Miami – Cartagena – Panamakanalen – Panama City – Puerto Caldera - Puerto Quetzal – Puerto Vallarta – Cabo San Lucas - Los Angeles
Fokus för denna resa är en av mänsklighetens största och nästan omöjliga bedrifter, nämligen den 80 kilometer långa Panamakanalen, som visade sig vara mycket mer komplicerad än att bara gräva en ränna.
Resan börjar med en övernattning i Florida. På programmet står en stadsrundtur i Miami med vacker art deco-arkitektur och en legendarisk strandpromenad, innan vi far vidare till några av den nya världens spännande och skyddade öar och städer. Längs vägen anordnas tre specialutflykter (tillköp) till 2 UNESCO-skyddade kolonialstäder – Cartagena och Antigua – samt till Panama City med ett besök vid kanalen från landsidan.
Miami – Cartagena – Panamakanalen – Panama City – Puerto Caldera - Puerto Quetzal – Puerto Vallarta – Cabo San Lucas - Los Angeles
Norwegian Joy är ett av rederiet Norwegian Cruise Lines fartyg med gott om plats, ett stort utbud av underhållning och spännande restauranger ombord.
Vi flyger från Stockholm med kurs mot Miami. När vi kommer fram, kör vi till vårt hotell inte långt från flygplatsen. Här kan vi vila efter den långa resan innan vi på allvar tar oss an vårt äventyr imorgon.
Dag 1
Stockholm – Miami, Florida, USA
Vi flyger från Stockholm med kurs mot Miami. När vi kommer fram, kör vi till vårt hotell inte långt från flygplatsen. Här kan vi vila efter den långa resan innan vi på allvar tar oss an vårt äventyr imorgon.
Avresa kl. 16.00
I dag åker vi på stadsrundtur i Miami, där vi bland annat ser de vackra art deco-byggnaderna och strandpromenaden Ocean Drive, där både besökare och boende ses promenera samt besöka kaféer och restauranger. Vi njuter av atmosfären i Floridas största stad och sätter därefter kursen mot hamnen där vårt fartyg ligger vid kajen. Sent på eftermiddagen är det dags för avresa från Miami.
Dag 2
Miami. Stadsrundtur i Miami och avresa
Avresa kl. 16.00
I dag åker vi på stadsrundtur i Miami, där vi bland annat ser de vackra art deco-byggnaderna och strandpromenaden Ocean Drive, där både besökare och boende ses promenera samt besöka kaféer och restauranger. Vi njuter av atmosfären i Floridas största stad och sätter därefter kursen mot hamnen där vårt fartyg ligger vid kajen. Sent på eftermiddagen är det dags för avresa från Miami.
Ett par dagar på havet är det perfekta sättet att börja en kryssning på. Medan vi rör oss ut mot det Karibiska Havet kan du koppla av på däck i en liggstol och njuta av utsikten, läsa en god bok och utnyttja fartygets många faciliteter och erbjudanden. Ombord finns många matställen att välja mellan och flera barer där du kan ta ett glas vin eller en läcker cocktail. Ombord finns också ett trevligt bibliotek med olika brädspel, en teater, ett kasino, fitness-faciliteter och ett spa där du kan skämma bort dig med olika behandlingar (beställs och betalas direkt ombord på fartyget). Reseledaren informerar löpande om de möjligheter som finns och står också för en rad gemensamma sociala arrangemang och informationsmöten för Albatros-gruppen.
Dag 3 - 4
Tid till avkoppling och nöjen ombord
Ett par dagar på havet är det perfekta sättet att börja en kryssning på. Medan vi rör oss ut mot det Karibiska Havet kan du koppla av på däck i en liggstol och njuta av utsikten, läsa en god bok och utnyttja fartygets många faciliteter och erbjudanden. Ombord finns många matställen att välja mellan och flera barer där du kan ta ett glas vin eller en läcker cocktail. Ombord finns också ett trevligt bibliotek med olika brädspel, en teater, ett kasino, fitness-faciliteter och ett spa där du kan skämma bort dig med olika behandlingar (beställs och betalas direkt ombord på fartyget). Reseledaren informerar löpande om de möjligheter som finns och står också för en rad gemensamma sociala arrangemang och informationsmöten för Albatros-gruppen.
Ankomst kl. 06.00, avresa kl. 14.00
I dag lägger vi till i Cartagena på Colombias norra kust. Cartagena grundades 1533 och är en av de äldsta kolonialstäderna från spanjorernas tid vid makten. Cartagena är också en av de vackraste och mest välbevarade städerna som den spanska kolonialmakten skapade i Syd- och Mellanamerika, och den gamla befästa stadsdelen finns med på UNESCO:s lista över världens kulturarv. Dagens Albatros-utflykt är en stadsrundtur i Cartagena. Vi ser bland annat den imponerande, lite rödaktiga militärfästningen San Felipe de Barajas, som började byggas 1536 samt förstärktes och byggdes ut flera gånger under följande århundraden. Cartagena utsattes för flera attacker, eftersom det var härifrån som spanjorerna fraktade guld, silver och ädelstenar hem till Spanien. Fästningen var strategiskt placerad, och skyddade staden både mot angrepp från land samt attacker av pirater från havet.
Vi ska också promenera runt i Cartagenas gamla befästa stadsdel. Här på de små, smala gatorna ser vi vackra och välbevarade byggnader i kolonialstil: privata hem med träbalkonger sida vid sida med stora officiella byggnader, som inrymde den omfattande spanska administrationen. Under turen ser vi några av de mest intressanta monumenten som Popa-klostret, som ligger på stadens högsta punkt, en 150 meter hög kulle, varifrån det är fantastisk utsikt. Vi ser också statyn av India Catalina, som stoiskt blickar ut över världen endast iförd ett höftskynke och fjäderprydnad. India Catalina bortfördes och undervisades i spanska, eftersom hon skulle fungera som tolk för spanjorerna i deras vidare kolonisering av Colombia.
