Beundransvärd arkitektur, äventyrligt stadsliv och betagande landskap står på programmet när vi besöker grannländerna Spanien och Marocko. Södra Andalusien och norra Afrika är fysiskt åtskilda av Medelhavet, men historiskt såväl som kulturellt tätt förbundna. Hela området var under muslimskt styre i nästan 800 år, men från början av 1500-talet då maktbalansen ändrades, regerade Spanien och Portugal från handelsstationer längs den afrikanska kusten.
På denna resa följer vi i morernas och iberernas fotspår från Andalusien i norr och hela vägen till södra Marocko.
Vi börjar i den sydspanska kuststaden Málaga, som har mängder av intressant historia och inte minst en vacker gammal stadskärna med shoppinggator och en fin hamn.
Från Málaga åker vi på äventyr till Andalusiens många imponerande städer, som Granada och Córdoba, och går på upptäcktsfärd i det enastående moriska byggnadsverket Alhambra.
Vi ska givetvis inte hoppa över den brittiska kolonin Gibraltar, där morerna för första gången, år 711, gick i land på den iberiska halvön.
Med färja fortsätter vi vår färd till Marocko. Här ska vi uppleva de gamla handelsstäderna Tanger, Casablanca och Marrakech med sin Tusen-och-en-natts-atmosfär och imponerande moskéer och dessutom besöka den tidigare portugisiska kolonin Essaouira, som lockar med allt gott från havet och flygande getter!
Vi har inkluderat halvpension, och under hela resan bor vi på bra 3- och 4-stjärniga hotell.
Vi reser runt med moderna bussar och färjor – och vi ska såklart resa med Afrikas enda höghastighetståg mellan Tanger och Casablanca.
Beundransvärd arkitektur, äventyrligt stadsliv och betagande landskap står på programmet när vi besöker grannländerna Spanien och Marocko. Södra Andalusien och norra Afrika är fysiskt åtskilda av Medelhavet, men historiskt såväl som kulturellt tätt förbundna. Hela området var under muslimskt styre i nästan 800 år, men från början av 1500-talet då maktbalansen ändrades, regerade Spanien och Portugal från handelsstationer längs den afrikanska kusten.
Vi flyger från Stockholm och landar i Andalusiens näst största stad Málaga mitt på
eftermiddagen. Staden har 560.000 invånare och är centrum för området Costa del Sol.
Vårt besök i Málaga börjar med en liten promenad genom den fascinerande storstaden.
På vår stadsvandring ser vi bl.a. den vackra katedralen som saknar ett torn, och därför kallas ”La Manquita” – den enarmade kvinnan. Från flera platser kan vi också se upp mot det moriska fästningverket Alcazaba, som ligger på en kulle mitt i staden. Det imponerande byggnadsverket bestod tidigare av över 100 torn och moskéer och inrymmer fortfarande små trevliga innegårdar och vackra trädgårdar.
Kvällen är avsatt till upplevelser på egen hand och reseledaren hjälper givetvis till med rekommendationer på bra restauranger, m.m. På en del avgångar är det senare ankomst och då kommer stadsvandringen i Malaga att bli av kortare varighet.
Dag 1
Flyg Stockholm – Málaga. Ankomst och kort stadsvandrin
Vi flyger från Stockholm och landar i Andalusiens näst största stad Málaga mitt på
eftermiddagen. Staden har 560.000 invånare och är centrum för området Costa del Sol.
Vårt besök i Málaga börjar med en liten promenad genom den fascinerande storstaden.
På vår stadsvandring ser vi bl.a. den vackra katedralen som saknar ett torn, och därför kallas ”La Manquita” – den enarmade kvinnan. Från flera platser kan vi också se upp mot det moriska fästningverket Alcazaba, som ligger på en kulle mitt i staden. Det imponerande byggnadsverket bestod tidigare av över 100 torn och moskéer och inrymmer fortfarande små trevliga innegårdar och vackra trädgårdar.
Kvällen är avsatt till upplevelser på egen hand och reseledaren hjälper givetvis till med rekommendationer på bra restauranger, m.m. På en del avgångar är det senare ankomst och då kommer stadsvandringen i Malaga att bli av kortare varighet.
Granada är en av Spaniens vackraste städer och platsen där den arabiska och den kristna kulturen möts. Det är också här som det världsberömda Alhambra-palatset ligger. Detta fantastiska byggnadsverk, som finns på UNESCO’s världsarvslista, är dagens höjdpunkt.
Alhambra, som anses vara ett av världens vackraste monument, består av flera palats, fästningar och furstebostäder och ligger majestätiskt med de snöklädda Sierra Nevada-bergen i bakgrunden. Alhambra byggdes och byggdes ut av flera olika arabiska härskare, och kanske har det forna ökenfolket försökt att djärvt utmana skönheten i det väntande eviga paradiset genom att skapa ett liknande paradis på jorden.
De arabiska härskarna försökte att överträffa varandras byggnadskonst, och vart man än beger sig, är det vacker utsirad marmor, rinnande vatten och vackra palatsbyggnader som bidrar till att skapa en genuin äventyrsstämning. Alhambra är en plats som verkligen kan mäta sig i harmoni och skönhet med de ”himmelska ängderna”.
En bit högre upp på berget ligger sultanens sommarslott, Generalife, vars trädgårdar om möjligt är ännu vackrare än Alhambras. Höga cypresser visar vägen till det lilla slottet, där apelsinträd, timjanbuskar, lavendelplantor, rosor, lagerblad och liljor utsöndrar magiska dofter. Häruppe står tiden nästan stilla.
Granada blev islams sista bastion på den iberiska halvön, innan kungaparet Ferdinand och Isabella sände de sista araberna ut ur landet 1492. Kort tid därefter ändrade kungaparet världshistorien då de sände ut Christofer Columbus på upptäcktsresa. En resa som drastiskt skulle påverka Spaniens framtid.
Innan vi besöker Alhambra har vi tillsammans med reseledaren tid att se lite närmare på den trevliga staden Granada. Vi går en tur i centrum och om du har lust kan du besöka Capilla Real, det kungliga kapellet, där drottning Isabella och kund Ferdinand ligger begravna, eller den majestätiska katedralen som är ett mästerverk inom klassisk spansk arkitektur.
