt på en av de nordliga öarna på Sydshetlandsöarna. Som på många av platserna där vi går iland finns här pingvinkolonier, till exempel åsnepingviner (Gentoo Penguin) och hakremspingviner (Chinstrap Penguin). Det finns även goda chanser att få syn på sjöelefanterna som vilar sig på land.
Innan vi fortsätter mot den antarktiska halvön har vi förhoppningsvis en till ilandstigning på Sydshetlandsöarna. Det kan till exempel vara på Deception Island, en gigantisk slumrande vulkan, där vårt skepp under goda väderförhållanden kan passera genom den smala öppningen ”Neptunes Bellows” och in i själva kratern. Med Zodiac-båtarna kommer vi i land till Whalers Bay eller Telephone Bay, båda två tidigare valfångststationer. Några pingviner håller till vid strandens varma klippor, och här kan man även spana efter spännande fåglar som till exempel Nordstormsvalor.
När vi fortsätter söderut kommer fartyget fram till fastlandet på Antarktiska halvön. Fartyget glider in i det spektakulära Gerlachesundet mellan halvön och Anvers Island, där knölvalar ofta observeras. Kanalen navigerades för första gången av den belgiske polarforskaren Adrien de Gerlache år 1888 ombord på S/S Belgica. Här skulle vi bland annat kunna landstiga på den lilla branta ön Cuverville där vi ofta ser pälssäl, weddellsäl och sjöleopard mellan isblocken i det storslagna landskapet prytt med gråbruna klippor och glaciärer. Här finns även kolonier av kejsarpingviner. I slutet av kanalen ligger Port Lockroy, den första permanenta engelska stationen på Antarktis. Stugan renoverades 1996 och på sommaren bemannas den av tre personer. Detta är en av de mest populära platserna att gå iland längs med halvön, och ibland finns det inte möjlighet för oss att kasta ankare här.
Wilhelmina Bay och Paradise Harbor är också populära platser, och längs vägen konsulterar vi med andra fartyg i området, olika stationer och barometern för att hitta de bästa landstigningsplatserna. Lemaire-kanalen, som ligger vid Gerlachesundet, kan vara en vacker avslutning på besöket på halvön. Här ser man de höga klippväggarna och de dramatiska kalvande glaciärerna som speglar sig i det klara vattnet.
På vår sista dag i Antarktis, och innan vi åker tillbaka genom Drakesundet, besöker vi någon av de fantastiska öarna på Sydshetlandsöarna. Vi skulle till exempel kunna gå i land på Half Moon Island, med den argentinska forskningsstationen Cámara Base, eller halvön vid Yankee Harbor, som har en stor koloni av hakremspingviner. En underbar avslutning på en oförglömlig resa innan fartyget återigen rör sig ut i Drakesundet.
Dag 7 - 10
Den sjunde kontinenten. Sydshetlandsöarna & den Antarktiska halvön
Programmet för de kommande dagarna beror på många olika faktorer, och varje dag lägger expeditionsledaren tillsammans med fartygets kapten upp den slutgiltiga rutten, och bestämmer var vi ska stiga i land. Besättningen på kommandobryggan och expeditionsledarna hittar de bästa platserna att gå iland på genom att granska de aktuella is-och väderrapporterna. Landgångarna sker som sagt från de stora, säkra Zodiac-båtarna, och det är inte ovanligt att vi måste åka en liten omväg runt pingvinerna och sälarna som simmar runt i vattnet.
Vi passerar enastående landskap och kryssar mellan isflak och kalvande isberg. Vi kommer med all säkerhet att få se kolonier med de tre vanligaste pingvinerna: adélie-, åsne- och hakremspingvinen, som ofta är i sällskap med andra fågelarter.
Vår första landstigning i Antarktis är typiskt på en av de nordliga öarna på Sydshetlandsöarna. Som på många av platserna där vi går iland finns här pingvinkolonier, till exempel åsnepingviner (Gentoo Penguin) och hakremspingviner (Chinstrap Penguin). Det finns även goda chanser att få syn på sjöelefanterna som vilar sig på land.
Innan vi fortsätter mot den antarktiska halvön har vi förhoppningsvis en till ilandstigning på Sydshetlandsöarna. Det kan till exempel vara på Deception Island, en gigantisk slumrande vulkan, där vårt skepp under goda väderförhållanden kan passera genom den smala öppningen ”Neptunes Bellows” och in i själva kratern. Med Zodiac-båtarna kommer vi i land till Whalers Bay eller Telephone Bay, båda två tidigare valfångststationer. Några pingviner håller till vid strandens varma klippor, och här kan man även spana efter spännande fåglar som till exempel Nordstormsvalor.
När vi fortsätter söderut kommer fartyget fram till fastlandet på Antarktiska halvön. Fartyget glider in i det spektakulära Gerlachesundet mellan halvön och Anvers Island, där knölvalar ofta observeras. Kanalen navigerades för första gången av den belgiske polarforskaren Adrien de Gerlache år 1888 ombord på S/S Belgica. Här skulle vi bland annat kunna landstiga på den lilla branta ön Cuverville där vi ofta ser pälssäl, weddellsäl och sjöleopard mellan isblocken i det storslagna landskapet prytt med gråbruna klippor och glaciärer. Här finns även kolonier av kejsarpingviner. I slutet av kanalen ligger Port Lockroy, den första permanenta engelska stationen på Antarktis. Stugan renoverades 1996 och på sommaren bemannas den av tre personer. Detta är en av de mest populära platserna att gå iland längs med halvön, och ibland finns det inte möjlighet för oss att kasta ankare här.
Wilhelmina Bay och Paradise Harbor är också populära platser, och längs vägen konsulterar vi med andra fartyg i området, olika stationer och barometern för att hitta de bästa landstigningsplatserna. Lemaire-kanalen, som ligger vid Gerlachesundet, kan vara en vacker avslutning på besöket på halvön. Här ser man de höga klippväggarna och de dramatiska kalvande glaciärerna som speglar sig i det klara vattnet.
På vår sista dag i Antarktis, och innan vi åker tillbaka genom Drakesundet, besöker vi någon av de fantastiska öarna på Sydshetlandsöarna. Vi skulle till exempel kunna gå i land på Half Moon Island, med den argentinska forskningsstationen Cámara Base, eller halvön vid Yankee Harbor, som har en stor koloni av hakremspingviner. En underbar avslutning på en oförglömlig resa innan fartyget återigen rör sig ut i Drakesundet.
Med fören norrut beger vi oss ut i Drakesundet som fått sitt namn efter den engelske sjöfararen Sir Francis Drake. För engelsmännen var han en hjälte och för spanjorerna en grym pirat eftersom han gjorde livet surt för de spanska silvertransporterna från den nya världen.