(Dagens utflykt ingår inte i resans pris. Ett särskilt utflyktspaket kan köpas, mer info finns längre ner i programmet.)
Dag 5
Cartagena, Colombia. Möjlighet till stadsvandring i den gamla UNESCO-skyddade stadsdelen, inkl. San Felipe-fästningen
Ankomst kl. 06.00, avresa kl. 14.00
I dag lägger vi till i Cartagena på Colombias norra kust. Cartagena grundades 1533 och är en av de äldsta kolonialstäderna från spanjorernas tid vid makten. Cartagena är också en av de vackraste och mest välbevarade städerna som den spanska kolonialmakten skapade i Syd- och Mellanamerika, och den gamla befästa stadsdelen finns med på UNESCO:s lista över världens kulturarv. Dagens Albatros-utflykt är en stadsrundtur i Cartagena. Vi ser bland annat den imponerande, lite rödaktiga militärfästningen San Felipe de Barajas, som började byggas 1536 samt förstärktes och byggdes ut flera gånger under följande århundraden. Cartagena utsattes för flera attacker, eftersom det var härifrån som spanjorerna fraktade guld, silver och ädelstenar hem till Spanien. Fästningen var strategiskt placerad, och skyddade staden både mot angrepp från land samt attacker av pirater från havet.
Vi ska också promenera runt i Cartagenas gamla befästa stadsdel. Här på de små, smala gatorna ser vi vackra och välbevarade byggnader i kolonialstil: privata hem med träbalkonger sida vid sida med stora officiella byggnader, som inrymde den omfattande spanska administrationen. Under turen ser vi några av de mest intressanta monumenten som Popa-klostret, som ligger på stadens högsta punkt, en 150 meter hög kulle, varifrån det är fantastisk utsikt. Vi ser också statyn av India Catalina, som stoiskt blickar ut över världen endast iförd ett höftskynke och fjäderprydnad. India Catalina bortfördes och undervisades i spanska, eftersom hon skulle fungera som tolk för spanjorerna i deras vidare kolonisering av Colombia.
(Dagens utflykt ingår inte i resans pris. Ett särskilt utflyktspaket kan köpas, mer info finns längre ner i programmet.)
Ankomst till Panama City kl. 20.00
Idag får vi uppleva en av resans absoluta höjdpunkter när vi åker genom Panamakanalen, som invigdes 1914. Det ambitiösa projektet med att förbinda de två världshaven ställde ingenjörerna inför en ytterst krävande uppgift – för att inte tala om den ekonomiska och politiska utmaningen med hela projektet. Idén om att anlägga en kanal går hela vägen tillbaka till när den spanske erövraren Balboa, 1513 nådde Panamas Stillahavskust. I och med detta började handelsmän och regeringar att fantisera om en passage som skulle låta fartyg ta sig från Atlanten till Stilla havet utan att behöva färdas den 20 000 kilometer långa och farofyllda sträckan runt Sydamerikas spets. Det var många som förespråkade projektet, bland andra Benjamin Franklin och filosofen Goethe.
Det franska företaget La Societé Internationale du Canal Interocéanique påbörjade byggnationen 1880, och de kommande två årtiondena präglades av konstanta ingenjörsmässiga utmaningar, ett otal jordbävningar samt utbrott av malaria och gula febern, som tog livet av nästan 22 000 arbetare(!) Fransmännen beslutade sig för att sälja rättigheterna till projektet till den amerikanska regeringen under president Theodore Roosevelt. Priset var 40 miljoner dollar. När amerikanerna övertog byggprojektet 1904 stod de inför den största fördämningen och de största slussarna och järnportarna som någonsin skådats vid den här tidpunkten.
Miljöutmaningarna var också enorma. En aldrig sinande ström av personer från många olika länder arbetade med det stora byggprojektet, och många omkom längs vägen. Den 15 augusti 1914 invigdes Panamakanalen och fartyget SS Ancon seglade som första fartyg genom det människoskapade underverket. Kanalen har fortfarande stor betydelse för skeppsfarten och världshandeln, och tillhör helt och hållet Panama. Till följd av moderna handels- och containerfartyg som hela tiden blir allt större, arbetar man idag för att utvidga Panamakanalen och slussarna så att större fartyg än normalstorleken på 32,3 meters bredd ska kunna ta sig genom kanalen.
Var uppmärksam på att tiderna för genomfarten kan ändras, så lyssna noga efter information från kaptenen över fartygets högtalare samt från vår reseledare.
På kvällen lägger vi till i Panama City och det är platsen för morgondagens besök, efter att vi fått oss en god nattsömn.
Dag 6
Genomresa av Panamakanalen
Ankomst till Panama City kl. 20.00
Idag får vi uppleva en av resans absoluta höjdpunkter när vi åker genom Panamakanalen, som invigdes 1914. Det ambitiösa projektet med att förbinda de två världshaven ställde ingenjörerna inför en ytterst krävande uppgift – för att inte tala om den ekonomiska och politiska utmaningen med hela projektet. Idén om att anlägga en kanal går hela vägen tillbaka till när den spanske erövraren Balboa, 1513 nådde Panamas Stillahavskust. I och med detta började handelsmän och regeringar att fantisera om en passage som skulle låta fartyg ta sig från Atlanten till Stilla havet utan att behöva färdas den 20 000 kilometer långa och farofyllda sträckan runt Sydamerikas spets. Det var många som förespråkade projektet, bland andra Benjamin Franklin och filosofen Goethe.