Staden har många härliga torg och mysiga butiker och på den gamla sidenmarknaden hittar du alla möjliga varor. Efter besöket i Alhambra vänder vi tillbaka till hotellet.
Dag 2
Málaga – Granada – Alhambra – Málaga. Stadsvandring och Alhambra-palatset. Körsträcka ca. 260km
Granada är en av Spaniens vackraste städer och platsen där den arabiska och den kristna kulturen möts. Det är också här som det världsberömda Alhambra-palatset ligger. Detta fantastiska byggnadsverk, som finns på UNESCO’s världsarvslista, är dagens höjdpunkt.
Alhambra, som anses vara ett av världens vackraste monument, består av flera palats, fästningar och furstebostäder och ligger majestätiskt med de snöklädda Sierra Nevada-bergen i bakgrunden. Alhambra byggdes och byggdes ut av flera olika arabiska härskare, och kanske har det forna ökenfolket försökt att djärvt utmana skönheten i det väntande eviga paradiset genom att skapa ett liknande paradis på jorden.
De arabiska härskarna försökte att överträffa varandras byggnadskonst, och vart man än beger sig, är det vacker utsirad marmor, rinnande vatten och vackra palatsbyggnader som bidrar till att skapa en genuin äventyrsstämning. Alhambra är en plats som verkligen kan mäta sig i harmoni och skönhet med de ”himmelska ängderna”.
En bit högre upp på berget ligger sultanens sommarslott, Generalife, vars trädgårdar om möjligt är ännu vackrare än Alhambras. Höga cypresser visar vägen till det lilla slottet, där apelsinträd, timjanbuskar, lavendelplantor, rosor, lagerblad och liljor utsöndrar magiska dofter. Häruppe står tiden nästan stilla.
Granada blev islams sista bastion på den iberiska halvön, innan kungaparet Ferdinand och Isabella sände de sista araberna ut ur landet 1492. Kort tid därefter ändrade kungaparet världshistorien då de sände ut Christofer Columbus på upptäcktsresa. En resa som drastiskt skulle påverka Spaniens framtid.
Innan vi besöker Alhambra har vi tillsammans med reseledaren tid att se lite närmare på den trevliga staden Granada. Vi går en tur i centrum och om du har lust kan du besöka Capilla Real, det kungliga kapellet, där drottning Isabella och kund Ferdinand ligger begravna, eller den majestätiska katedralen som är ett mästerverk inom klassisk spansk arkitektur.
Staden har många härliga torg och mysiga butiker och på den gamla sidenmarknaden hittar du alla möjliga varor. Efter besöket i Alhambra vänder vi tillbaka till hotellet.
Idag är det möjligt att på egen hand upptäcka Málaga, om man inte vill följa med på en spännande tillköpsutflykt till Córdoba.
Vi lämnar Málaga på morgonen och kör direkt till provinshuvudstaden Córdoba. En körtur på strax under 2 timmar. Córdoba var morernas huvudstad i det stora kalifatet med samma namn och en gång till och med Europas största stad.
Ett av de mest imponerande byggnadsverken från morernas tid hittar man här i Córdoba, nämligen moskén La Mezquita, som finns på UNESCO’s lista över världskulturarv och är ett veritabelt arkitektoniskt mästerverk.
Då den uppfördes var det endast moskén i Mekka som var större, och när man står mitt inne i det spännande rummet, kan man inte undgå att beundra den närmast ändlösa mängden av pelare som smyckar byggnaden.
Den kallas också Domkyrko-moskéen, då man år 1523 byggde en katolsk domkyrka mitt inne i själva moskéen. Det är i sin helhet ett mycket vackert och komplext monument över en mycket viktig tid i Andalusiens historia.
Utanför ligger den vackra gården Patio de los Naranjos, Apelsin-gården, som också är en fröjd för ögat. Att gå förbi de små vitkalkade husen på de slingrande gatorna skapar en mycket speciell stämning.
Här upplever man verkligen miljön som den var under morernas tid och det är fantastiskt att se alla innergårdar och gårdar, elegant smyckade med blommor. Här finns också vackra judiska kvarter med en av de få kvarvarande synagogorna i Spanien.
Vi kommer tillbaka till Malaga sent på eftermiddagen och resten av kvällen är avsatt till upplevelser på egen hand.
(Utflykten ingår ej i resans pris och måste beställas separat. Läs mer under tillköpsutflykter.)
Dag 3
Málaga – Córdoba – Málaga. Tid på egen hand eller tillköpsutflykt till det tidigare moriska kalifatet Córdoba. Körsträcka ca. 310km
Idag är det möjligt att på egen hand upptäcka Málaga, om man inte vill följa med på en spännande tillköpsutflykt till Córdoba.
Vi lämnar Málaga på morgonen och kör direkt till provinshuvudstaden Córdoba. En körtur på strax under 2 timmar. Córdoba var morernas huvudstad i det stora kalifatet med samma namn och en gång till och med Europas största stad.
Ett av de mest imponerande byggnadsverken från morernas tid hittar man här i Córdoba, nämligen moskén La Mezquita, som finns på UNESCO’s lista över världskulturarv och är ett veritabelt arkitektoniskt mästerverk.
Då den uppfördes var det endast moskén i Mekka som var större, och när man står mitt inne i det spännande rummet, kan man inte undgå att beundra den närmast ändlösa mängden av pelare som smyckar byggnaden.
Den kallas också Domkyrko-moskéen, då man år 1523 byggde en katolsk domkyrka mitt inne i själva moskéen. Det är i sin helhet ett mycket vackert och komplext monument över en mycket viktig tid i Andalusiens historia.
Utanför ligger den vackra gården Patio de los Naranjos, Apelsin-gården, som också är en fröjd för ögat. Att gå förbi de små vitkalkade husen på de slingrande gatorna skapar en mycket speciell stämning.
Här upplever man verkligen miljön som den var under morernas tid och det är fantastiskt att se alla innergårdar och gårdar, elegant smyckade med blommor. Här finns också vackra judiska kvarter med en av de få kvarvarande synagogorna i Spanien.
Vi kommer tillbaka till Malaga sent på eftermiddagen och resten av kvällen är avsatt till upplevelser på egen hand.