Fartyget har lämnat ”den vita kontinenten” och återvänder tillbaka genom ett av jordklotets mest stormdrabbade områden. Om vädret tillåter passerar vi nära Kap Horn, och därefter ger vi oss in i Beaglekanalen som fått sitt namn efter Darwins berömda fartyg på kryssningen till bland annat Galapagosöarna. Den som går upp tidigt på morgonen kan följa inseglingen som bjuder på ett rikt djurliv. Delfinerna brukar följa fartyget och på de små öarna i kanalen ligger hundratals pälssälar omgivna av magellanskarvar och kelptrutar.
Dag 11 - 12
Kryssning genom Drakesundet. Retur mot Ushuaia, Argentina
Med fören norrut beger vi oss ut i Drakesundet som fått sitt namn efter den engelske sjöfararen Sir Francis Drake. För engelsmännen var han en hjälte och för spanjorerna en grym pirat eftersom han gjorde livet surt för de spanska silvertransporterna från den nya världen.
Fartyget har lämnat ”den vita kontinenten” och återvänder tillbaka genom ett av jordklotets mest stormdrabbade områden. Om vädret tillåter passerar vi nära Kap Horn, och därefter ger vi oss in i Beaglekanalen som fått sitt namn efter Darwins berömda fartyg på kryssningen till bland annat Galapagosöarna. Den som går upp tidigt på morgonen kan följa inseglingen som bjuder på ett rikt djurliv. Delfinerna brukar följa fartyget och på de små öarna i kanalen ligger hundratals pälssälar omgivna av magellanskarvar och kelptrutar.
Vi är framme i Ushuaia på morgonen och från hamnen får vi busstransport till flygplatsen, och efter en cirka fem timmars flygning över Patagoniens slätter landar vi återigen i Buenos Aires inrikesterminal Jorge Newbery.
Efter inkvarteringen vårt hotell är eftermiddagen på egen hand. På kvällen är det dags att säga farväl till Argentina med middag, vinprovning och tangoshow.
Dag 13
Ushuaia. Inrikesflyg till Buenos Aires med middag, vinprovning & tangoshow
Vi är framme i Ushuaia på morgonen och från hamnen får vi busstransport till flygplatsen, och efter en cirka fem timmars flygning över Patagoniens slätter landar vi återigen i Buenos Aires inrikesterminal Jorge Newbery.
Efter inkvarteringen vårt hotell är eftermiddagen på egen hand. På kvällen är det dags att säga farväl till Argentina med middag, vinprovning och tangoshow.
Transport till Buenos Aires internationella flygplats och flyg tillbaka till Europa och Stockholm med en kort mellanlandning på vägen.
Dag 14
Buenos Aires. Flyg mot Europa och Sverige
Transport till Buenos Aires internationella flygplats och flyg tillbaka till Europa och Stockholm med en kort mellanlandning på vägen.
Efter en händelserik resa landar vi i Stockholm.
Dag 15
Hemkomst till Sverige
Efter en händelserik resa landar vi i Stockholm.
Vill du uppleva det ultimata Antarktisexpeditionsäventyret? Så följ med oss för en natt under bar himmel på den faktiska antarktiska halvön! Om du myser i en varm, ombonad och väderbeständig sovsäck och lyssnar på ljudet av avlägsna valar, pingviner som gnisslar och skiftar isberg, är Antarctic Open Air Camping med Albatros Expeditions verkligen en minnesvärd upplevelse. Efter middagen ombord på fartyget tar vårt expeditionsteam dig iland, där du hjälper till att förbereda ditt läger för natten. När du väl har bestämt dig för platsen inom den inställda omkretsen kommer du att jämna ut din egen plats i snön, ordna basskyddet, den isolerade dynan och den varma sovsäcken – och göra dig redo för en natt utan dess like. Camping i Antarktis är begränsat till 30 deltagare, som alla måste närvara vid genomgången innan lägeraktiviteten. Albatros Expeditions tillhandahåller all speciell camping- och bivackutrustning för denna utflykt så att du kan hålla dig varm, torr och skyddad i alla väder medan du njuter av skönheten i den antarktiska vildmarken. För den ultimata campingupplevelsen använder vi en vind- och vattentät men ändå andningsbar bivyväska som låter dig se den fantastiska antarktiska natthimlen. Våra erfarna expeditionsguider håller konstant radiokontakt med fartyget och ser till att du får en säker och oförglömlig natt.
Ingår:
Kom ihåg att ta med:
Camping i Antarktis är möjlig på resor mellan oktober och januari. Läs mer under särskilt avsnitt under resans praktiska upplysningar.
Vill du uppleva det ultimata Antarktisexpeditionsäventyret? Så följ med oss för en natt under bar himmel på den faktiska antarktiska halvön! Om du myser i en varm, ombonad och väderbeständig sovsäck och lyssnar på ljudet av avlägsna valar, pingviner som gnisslar och skiftar isberg, är Antarctic Open Air Camping med Albatros Expeditions verkligen en minnesvärd upplevelse. Efter middagen ombord på fartyget tar vårt expeditionsteam dig iland, där du hjälper till att förbereda ditt läger för natten. När du väl har bestämt dig för platsen inom den inställda omkretsen kommer du att jämna ut din egen plats i snön, ordna basskyddet, den isolerade dynan och den varma sovsäcken – och göra dig redo för en natt utan dess like. Camping i Antarktis är begränsat till 30 deltagare, som alla måste närvara vid genomgången innan lägeraktiviteten. Albatros Expeditions tillhandahåller all speciell camping- och bivackutrustning för denna utflykt så att du kan hålla dig varm, torr och skyddad i alla väder medan du njuter av skönheten i den antarktiska vildmarken. För den ultimata campingupplevelsen använder vi en vind- och vattentät men ändå andningsbar bivyväska som låter dig se den fantastiska antarktiska natthimlen. Våra erfarna expeditionsguider håller konstant radiokontakt med fartyget och ser till att du får en säker och oförglömlig natt.
Ingår:
Kom ihåg att ta med:
Camping i Antarktis är möjlig på resor mellan oktober och januari. Läs mer under särskilt avsnitt under resans praktiska upplysningar.