Det franska företaget La Societé Internationale du Canal Interocéanique påbörjade byggnationen 1880, och de kommande två årtiondena präglades av konstanta ingenjörsmässiga utmaningar, ett otal jordbävningar samt utbrott av malaria och gula febern, som tog livet av nästan 22 000 arbetare(!) Fransmännen beslutade sig för att sälja rättigheterna till projektet till den amerikanska regeringen under president Theodore Roosevelt. Priset var 40 miljoner dollar. När amerikanerna övertog byggprojektet 1904 stod de inför den största fördämningen och de största slussarna och järnportarna som någonsin skådats vid den här tidpunkten.
Miljöutmaningarna var också enorma. En aldrig sinande ström av personer från många olika länder arbetade med det stora byggprojektet, och många omkom längs vägen. Den 15 augusti 1914 invigdes Panamakanalen och fartyget SS Ancon seglade som första fartyg genom det människoskapade underverket. Kanalen har fortfarande stor betydelse för skeppsfarten och världshandeln, och tillhör helt och hållet Panama. Till följd av moderna handels- och containerfartyg som hela tiden blir allt större, arbetar man idag för att utvidga Panamakanalen och slussarna så att större fartyg än normalstorleken på 32,3 meters bredd ska kunna ta sig genom kanalen.
Var uppmärksam på att tiderna för genomfarten kan ändras, så lyssna noga efter information från kaptenen över fartygets högtalare samt från vår reseledare.
På kvällen lägger vi till i Panama City och det är platsen för morgondagens besök, efter att vi fått oss en god nattsömn.
Avresa kl. 20.00
I dag vaknar vi utanför Panama City, som är en av Karibiska Havets viktigaste hamnstäder, eftersom den har hela tre moderna hamnar och ligger i en internationell frihandelszon. Staden grundades i mitten på 1800-talet i samband med anläggningen av Panama Railroad. Järnvägen korsade den mellanamerikanska landtungan och förband Colón på Atlantsidan med Panama City på Stilla Havssidan. Och det är just Panama City vi ska besöka i dag. Vi börjar med att köra in i centrum av den gamla stadsdelen. Här ser vi de främsta sevärdheterna innan vi fortsätter till den mäktiga kanalen. Vi besöker Panamakanalmuseet och lär mer om hur Panamakanalen byggdes och sist, men inte minst, ser vi Miraflores-slussarna innan vi återvänder till vårt fartyg.
(Dagens utflykt ingår inte i resans pris. Ett särskilt utflyktspaket kan köpas, mer info finns längre ner i programmet.)
Dag 7
Panama City, Panama. Möjlighet till utflykt till Panama City och slussarna vid Miraflores
Avresa kl. 20.00
I dag vaknar vi utanför Panama City, som är en av Karibiska Havets viktigaste hamnstäder, eftersom den har hela tre moderna hamnar och ligger i en internationell frihandelszon. Staden grundades i mitten på 1800-talet i samband med anläggningen av Panama Railroad. Järnvägen korsade den mellanamerikanska landtungan och förband Colón på Atlantsidan med Panama City på Stilla Havssidan. Och det är just Panama City vi ska besöka i dag. Vi börjar med att köra in i centrum av den gamla stadsdelen. Här ser vi de främsta sevärdheterna innan vi fortsätter till den mäktiga kanalen. Vi besöker Panamakanalmuseet och lär mer om hur Panamakanalen byggdes och sist, men inte minst, ser vi Miraflores-slussarna innan vi återvänder till vårt fartyg.
(Dagens utflykt ingår inte i resans pris. Ett särskilt utflyktspaket kan köpas, mer info finns längre ner i programmet.)
En vistelse på ett kryssningsfartyg är en underbar blandning av avkoppling och upplevelser. Börja din dag med soluppgång vid horisonten och frukost från fartygets rikliga buffé, där du kan skämma bort dig själv och dina smaklökar. Efter frukostens frestelser kan du ett uppfriskande dopp i poolen, eller kanske delta i en av många fitness-erbjudanden. På eftermiddagen kan du pröva lyckan på kasinot, besöka spabadet för en behandling eller kanske delta i en frågesport, lyssna på underbar musik eller något helt annat. Det finns upplevelser mot betalning, men mycket är också gratis.
När solen börjar gå ner, kan du njuta av en romantisk middag på någon av fartygets specialrestauranger och skåla för det goda livet, medan du njuter av gourmetmat. Avsluta kvällen med att kika på stjärnorna från däcket eller ta en svängom i fartygets nattklubb.
Dag 8
På havet mot Costa Rica
En vistelse på ett kryssningsfartyg är en underbar blandning av avkoppling och upplevelser. Börja din dag med soluppgång vid horisonten och frukost från fartygets rikliga buffé, där du kan skämma bort dig själv och dina smaklökar. Efter frukostens frestelser kan du ett uppfriskande dopp i poolen, eller kanske delta i en av många fitness-erbjudanden. På eftermiddagen kan du pröva lyckan på kasinot, besöka spabadet för en behandling eller kanske delta i en frågesport, lyssna på underbar musik eller något helt annat. Det finns upplevelser mot betalning, men mycket är också gratis.
När solen börjar gå ner, kan du njuta av en romantisk middag på någon av fartygets specialrestauranger och skåla för det goda livet, medan du njuter av gourmetmat. Avsluta kvällen med att kika på stjärnorna från däcket eller ta en svängom i fartygets nattklubb.