(Utflykten ingår ej i resans pris och måste beställas separat. Läs mer under tillköpsutflykter.)
Det har blivit dags att säga farväl till Andalusien, och efter frukost kör vi söderut mot gränsstaden La Linea. Här ligger den lilla halvön som engelsmännen har styrt över i mer än 300 år. Gibraltars läge vid sundet mellan Europa och Afrika fick stor betydelse under andra världskriget och därefter.
Områdets historia går dock mycket längre tillbaka. Det var här, år 711, som morerna gick i land ledda av Ṭāriq ibn Ziyād, vilket blev startskottet för nästan 800 års muslimsk dominans i Andalusien. Stadens berömda borg uppfördes först av morerna på 1100-talet, och det finns flera myter om denna konstruktion.
Enligt en legend är halvöns kännetecken, den stora kalkstensklippan The Rock, den ena av Herkules pelare, som skapades då den grekiske hjälten klöv ett berg i två delar.
Uppe på själva klippan möter man de kända gibraltaraporna, och även om den steniga halvön fortfarande är en källa till diskussion mellan Spanien och Storbitannien, sägs det att Gibraltar förblir brittisk så länge aporna befolkar området. Vi måste påpeka att ingen utflykt till klippan ingår i resans program, men om tiden tillåter är det möjligt för er som kan vara intresserade att köpa utflykten på plats. Eftersom vi måste fortsätta med buss och färja efter stoppet vid Gibraltar, är det nödvändigt att först kolla med din reseledare om tiden tillåter denna extra utflykt.
Vi ser lite närmare på kolonien, innan vi beger oss mot Algeciras, där färjan till Marocko väntar. Färjeöverfarten tar endast ca. 1,5 timme och vid ankomst till Marocko åker vi direkt till vårt hotell, där vi avnjuter en god middag.
Dag 4
Málaga – Gibraltar – Algeciras – Tanger. Den engelska kolonin och färja till Marocko. Kösträcka ca. 180km
Det har blivit dags att säga farväl till Andalusien, och efter frukost kör vi söderut mot gränsstaden La Linea. Här ligger den lilla halvön som engelsmännen har styrt över i mer än 300 år. Gibraltars läge vid sundet mellan Europa och Afrika fick stor betydelse under andra världskriget och därefter.
Områdets historia går dock mycket längre tillbaka. Det var här, år 711, som morerna gick i land ledda av Ṭāriq ibn Ziyād, vilket blev startskottet för nästan 800 års muslimsk dominans i Andalusien. Stadens berömda borg uppfördes först av morerna på 1100-talet, och det finns flera myter om denna konstruktion.
Enligt en legend är halvöns kännetecken, den stora kalkstensklippan The Rock, den ena av Herkules pelare, som skapades då den grekiske hjälten klöv ett berg i två delar.
Uppe på själva klippan möter man de kända gibraltaraporna, och även om den steniga halvön fortfarande är en källa till diskussion mellan Spanien och Storbitannien, sägs det att Gibraltar förblir brittisk så länge aporna befolkar området. Vi måste påpeka att ingen utflykt till klippan ingår i resans program, men om tiden tillåter är det möjligt för er som kan vara intresserade att köpa utflykten på plats. Eftersom vi måste fortsätta med buss och färja efter stoppet vid Gibraltar, är det nödvändigt att först kolla med din reseledare om tiden tillåter denna extra utflykt.
Vi ser lite närmare på kolonien, innan vi beger oss mot Algeciras, där färjan till Marocko väntar. Färjeöverfarten tar endast ca. 1,5 timme och vid ankomst till Marocko åker vi direkt till vårt hotell, där vi avnjuter en god middag.
Tanger är en av de stora viktiga medelhavsstäderna. Stagen ligger där två världshav och två kontinenter möts. Tangers placering har genom historien gjort den eftertraktad, och romare, araber och européer har alla kontrollerat staden i perioder, innan den överläts till Marocko år 1956.
Under första hälten av 1900-talet var Tanger en internationell stad, uppdelad i olika zoner, ungefär som Berlin under det kalla kriget.
Frankrike, Spanien, England, Portugal, Sverige, Holland, Belgien, Italien och USA hade var sin del av staden. Under stadens internationella period fungerade Tanger som en magnet för konstnärer, flyktingar, folk i exil och på det hela taget marginaliserade människor från hela Europa sökte lyckan i det mycket liberala Tanger.
Denna tendens fortsatte efter den internationella perioden då många amerikanska beat-författare bodde i Tanger i slutet på 1950-talet. På 60-talet var det många europeiska rockmusiker som lät sig inspireras av Tanger, bl.a. tillbringade Rolling Stones långa perioder i staden.
På dagens tur i Tanger ska vi se både den gamla och den nya delen av staden. I den gamla delen ser vi Grand Socco, som ligger vid ingången till medinan.
Medinan är Tangers främsta attraktion, en labyrint av smala gator, små torg och caféer, alltsammans beläget innanför den gamla portugisiska muren. Vi kikar också förbi den nyare delen av staden, där vi bl.a. besöker Place de Paris och Boulevard Pasteur, där man tydligt kan förnimma stadens tidigare storhetstid.
På eftermiddagen är det dags att lämna hamnstaden Tanger och bege oss söderut mot Casablanca. Från stadens moderna tågstation avgår Afrikas första och enda snabbtåg, som på drygt två timmar tillryggalägger ett avstånd på cirka 350 km.
Vid ankomst till kuststaden Casablanca kör vi till vårt hotell, där vi äter en god middag. Casblanca är Marockos ekonomiska och kulturella centrum och landets mest moderna stad i mer än en betydelse. En stad som Humphrey Bogart och Ingrid Bergman gav ett evigt romantiskt skimmer i filmen som bär stadens namn.
Dag 5
Tanger – Casablanca. Stadsrundtur och snabbtåg till Casablanca. Körsträcka ca. 340km (snabbtåg)
Tanger är en av de stora viktiga medelhavsstäderna. Stagen ligger där två världshav och två kontinenter möts. Tangers placering har genom historien gjort den eftertraktad, och romare, araber och européer har alla kontrollerat staden i perioder, innan den överläts till Marocko år 1956.
Under första hälten av 1900-talet var Tanger en internationell stad, uppdelad i olika zoner, ungefär som Berlin under det kalla kriget.