Vill du uppleva det ultimata Antarktisexpeditionsäventyret? Så följ med oss för en natt under bar himmel på den faktiska antarktiska halvön! Om du myser i en varm, ombonad och väderbeständig sovsäck och lyssnar på ljudet av avlägsna valar, pingviner som gnisslar och skiftar isberg, är Antarctic Open Air Camping med Albatros Expeditions verkligen en minnesvärd upplevelse. Efter middagen ombord på fartyget tar vårt expeditionsteam dig iland, där du hjälper till att förbereda ditt läger för natten. När du väl har bestämt dig för platsen inom den inställda omkretsen kommer du att jämna ut din egen plats i snön, ordna basskyddet, den isolerade dynan och den varma sovsäcken – och göra dig redo för en natt utan dess like. Camping i Antarktis är begränsat till 30 deltagare, som alla måste närvara vid genomgången innan lägeraktiviteten. Albatros Expeditions tillhandahåller all speciell camping- och bivackutrustning för denna utflykt så att du kan hålla dig varm, torr och skyddad i alla väder medan du njuter av skönheten i den antarktiska vildmarken. För den ultimata campingupplevelsen använder vi en vind- och vattentät men ändå andningsbar bivyväska som låter dig se den fantastiska antarktiska natthimlen. Våra erfarna expeditionsguider håller konstant radiokontakt med fartyget och ser till att du får en säker och oförglömlig natt.
Ingår:
Kom ihåg att ta med:
Camping i Antarktis är möjlig på resor mellan oktober och januari. Läs mer under särskilt avsnitt under resans praktiska upplysningar.
Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagarna innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.
Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.
Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.
En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiactyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjligt och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord på gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett litet bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.
Alla utflykter och landgångar är beroende av att väder- , hav-, och isförhållanden är sådana att fartyget kan komma in till områdena. Zodiacer och kajaker ska kunna manövrera under lämpliga förhållanden för att garantera säkerheten för våra passagerare och personal.
Ocean Albatros har trevliga gemensamma områden, bl.a. bastu/wellness, restaurang, bar och ett bibliotek, där man kan tillbringa sin fritid, även i hårt väder. Vårt fartyg är bemannat med experter på olika områden som kommer hålla föredrag under resans gång om allt från biologi till is, geologi och djurliv (på engelska).
Ocean Albatros har totalt 93 rymliga och komfortabla passagerarhytter, alla med havsutsikt. De flesta hytterna har en egen balkong. Det finns två restauranger, ett spa med uppvärmd pool, två spa bad, gym-område, en Albatros Nordic Bar och en föredragslounge ombord. Detta fartyg tillmötesgår verkligen alla önskningar en modern resenär på expeditionskryssning kan ha!
Det revolutionerande och stillfulla fartyget Ocean Albatros har alla fördelar som man hittar på ett litet expeditionsfartyg med den stabilitet och komfort som finns på större kryssningsfartyg. Den helt unika patenterade stäven, en så kallad X-Bov, betyder att Ocean Albatros skär genom vågorna på ett mer stabilt sätt än vad konventionella kryssningsfartyg gör. Fartyget rymmer max. 169 passagerare ombord, och den genomarbetade designen skapar en intim atmosfär, som tillsammans med den personliga servicen från fartygets personal bjuder på oförglömliga upplevelser.
Ocean Albatros är 105 meter långt, har 93 utvändiga hytter. Fartyget är byggt efter de senaste internationella säkerhetsreglerna (Solas 2012) och har den högsta isklassen (1A) samt de senaste zero speed stabilisatorerna, som tillsammans med den unika X-bogen innebär att fartyget går lugnt i vattnet jämfört med äldre fartyg. Fartyget är certifierat i ”comfort class” vilket innebär att det opererar med lägsta möjliga ljudnivå och med den minsta möjliga vibrationsnivån som finns i branschen.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.
För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.
Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare. Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.
Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.
På den här kryssningen rör vi oss ibland på öppet hav och vi kan inte undvika viss sjögång. Se därför till att hela tiden ta stöd av de räcken och handtag som finns längs alla korridorer och väggar på fartyget.
Vid ombordstigning i en zodiakbåt är det viktigt att hela tiden ha en hand fri så att man med ett så kallat sjömansgrepp snabbt kan ledas säkert på plats av en av sjömännen.
Klimatet på Antarktis kan snabbt skifta från strålande sol till en häftig snöstorm. Medeltemperaturen mellan november och mars ligger på -5 till +5 grader. Mer eller mindre starka vindar kan förekomma, och det innebär att du måste vara förberedd på en del sjögång. Under reseperioden är vädret ofta soligt med hög blå himmel, men som tidigare nämnts är vädret svårt att förutse.
I Ushuaia och på Tierra del Guego (Eldlandet) ligger temperaturerna på mellan 10 och 20 grader. Även här kan en (väldigt) frisk vind blåsa. Buenos Aires å andra sidan är väldigt varmt med en medeltemperatur på 25 till 35 grader.
Inga visumkrav för svenska medborgare. Om du inte är svensk medborgare är det ditt ansvar att kontakta respektive ambassad. Enligt internationell överenskommelse har man infört besökstillstånd till Antarktis. Tillståndet ges av de argentinska myndigheterna, och det enda kravet är att man känner till reglerna för besök på Antarktis, och att man har skrivit under på att man kommer att följa dem. Mer information om dessa ges på fartyget.
På grund av de skärpta säkerhetsreglerna vid flygresor kan flygbolaget kräva att få se ditt pass. Dessutom kräver rederiet att samtliga gäster i förväg har angett sina passuppgifter (passnummer och förfallodag, födelseort och födelseplats). I samband med incheckning på fartyget överlämnas pass eller annan giltig legitimation och förvaras fram till kryssningens slut.
Ditt pass måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum från resmålet. Det här kravet gäller för alla våra resor, även om ett enskilt land kräver kortare giltighet. Som researrangör har vi ett giltighetskrav på 6 månader för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan ha ändrats mellan bokningen av resan och avresan.
Den argentinska valutan heter pesos (ARS) (1 peso = 100 centavos). Peson var tidigare bunden till dollarn, men inte nu längre. Detta har medfört stora prisras på i stort sett allt i Argentina (och hög inflation). Vi rekommenderar därför att du tar med dig USD, då det kan vara problematiskt att använda kreditkort vid betalning och svårt att ta ut pengar ur bankomat.
Standardvalutan ombord på fartyget är US-dollar.
Dricks till fartygsbesättningen och lokala guider på arrangemangen i land ingår inte i resans pris. Fartygsbesättningen gör allt för att vi ska känna oss välkomna och så att vi får största möjliga utbyte av resan, och den internationella standarden i kryssningsbranschen och på detta fartyg är 14 USD per deltagare och dag. All dricks fördelas till hela besättningen. Det belopp som debiteras är 14,00 USD per person och dag och kommer automatiskt att sättas upp på din räkning via ditt cruise card.