Ankomst kl. 07.00, avresa kl. 18.00
I dag kommer vi fram till Costa Rica och går i land i hamnstaden Puerto Caldera, som är en av Costa Ricas viktigaste hamnar. Härifrån fraktas kaffe, frukt och andra jordbruksprodukter från området till destinationer längs den amerikanska kontinentens västra kust. Costa Rica betyder den ’rika kusten’ på spanska.
I dag tar vi en kaffepaus, för när man säger Costa Rica, måste man också säga kaffe! Kaffe är en grundsten i Costa Ricas historia, och vi kommer närmare historien under dagens utflykt som är ett besök på kaffeplantagen Espiritu Santo. Här dyker vi ner i berättelsen om gårdens historia, läge, topografi och en mängd annan information om Costa Ricas gyllene bönor.
I utflykten ingår bland annat ett besök i ett traditionellt hus, som är den perfekta utgångspunkten för att lyssna till hur kaffet användes och varför man lokalt fortfarande använder ”chorreador”, trots att kaffebryggare uppfanns för länge sedan.
Vi ska givetvis också provsmaka kaffeprodukterna, där olika aromer och smakvarianter blir tydliga för var och en.
(Dagens utflykt ingår inte i resans pris. Ett särskilt utflyktspaket kan köpas, mer info finns längre ner i programmet.)
Dag 9
Puerto Caldera, Costa Rica. Möjlighet till utflykt till kaffeplantage
Ankomst kl. 07.00, avresa kl. 18.00
I dag kommer vi fram till Costa Rica och går i land i hamnstaden Puerto Caldera, som är en av Costa Ricas viktigaste hamnar. Härifrån fraktas kaffe, frukt och andra jordbruksprodukter från området till destinationer längs den amerikanska kontinentens västra kust. Costa Rica betyder den ’rika kusten’ på spanska.
I dag tar vi en kaffepaus, för när man säger Costa Rica, måste man också säga kaffe! Kaffe är en grundsten i Costa Ricas historia, och vi kommer närmare historien under dagens utflykt som är ett besök på kaffeplantagen Espiritu Santo. Här dyker vi ner i berättelsen om gårdens historia, läge, topografi och en mängd annan information om Costa Ricas gyllene bönor.
I utflykten ingår bland annat ett besök i ett traditionellt hus, som är den perfekta utgångspunkten för att lyssna till hur kaffet användes och varför man lokalt fortfarande använder ”chorreador”, trots att kaffebryggare uppfanns för länge sedan.
Vi ska givetvis också provsmaka kaffeprodukterna, där olika aromer och smakvarianter blir tydliga för var och en.
(Dagens utflykt ingår inte i resans pris. Ett särskilt utflyktspaket kan köpas, mer info finns längre ner i programmet.)
Vi har tagit oss ut i Stilla Havet och njuter av ännu en dag på havet, på vår färd mot Guatemala.
Dag 10
På havet mot Guatemala
Vi har tagit oss ut i Stilla Havet och njuter av ännu en dag på havet, på vår färd mot Guatemala.
Ankomst kl. 07.00, avresa kl. 18.00
Vi lägger till i Puerto Quetzal på Guatemalas Stilla Havs-kust. Under dagens Albatros-utflykt kör vi in i landet genom vackra och bördiga landskap, och besöker den UNESCO-skyddade staden Antigua, ytterligare ett fint exempel på spanska kolonial arkitektur. Staden har en magisk charm och man känner tydligt historiens mäktiga vingslag.
Antigua grundades 1527 och var fram till 1773 huvudstad i provinsen. Staden ligger på höglandet på cirka 1500 meters höjd och är vackert och dramatiskt inramad av tre aktiva vulkaner. På vulkansluttningarna odlas en av världens främsta kaffesorter, som kan avnjutas på stadens kaféer. Förutom sitt goda kaffe är staden också känd som en bra plats för att lära sig spanska. Här finns omkring 60 språkskolor som attraherar resande från hela världen.
Vi går en sväng på kullerstensgatorna och ser bland annat stadens centrala torg, den lokala marknaden samt en jade-fabrik, och får se hur den gröna mineralen görs om till dekorativa figurer. Vi äter också lunch med lokala rätter.
(Dagens utflykt ingår inte i resans pris. Ett särskilt utflyktspaket kan köpas, mer info finns längre ner i programmet.)
Dag 11
Puerto Quetzal, Guatemala. Möjlighet till stadsrundtur i UNESCO-skyddade Antigua
Ankomst kl. 07.00, avresa kl. 18.00
Vi lägger till i Puerto Quetzal på Guatemalas Stilla Havs-kust. Under dagens Albatros-utflykt kör vi in i landet genom vackra och bördiga landskap, och besöker den UNESCO-skyddade staden Antigua, ytterligare ett fint exempel på spanska kolonial arkitektur. Staden har en magisk charm och man känner tydligt historiens mäktiga vingslag.
Antigua grundades 1527 och var fram till 1773 huvudstad i provinsen. Staden ligger på höglandet på cirka 1500 meters höjd och är vackert och dramatiskt inramad av tre aktiva vulkaner. På vulkansluttningarna odlas en av världens främsta kaffesorter, som kan avnjutas på stadens kaféer. Förutom sitt goda kaffe är staden också känd som en bra plats för att lära sig spanska. Här finns omkring 60 språkskolor som attraherar resande från hela världen.
Vi går en sväng på kullerstensgatorna och ser bland annat stadens centrala torg, den lokala marknaden samt en jade-fabrik, och får se hur den gröna mineralen görs om till dekorativa figurer. Vi äter också lunch med lokala rätter.