Frankrike, Spanien, England, Portugal, Sverige, Holland, Belgien, Italien och USA hade var sin del av staden. Under stadens internationella period fungerade Tanger som en magnet för konstnärer, flyktingar, folk i exil och på det hela taget marginaliserade människor från hela Europa sökte lyckan i det mycket liberala Tanger.
Denna tendens fortsatte efter den internationella perioden då många amerikanska beat-författare bodde i Tanger i slutet på 1950-talet. På 60-talet var det många europeiska rockmusiker som lät sig inspireras av Tanger, bl.a. tillbringade Rolling Stones långa perioder i staden.
På dagens tur i Tanger ska vi se både den gamla och den nya delen av staden. I den gamla delen ser vi Grand Socco, som ligger vid ingången till medinan.
Medinan är Tangers främsta attraktion, en labyrint av smala gator, små torg och caféer, alltsammans beläget innanför den gamla portugisiska muren. Vi kikar också förbi den nyare delen av staden, där vi bl.a. besöker Place de Paris och Boulevard Pasteur, där man tydligt kan förnimma stadens tidigare storhetstid.
På eftermiddagen är det dags att lämna hamnstaden Tanger och bege oss söderut mot Casablanca. Från stadens moderna tågstation avgår Afrikas första och enda snabbtåg, som på drygt två timmar tillryggalägger ett avstånd på cirka 350 km.
Vid ankomst till kuststaden Casablanca kör vi till vårt hotell, där vi äter en god middag. Casblanca är Marockos ekonomiska och kulturella centrum och landets mest moderna stad i mer än en betydelse. En stad som Humphrey Bogart och Ingrid Bergman gav ett evigt romantiskt skimmer i filmen som bär stadens namn.
Efter frukost ska vi på stadsrundtur i Casablanca, som på bara 150 år har vuxit från ett par tusen invånare till knappt fyra miljoner idag. Många inflyttade fransmän bidrog till befolkningsökningen under det franska protektoratet som varade fram till mitten av 1900-talet.
Vi stiftar närmare bekantskap med stadens stora prestigeprojekt: Mohamed V-torget och Hassan II-moskén. Den 210 meter höga minareten, som ligger alldeles intill Atlanten är världens högsta, och moskén, med plats för 25.000 besökare inomhus och ytterligare 80.000 utomhus, är bland de största i världen. Hassan II-moskén skulle ha stått klar för invigning på Hassan II’s 60-årsdag 1989, men byggnaden blev först klar 1993. Även om arkitekterna har inspirerats av den gamla klippmoskén i Jerusalem, så har byggnadsverket flera moderna kännetecken.
En laserstråle i toppen av minareten pekar på kvällen mot Mekka, och moskén är utrustad med golvvärme och elektriska dörrar. Vid speciella tillfällen förs det skjutbara taket åt sidan, så man kan be under bar himmel. Byggnaden är också designad är motstå jordskalv. Väl inne i den kolossala moskén är det bland annat hallens storlek och den detaljerade utsmyckningen och träsniderierna som imponerar.
Det har blivit dags att ta farväl av Casablanca och sätta kurs mot Atlanten och den charmiga lilla kuststaden Essaouira, som betyder ”litet fort” på arabiska. Essaouira var tidigare känd under det portugisiska namnet Mogador, efter öarna ute vid kusten. Staden erövrades nämligen av portugiserna för cirka 500 år sedan och de byggde fästningen Castelo Real de Mogador. Efter flera års krig med lokala befolkninsggrupper lämnade portugiserna staden år 1541, och Marockos dåvarande sultan, Mohammed ben Abdallah, flyttade sin huvudstad till Essaouira.
Sultanen bjöd in olika hantverkare och handelsmän till staden som medverkade till att staden byggdes upp på nytt. Sultanen uppförde bl.a. stadens fästning La Scala, utvidgade stadsmurarna och hamnen, som blev den viktigaste i landet.
I början av 1900-talet ändrades mycket. Fransmännen beslöt att satsa på Casablanca som på denna tidpunkt upplevde en befolkningsboom, och då hamnen i Casablanca också byggdes ut, så föll Essaouira så småningom i glömska. Men på 1970-talet så blomstrade staden på nytt, denna gången var det hippies som återupptäckte staden och de stora stjärnorna hittade också hit, bland andra musikerna Leonard Cohen och Jimi Hendrix
Idag är Essaouira känt för sin konstnärskoloni och sin Gnaua-musik, som har inspirerat musiker som Peter Gabriel och Rolling Stones. Dessutom spelades filmen Othello av Orson Welles in i Essaouira.
Vi anländer till Essaouira i slutet av dagen och avslutar med middag på vårt hotell.
Dag 6
Casablanca - Essaouira. Stadsrundtur inkl. Hassan II moské och mot kuststaden Essaouir. Körsträcka ca. 370km
Efter frukost ska vi på stadsrundtur i Casablanca, som på bara 150 år har vuxit från ett par tusen invånare till knappt fyra miljoner idag. Många inflyttade fransmän bidrog till befolkningsökningen under det franska protektoratet som varade fram till mitten av 1900-talet.
Vi stiftar närmare bekantskap med stadens stora prestigeprojekt: Mohamed V-torget och Hassan II-moskén. Den 210 meter höga minareten, som ligger alldeles intill Atlanten är världens högsta, och moskén, med plats för 25.000 besökare inomhus och ytterligare 80.000 utomhus, är bland de största i världen. Hassan II-moskén skulle ha stått klar för invigning på Hassan II’s 60-årsdag 1989, men byggnaden blev först klar 1993. Även om arkitekterna har inspirerats av den gamla klippmoskén i Jerusalem, så har byggnadsverket flera moderna kännetecken.
En laserstråle i toppen av minareten pekar på kvällen mot Mekka, och moskén är utrustad med golvvärme och elektriska dörrar. Vid speciella tillfällen förs det skjutbara taket åt sidan, så man kan be under bar himmel. Byggnaden är också designad är motstå jordskalv. Väl inne i den kolossala moskén är det bland annat hallens storlek och den detaljerade utsmyckningen och träsniderierna som imponerar.