Helpension ingår ombord på fartyget. Samtliga måltider serveras i restaurangerna (med undantag av 1 utomhus BBQ, om vädret tillåter). Vin och öl kan köpas i baren. Det finns 2 restauranger ombord (huvudrestaurangen och specialrestaurangen). Kockarna kommer att göra sitt bästa för att uppfylla särskilda kostbehov (informera om eventuella sådana på bokningsblanketten) men vi kan inte lämna några garantier.
Begränsas av flygbolagets restriktioner på inrikessträckor: 1 st bagage à max 20 kg. Försök att begränsa ditt bagage eftersom det inte finns så mycket plats i hytterna. Bagage kan förvaras på hotellet i Buenos Aires. Fartygsbesättningen hjälper till att bära ombord bagaget.
Namn och adress ska alltid framgå tydligt på bagaget och vid ankomst till hamnen i Ushuaia kommer du att få en speciell namnetikett som ska märkas med hyttnummer så att personalen snabbt kan identifiera resväskan och lämna den i rätt hytt. Det rekommenderas att du även lägger en lapp med namn och adress överst i resväskan eftersom den utvändiga märkningen kan trilla av.
Buenos Aires och Ushuaia är 4 timmar efter svensk tid.
Strömstyrkan ombord är 220V.
Minderåriga under 18 år måste resa med en förälder eller en ansvarig vuxen över 21 år i samma hytt och på landgångar under hela resan. Om den minderårige inte reser med en förälder måste en förälder eller vårdnadshavare underteckna ett samtyckesformulär som måste vara Albatros Travel tillhanda innan resedokumenterna kan utfärdas.
Eftersom vi färdas i avlägsna områden och av säkerhetsskäl kan våra fartyg inte ta med barn under 8 år (min. vikt 29 kg och min. 1,2 m höjd). Observera att det varken finns barnomsorg eller särskilda barnprogram ombord. Dessutom finns det varken säkerhetsbälten eller sittutrustning för barn på utflykterna eller i transferbussar. Gäster får ta med egna godkända säkerhetsbälten och fasthållningsanordningar förutsatt att fordonen har kompatibel utrustning för att säkra barnet ordentligt, vilket inte kan garanteras. Vi förbehåller oss rätten att vägra landstigning eller busstransport för alla barn över 8 år och under 14 år av säkerhetsskäl.
Observera att för resor till Antarktis rekommenderar vi att barn är min. 12 år eller äldre och måste åtföljas av en ansvarig vuxen under alla landgångar och ombord.
Passagerare måste vara 21 år eller äldre för att konsumera eller köpa alkohol ombord. Fartyget förbehåller sig rätten att vägra service till någon som anses vara påverkad och att utgöra en risk för passagerarnas och besättningens välbefinnande och säkerhet.
Vi gör dig uppmärksam på att det utöver skandinaviska gäster också finns internationella gäster med på kryssningen. Därför består vårt expeditionsteam av både skandinaviska och engelsktalande expeditionsguider som arbetar med alla gästerna. Föredrag och informationsmöten kommer som utgångspunkt hållas på engelska. När vi går i land i grupper kommer det om möjligt tas hänsyn till nationalitet och språk.
Utöver Albatros expeditionsteam finns två besättningsteam ombord, som arbetar tillsammans för att göra din resa till en helt unik upplevelse. Skeppets kapten, styrmän och matroser har ansvaret för drift och navigation samt sköter arbetet på däck. Intendenten och hotellstaben har ansvar för hytterna, suiterna och maten och de gör sitt yttersta för att tillmötesgå dina behov ombord, och se till att du har en behaglig resa. Bägge besättningsteam är engelsktalande.
Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagarna innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.
Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.
Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.
En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiactyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjligt och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord på gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett litet bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.
Alla utflykter och landgångar är beroende av att väder- , hav-, och isförhållanden är sådana att fartyget kan komma in till områdena. Zodiacer och kajaker ska kunna manövrera under lämpliga förhållanden för att garantera säkerheten för våra passagerare och personal.
Ocean Albatros har trevliga gemensamma områden, bl.a. bastu/wellness, restaurang, bar och ett bibliotek, där man kan tillbringa sin fritid, även i hårt väder. Vårt fartyg är bemannat med experter på olika områden som kommer hålla föredrag under resans gång om allt från biologi till is, geologi och djurliv (på engelska).
Ocean Albatros har totalt 93 rymliga och komfortabla passagerarhytter, alla med havsutsikt. De flesta hytterna har en egen balkong. Det finns två restauranger, ett spa med uppvärmd pool, två spa bad, gym-område, en Albatros Nordic Bar och en föredragslounge ombord. Detta fartyg tillmötesgår verkligen alla önskningar en modern resenär på expeditionskryssning kan ha!
Det revolutionerande och stillfulla fartyget Ocean Albatros har alla fördelar som man hittar på ett litet expeditionsfartyg med den stabilitet och komfort som finns på större kryssningsfartyg. Den helt unika patenterade stäven, en så kallad X-Bov, betyder att Ocean Albatros skär genom vågorna på ett mer stabilt sätt än vad konventionella kryssningsfartyg gör. Fartyget rymmer max. 169 passagerare ombord, och den genomarbetade designen skapar en intim atmosfär, som tillsammans med den personliga servicen från fartygets personal bjuder på oförglömliga upplevelser.
Ocean Albatros är 105 meter långt, har 93 utvändiga hytter. Fartyget är byggt efter de senaste internationella säkerhetsreglerna (Solas 2012) och har den högsta isklassen (1A) samt de senaste zero speed stabilisatorerna, som tillsammans med den unika X-bogen innebär att fartyget går lugnt i vattnet jämfört med äldre fartyg. Fartyget är certifierat i ”comfort class” vilket innebär att det opererar med lägsta möjliga ljudnivå och med den minsta möjliga vibrationsnivån som finns i branschen.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.
För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.
Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare. Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.
Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.
På den här kryssningen rör vi oss ibland på öppet hav och vi kan inte undvika viss sjögång. Se därför till att hela tiden ta stöd av de räcken och handtag som finns längs alla korridorer och väggar på fartyget.
Vid ombordstigning i en zodiakbåt är det viktigt att hela tiden ha en hand fri så att man med ett så kallat sjömansgrepp snabbt kan ledas säkert på plats av en av sjömännen.
Klimatet på Antarktis kan snabbt skifta från strålande sol till en häftig snöstorm. Medeltemperaturen mellan november och mars ligger på -5 till +5 grader. Mer eller mindre starka vindar kan förekomma, och det innebär att du måste vara förberedd på en del sjögång. Under reseperioden är vädret ofta soligt med hög blå himmel, men som tidigare nämnts är vädret svårt att förutse.