(Dagens utflykt ingår inte i resans pris. Ett särskilt utflyktspaket kan köpas, mer info finns längre ner i programmet.)
Ett par dagar på ett kryssningsfartyg är en härlig blandning av avkoppling och upplevelser. Börja morgonen med soluppgång och frukost från fartygets rikliga buffé där du kan skämma bort dig själv och dina smaklökar. Mätt av frukostens frestelser kan du ta ett uppfriskande dopp eller kanske delta i något av alla fitness-erbjudanden. På eftermiddagen kan du pröva lyckan på kasinot, besöka spat för massage eller kanske delta i en show eller matlagningskurs som erbjuds ombord. När solen börjar gå ner kan du njuta av en romantisk middag på en av fartygets specialrestauranger, där du kan skåla för det goda livet medan du njuter av gourmeträtter. Avsluta kvällen med att kika på stjärnor från däcket eller ta en svängom på fartygets nattklubb.
Dag 12 - 13
På havet längs den Mexikanska Rivieran
Ett par dagar på ett kryssningsfartyg är en härlig blandning av avkoppling och upplevelser. Börja morgonen med soluppgång och frukost från fartygets rikliga buffé där du kan skämma bort dig själv och dina smaklökar. Mätt av frukostens frestelser kan du ta ett uppfriskande dopp eller kanske delta i något av alla fitness-erbjudanden. På eftermiddagen kan du pröva lyckan på kasinot, besöka spat för massage eller kanske delta i en show eller matlagningskurs som erbjuds ombord. När solen börjar gå ner kan du njuta av en romantisk middag på en av fartygets specialrestauranger, där du kan skåla för det goda livet medan du njuter av gourmeträtter. Avsluta kvällen med att kika på stjärnor från däcket eller ta en svängom på fartygets nattklubb.
Ankomst 07.00, avresa kl. 16.00
Puerto Vallarta ligger i Banderasbukten, Mexikos största naturliga bukt, som är 55 kilometer lång och 35 kilometer bred. Staden har sedan 1950-talet varit en populär semesterort, både före mexikaner och amerikanare. Här är det fint med kullerstensgator och många små kaféer och restauranger, men staden har också en modern touch. Längs Cuale-floden finns det två stora marknader, där man kan köpa hantverk och souvenirer, och staden har också ett arkeologiskt museum med en betydande samling av precolumbiansk konst.
Ta en promenad längs strandpromenaden Malecón, och njut av skulpturer av samtida konstnärer som Sergio Bustamante, Alejandro Colunga och Ramiz Barquet. Ellet sätt dig på ett av promenadens kaféer och se på folklivet.
Puerot Vallarta har många stränder och den mest populära är Playa de los Muertos – de dödas strand. Det makabra namnet kommer från när piratskeppen ankrade vid stranden när de skulle vila sig och planera nya upptåg. För att sätta stopp för detta fångade den lokala guvernören besättningen från ett fartyg och hängde samtliga besättningsmedlemmar på stranden för att sätta skräck i andra pirater. Trots namnet är stranden i dag är en mycket livlig plats! Här finns allt man kan önska sig i form av restauranger, parasoller och liggstolar, vattensport och underhållning.
Dag 14
Puerto Vallarta, Mexico. Tid för upplevelser i solen
Ankomst 07.00, avresa kl. 16.00
Puerto Vallarta ligger i Banderasbukten, Mexikos största naturliga bukt, som är 55 kilometer lång och 35 kilometer bred. Staden har sedan 1950-talet varit en populär semesterort, både före mexikaner och amerikanare. Här är det fint med kullerstensgator och många små kaféer och restauranger, men staden har också en modern touch. Längs Cuale-floden finns det två stora marknader, där man kan köpa hantverk och souvenirer, och staden har också ett arkeologiskt museum med en betydande samling av precolumbiansk konst.
Ta en promenad längs strandpromenaden Malecón, och njut av skulpturer av samtida konstnärer som Sergio Bustamante, Alejandro Colunga och Ramiz Barquet. Ellet sätt dig på ett av promenadens kaféer och se på folklivet.
Puerot Vallarta har många stränder och den mest populära är Playa de los Muertos – de dödas strand. Det makabra namnet kommer från när piratskeppen ankrade vid stranden när de skulle vila sig och planera nya upptåg. För att sätta stopp för detta fångade den lokala guvernören besättningen från ett fartyg och hängde samtliga besättningsmedlemmar på stranden för att sätta skräck i andra pirater. Trots namnet är stranden i dag är en mycket livlig plats! Här finns allt man kan önska sig i form av restauranger, parasoller och liggstolar, vattensport och underhållning.
Ankomst kl. 07.00, avresa kl. 15. 00
På sydspetsen av den långa halvön Baja California ligger Cabo San Lucas. I det lugna farvattnen här i den kaliforniska bukten sökte många handelsfartyg lä från havet. De lokala piraterna utnyttjade detta och plundrade fartygens laster för att berika sig. I dag berikas besökarna med unik natur, karga klipphällar och kristallklart vatten, dit många sportfiskare vallfärdar. I dag har du friheten att själv planera vad du vill göra och se, efter att du tagits i land i mindre båtar.
Som du säkert snabbt lägger märke till, sjuder staden av stämning, och du har merparten av dagen till att gå på upptäcktsfärd. Du kan exempelvis gå en tur i historiska ’downtown’ och kanske besöka den lilla kyrkan Iglesia de San Lucas, som de spanska missionärerna byggde 1730. Du kan också ta vägen förbi den stora lokala marknaden, som lockar med allt från keramik till hängmattor och vackra vävda och broderade textilier. En möjlighet är också att göra ett besök på den legendariska baren Cabo Wabo Cantina, som ägs av Sammy Hagar, tidigare sångare i rockbandet Van Halen.