Det har blivit dags att ta farväl av Casablanca och sätta kurs mot Atlanten och den charmiga lilla kuststaden Essaouira, som betyder ”litet fort” på arabiska. Essaouira var tidigare känd under det portugisiska namnet Mogador, efter öarna ute vid kusten. Staden erövrades nämligen av portugiserna för cirka 500 år sedan och de byggde fästningen Castelo Real de Mogador. Efter flera års krig med lokala befolkninsggrupper lämnade portugiserna staden år 1541, och Marockos dåvarande sultan, Mohammed ben Abdallah, flyttade sin huvudstad till Essaouira.
Sultanen bjöd in olika hantverkare och handelsmän till staden som medverkade till att staden byggdes upp på nytt. Sultanen uppförde bl.a. stadens fästning La Scala, utvidgade stadsmurarna och hamnen, som blev den viktigaste i landet.
I början av 1900-talet ändrades mycket. Fransmännen beslöt att satsa på Casablanca som på denna tidpunkt upplevde en befolkningsboom, och då hamnen i Casablanca också byggdes ut, så föll Essaouira så småningom i glömska. Men på 1970-talet så blomstrade staden på nytt, denna gången var det hippies som återupptäckte staden och de stora stjärnorna hittade också hit, bland andra musikerna Leonard Cohen och Jimi Hendrix
Idag är Essaouira känt för sin konstnärskoloni och sin Gnaua-musik, som har inspirerat musiker som Peter Gabriel och Rolling Stones. Dessutom spelades filmen Othello av Orson Welles in i Essaouira.
Vi anländer till Essaouira i slutet av dagen och avslutar med middag på vårt hotell.
Essaouira har idag ca. 60.000 invånare från olika befolkningsgrupper. Det är berbertalande grupper från söder, arabisktalande grupper från norr och ättlingar till afrikanska slavar från bl.a. Sudan och Senegal. Staden har idag också fått plats på UNSECO’s världsarvslista p.g.a. stadens arkitektur, medinan och inte minst den unika och vackert bevarade fästningsanläggningen.
Vid ankomsten tar vi en tur runt i staden. Essaouira är en blandning av nytt och traditionellt, men mycket lugnare och storleksmässigt mindre än exempelvis den mer kända och hektiska semesterorten Agadir. Den gamla stadsdelen är bilfri och de små snirkliga gatorna leder ner till stadens medina där det går att handla allt från lokalt hantverk till doftande kryddor. I hamnen ligger små fiskebåtar vid kajen och längre söderut finns den nästan 10 km långa stranden som ligger skyddad av Mogador-öarna.
Resten av dagen är till för upplevelser på egen hand i den mysiga kuststaden och reseledaren är självklart behjälplig med bra tips om du vill prova dig fram på några av de många mysiga lokala restaurangerna i stan.
Dag 7
Essaouira. Stadsvandring och tid på egen hand
Essaouira har idag ca. 60.000 invånare från olika befolkningsgrupper. Det är berbertalande grupper från söder, arabisktalande grupper från norr och ättlingar till afrikanska slavar från bl.a. Sudan och Senegal. Staden har idag också fått plats på UNSECO’s världsarvslista p.g.a. stadens arkitektur, medinan och inte minst den unika och vackert bevarade fästningsanläggningen.
Vid ankomsten tar vi en tur runt i staden. Essaouira är en blandning av nytt och traditionellt, men mycket lugnare och storleksmässigt mindre än exempelvis den mer kända och hektiska semesterorten Agadir. Den gamla stadsdelen är bilfri och de små snirkliga gatorna leder ner till stadens medina där det går att handla allt från lokalt hantverk till doftande kryddor. I hamnen ligger små fiskebåtar vid kajen och längre söderut finns den nästan 10 km långa stranden som ligger skyddad av Mogador-öarna.
Resten av dagen är till för upplevelser på egen hand i den mysiga kuststaden och reseledaren är självklart behjälplig med bra tips om du vill prova dig fram på några av de många mysiga lokala restaurangerna i stan.
Efter frukost beger vi oss mot Marrakech. Under vägen stannar vi vid ett kooperativ, där lokala kvinnor har skapat en produktion av frukterna från det lokala argan-trädet som bara växer i denna delen av världen.
Vi fortsätter vår färd österut och passerar flera samlingar av arganträd som ofta attraherar lokala getter. Om vi har tur kan vi se hur de smidiga getterna hoppar runt på de sällsynta träden. Det finns också folk som försöker slå mynt av och tjäna pengar på detta fenomen.
Vid ankomst till Marrakech ska vi ut på en stadsrundtur i denna fascinerande stad. Vi börjar vid stadens främsta kännetecken – Koutoubia-tornet – den vackra minareten på Marrakech’s största moské, och Bahia-palatset, som byggdes i slutet av 1800-talet och ligger vackert omgärdat av väldoftande blomsterträdgårdar.
Härifrån går vi på upptäcktsfärd i medinan och de många soukerna, där väldoftande kryddor och marockanskt konsthantverk frestar, bland annat läderprodukter, kopparvaror och vackra berbermattor. Här arbetar konsthantverkarna efter urgamla metoder och det är fascinerande att följa deras arbete i små, lokala verkstäder.
Vi avslutar på det livliga, centrala torget Djemaa el Fna, stadens nerv. På dagen är torget fullt av allt från bodar med färskpressad juice till ormtjusare och gatusäljare som försöker locka turister till att bli förevigade med dresserade apor. Det är på alla sätt och vis en dålig idé!
På kvällen intas torget av fantasifulla historieberättare, magiska trollkonstnärer, jonglörer, dansare och väldoftande matbodar. Vi suger i oss stämningar och intryck innan vi kör till vårt hotell och njuter en god middag.
Dag 8
Essaouira - Marrakech. Lokalt kooperativ, flygande getter och stadsrundtur i Marrakech inkl. Bahia-palatset och Djemaa El Fna-torget. Körsträcka ca. 190km
Efter frukost beger vi oss mot Marrakech. Under vägen stannar vi vid ett kooperativ, där lokala kvinnor har skapat en produktion av frukterna från det lokala argan-trädet som bara växer i denna delen av världen.
Vi fortsätter vår färd österut och passerar flera samlingar av arganträd som ofta attraherar lokala getter. Om vi har tur kan vi se hur de smidiga getterna hoppar runt på de sällsynta träden. Det finns också folk som försöker slå mynt av och tjäna pengar på detta fenomen.