I Ushuaia och på Tierra del Guego (Eldlandet) ligger temperaturerna på mellan 10 och 20 grader. Även här kan en (väldigt) frisk vind blåsa. Buenos Aires å andra sidan är väldigt varmt med en medeltemperatur på 25 till 35 grader.
Inga visumkrav för svenska medborgare. Om du inte är svensk medborgare är det ditt ansvar att kontakta respektive ambassad. Enligt internationell överenskommelse har man infört besökstillstånd till Antarktis. Tillståndet ges av de argentinska myndigheterna, och det enda kravet är att man känner till reglerna för besök på Antarktis, och att man har skrivit under på att man kommer att följa dem. Mer information om dessa ges på fartyget.
På grund av de skärpta säkerhetsreglerna vid flygresor kan flygbolaget kräva att få se ditt pass. Dessutom kräver rederiet att samtliga gäster i förväg har angett sina passuppgifter (passnummer och förfallodag, födelseort och födelseplats). I samband med incheckning på fartyget överlämnas pass eller annan giltig legitimation och förvaras fram till kryssningens slut.
Ditt pass måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum från resmålet. Det här kravet gäller för alla våra resor, även om ett enskilt land kräver kortare giltighet. Som researrangör har vi ett giltighetskrav på 6 månader för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan ha ändrats mellan bokningen av resan och avresan.
Den argentinska valutan heter pesos (ARS) (1 peso = 100 centavos). Peson var tidigare bunden till dollarn, men inte nu längre. Detta har medfört stora prisras på i stort sett allt i Argentina (och hög inflation). Vi rekommenderar därför att du tar med dig USD, då det kan vara problematiskt att använda kreditkort vid betalning och svårt att ta ut pengar ur bankomat.
Standardvalutan ombord på fartyget är US-dollar.
Dricks till fartygsbesättningen och lokala guider på arrangemangen i land ingår inte i resans pris. Fartygsbesättningen gör allt för att vi ska känna oss välkomna och så att vi får största möjliga utbyte av resan, och den internationella standarden i kryssningsbranschen och på detta fartyg är 14 USD per deltagare och dag. All dricks fördelas till hela besättningen. Det belopp som debiteras är 14,00 USD per person och dag och kommer automatiskt att sättas upp på din räkning via ditt cruise card.
Helpension ingår ombord på fartyget. Samtliga måltider serveras i restaurangerna (med undantag av 1 utomhus BBQ, om vädret tillåter). Vin och öl kan köpas i baren. Det finns 2 restauranger ombord (huvudrestaurangen och specialrestaurangen). Kockarna kommer att göra sitt bästa för att uppfylla särskilda kostbehov (informera om eventuella sådana på bokningsblanketten) men vi kan inte lämna några garantier.
Begränsas av flygbolagets restriktioner på inrikessträckor: 1 st bagage à max 20 kg. Försök att begränsa ditt bagage eftersom det inte finns så mycket plats i hytterna. Bagage kan förvaras på hotellet i Buenos Aires. Fartygsbesättningen hjälper till att bära ombord bagaget.
Namn och adress ska alltid framgå tydligt på bagaget och vid ankomst till hamnen i Ushuaia kommer du att få en speciell namnetikett som ska märkas med hyttnummer så att personalen snabbt kan identifiera resväskan och lämna den i rätt hytt. Det rekommenderas att du även lägger en lapp med namn och adress överst i resväskan eftersom den utvändiga märkningen kan trilla av.
Buenos Aires och Ushuaia är 4 timmar efter svensk tid.
Strömstyrkan ombord är 220V.
Minderåriga under 18 år måste resa med en förälder eller en ansvarig vuxen över 21 år i samma hytt och på landgångar under hela resan. Om den minderårige inte reser med en förälder måste en förälder eller vårdnadshavare underteckna ett samtyckesformulär som måste vara Albatros Travel tillhanda innan resedokumenterna kan utfärdas.
Eftersom vi färdas i avlägsna områden och av säkerhetsskäl kan våra fartyg inte ta med barn under 8 år (min. vikt 29 kg och min. 1,2 m höjd). Observera att det varken finns barnomsorg eller särskilda barnprogram ombord. Dessutom finns det varken säkerhetsbälten eller sittutrustning för barn på utflykterna eller i transferbussar. Gäster får ta med egna godkända säkerhetsbälten och fasthållningsanordningar förutsatt att fordonen har kompatibel utrustning för att säkra barnet ordentligt, vilket inte kan garanteras. Vi förbehåller oss rätten att vägra landstigning eller busstransport för alla barn över 8 år och under 14 år av säkerhetsskäl.
Observera att för resor till Antarktis rekommenderar vi att barn är min. 12 år eller äldre och måste åtföljas av en ansvarig vuxen under alla landgångar och ombord.
Passagerare måste vara 21 år eller äldre för att konsumera eller köpa alkohol ombord. Fartyget förbehåller sig rätten att vägra service till någon som anses vara påverkad och att utgöra en risk för passagerarnas och besättningens välbefinnande och säkerhet.
Vi gör dig uppmärksam på att det utöver skandinaviska gäster också finns internationella gäster med på kryssningen. Därför består vårt expeditionsteam av både skandinaviska och engelsktalande expeditionsguider som arbetar med alla gästerna. Föredrag och informationsmöten kommer som utgångspunkt hållas på engelska. När vi går i land i grupper kommer det om möjligt tas hänsyn till nationalitet och språk.
Utöver Albatros expeditionsteam finns två besättningsteam ombord, som arbetar tillsammans för att göra din resa till en helt unik upplevelse. Skeppets kapten, styrmän och matroser har ansvaret för drift och navigation samt sköter arbetet på däck. Intendenten och hotellstaben har ansvar för hytterna, suiterna och maten och de gör sitt yttersta för att tillmötesgå dina behov ombord, och se till att du har en behaglig resa. Bägge besättningsteam är engelsktalande.
I samband med köpet av denna resa kommer vi att be dig fylla i formuläret "Deltagardeklaration och kontaktuppgifter" som ger oss information om hälsotillstånd, allergier och passinformation. Formuläret finns även tillgängligt genom att följa länken nedan.
En vattentät parkasjacka ingår i denna resa. Vi rekommenderar dock ändå att du packar kläder som kan bäras "lager-på-lager". Parkasjackan måste även beställas i formuläret på länken nedan och levereras ombord på fartyget.
Sist men inte minst måste du också fylla i din skostorlek. Detta görs också i formuläret. Skostorleken ska användas så att personalen ombord har ett par gummistövlar i rätt storlek redo för dig för de landningar där det behövs.