Dag 15
Cabo San Lucas, Mexico. Avkoppling på Den Mexikanska Rivieran och tid på egen hand
Ankomst kl. 07.00, avresa kl. 15. 00
På sydspetsen av den långa halvön Baja California ligger Cabo San Lucas. I det lugna farvattnen här i den kaliforniska bukten sökte många handelsfartyg lä från havet. De lokala piraterna utnyttjade detta och plundrade fartygens laster för att berika sig. I dag berikas besökarna med unik natur, karga klipphällar och kristallklart vatten, dit många sportfiskare vallfärdar. I dag har du friheten att själv planera vad du vill göra och se, efter att du tagits i land i mindre båtar.
Som du säkert snabbt lägger märke till, sjuder staden av stämning, och du har merparten av dagen till att gå på upptäcktsfärd. Du kan exempelvis gå en tur i historiska ’downtown’ och kanske besöka den lilla kyrkan Iglesia de San Lucas, som de spanska missionärerna byggde 1730. Du kan också ta vägen förbi den stora lokala marknaden, som lockar med allt från keramik till hängmattor och vackra vävda och broderade textilier. En möjlighet är också att göra ett besök på den legendariska baren Cabo Wabo Cantina, som ägs av Sammy Hagar, tidigare sångare i rockbandet Van Halen.
En dag till havs är definitivt inte tråkigt – kryssningsfartyget erbjuder en rad aktiviteter för alla intressen. Börja dagen med ordentlig frukost på en av restaurangerna ombord. Efter frukost kan du besöka fitness-centret för att träna eller delta i en gruppyogaklass på däck för att engagera både kropp och själ. När eftermiddagen närmar sig kanske du vill vara med i någon av alla aktiviteter ombord, kanske ett sällskapsspel, en konstauktion eller en matlagningsdemonstration. När kvällen faller på kan du klä upp dig för en god matupplevelse på en av fartygets specialrestauranger. Avsluta dagen med en show i Broadway-stil på fartygets teater eller en cocktail i en av loungerna, samtidigt som vi glider fram på havet.
Dag 16
På havet mot Los Angeles
En dag till havs är definitivt inte tråkigt – kryssningsfartyget erbjuder en rad aktiviteter för alla intressen. Börja dagen med ordentlig frukost på en av restaurangerna ombord. Efter frukost kan du besöka fitness-centret för att träna eller delta i en gruppyogaklass på däck för att engagera både kropp och själ. När eftermiddagen närmar sig kanske du vill vara med i någon av alla aktiviteter ombord, kanske ett sällskapsspel, en konstauktion eller en matlagningsdemonstration. När kvällen faller på kan du klä upp dig för en god matupplevelse på en av fartygets specialrestauranger. Avsluta dagen med en show i Broadway-stil på fartygets teater eller en cocktail i en av loungerna, samtidigt som vi glider fram på havet.
Ankomst kl. 08.00
Det har blivit dags att säga farväl till kryssningsfartyget. Själv utcheckningen sker på ett avslappnat sätt och efter landstigning kliver vi på bussen och kör en orienterande tur i Los Angeles som avslutas på storstadens internationella flygplats. Snart är det dags att bege oss hem.
Dag 17
Los Angeles, Kalifornien, USA. Stadsrundtur och hemresa
Ankomst kl. 08.00
Det har blivit dags att säga farväl till kryssningsfartyget. Själv utcheckningen sker på ett avslappnat sätt och efter landstigning kliver vi på bussen och kör en orienterande tur i Los Angeles som avslutas på storstadens internationella flygplats. Snart är det dags att bege oss hem.
Vi kommer hem till Stockholm med bagaget fullt av minnen från vår spännande kryssning.
Dag 18
Ankomst till Stockholm
Vi kommer hem till Stockholm med bagaget fullt av minnen från vår spännande kryssning.
Endast för Albatros gäster har vi tagit fram ett utflyktspaket som leds av vår svenska reseledare. Utflyktspaketet ska bokas hemifrån senast 45 dagar före avresa.
Cartagena, Colombia. Halvdagsutflykt med stadsrundtur i kolonitidsstaden Cartagena och den UNESCO-fredade gamla stadsdelen.
Colon, Panama. Heldagsutflykt till Panama City och slussarna vid Miraflores (ej inklusive lunch).
Puntarenas. Utflykt till en Costa Ricas många kaffeplantager (inklusive lunch).
Puerto Quetzal. Heldagsutflykt med stadsrundtur i den UNESCO-fredade staden Antigua på höglandet (inklusive lunch).
Endast för Albatros gäster har vi tagit fram ett utflyktspaket som leds av vår svenska reseledare. Utflyktspaketet ska bokas hemifrån senast 45 dagar före avresa.
Cartagena, Colombia. Halvdagsutflykt med stadsrundtur i kolonitidsstaden Cartagena och den UNESCO-fredade gamla stadsdelen.
Colon, Panama. Heldagsutflykt till Panama City och slussarna vid Miraflores (ej inklusive lunch).
Puntarenas. Utflykt till en Costa Ricas många kaffeplantager (inklusive lunch).
Puerto Quetzal. Heldagsutflykt med stadsrundtur i den UNESCO-fredade staden Antigua på höglandet (inklusive lunch).
Endast för Albatros gäster har vi tagit fram ett utflyktspaket som leds av vår svenska reseledare. Utflyktspaketet ska bokas hemifrån senast 45 dagar före avresa.