Vid ankomst till Marrakech ska vi ut på en stadsrundtur i denna fascinerande stad. Vi börjar vid stadens främsta kännetecken – Koutoubia-tornet – den vackra minareten på Marrakech’s största moské, och Bahia-palatset, som byggdes i slutet av 1800-talet och ligger vackert omgärdat av väldoftande blomsterträdgårdar.
Härifrån går vi på upptäcktsfärd i medinan och de många soukerna, där väldoftande kryddor och marockanskt konsthantverk frestar, bland annat läderprodukter, kopparvaror och vackra berbermattor. Här arbetar konsthantverkarna efter urgamla metoder och det är fascinerande att följa deras arbete i små, lokala verkstäder.
Vi avslutar på det livliga, centrala torget Djemaa el Fna, stadens nerv. På dagen är torget fullt av allt från bodar med färskpressad juice till ormtjusare och gatusäljare som försöker locka turister till att bli förevigade med dresserade apor. Det är på alla sätt och vis en dålig idé!
På kvällen intas torget av fantasifulla historieberättare, magiska trollkonstnärer, jonglörer, dansare och väldoftande matbodar. Vi suger i oss stämningar och intryck innan vi kör till vårt hotell och njuter en god middag.
Idag finns det möjlighet att koppla av på egen hand, om man inte har lust på ytterligare äventyr och vill följa med på utflykt till de närliggande och mycket vackra Atlasbergen. (Utflykten ingår inte i resans pris och måste beställas separat. Läs mer under tillköpsutflykter.)
Vi lämnar Marrakech tidigt på förmiddagen och det dröjer inte länge innan konturerna av de imponerande Atlasbergen skymtar i horisonten. Atlasbergen befolkas primärt av berber, som fördrevs hit först av araber och senare av fransmän, och de har i hög grad har lyckats bevara sitt språk och sin kultur i bergkedjans mest ogästvänliga områden.
Vi gör ett stopp hos en berberfamilj och får höra mer om livet på landet. Vi kör så långt in i dalen som möjligt och äter en lokal lunch vid floden längs vägen, samt går en liten tur i de vackra omgivningarna. Sent på eftermiddagen kommer vi tillbaka till Marrakech.
På kvällen samlas vi allesammans och njuter en gemensam middag.
Dag 9
Marrakech. Tid på egen hand eller tillköpsutflykt till Atlasbergen. Körsträcka ca. 100km
Idag finns det möjlighet att koppla av på egen hand, om man inte har lust på ytterligare äventyr och vill följa med på utflykt till de närliggande och mycket vackra Atlasbergen. (Utflykten ingår inte i resans pris och måste beställas separat. Läs mer under tillköpsutflykter.)
Vi lämnar Marrakech tidigt på förmiddagen och det dröjer inte länge innan konturerna av de imponerande Atlasbergen skymtar i horisonten. Atlasbergen befolkas primärt av berber, som fördrevs hit först av araber och senare av fransmän, och de har i hög grad har lyckats bevara sitt språk och sin kultur i bergkedjans mest ogästvänliga områden.
Vi gör ett stopp hos en berberfamilj och får höra mer om livet på landet. Vi kör så långt in i dalen som möjligt och äter en lokal lunch vid floden längs vägen, samt går en liten tur i de vackra omgivningarna. Sent på eftermiddagen kommer vi tillbaka till Marrakech.
På kvällen samlas vi allesammans och njuter en gemensam middag.
Det är dags att säga hejdå till Marocko och vända näsan hemåt. Efter frukost beger vi oss till flygplatsen där vårt flyg väntar.
Avgången den 15. oktober från Marrakech kommer avgå först snet på kvällen, därav ankommer vi till Sverige på dag 11.
Dag 10
Marrakech - Stockholm. Hemresa
Det är dags att säga hejdå till Marocko och vända näsan hemåt. Efter frukost beger vi oss till flygplatsen där vårt flyg väntar.
Avgången den 15. oktober från Marrakech kommer avgå först snet på kvällen, därav ankommer vi till Sverige på dag 11.
För de äventyrslystna finns det möjlighet att delta i en tillköpsutflykt till Córdoba.
Vi lämnar Málaga på morgonen och beger oss i buss mot provinshuvudstaden Córdoba.
Córdoba var under morernas styre huvudstad i det stora kalifatet med samma namn, och en gång till och med Europas största stad. En av de mest imponerande byggnaderna från morernas tid hittar man här i Córdoba, nämligen moskén La Mezquita, med på UNESCO’s världsarvslista, ett veritabelt arkitektoniskt mästerverk. När den byggdes, var det endast moskén i Mekka som var större och när man står mitt inne i det spännande rummet, kan man inte undgå att beundra den närmast ändlösa mängden av pelare som smyckar byggnadsverket. Den kallas också Domkyrko-Moskéen, eftersom det byggdes en katolsk domkyrka inne i själva moskén, år 1523. Det är verkligen ett vackert och komplext monument över en mycket viktig tid i Andalusiens historia.
Utanför ligger den vackra gården Patio de los Naranjos, Apelsin-gården, som också är en fröjd för ögat. Att passera de små vitkalkade husen på de slingrande gatorna skapar också en mycket speciell stämning. Här upplever man miljön som den var under morernas tid och det är fantastiskt att se alla innergårdar och gårdar, elegant smyckade med blommor. Här finns också vackra judiska kvarter med en av de få kvarvarande synagogorna i Spanien.
Vi kommer tillbaka till Málaga sent på eftermiddagen och resten av kvällen är avsatt till upplevelser på egen hand.
Utflykten ska köpas hemifrån senast 45 dagar före avresa och genomföras med minst 15 deltagare.
Priset inkluderar:
För de äventyrslystna finns det möjlighet att delta i en tillköpsutflykt till Córdoba.
Vi lämnar Málaga på morgonen och beger oss i buss mot provinshuvudstaden Córdoba.