På denna resa krävs det att deltagarna har en reseförsäkring som bl.a. täcker eventuell hemtransport. Vi rekommenderar att man tecknar en reseförsäkring hos Gouda, då denna infriar alla nämnda krav.
Var uppmärksam på att reseförsäkringen skall omfatta följande situationer:
OBS: Vid kroniska sjukdomar måste man alltid inhämta ett förhandsgodkännande från försäkringssällskapet före avresa.
I samband med köpet av denna resa kommer vi att be dig fylla i formuläret "Deltagardeklaration och kontaktuppgifter" som ger oss information om hälsotillstånd, allergier och passinformation. Formuläret finns även tillgängligt genom att följa länken nedan.
En vattentät parkasjacka ingår i denna resa. Vi rekommenderar dock ändå att du packar kläder som kan bäras "lager-på-lager". Parkasjackan måste även beställas i formuläret på länken nedan och levereras ombord på fartyget.
Sist men inte minst måste du också fylla i din skostorlek. Detta görs också i formuläret. Skostorleken ska användas så att personalen ombord har ett par gummistövlar i rätt storlek redo för dig för de landningar där det behövs.
På denna resa krävs det att deltagarna har en reseförsäkring som bl.a. täcker eventuell hemtransport. Vi rekommenderar att man tecknar en reseförsäkring hos Gouda, då denna infriar alla nämnda krav.
Var uppmärksam på att reseförsäkringen skall omfatta följande situationer:
OBS: Vid kroniska sjukdomar måste man alltid inhämta ett förhandsgodkännande från försäkringssällskapet före avresa.
Leta genom dina gömmor innan du investerar i ny utrustning. Det råder inga som helst krav eller förväntningar på att kläder och utrustning behöver vara det allra senaste eller snyggaste.
Klädseln ombord på fartyget är väldigt avslappnad och i äkta expeditionsanda. Det här är inte en lyxkryssning i Karibien med kostym och långklänning. Vi kommer med största sannolikhet se många jeans och stickade tröjor.
Kom ihåg att luft är ett alldeles utmärkts isoleringsmaterial när den stängs in mellan flera lager kläder. Du har störst möjlighet att hålla värmen med flera tunna lager kläder än med ett eller två lager tjocka kläder. Det gör det även lättare för dig att anpassa din klädsel till det skiftande vädret. Och som tidigare nämnts skiftar vädret snabbt och plötsligt. Resenärer som tycker om vintersporter kan ta med sig sina sportkläder, men kom ihåg att du inte är lika aktiv här som när du sportar vanligtvis, och att du kan behöva några extra isolerande lager.
Många föredrar ullvantar innanför vattenavvisande överdragshandskar, eventuellt med gummiklädsel på undersidan, vilket get ett bättre grepp på isbelagda ytor. Fotografer föredrar tunna fingervantar i tjocka handskar eller vantar, eftersom du på det viset kan undvika stelfrusna fingrar. Skidhandskar är perfekt. Strumpor eller varma sockor i ullfrotté eller polypropen. Gärna knästrumpor och hellre två tunna par än ett tjockt par.
Högskaftade gummistövlar är en absolut nödvändighet när du går i land. Ocean Victory har bra och tåliga stövlar för alla deltagare. Ange därför skostorlek när du bokar resan! Även om personalen som betjänar gummibåtarna tar sig nära land och dessutom ger en hjälpande hand vid landstigning, är det nästan oundvikligt att någon gång behöva kliva ut i den låga bränningen. Förutom att gummistövlarna håller vattnet borta i samband med landstigning är de enkla att rengöra efter ett besök i en pingvinkoloni, då du ofta vadar runt i exkrement som kan förstöra ett par snygga vandringskängor.
Kraftiga motionsskor eller liknande samt vardagsskor med bra sula räcker mer än väl. Om du har svaga anklar kan du eventuellt ta med ett par vandringskängor med tjocka sulor inför promenaderna, för övrigt räcker det med bra träningsskor och gummistövlar. Ta inte med nya skor.
En pålitlig vind- och vattentät jacka med luva är väldigt viktigt, kanske till och med det viktigaste plagget på en resa till Antarktis. Jackan behöver inte vara tjock. Många Antarktisresenärer föredrar att använda en ofodrad jacka i goretex med en tröja (fleece) undertill. På denna kryssning får ni en Albatros-jacka som täcker alla behov. Mer information om jackan samt storleksangivelse skickas innan avresa.
Vattentäta överdragsbyxor är absolut nödvändigt. Antingen i goretex eller vanliga regnbyxor. Byxorna måste vara robusta och inte allt för obekväma att gå i. Därutöver bekväma och varma byxor under överdragsbyxorna, och naturligtvis långkalsonger, gärna i ullfrotté. Det är inte säkert att du kommer att behöva allt det här, men det är mycket bättre att vara på den säkra sidan.
Ull är varmast. Även vid fuktigt väder. Fleece är nästan lika varmt, men torkar snabbare. Hellre en tunn och en tjock tröja än en väldigt tjock tröja.
En bra halsduk eller en rundstickad halsduk är absolut nödvändigt när det blåser.
Är absolut nödvändigt eftersom en stor del av värmeförlusten från kroppen sker från huvudet. Mössan bör vara vatten- och vindtät och gå ner över öronen. Leta genom dina gömmor innan du investerar i ny utrustning. Det råder inga som helst krav eller förväntningar på att kläder och utrustning behöver vara det allra senaste eller snyggaste.
Solglasögon och solkräm
På Antarktis är UV-strålarna betydligt starkare än vi är vana vid. Solglasögon av hög kvalitet och med UV-skydd är ett absolut måste. Om du är glasögonbärare bör du prata med din optiker först så att du kan ta med dig extra solglasögon! Kom även ihåg att ta med en solkräm med hög solskyddsfaktor.
Kikare
Ett måste om du vill titta på fåglar och valar. Helst av hög kvalitet, gärna med 8 till 10 gånger förstoring och en lins med en diameter på minst 30 mm. En bra kikare kan köpas för under 800 kr.
Kamera
Större kameror bör medtas i en vattentät ryggsäck. Axelväskor är besvärliga att släpa runt på, och du kan räkna med skum som sprutar upp från vattnet. Ta med många reservbatterier och film. Liten ryggsäck, helst med vattentät yta, för personliga ägodelar under vandringarna. Föremålen kan även tas med i en plastpåse i ryggsäcken.
Plastpåsar
Ta med åtskilliga Plastpåsar är väldigt praktiska när du behöver sära på smutsiga och våta kläder och rena och torra.