Cartagena, Colombia. Halvdagsutflykt med stadsrundtur i kolonitidsstaden Cartagena och den UNESCO-fredade gamla stadsdelen.
Colon, Panama. Heldagsutflykt till Panama City och slussarna vid Miraflores (ej inklusive lunch).
Puntarenas. Utflykt till en Costa Ricas många kaffeplantager (inklusive lunch).
Puerto Quetzal. Heldagsutflykt med stadsrundtur i den UNESCO-fredade staden Antigua på höglandet (inklusive lunch).
Svensk
Ja
Nej
USD
Svensk
Ja
Nej
USD
Det är kutym att dela upp utflykter i heldags- och halvdagsutflykter. Det innebär inte nödvändigtvis att utflykterna vara exakt en hel eller halv dag. En halvdagsutflykt pågår för det mesta om förmiddagen eller eller om eftermiddagen och sträcker sig inte över en måltid. Normalt sett återvänder man från utflykten så att det passar med lunch eller middag. Utflykterna varar för det mesta 2-4 timmar. En heldagsutflykt brukar vara ca 5-9 timmar, och sträcker sig för det mesta över en huvudmåltid som dock inte behöver ingå i priset. Detta anges i utflyktsbeskrivningen.
Det finns olika hyttkategorier från trevliga, rymliga insides-hytter till magnifika sviter med privata balkonger. Gemensamt för alla är dock att de naturligtvis har egen dusch och toalett med tillräckliga utrymmen, sittplatser, enkelsängar eller en dubbelsäng. Dessutom är alla hytter utrustade med kylskåp samt hårtork. Om du vill boka en större svit ber vi dig kontakta Albatros Travel.
Balkonghytt
Hyttkategori BB, däck 10. Utsides hytt med egen privat balkong. Panoramafönster, och två enkelsängar eller dubbelsäng. 19 m2 (inklusive ca. 3 m2 balkong).
Insides hytt
Hyttkategori IB, däck 8. Insides hytt med två enkelsängar placerade som en dubbelsäng. Mellan 12 m2 och 13 m2.
Tidsangivelserna i resans program och ankomsttiderna till hamnarna är med förbehåll för ändringar från rederiernas sida. Det brukar inte förekomma många ändringar angående hamnarna vi ankommer till, men vissa mindre tidsändringar förekommer på nästan alla kryssningar, beroende på väder och vind. Vi väljer dock alltid att ha med tiderna i programmet, eftersom det ger en bra bild av hur mycket tid man förvänta sig att ha till förfogande i hamn/på land. Det är givetvis en del av upplevelsen när man kryssar!
Det kan vara bra att ta med en mindre ryggsäck eller väska för dagsturer/utflykter och resdagar, eftersom du oftast inte ser ditt bagage igen förrän på kvällen. Du behöver inte ta med handdukar. Om du vill låsa din resväska ska du använda ett TSA-lås. Bagaget kontrolleras av The Transportation Security Administration på flyget från och till USA. De har en huvudnyckel som kan öppna alla TSA-lås. Om du har låst väskan med ett annat lås förbehåller de sig rätten att bryta upp låset. Detta gäller även inbyggda lås i väskan. TSA-lås kan köpas i de flesta väskbutiker och finns både som hänglås och väskrem.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Det är kutym att dela upp utflykter i heldags- och halvdagsutflykter. Det innebär inte nödvändigtvis att utflykterna vara exakt en hel eller halv dag. En halvdagsutflykt pågår för det mesta om förmiddagen eller eller om eftermiddagen och sträcker sig inte över en måltid. Normalt sett återvänder man från utflykten så att det passar med lunch eller middag. Utflykterna varar för det mesta 2-4 timmar. En heldagsutflykt brukar vara ca 5-9 timmar, och sträcker sig för det mesta över en huvudmåltid som dock inte behöver ingå i priset. Detta anges i utflyktsbeskrivningen.
Det finns olika hyttkategorier från trevliga, rymliga insides-hytter till magnifika sviter med privata balkonger. Gemensamt för alla är dock att de naturligtvis har egen dusch och toalett med tillräckliga utrymmen, sittplatser, enkelsängar eller en dubbelsäng. Dessutom är alla hytter utrustade med kylskåp samt hårtork. Om du vill boka en större svit ber vi dig kontakta Albatros Travel.
Balkonghytt
Hyttkategori BB, däck 10. Utsides hytt med egen privat balkong. Panoramafönster, och två enkelsängar eller dubbelsäng. 19 m2 (inklusive ca. 3 m2 balkong).
Insides hytt
Hyttkategori IB, däck 8. Insides hytt med två enkelsängar placerade som en dubbelsäng. Mellan 12 m2 och 13 m2.
Tidsangivelserna i resans program och ankomsttiderna till hamnarna är med förbehåll för ändringar från rederiernas sida. Det brukar inte förekomma många ändringar angående hamnarna vi ankommer till, men vissa mindre tidsändringar förekommer på nästan alla kryssningar, beroende på väder och vind. Vi väljer dock alltid att ha med tiderna i programmet, eftersom det ger en bra bild av hur mycket tid man förvänta sig att ha till förfogande i hamn/på land. Det är givetvis en del av upplevelsen när man kryssar!