Córdoba var under morernas styre huvudstad i det stora kalifatet med samma namn, och en gång till och med Europas största stad. En av de mest imponerande byggnaderna från morernas tid hittar man här i Córdoba, nämligen moskén La Mezquita, med på UNESCO’s världsarvslista, ett veritabelt arkitektoniskt mästerverk. När den byggdes, var det endast moskén i Mekka som var större och när man står mitt inne i det spännande rummet, kan man inte undgå att beundra den närmast ändlösa mängden av pelare som smyckar byggnadsverket. Den kallas också Domkyrko-Moskéen, eftersom det byggdes en katolsk domkyrka inne i själva moskén, år 1523. Det är verkligen ett vackert och komplext monument över en mycket viktig tid i Andalusiens historia.
Utanför ligger den vackra gården Patio de los Naranjos, Apelsin-gården, som också är en fröjd för ögat. Att passera de små vitkalkade husen på de slingrande gatorna skapar också en mycket speciell stämning. Här upplever man miljön som den var under morernas tid och det är fantastiskt att se alla innergårdar och gårdar, elegant smyckade med blommor. Här finns också vackra judiska kvarter med en av de få kvarvarande synagogorna i Spanien.
Vi kommer tillbaka till Málaga sent på eftermiddagen och resten av kvällen är avsatt till upplevelser på egen hand.
Utflykten ska köpas hemifrån senast 45 dagar före avresa och genomföras med minst 15 deltagare.
Priset inkluderar:
För de äventyrslystna finns det möjlighet att delta i en tillköpsutflykt till Ourika-dalen vid foten av Atlasbergen.
Vi lämnar Marrakech tidigt på förmiddagen och det dröjer inte länge innan konturerna av de imponerande Atlasbergen skymtar i horisonten. Atlasbergen befolkas primärt av berber, som fördrevs hit först av araber och senare av fransmän, och de har i hög grad har lyckats bevara sitt språk och sin kultur i bergkedjans mest ogästvänliga områden. Vi gör ett stopp hos en berberfamilj och får höra mer om livet på landet.
Vi kör så långt in i dalen som möjligt och äter en lokal lunch vid floden längs vägen, samt går en liten tur i de vackra omgivningarna. Sent på eftermiddagen kommer vi tillbaka till Marrakech.
Utflykten ska köpas hemifrån senast 45 dagar före avresa och genomföras med minst 15 deltagare.
Priset inkluderar:
För de äventyrslystna finns det möjlighet att delta i en tillköpsutflykt till Ourika-dalen vid foten av Atlasbergen.
Vi lämnar Marrakech tidigt på förmiddagen och det dröjer inte länge innan konturerna av de imponerande Atlasbergen skymtar i horisonten. Atlasbergen befolkas primärt av berber, som fördrevs hit först av araber och senare av fransmän, och de har i hög grad har lyckats bevara sitt språk och sin kultur i bergkedjans mest ogästvänliga områden. Vi gör ett stopp hos en berberfamilj och får höra mer om livet på landet.
Vi kör så långt in i dalen som möjligt och äter en lokal lunch vid floden längs vägen, samt går en liten tur i de vackra omgivningarna. Sent på eftermiddagen kommer vi tillbaka till Marrakech.
Utflykten ska köpas hemifrån senast 45 dagar före avresa och genomföras med minst 15 deltagare.
Priset inkluderar:
För de äventyrslystna finns det möjlighet att delta i en tillköpsutflykt till Córdoba.
Vi lämnar Málaga på morgonen och beger oss i buss mot provinshuvudstaden Córdoba.
Córdoba var under morernas styre huvudstad i det stora kalifatet med samma namn, och en gång till och med Europas största stad. En av de mest imponerande byggnaderna från morernas tid hittar man här i Córdoba, nämligen moskén La Mezquita, med på UNESCO’s världsarvslista, ett veritabelt arkitektoniskt mästerverk. När den byggdes, var det endast moskén i Mekka som var större och när man står mitt inne i det spännande rummet, kan man inte undgå att beundra den närmast ändlösa mängden av pelare som smyckar byggnadsverket. Den kallas också Domkyrko-Moskéen, eftersom det byggdes en katolsk domkyrka inne i själva moskén, år 1523. Det är verkligen ett vackert och komplext monument över en mycket viktig tid i Andalusiens historia.
Utanför ligger den vackra gården Patio de los Naranjos, Apelsin-gården, som också är en fröjd för ögat. Att passera de små vitkalkade husen på de slingrande gatorna skapar också en mycket speciell stämning. Här upplever man miljön som den var under morernas tid och det är fantastiskt att se alla innergårdar och gårdar, elegant smyckade med blommor. Här finns också vackra judiska kvarter med en av de få kvarvarande synagogorna i Spanien.
Vi kommer tillbaka till Málaga sent på eftermiddagen och resten av kvällen är avsatt till upplevelser på egen hand.
Utflykten ska köpas hemifrån senast 45 dagar före avresa och genomföras med minst 15 deltagare.
Priset inkluderar:
För de äventyrslystna finns det möjlighet att delta i en tillköpsutflykt till Ourika-dalen vid foten av Atlasbergen.
Vi lämnar Marrakech tidigt på förmiddagen och det dröjer inte länge innan konturerna av de imponerande Atlasbergen skymtar i horisonten. Atlasbergen befolkas primärt av berber, som fördrevs hit först av araber och senare av fransmän, och de har i hög grad har lyckats bevara sitt språk och sin kultur i bergkedjans mest ogästvänliga områden. Vi gör ett stopp hos en berberfamilj och får höra mer om livet på landet.
Vi kör så långt in i dalen som möjligt och äter en lokal lunch vid floden längs vägen, samt går en liten tur i de vackra omgivningarna. Sent på eftermiddagen kommer vi tillbaka till Marrakech.
Utflykten ska köpas hemifrån senast 45 dagar före avresa och genomföras med minst 15 deltagare.
Priset inkluderar:
Svensk
Nej
Nej
Euro
Svensk
Nej
Nej
Euro
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Der är det tyskägda bolaget FRS, som ansvarar för transporten mellan Spanien och Marocko. Överfarten tar cirka 1,5 timme och ombord kan man underhålla sig själv i fartygets restaurang eller taxfreeshop, om man inte föredrar att koppla av i något av sittområdena. Bagage ska själv fraktas till och från färjan.