Medicinlåda
- Plåster och kompresser
- Våtservetter
- Näsdroppar
- Myggspray
- Huvudvärkstabletter (helst febernedsättande)
- Immodium eller motsvarande
- Egen medicin
- Sjösjuketabletter, sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Åksjuketabletter som alternativ. Konsultera din läkare och testa medicinen före avresa för att veta hur det påverkar dig.
Sjösjukemedel
Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.
Böcker
Förvänta dig inte att hitta engelskspråkiga böcker i någon större utsträckning i Argentina. Ombord på fartyget finns det ett litet bibliotek, men ingen försäljning av böcker. Det bästa är om du tar med dig det du vill läsa hemifrån.
Leta genom dina gömmor innan du investerar i ny utrustning. Det råder inga som helst krav eller förväntningar på att kläder och utrustning behöver vara det allra senaste eller snyggaste.
Klädseln ombord på fartyget är väldigt avslappnad och i äkta expeditionsanda. Det här är inte en lyxkryssning i Karibien med kostym och långklänning. Vi kommer med största sannolikhet se många jeans och stickade tröjor.
Kom ihåg att luft är ett alldeles utmärkts isoleringsmaterial när den stängs in mellan flera lager kläder. Du har störst möjlighet att hålla värmen med flera tunna lager kläder än med ett eller två lager tjocka kläder. Det gör det även lättare för dig att anpassa din klädsel till det skiftande vädret. Och som tidigare nämnts skiftar vädret snabbt och plötsligt. Resenärer som tycker om vintersporter kan ta med sig sina sportkläder, men kom ihåg att du inte är lika aktiv här som när du sportar vanligtvis, och att du kan behöva några extra isolerande lager.
Många föredrar ullvantar innanför vattenavvisande överdragshandskar, eventuellt med gummiklädsel på undersidan, vilket get ett bättre grepp på isbelagda ytor. Fotografer föredrar tunna fingervantar i tjocka handskar eller vantar, eftersom du på det viset kan undvika stelfrusna fingrar. Skidhandskar är perfekt. Strumpor eller varma sockor i ullfrotté eller polypropen. Gärna knästrumpor och hellre två tunna par än ett tjockt par.
Högskaftade gummistövlar är en absolut nödvändighet när du går i land. Ocean Victory har bra och tåliga stövlar för alla deltagare. Ange därför skostorlek när du bokar resan! Även om personalen som betjänar gummibåtarna tar sig nära land och dessutom ger en hjälpande hand vid landstigning, är det nästan oundvikligt att någon gång behöva kliva ut i den låga bränningen. Förutom att gummistövlarna håller vattnet borta i samband med landstigning är de enkla att rengöra efter ett besök i en pingvinkoloni, då du ofta vadar runt i exkrement som kan förstöra ett par snygga vandringskängor.
Kraftiga motionsskor eller liknande samt vardagsskor med bra sula räcker mer än väl. Om du har svaga anklar kan du eventuellt ta med ett par vandringskängor med tjocka sulor inför promenaderna, för övrigt räcker det med bra träningsskor och gummistövlar. Ta inte med nya skor.
En pålitlig vind- och vattentät jacka med luva är väldigt viktigt, kanske till och med det viktigaste plagget på en resa till Antarktis. Jackan behöver inte vara tjock. Många Antarktisresenärer föredrar att använda en ofodrad jacka i goretex med en tröja (fleece) undertill. På denna kryssning får ni en Albatros-jacka som täcker alla behov. Mer information om jackan samt storleksangivelse skickas innan avresa.
Vattentäta överdragsbyxor är absolut nödvändigt. Antingen i goretex eller vanliga regnbyxor. Byxorna måste vara robusta och inte allt för obekväma att gå i. Därutöver bekväma och varma byxor under överdragsbyxorna, och naturligtvis långkalsonger, gärna i ullfrotté. Det är inte säkert att du kommer att behöva allt det här, men det är mycket bättre att vara på den säkra sidan.
Ull är varmast. Även vid fuktigt väder. Fleece är nästan lika varmt, men torkar snabbare. Hellre en tunn och en tjock tröja än en väldigt tjock tröja.
En bra halsduk eller en rundstickad halsduk är absolut nödvändigt när det blåser.
Är absolut nödvändigt eftersom en stor del av värmeförlusten från kroppen sker från huvudet. Mössan bör vara vatten- och vindtät och gå ner över öronen. Leta genom dina gömmor innan du investerar i ny utrustning. Det råder inga som helst krav eller förväntningar på att kläder och utrustning behöver vara det allra senaste eller snyggaste.
Solglasögon och solkräm
På Antarktis är UV-strålarna betydligt starkare än vi är vana vid. Solglasögon av hög kvalitet och med UV-skydd är ett absolut måste. Om du är glasögonbärare bör du prata med din optiker först så att du kan ta med dig extra solglasögon! Kom även ihåg att ta med en solkräm med hög solskyddsfaktor.
Kikare
Ett måste om du vill titta på fåglar och valar. Helst av hög kvalitet, gärna med 8 till 10 gånger förstoring och en lins med en diameter på minst 30 mm. En bra kikare kan köpas för under 800 kr.
Kamera
Större kameror bör medtas i en vattentät ryggsäck. Axelväskor är besvärliga att släpa runt på, och du kan räkna med skum som sprutar upp från vattnet. Ta med många reservbatterier och film. Liten ryggsäck, helst med vattentät yta, för personliga ägodelar under vandringarna. Föremålen kan även tas med i en plastpåse i ryggsäcken.
Plastpåsar
Ta med åtskilliga Plastpåsar är väldigt praktiska när du behöver sära på smutsiga och våta kläder och rena och torra.
Medicinlåda
- Plåster och kompresser
- Våtservetter
- Näsdroppar
- Myggspray
- Huvudvärkstabletter (helst febernedsättande)
- Immodium eller motsvarande
- Egen medicin
- Sjösjuketabletter, sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Åksjuketabletter som alternativ. Konsultera din läkare och testa medicinen före avresa för att veta hur det påverkar dig.
Sjösjukemedel
Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.
Böcker
Förvänta dig inte att hitta engelskspråkiga böcker i någon större utsträckning i Argentina. Ombord på fartyget finns det ett litet bibliotek, men ingen försäljning av böcker. Det bästa är om du tar med dig det du vill läsa hemifrån.
1991 antog Antarktisförbundets länder ett protokoll om miljöskydd. I det här protokollet betecknas hela kontinenten som naturreservat. Antarktis är det största vildmarksområdet på jorden, och är än så länge i stort sett orört. Hittills har det inte påverkats nämnvärt av människans mer eller mindre lyckade aktiviteter. Hjälp gärna till så att det förblir på det viset!