Det kan vara bra att ta med en mindre ryggsäck eller väska för dagsturer/utflykter och resdagar, eftersom du oftast inte ser ditt bagage igen förrän på kvällen. Du behöver inte ta med handdukar. Om du vill låsa din resväska ska du använda ett TSA-lås. Bagaget kontrolleras av The Transportation Security Administration på flyget från och till USA. De har en huvudnyckel som kan öppna alla TSA-lås. Om du har låst väskan med ett annat lås förbehåller de sig rätten att bryta upp låset. Detta gäller även inbyggda lås i väskan. TSA-lås kan köpas i de flesta väskbutiker och finns både som hänglås och väskrem.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Ditt pass ska vara giltigt minst sex månader från hemresedatum. Barn, oavsett ålder, ska ha eget pass. Det räcker inte att han eller hon står med i föräldrarnas pass. Skicka en kopia av passet till Albatros Travel senast 14 dagar efter bokningen. Notera att namnet på flygbiljetten ska vara identiskt med namnet som anges i passet.
Konsekvenserna av det motsatta kan vara att du nekas inresa till USA och måste flyga hem på egen bekostnad. USA kräver inte visum för svenskar och andra EU-medborgare vid uppehåll i högst 90 dagar, men tullpapper måste fyllas i ombord. Vid inresa får du automatiskt 90 dagars uppehållsrätt med en giltig returbiljett.
Senast 72 timmar före avresa ska du ansöka om inresetillstånd till USA.
Det gör du genom att klicka här: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Här får du ett preliminärt inresetillstånd och ett nummer som du ska printa ut eller skriva upp och ha med dig under hela resan, eftersom flygplatsmyndigheterna i Sverige och USA kan kräva att få se det. Det kostar ett mindre belopp, som du betalar med kreditkort. Inresetillståndet gäller i två år eller till ditt pass utlöper om detta sker inom två år.
Du kan läsa mer här: https://www.albatros.se/resmal/nordamerika/usa/visu
Ditt pass ska vara giltigt minst sex månader från hemresedatum. Barn, oavsett ålder, ska ha eget pass. Det räcker inte att han eller hon står med i föräldrarnas pass. Skicka en kopia av passet till Albatros Travel senast 14 dagar efter bokningen. Notera att namnet på flygbiljetten ska vara identiskt med namnet som anges i passet.
Konsekvenserna av det motsatta kan vara att du nekas inresa till USA och måste flyga hem på egen bekostnad. USA kräver inte visum för svenskar och andra EU-medborgare vid uppehåll i högst 90 dagar, men tullpapper måste fyllas i ombord. Vid inresa får du automatiskt 90 dagars uppehållsrätt med en giltig returbiljett.
Senast 72 timmar före avresa ska du ansöka om inresetillstånd till USA.
Det gör du genom att klicka här: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Här får du ett preliminärt inresetillstånd och ett nummer som du ska printa ut eller skriva upp och ha med dig under hela resan, eftersom flygplatsmyndigheterna i Sverige och USA kan kräva att få se det. Det kostar ett mindre belopp, som du betalar med kreditkort. Inresetillståndet gäller i två år eller till ditt pass utlöper om detta sker inom två år.
Du kan läsa mer här: https://www.albatros.se/resmal/nordamerika/usa/visu
Vänligen uppmärksamma att amerikanska myndigheter har infört strängare säkerhetskrav vid flygresor till USA. Alla mobila enheter som man tar med i handbagaget på flyget (mobiltelefoner, surfplattor, Ipad, bärbar dator etc.) ska ha fullt uppladdat batteri, så att man vid en kontroll i säkerhetskontrollen kan sätta på sin telefon etc.
Om din mobila enhet inte är uppladdad eller kan sättas på är det inte tillåtet att ta med den på flyget, utan man måste lämna den i säkerhetskontrollen och man är heller inte garanterad en plats på flyget längre
Vänligen uppmärksamma att amerikanska myndigheter har infört strängare säkerhetskrav vid flygresor till USA. Alla mobila enheter som man tar med i handbagaget på flyget (mobiltelefoner, surfplattor, Ipad, bärbar dator etc.) ska ha fullt uppladdat batteri, så att man vid en kontroll i säkerhetskontrollen kan sätta på sin telefon etc.
Om din mobila enhet inte är uppladdad eller kan sättas på är det inte tillåtet att ta med den på flyget, utan man måste lämna den i säkerhetskontrollen och man är heller inte garanterad en plats på flyget längre
Vår kryssning genom Panamakanalen är en resa på nästan 4 900 sjömil. Det innebär att vi är till havs vissa dagar och förflyttar oss mot nästa hamn. Det kan kanske vid första ögonkast verka lite händelselöst, men det finns ingen anledning att förtvivla! Av alla de gäster Albatros har haft med på kryssning har vi fortfarande inte hört från våra gäster att det är tråkigt ombord. Det finns en mängd underhållning, musik i olika genrer, frågesport och naturligtvis olika restauranger som ska provas, för att bara nämna ett par av de saker man kan göra ombord. Och om du har en bra bok med dig kan du med lätthet hitta ett lugnt hörn på däck dit du kan dra dig tillbaka för en lugn stund.
Vår kryssning genom Panamakanalen är en resa på nästan 4 900 sjömil. Det innebär att vi är till havs vissa dagar och förflyttar oss mot nästa hamn. Det kan kanske vid första ögonkast verka lite händelselöst, men det finns ingen anledning att förtvivla! Av alla de gäster Albatros har haft med på kryssning har vi fortfarande inte hört från våra gäster att det är tråkigt ombord. Det finns en mängd underhållning, musik i olika genrer, frågesport och naturligtvis olika restauranger som ska provas, för att bara nämna ett par av de saker man kan göra ombord. Och om du har en bra bok med dig kan du med lätthet hitta ett lugnt hörn på däck dit du kan dra dig tillbaka för en lugn stund.
Dubbelhytt
Enkelhytt/enkelrum