Läs mer om färjeöverfarten här: https://www.frs.es/en/plan-your-trip/our-routes/algeciras-tangier-med-line
Med en topphastighet på drygt 300km/h är snabbtåget mellan Tanger och Casablanca det absolut snabbaste transportmedlet mellan de två städerna. Snabbtågen har varit verksamma sedan 2018 och vi reser i 2:a klass, som består av öppna kupéer med säten i grupper om 4. Det finns naturligtvis både toalett och café/bar ombord på samtliga tåg. Snabbtåget följer normalt den officiella tidtabellen. Det kan dock hända att tåget är fullbokat eller att det dras in för officiellt bruk. Om så är fallet åker vi istället buss till Casablanca.
En stor del av utflykterna på denna resa sker till fots och det förväntas att resedeltagarna är mobila och kan ta sig fram utan hjälp.
Ditt pass måste vara giltigt i minst 6 månader räknat från hemresedatum. Danska/norska/svenska medborgare kan fritt uppehålla sig i Marocko som turister i upp till 3 månader utan visum. Om du inte är dansk/norsk/svensk medborgare ombedes du kontakta Marockos ambassad i Sverige för information om eventuellt visum https://www.embassypages.com/marocko-ambassad-stockholm-sverige
Ansvar och ev. kostnad är resenärens egen.
Om det ska tas särskilda hälsomässiga hänsyn under resan, måste researrangören underrättas om detta vid resans beställning. Före resan måste du försäkra dig om att du är vaccinerad mot difteri, hepatit A och stelkramp. Du kan exempelvis gå in på https://www.vaccin.se/resevaccin/ och se vad som rekommenderas. Du kan också rådgöra med din läkare eller vaccinationsklinik.
Valutan i Marocko är marockanska dirham (MAD). I augusti 2022 (valuta.se) motsvarade 1 SEK = 0.99 MAD, och 1 euro = 10.55 MAD. Användning av elektroniska betalkort/kreditkort blir mer och mer utbrett i Marocko men på många platser tar man endast emot kontanter. Det finns bankomater i alla stora städer. De flesta stora butiker / hotell / restauranger tar också emot betalkort /kreditkort. Vi rekommenderar att man har med lite kontanter antingen i USD eller EUR. De större bankerna i Marocko växlar också in svenska kronor.
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Der är det tyskägda bolaget FRS, som ansvarar för transporten mellan Spanien och Marocko. Överfarten tar cirka 1,5 timme och ombord kan man underhålla sig själv i fartygets restaurang eller taxfreeshop, om man inte föredrar att koppla av i något av sittområdena. Bagage ska själv fraktas till och från färjan.
Läs mer om färjeöverfarten här: https://www.frs.es/en/plan-your-trip/our-routes/algeciras-tangier-med-line
Med en topphastighet på drygt 300km/h är snabbtåget mellan Tanger och Casablanca det absolut snabbaste transportmedlet mellan de två städerna. Snabbtågen har varit verksamma sedan 2018 och vi reser i 2:a klass, som består av öppna kupéer med säten i grupper om 4. Det finns naturligtvis både toalett och café/bar ombord på samtliga tåg. Snabbtåget följer normalt den officiella tidtabellen. Det kan dock hända att tåget är fullbokat eller att det dras in för officiellt bruk. Om så är fallet åker vi istället buss till Casablanca.
En stor del av utflykterna på denna resa sker till fots och det förväntas att resedeltagarna är mobila och kan ta sig fram utan hjälp.
Ditt pass måste vara giltigt i minst 6 månader räknat från hemresedatum. Danska/norska/svenska medborgare kan fritt uppehålla sig i Marocko som turister i upp till 3 månader utan visum. Om du inte är dansk/norsk/svensk medborgare ombedes du kontakta Marockos ambassad i Sverige för information om eventuellt visum https://www.embassypages.com/marocko-ambassad-stockholm-sverige
Ansvar och ev. kostnad är resenärens egen.
Om det ska tas särskilda hälsomässiga hänsyn under resan, måste researrangören underrättas om detta vid resans beställning. Före resan måste du försäkra dig om att du är vaccinerad mot difteri, hepatit A och stelkramp. Du kan exempelvis gå in på https://www.vaccin.se/resevaccin/ och se vad som rekommenderas. Du kan också rådgöra med din läkare eller vaccinationsklinik.
Valutan i Marocko är marockanska dirham (MAD). I augusti 2022 (valuta.se) motsvarade 1 SEK = 0.99 MAD, och 1 euro = 10.55 MAD. Användning av elektroniska betalkort/kreditkort blir mer och mer utbrett i Marocko men på många platser tar man endast emot kontanter. Det finns bankomater i alla stora städer. De flesta stora butiker / hotell / restauranger tar också emot betalkort /kreditkort. Vi rekommenderar att man har med lite kontanter antingen i USD eller EUR. De större bankerna i Marocko växlar också in svenska kronor.
På denna resa har vi valt att prioritera läget i de städer där vi har flera övernattningar. Det betyder att vi i såväl Málaga som Marrakech, har valt bra 3- och 4-stjärniga hotell som ligger nära många attraktioner, framför högre standard på hotell som ligger långt från allfarvägarna.
På denna resa har vi valt att prioritera läget i de städer där vi har flera övernattningar. Det betyder att vi i såväl Málaga som Marrakech, har valt bra 3- och 4-stjärniga hotell som ligger nära många attraktioner, framför högre standard på hotell som ligger långt från allfarvägarna.
Att passera gränsen mellan Spanien och Gibraltar kan vara mycket besvärligt i vissa fall.
Bussen och allt bagage genomsöks noggrant, vilket kan ta lång tid.
Istället för att sitta och vänta har vi valt att vi ska gå över gränsen till fots för att minska tidsspillet.
Vår buss med vårt bagage stannar på den spanska delen av gränsen, medan vi själva korsar gränsen till fots, och tar/hittar en lokalbuss på andra sidan.
Att passera gränsen mellan Spanien och Gibraltar kan vara mycket besvärligt i vissa fall.
Bussen och allt bagage genomsöks noggrant, vilket kan ta lång tid.
Istället för att sitta och vänta har vi valt att vi ska gå över gränsen till fots för att minska tidsspillet.
Vår buss med vårt bagage stannar på den spanska delen av gränsen, medan vi själva korsar gränsen till fots, och tar/hittar en lokalbuss på andra sidan.