FAQ (vanligt förekommande frågor) om utflykten ”Övernattning under bar himmel i Antarktis (camping)”
VARFÖR KAN VI INTE SOVA I TÄLT?
Att sova i en varm bivack gör att du känner dig som en äkta Antarktis-utforskare. Det ger dig den bästa erfarenheten och upplevelsen av Antarktis och du vaknar med helt otroliga vyer. Vi tror inte att ett litet stängt tält kan ge dig tillnärmelsevis samma underbara upplevelse.
KAN MAN TA MED SIG MAT? Enligt Antarctic Treaty (Antarktisfördraget) och IAATO-regler, är det förbjudet att äta mat eller snacks i land. Detta för att förhindra spridning av ovälkomna växter eller smittoämnen/föroreningar.
KAN JAG GÅ PÅ TOALETTEN? Toalettbesök bör undvikas under landvistelsen, enligt Antarkrisfördraget och IAATO-regler, och toalettbesök gör göras innan landstigning och campingen börjar. För akuta behov under campingen kommer en bärbar toalett att finnas tillgänglig på land och allt avfall måste tas tillbaka till fartyget. Var också medveten om att det inte går att borsta tänderna på land. Det bör göras ombord innan landstigning eller när vi kommer tillbaka till fartyget morgonen därpå.
VAR OCH HUR LÄNGE STANNAR VI PÅ LAND? Vanligtvis går vi i land ca kl 21.00 och återkommer ca kl 06.00 morgonen därpå. Vi erbjuder strandnära camping på kontinenten eller på närliggande öar beroende på resplan, väder och isförhållanden. Campinggrupper stannar i max 10 timmar i land.
VAD SKER OM LOKALA VÄDER- OCH ISFÖRHÅLLANDEN GÖR CAMPINGEN OSÄKER? Expeditionsledaren gör sitt bästa för att campingen ska äga rum. Men om lokala förhållanden hindrar oss från att campa i land, kan vi försöka att campa på fartygets öppna däck.
KRÄVS TIDIGARE ERFARENHET? Tidigare campingerfarenhet är inte nödvändig. Det finns inga fysiska krav annat än att hjälpa guiderna att göra iordning campingen och göra rent efteråt. Vänligen notera att vi campar inte på en campingplats. Det kan finns stenar, snö, lera och frusna ytor. Vi förväntar oss att alla campare hjälper till, förbereder campingen och är behjälplig med det som måste göras morgonen därpå. All utrustning måste rengöras ordentligt efter användning. Ibland kan vädret komplicera uppgifterna.
VILKA VÄDERFÖRHÅLLANDEN RÅDER? Runt Antarktis kuster brukar temperaturen ligga runt noll (december-februari). På kvällen sjunker temperaturen och på dagen kan det vara några grader varmaren (-5 till +5°C / 22 till 42°F). Varm klädsel, en flexibel inställning och en känsla för äventyr är de bästa sätten att övervinna dessa ibland svåra förhållanden.
1991 antog Antarktisförbundets länder ett protokoll om miljöskydd. I det här protokollet betecknas hela kontinenten som naturreservat. Antarktis är det största vildmarksområdet på jorden, och är än så länge i stort sett orört. Hittills har det inte påverkats nämnvärt av människans mer eller mindre lyckade aktiviteter. Hjälp gärna till så att det förblir på det viset!
FAQ (vanligt förekommande frågor) om utflykten ”Övernattning under bar himmel i Antarktis (camping)”
VARFÖR KAN VI INTE SOVA I TÄLT?
Att sova i en varm bivack gör att du känner dig som en äkta Antarktis-utforskare. Det ger dig den bästa erfarenheten och upplevelsen av Antarktis och du vaknar med helt otroliga vyer. Vi tror inte att ett litet stängt tält kan ge dig tillnärmelsevis samma underbara upplevelse.
KAN MAN TA MED SIG MAT? Enligt Antarctic Treaty (Antarktisfördraget) och IAATO-regler, är det förbjudet att äta mat eller snacks i land. Detta för att förhindra spridning av ovälkomna växter eller smittoämnen/föroreningar.
KAN JAG GÅ PÅ TOALETTEN? Toalettbesök bör undvikas under landvistelsen, enligt Antarkrisfördraget och IAATO-regler, och toalettbesök gör göras innan landstigning och campingen börjar. För akuta behov under campingen kommer en bärbar toalett att finnas tillgänglig på land och allt avfall måste tas tillbaka till fartyget. Var också medveten om att det inte går att borsta tänderna på land. Det bör göras ombord innan landstigning eller när vi kommer tillbaka till fartyget morgonen därpå.
VAR OCH HUR LÄNGE STANNAR VI PÅ LAND? Vanligtvis går vi i land ca kl 21.00 och återkommer ca kl 06.00 morgonen därpå. Vi erbjuder strandnära camping på kontinenten eller på närliggande öar beroende på resplan, väder och isförhållanden. Campinggrupper stannar i max 10 timmar i land.
VAD SKER OM LOKALA VÄDER- OCH ISFÖRHÅLLANDEN GÖR CAMPINGEN OSÄKER? Expeditionsledaren gör sitt bästa för att campingen ska äga rum. Men om lokala förhållanden hindrar oss från att campa i land, kan vi försöka att campa på fartygets öppna däck.
KRÄVS TIDIGARE ERFARENHET? Tidigare campingerfarenhet är inte nödvändig. Det finns inga fysiska krav annat än att hjälpa guiderna att göra iordning campingen och göra rent efteråt. Vänligen notera att vi campar inte på en campingplats. Det kan finns stenar, snö, lera och frusna ytor. Vi förväntar oss att alla campare hjälper till, förbereder campingen och är behjälplig med det som måste göras morgonen därpå. All utrustning måste rengöras ordentligt efter användning. Ibland kan vädret komplicera uppgifterna.
VILKA VÄDERFÖRHÅLLANDEN RÅDER? Runt Antarktis kuster brukar temperaturen ligga runt noll (december-februari). På kvällen sjunker temperaturen och på dagen kan det vara några grader varmaren (-5 till +5°C / 22 till 42°F). Varm klädsel, en flexibel inställning och en känsla för äventyr är de bästa sätten att övervinna dessa ibland svåra förhållanden.
Läs mer om hytterna under Information om resan:
Båda utflykter köps ombord på fartyget.
Tillägg för utvändig enkelhytt med fönsterglugg kat. G
25 198:-
Engelsktalande expeditionsteam
Nej
Ja
Argentinsk peso, US-dollar (ombord på fartyget)
Engelsktalande expeditionsteam
Nej
Ja
Argentinsk peso, US-dollar (ombord på fartyget)